ארז כהן
ארז כהן

טבריה – אחת ההפתעות של העשור הקרוב?

מהם מחירי הדירות בטבריה והאם יש סיכוי שהעיר הלא מטופחת הזו תדע לנצל את הפוטנציאל שלה ובמקביל יעלו המחירים? 
ארז כהן | (28)

לו הקיסר הרומאי טיבריוס שבתקופתו הקים הורדוס אנטיפס את העיר טבריה במאה הראשונה לספירה הנוצרית, היה קם מקברו, הוא היה משתאה למראה גודל ההחמצה. טבריה העיר היחידה במדינת ישראל הממוקמת לחופי אגם, היא החמצה כלכלית., למרות שהאזור מקודש למאות מיליוני מאמינים נוצרים ברחבי העולם.

טבריה היא גם העיר הנמוכה ביותר בעולם, 210 מטרים מתחת לפני הים. (מתחרה איתה רק יריחו). יש בה ובסביבותיה היסטוריה בשפע, החל מתקופת השלטון הרומאי והביזנטי, דרך מלכות הצלבנים, הממלוכים, הטורקים עותומנים. היא מהווה פוטנציאל תיירותי ברמה בינלאומית, החל הנהר הירדן והנופים הטבעיים הירוקים בואכה עמק הירדן וכלה בהרי הגליל והגולן ורמת פורייה החובקים אותה מכל עבריה.

ובכל זאת, ולמרות הכל, מחירי הנדל"ן בטבריה מתנדנדים בטווח שבין 8,000 ל-10,000 שקלים למ"ר (תלוי בנכס, יד ראשונה או שנייה, מיקום) ומרכז העיר. למרות הפוטנציאל התיירותי והצלייני העצום שלה, היא מזכירה ערי פיתוח שהוקמו בשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה. היא עודנה מכילה ברובה הגדול שיכונים שהוקמו בשנות העלייה הגדולה שאחרי קום המדינה וממותגת נמוך ביחס לערי תיירות אחרות דוגמת אילת.

אוכלוסיותה של טבריה המונה כיום כ-45 אלף תושבים, על פני שטח מוניציפאלי של כ-15 אלף דונם (מקביל פחות או יותר לשטח העיר רמת גן) והיא ממוקמת בדירוג 4 מתוך 10 בלבד ובמהלך העשורים האחרונים גדל והלך אחוז התושבים החרדים. גם ההכנסה הממוצעת למשק בית בה נמוכה בהרבה מהממוצע הארצי, כ-6,200 שקלים למשפה, זאת לעומת ממוצע ארצי של כ-8900 למשפחה.

אולם דווקא מציאות אנומלית זו מעניקה לדעתנו הזדמנות טובה לטבריה להפוך להיות אחת ההזדמנויות הנדל"ניות המעניינות להשקעה בנדל"ן ובכלל במהלך העשור הקרוב. ראשית, למרות החסרונות, עדיין בערי התיירות מספר 4 בישראל מבחינת הלינות, ובה 43 בתי מלון עם כ-5,500 חדרים, אמנם פחות ממחצית לעומת אילת, אולם עדיין תשתית בהחלט סבירה ובימים אלה מקודמים עוד שני בתי מלון עיר חדשים בעיר וסביבתה, אחד מהם מיועד לצליינים נוצרים במושב מגדל.

כמו כן, ולראשונה לאחר זמן רב, הולכות ומוקמות בעיר 5 שכונות חדישות, שהבולטות שבהן הינן מורדות טבריה וטבריה המושבה, המכילות יחד אלפי יחידות דיור, כולל מאות צמודי קרקע. בד בבד, ובמקביל לאיזור התעשייה המיושן הממוקם בעיר התחתית, פועל בקרבת העיר, בואכה צומת גולני הפארק הלוגיסטי קדמת הגליל ובקרוב יקודם מתחם הייטק גדול, משולב באיזור מסחר בטבריה עילית, סמוך לצומת פורייה, ועל פני שטח של 112 דונם.

