מבט אל העתיד יחסוך לכם מאות אלפי שקלים ברכישת דירה
בהיעדר פתרונות אמיתיים ועליית מחירי הדיור כבר 7 שנים, היו לא מעטים ש"המליצו" לצעירים לעבור לפריפריה. המלצה שיש בה הרבה מן הגיון, אבל לוותה בדרך כלל בבוז כלפי אותם זוגות שמתקשים לרכוש באזור המרכז, גם כאשר מרכז חייהם, פרנסתם ואמצעי התחבורה כבלו אותם לאזורים אלו.
בטרם נבחן את הפרמטרים לאפשרות אמיתית לתכנן את העתיד שלנו בהיבטי דיור, מן הראוי שנגדיר, גם אם בצורה מכלילה, מהי פריפריה?
מושג שבמקור מגדיר את המרחק ממרכז כלשהו. מנקדות הייחוס שלנו, "המרכז" הזה הוא לא רק גיאוגרפי. כאשר אנו שומעים את המילה פריפריה אנחנו מיד מקשרים אותה למקומות כמו אופקים, שדרות, קריית שמונה וכדומה. חשוב שנבין שקיימת פריפריה חברתית, שכונות או ערים שנמצאים דווקא במרכז הארץ, אך נחשבים מוזנחים מאד מבחינה חברתית. "החצר האחורית" של עיר, או עיר מפלטה של מחוז.
במרבית המקרים, אינסטינקט הראשוני של זוגות או רוכשי דירה חדשה מאזורים אלו הוא דחייה ורתיעה. אין זה מפתיע לחלוטין, רכישת דירה עדיין נמצאת בתחום הרכישה הרגשית מאשר הרציונלית, אך ניצנים לשינוי, בעיקר בשל היעדר ברירה, ניתן לראות כבר היום. כאן גם טמון פוטנציאל לא מבוטל והזדמנות לאותם רוכשים לעתיד לבוא לחסוך מאות אלפי שקלים ברכישת דירה.
ההמלצה הראשונה שאוכל להשיא, היא פשוט לנטרל את תחושות הבטן ו"רושם הראשוני" בהגיעכם לעיר שהיא פריפריה חברתית או גיאוגרפית. כשאנחנו רוכשים דירה על הנייר מקבלן, מועד קבלת המפתח והאכלוס נעים בין שנתיים לשלוש ובכל זאת, אנחנו נוטים להסתכל, על היום במקרה הטוב או לבחון את העבר במקרה הפחות מומלץ. הסתכלו קדימה וחפשו את הפרמטרים הבאים:
- מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?
- אשדוד: המחירים ירדו עד 10% - אבל המשקיעים הותיקים עדיין הרוויחו בגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיתוח נדל"ני עתידי. בנייה מאסיבית של שכונות חדשות משנה את פני העיר, קח למשל, למרות הבדיחות (ואין בהן ממש מלבד בדיחות), לראש העין ישנה תדמית לא טובה. זה בדיוק הזמן שלכם לבדוק ולראות כי העיר מונה כ-9,200 בתי אב ו"השכונה" החדשה הנבנית, תוסיף עוד כ-15 אלף יחידות דיור חדשות. אין ספק שמדובר בעיר חדשה לכל דבר ועניין. ומבחינת מספרים? ראש העין עדיין זולה במאות אלפי שקלים מפתח תקווה. הבדל של כמה קילומטרים בודדים ותפיסת מציאות, שמי שהשכיל לראות, ניצל ומנצל את האפשרויות הטמונות בה.
כך גם כאשר אנשים נמנעו מהלגיע לשכונת קרית האמנים הענקית, ולו רק בגלל שהיא נמצאת ברמלה. אותם אלו שבחרו להתעלות מעל הדעות הקדומות, עשו דרכם לשכונה (ואפילו לא היו צריכים להיכנס לעיר) לגלות, שממש במרכז הארץ, עד לא מזמן היה אפשר לרכוש דירת 4 חדרים במיליון שקלים.
