וולמארט בוחנת אפשרות לרכוש את Vizio תמורת 2 מיליארד דולר
ענקית הקמעונאות רוצה לרכוש את יצרנית הטלוויזיות תמורת 2 מיליארד דולר, מהלך שצפוי לעזור לוולמארט WALMART להצמיח את העסקי הפרסום המתהווים שלה, שהופכים במהירות לעוד מקור לרווחים. הדיונים בין החברות עדיין בעיצומם ולכן קיים הסיכוי כי העסקה לא תתרחש.
קמעונאים רבים בדומה לוולמארט השקיעו ומשקיעים רבות בפיתוח יכולות הפרסום הפנימיות שלהם הנקראות גם רשתות מדיה קמעונאיות, המאפשרות למותגים השונים לפרסם בחנויות, באתרים ובאפליקציות של הקמעונאים. היות ורשתות המדיה הללו מנוהלות על ידי הקמעונאים עצמם, המותגים יכולים לעקוב בצורה ישירה ולבדוק האם המודעות אכן מצליחות לקדם את הרכישות.
עסקי הפרסום יכולים לספק לרשתות כמו וולמארט שולי רוח של עד 80%. זהו שיעור מפתה ביותר במיוחד עבור המכולות שעובדות לרוב עם שולי רווח צרים מאוד. בג'פריס מעריכים כי עד 2029, עסקי הפרסום של וולמארט יכולים להכניס לחברה 10.3 מיליארד דולר, בעוד הכנסת וולמארט מפרסומות עשויה להגיע ל-6.7 מיליארד דולר.
הטלווזיות החכמות כמו אלו ש-Vizio מייצרת, אוספות המון נתונים על המשתמשים אותם החברה יכולה למכור למפרסמים ולחברות השיווק. רכישת Vizio תעניק לוולמארט גישה ישירה לנתונים הללו מה שיהפוך את עסקי הפרסום של החברה למבוקשים יותר בקרב המפרסמים. יתרה מכך, מפעילי טלוויזיה כמו Vizio מפעילים הרבה פעמים עסקי פרסום בעצמים ומוכרים מודעות בטלוויזיות ביתיות, ערוצים חינמיים ואפליקציות. רכישה תאפשר לוולמארט להשתמש בשטחי הפרסום הללו במסכים ולהכניס אותם לתוך היצע הפרסום שלה.
- וולמארט תאפשר קניות ישירות דרך ChatGPT - המניה קופצת ב-5%
- עד סוף השנה: אמזון צפויה להפוך לקמעונאית הגדולה באמריקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דרך פוטנציאלית נוספת בה וולמארט יכולה להשתמש בטכנולוגיה של חברת הטלוויזיות היא על ידי פיתוח יותר אפשרויות פרסום בלמעלה מ-10,000 החנויות של החברה. רשתות קמעונאות רבות החלו להציג מודעות על המסכים הדיגיטליים בחנויות ובעוד היוזמה הזו עדיין בתחילת דרכה, בוול-סטריט מעריכים כי היא תשתלם לקמעונאים בטווח הארוך.
ההתרחבות של וולמארט
רק בתחילת החודש דיווחה ענקית הקמעונאות על פיצול המניה הראשון שלה מאז 1999 ועל פתיחה אגרסיבית של סניפים ברחבי ארה"ב. וולמארט הכריזה על פיצול של 1 ל-3, כך שעל כל מניה שבידי המשקיע, יהיו כעת שלוש. החברה אמרה כי היא מתכננת לבנות או להמיר יותר מ-150 חנויות בחמש השנים הקרובות - בנוסף לשיפוץ של 650 סניפים במהלך 12 החודשים הקרובים.
עד סוף השנה הנוכחית, וולמארט מצפה לפתוח 12 סניפים חדשים, כמו גם סניף קטן שלה במרכז קניות. החברה מפעילה כיום 4,700 חנויות בארה"ב. וולמארט נמנעה מלפרט כמה היא תוציא על בניית חנויות חדשות, אך כן אמרה שהמאמצים "מייצגים השקעות הון של מיליוני דולרים בעובדים, אספקה ומיסים".
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