הצפי הוא כי במהלך העשור הקרוב, ובמקביל לפרויקטים חדשים הנבנים כיום, מקצתם לחוף הכנרת, תקדם הממשלה פינוי בינוי של השיכונים הוותיקים, זאת על מנת למגן את התושבים בפני רעידת אדמה אפשרית, כמו גם לשדרג את חזות העיר ואת איכות הדיור של התושבים. חשוב לזכור כי טבריה, כמו שכנתה צפת, סבלה רבות מרעידות אלה, שהאחרונה שבהן התרחשה ב-1927, וכמובן יש לתת את הדעת על פתרון בעיית ערכי הקרקע הנמוכים עבור היזמים, בין אם באמצעות קרקע משלימה או ניוד זכויות או פתרון אחר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מה שמבטיח מאוד זינוק לטבריה בעשור הקרוב, הינה ללא ספק התכנית שכבר אושרה לסלול לטבריה קו רכבת, מה שיכלול תחנה ולצידה מרכז מסחרי גדול. אין ספק שעובדה זו לשכעצמה תקצר מאוד את זמן הנסיעה מטבריה למרכז הארץ, בד בבד לקיצור זמן הנסיעה שכבר נוצר שכתוצאה מכביש חוצה ישראל ושדרוג כביש 77 המוביל ממנו לטבריה. טבריה, על פי התוכניות, תהפוך למרכז תחבורה משמעותי עם ממשק מצוין לכל אתרי התיירות באצבע הגליל והגולן, מה שללא ספק ימשוך אליה לא מעט השקעות.

להלן מבחר עסקות שבוצעו בטבריה לאחרונה:

ברחוב שזר 52 נמכרה דירת קרקע 4 חדרים, 100 מ"ר, ב-900 אלף שקלים. ברחוב נרקיס 8 נמכרה דירת 3 חדרים, קומה 1, 73 מ"ר, ב-730 אלף שקלים. ברחוב הבנים 1 נמכרה דירת 2 חדרים, 42 מ"ר, ב-370 אלף שקלים. במעלה קלל 39 נמכר קוטג' בן 5 חדרים ועל 40 מ"ר ב-1.750 מיליון שקלים, ברחוב הסייפן 10 נמכרה דירת 5 חדרים, קומה 7,180 מ"ר ב-1.150 מיליון שקלים.

נדגיש כי קיים בטבריה פער גדול בין דירות חדשות בפרויקטים חדשים לבין דירות יד שנייה, הנובע גם מעפר משמעותי בנראות הנכס, באיכות הבנייה ומצבו הפיזי ופער זה עשוי להגיע לעשות רבות של אחוזים. בכל מקרה רמות המחירים המאוד נמוכות ביחס לדירות מקבילות במרכז הארץ, האפשרות לקבל תשואה גבוהה יחסית, לעיתים עד 5-6 אחוזים ויותר וכן השבחה על ערך הנכס, הופכת את ההשקעה בטבריה למעניינת, זאת למרות החסרונות שפורטו בחלקו הראשון של המאמר. הערכתנו היא שככל שיקודם נושא התיירות, תשתיות התחבורה ובמיוחד התשתיות הפיזיות וההתחדשות העירונית, כך גם עשויה טבריה להפוך לאחת הפתעות הגדולות של שוק הנדל"ן בעשור הקרוב.