תחבורה. בהיותי נמצא בתקופה האחרונה לא מעט ברובע יזרעאל, שכונה חדשה בעפולה, אני נתקל בהמון תגובות של אנשים מהמרכז שתוהים "אבל מי גר בעפולה?!". אז מעבר לתשובה הברורה מאליה, שבעפולה גרים אנשים כפי שגרים בכל הארץ, מי שפזל בשנים האחרונות לתכניות והיום פשוט פוזל לצד הכביש, יכול לראות את פרויקט "רכבת העמק" מתקדם בצעדי ענק. תחנת הרכבת שתוקם בסמיכות לשכונה, תשנה את פניה לחלוטין לאור העובדה כי זוגות צעירים המנסים לרכוש דירה בחיפה למשל, בסכומים גבוהים, יוכלו לרכוש דירת 5 חדרים מרווחת ומתאימה למשפחה בפחות ממיליון שקל ולמצוא את עצמם מגיעים לחיפה, נינוחים ברכבת ישירה בתוך רבע שעה. מי שיסרב להסתכל על תכנון התחבורה בין מקום עבודתו לבין הדירה אותה הוא מעוניין לרכוש, מפסיד סכומי כסף גדולים בשל היעדר חזון בלבד.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
חינוך. רבים מאתנו בוחנים את נושא החינוך כפרמטר מרכזי בשיקול היכן לקנות דירה. אך האם הנתונים שאנחנו רואים בשנים האחרונות יציבים? האם קרית אונו למשל, תמיד היתה בפסגת נתוני המיצ"ב למשל? אם יש נתון אחד שיעיד בצורה הטובה ביותר ואמור לעזור לכם להחליט, ומעבר לכך, לחסוך לכם עשרות ומאות אלפי שקלים ברכישת דירה, הוא בחינת עקומת השינוי, המגמה אליה צועדת העיר. בהכרח עיר שנמצאת בעשירון האמצעי תהיה זולה משמעותית מבחינת מחירי הדירות מעיר שציוני בני ובנותיה נמצאים בעשירון העליון. אבל הכרח נוסף וחשוב יותר הוא שמגמה חיובית ורציפה יציבה יותר ממיקום בעשירון כזה או אחר. כך תרוויחו ודאות גבוהה יותר לגבי עתיד החינוך בעיר ותחסכו הרבה מאד. כמו כן פתיחה של מוסד אקדמי בעיר תורמת מאד לפיתוחה המואץ של אותה "פריפריה" גיאוגרפית או חברתית.
תעסוקה. מי דמיין שאינטל תקים מפעלים בקרית גת? ומה חשבתם עליה שנים לפני כן? כמעט כל הרשויות בארץ עושות מאמצים עילאיים להביא לעירם גורמי תעסוקה ומסחר גדולים הידועים כמחוללי שינוי מרכזיים. מעל כולם בולטת תופעת "פארק ההייטק" שמשנה את פני העיר ומביאה אליה קהלים במעמד סוציואקונומי גבוה. כך קרה ליוקנעם, רחובות, כרמיאל ועומר שבדרום. בדקו היכן מתוכננים מרכזי עסוקה ומתחמי הייטק חדשים (אשדוד, חדרה, עפולה כדוגמאות בלבד). בחירה לרכוש היום דירה בזול בערים אלו אינה בגדר הימור על עתידכם, היא בגדר תכנון חכם יעיל וחסכוני ללא פשרות.
- 17.יואל 14/04/2015 06:08הגב לתגובה זוחושבים על רכישת דירה חדשה בשכונה חדשה אשר עדיין נמצאת בשלבי תכנון והתשתיות נבנות במקביל: אחת הפעולות החשובות היא להכיר את התכנית הסביבתית על ידי הכרת התב"ע - תכנית בניין עיר, בה אפשר לראות את קרבת הדירה למוסדות חינוך, תחבורה, מרכזי מסחר, וכדאי ביותר קרבה לתחנת רכבת...
- 16.יהורם חיון 14/04/2015 05:53הגב לתגובה זונראה לי שתוכנית מע"מ 0% עדיין לא נעלמה כמו שכותב אנגל במאמרו המצויין. התוכנית הזאת שאולי הביאה נזקים לענף הנדל"ן - יש לה פוטנציאל חיובי בקשר להורדת המחירים. אין אפשרות אחרת להורדה גורפת של המחירים בענף הזה.
- 15.שקמה 13/04/2015 21:12הגב לתגובה זובכתבה נאמר: "האם הנתונים שאנחנו רואים בשנים האחרונות יציבים? האם קרית אונו למשל, תמיד היתה בפסגת נתוני המיצ"ב למשל? אם יש נתון אחד שיעיד בצורה הטובה ביותר ואמור לעזור לכם להחליט, ומעבר לכך, לחסוך לכם עשרות ומאות אלפי שקלים ברכישת דירה,"כן, ויפה להחליט בהתאם להצלחות חינוכיות! קרית אונו תמיד היתה "על הגובה"בקטע החינוכי, בקרית אונו תמיד שמו על החינוך.
- 14.שלי 12/04/2015 23:48הגב לתגובה זוהבטחות הבטחות ודבר לא השתנה
- 13.יובל 11/04/2015 23:37הגב לתגובה זוכנראה שאין אפשרות בארץ ישראל להוריד סתם כך את מחירי הדיור. הרי הם נקבעו על סמך נתונים אמיתיים מן השטח.רק שיטה או נוסחה שמוכתבת מגבוה על כל הענף הדיור תצליח להוריד את המחירים.
- 12.אוסנת בן ציון 09/04/2015 07:16הגב לתגובה זובזמן שאנחנו מדברים כאן על פריפריה כן או לא משלימים את הרכבת לבית שאן - יש מקום כזה כדאי שהדוברים בכתבה הזאת יהיו מודעים לפריפריה בשם בית שאן, שאולי שם יתחילו עכשיו המחירים של הדירות לעלות.
- יואב 10/04/2015 07:01הגב לתגובה זויכול להיות שעם הרכבת כבר בית שאן לא תהיה אותה עיר רחוקה מן העין - אבל לא רחוקה מהלב האם אני סתם רומנטיקן?
- מעיין 10/04/2015 06:58הגב לתגובה זולפני שהמחירים יעלו בבית שאן - כדאי "לקפוץ על הרכבת"אולי שם בפריפריה יש מחירים שפויים שאפשר לעמוד בהם ולקנות להשקעה או אפילו לעבור ל"קצה העולם" שנקרא בית שאן
- 11.נועם 08/04/2015 20:56הגב לתגובה זועפולה היא לא הכי פריפריה יש מקומות רחוקים יותר בארץ ישראל וגם שם חיים אנשים
- 10.ההסתערות על הנדל"ן אחרי הפםח - (ל"ת)שירה 08/04/2015 16:46הגב לתגובה זו
- 9.יואל 08/04/2015 06:37הגב לתגובה זולא תהיה אפשרות אחרת, המחירים של הדיור לא יוזלו, כי כל בעלי הדירות לא ירצו לראות את השקעתם: הדירה - יורדת במחיר. רק קווי התחבורה והרכבת יעזרו בשינויי המגמה.
- 8.רון 07/04/2015 04:20הגב לתגובה זו"המגמה של עליית מחירי הדירות תימשך גם במהלך השנה"נאמר באחד ממאמרי bizportal. האפשרות היחידה "להוזיל" את מחירי הדירות לזוגות הצעירים היא ע"י התקנת קווי תחבורה זריזים למרכז וכך הפריפריה למעשה לא תהיה יותר פריפריה רחוקה ... אולי אפילו יתחשק לנו לגור במרחק ה"קרוב הזה".ולא רק בגלל המחירים של הפריפריה.
- 7.בימי הפסח אנחנו מכירים פריפריה אחרת - זאת של הטיולים (ל"ת)לאה - תל אביבית 07/04/2015 04:08הגב לתגובה זו
- 6.יואל 06/04/2015 15:59הגב לתגובה זוערב החג קראתי את הכתבה ואני מסכים עם אסף אנגל שכדאי פשוט לנטרל את תחושות הבטן ו"רושם הראשוני" בהגיענו לעיר שהיא פריפריה חברתית או גיאוגרפית.
- נעמה 06/04/2015 23:50הגב לתגובה זומחר בבוקר נצא אל הפריפריה זאת אומרת נצא לקמפינג בצפון הרחוק כל המשפחה המורחבת,הולך להיות אחלה קמפינג בפריפריה
- 5.אלון 01/04/2015 23:20הגב לתגובה זומדברים על פריפריה כשברקע שומעים ורואים את תוכניתו ותחקיריו של אלמוג בוקר העיתונאי מערוץ 10
- 4.קשקוש 01/04/2015 10:25הגב לתגובה זוואחרי שיסעו שעה יש די עבודה בחיפה?
- 3.פשוט דור מפונק. בכיינים ומתראיינים על זה מנתב"ג המפוצץ (ל"ת)שרון 31/03/2015 17:01הגב לתגובה זו
- 2.מספיק לפמפם שחייבים דירה חדשה (ל"ת)לירן 31/03/2015 10:37הגב לתגובה זו
- 1.יעקב 31/03/2015 09:45הגב לתגובה זווהמחירים שם לא עוצרים, מישהו מכיר את השכונות האלה?
- ואגב כמה עולה שם 4 חדרים? (ל"ת)יעקב 31/03/2015 10:27הגב לתגובה זו

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.