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    ברכה 29/01/2020 14:43
    הגב לתגובה זו
    להפריד את ש"ס והדת מניהול מקצועי של העיר . זה לא הולך ביחד .
  • 21.
    הדג מסריח מהראש 29/01/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
    להעיר את העיר עם הפוטנצייאל להיות מרכז תיירות ארצי ועולמי דורש את מייטב המומחים .
  • 20.
    טברייני 24/01/2020 08:40
    הגב לתגובה זו
    אני טברייני. ןמשכיר דירה. אין יותר מ 4 אחוז תשואה מקס.
  • 19.
    יצחק לוי 23/01/2020 18:53
    הגב לתגובה זו
    תכנון עיר טבריה ואיכות הסביבהאין חדרי ביטחוןאין מעליות בבניינים גבוהים אין חיזוק מפני רעידת אדמה ברגע שישפרו את הדבר הזה זה יגמר ביקושים ענקיים
  • 18.
    שי 23/01/2020 11:55
    הגב לתגובה זו
    הפרזטור הכי טוב שהיה לטבריה מאז היווסדה היה רון קובי..היה נח לכולם להרדים אותה ולעשות פה לביתם ..העיר נקיה היום ומזמינה לתיירים וגם היה פה מרתון נפלא הכיוון היה טוב..עכשיו לצערי הכיוון ידוע
  • 17.
    אני 23/01/2020 06:43
    הגב לתגובה זו
    הוא כמו של בית שמש..ועדה קרואה מטעם ש''ס, חבל..
  • 16.
    נוף מהמם 23/01/2020 05:39
    הגב לתגובה זו
    ישבנו לובי המלון. תענוג לעיניים. רוגע. בערב אורות קבוצי האזור. מנוחה בלי פלצנות. שעה וחצי מהמרכז
  • 15.
    רון טרולי 23/01/2020 00:42
    הגב לתגובה זו
    רון קובי המטורלל שלח כמה טוקבקסטים שיגיבו... בנתיים איפה שהחרידם הגיעו מחירי הדיור רק מטפסים. מה רון טרולי תרם לטבריה ? אפילו התאחדות המלונות (גוף חילוני מובהק) נלחמו בו. גם עובדי עירייה חילוניים עזבו בתקופתו ? אז מה הקשר חרדים אם לא האובססיה של רון טרולי ?!
  • 14.
    טובה 22/01/2020 22:35
    הגב לתגובה זו
    כתבה ארוכה מדי. אפשר לסכם בשלוש מילים : "עיר גועל נפש"
  • 13.
    שולתתתתת1 22/01/2020 22:03
    הגב לתגובה זו
    כל עיר היא עם פוטנציאל בת ים אשקלון אשדוד נהריה אילת ועוד.
  • 12.
    אזרח 22/01/2020 20:25
    הגב לתגובה זו
    אם החרדים יהיו בשלטון.
  • לא חשוב 23/01/2020 02:35
    הגב לתגובה זו
    מספיק שהם בשכונה
  • Ronit 22/01/2020 23:45
    הגב לתגובה זו
    מגעילים הורסים את הנוף
  • 11.
    טברייני 22/01/2020 20:14
    הגב לתגובה זו
    כל הפיתוח שתואר בכתבה מימי ראש העיר הקודם בן דוד...
  • 10.
    יוסי 22/01/2020 19:20
    הגב לתגובה זו
    ביבי נתניהו אריה דרעי זאב אלקין החשיכו ונתנו מכת מוות לעיר טבריה
  • 9.
    הדג מסריח מהראש 22/01/2020 18:20
    הגב לתגובה זו
    טבריה עיר עם פוטנציאל עולמי . חבל שהחרדים הקפיאו אותה לעיר רדומה ולא מזמינה .
  • 8.
    גיזמו 22/01/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    רק בתי כנסת
  • 7.
    החרדים גרשו את רון קובי מטבריה אין לחילונים מה לעשות שם (ל"ת)
    דור 22/01/2020 13:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תושב טבריה 22/01/2020 12:32
    הגב לתגובה זו
    זאת האמת. הכת החרדית תמשיך לדרדר את העיר אל עברי פי פחת.
  • לא חשוב 23/01/2020 02:37
    הגב לתגובה זו
    רון קובי זה התקווה האחרונה לטבריה שתקום מהשינה
  • 5.
    גל 22/01/2020 12:32
    הגב לתגובה זו
    המושבה כנרת ופוריה עילית כבר עכשיו מכילים וילות פרטיות בבעלות עשירי ישראל שרוצים להנות מאגם קומו הישראלי= הכנרת.
  • תושבת האיזור 22/01/2020 19:45
    הגב לתגובה זו
    טבריה עצמה הולכת ומתחרדת, ישובי האיזור הם אלה שירוויחו מהתהליך. עובדי הייטק ישלחו את ילדיהם למערכת חינוך טבריינית?
  • תושבת האיזור 22/01/2020 19:39
    הגב לתגובה זו
    ולא בטבריה עצמה שהולכת ומתחרדת
  • 4.
    עמית 22/01/2020 12:31
    הגב לתגובה זו
    זה נכון, מי שישקיע עכשיו יקטוף פירות בעוד 15-20 שנה...יש לכם סבלנות?
  • יקטוף עיר הלכה (ל"ת)
    מנחם 22/01/2020 16:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמוליק 22/01/2020 12:11
    הגב לתגובה זו
    טיפח אותה מאז שנבחרה ,כל מי שהגיע לשם ולא היו הרבה כאלה לפני שרון קובי נבחר לראשות העירייה ראה איך העיר נראת מוזנחת בדיוק כמו בבני ברק . ככה זה שהחושך נמצא בעיר . חבל על טבריה החושך יורד עליה עכשיו שוב פעם.
  • 2.
    אזרח 22/01/2020 11:57
    הגב לתגובה זו
    היה רצון לנסות לשנות את טבריה. אך ביבי, הדמוקרטור הגדול ( ברקע) ודרעי הגנב המורשע בדין עצרו נסיון כזה. להתראות במאה הבאה....
  • 1.
    Joe 22/01/2020 11:53
    הגב לתגובה זו
    אחרי שרון קובי הודח בצורה מבישה על ידי החרדים ושר הפנים , הסיכוי שטבריה תהפוך להזדמנות נדל"נית נמוג ! טבריה תהפוך לבני ברק. התיירות תעלם ומחירי הדירות ירדו ! התקווה לא קיימת !
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.