טסלה בהנחות משמעותיות - רק תזכרו שברכבים חשמליים הנחה רודפת הנחה
טסלה הורידה מחירים בסין בפעם השנייה בתוך פחות כשבוע וזה תורגם גם לירידה במקומות נוספים בעולם. השבוע זה הגיע לארץ. הדגמים היוקרתיים שנמצאים במלאי מוצעים בנחה של בין 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל. כאשר היבואן לא יוכל להתחמק מהפחתת מחירים לאור הפחתה כוללת במחירי היצרן ולארו התחרות הקשה מצד היבואנים הסיניים.
ההנחות על דגם S ודגם X עם ההטבות שמתקבלות על הדרך מגיעות ל-100 אלף שקל. מדובר בהנחה של עד 12%. המודל המבוקשים והזולים יותר - מודל Y ומודל 3, לכאורה במחיר מחירון, אבל יש אפשרות למיקוח וצפויה בקרוב על רקע המגמה העולמית, הפחתה במחירים.
התחרות הגדולה ביותר של טסלה היא בסין מול יצרנים מקומיים. זו הסיבה שהיא הכי אגרסיבית שם. טסלה הפחיתה את מחיר הסדאן מודל S היוקרתית שלה בסין מ-808,900 יואן ל-754,900 יואן, כ-103,463 דולר, הוזלה של 6.7%. החברה גם הורידה את מחיר רכב השטח שלה מדגם X מ-898,900 יואן ל-836,900 יואן, כ-114,702 דולר, הוזלה של 6.9%.
המהלך מרחיב את קיצוצי המחירים של טסלה בסין לאחר שהטמיעה סובסידיות הוצאות ביטוח והורדות מחירים עבור רכבי הדגם 3 וה-Y שלה במהלך סוף השבוע שעבר. טסלה בעצם עונה למחיירם הנוחים יותר שגם מחירן מוזל בהתמדה, לרבות של BYD, NIO, Xpeng ויצרניות נוספות. טסלה אולי ממוצבת טוב יותר מהרכבים הסינים, אבל הפערים העיצוביים והטכנולוגיים מצטמצמים במקביל לירידה מתמדת במחירי הרכבים הסינים.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה שמטרתה העיקרית היא לתפוס נתח שוק גדול ככל האפשר, מפחיתה מחיר כדי להגיע לחדירה גבוהה. בינתיים BYD מצמצמת את הפער העולמי במסירות מול טסלה.
טסלה התחילה להוריד את המחירים בצורה אגרסיבית ברחבי העולם, לרבות בשוק המקומי בתחילת 2023 ומאז היא לא ממש הפסיקה. אתמול השיקה החברה גרסאות זולות יותר של מודל S ומודל X להזמנה באתר שלה בארה"ב, במחיר של 10,000 דולר מתחת לגרסאות הסטנדרטיות.
מה יהיה בהמשך? לחכות או לקנות?
שוק הרכבים החשמליים הוא שוק שבו התחרות העצומה והרצון של החברות לתפוס נתח שוק במקביל להאטה הכלכלית, גורם להורדת מחירים שוטפת. המגמה הזו לא צפויה להשתנות גם בהמשך השנה ובשנה הבאה, וזו בשורה לאנשים שרוצים להתחדש ברכב חדש, אבל השאלה הגדולה היא מתי העיתוי הנכון לרכוש, כי בסופו של דבר בכל נקודת זמן שתהיה ידברו ככל הנראה על ירידת מחירים בהמשך.
שאלה נוספת שעולה בהקשר של רכב חשמלי חדש היא השחיקה-בלאי וירידת הערך של המכונית. רכבים חשמליים הם תחום יחסית חדש ולא ברור עד כמה הסוללה תחזיק. מעבר לכך, יוצאות לשוק גרסאות חדשות ומתקדמות יותר ולא ברור עד כמה רכבים שמושקים עכשיו יהיו רלבנטיים עוד שלוש שנים. המשמעות יכולה להיות ירידת ערך משמעותית.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 5.והנה זה מתחיל (ל"ת)הנביא 24/08/2023 18:50הגב לתגובה זו
- 4.חגאי 20/08/2023 23:20הגב לתגובה זואנשים קנו טסלה מודל S ב900 אלף שח אחרי3 שנים וכל ההוזלות שהיו הם יכולים למכור אותה משומשת גג ב400 אלף שח..הפסידו 500 אלף שח ב ר שנים זה יוצא 14 אלף שח לחודש ירידת ערך
- יוני 21/08/2023 10:08הגב לתגובה זורוב האנשים שקנו S ו-X קנו כשטסלה יצאה בארץ וחיכו שנה וחצי לקבל אותה והם קנו אותה במחיר שהיה זול יותר מהיום והיום הם יכולים למכור אותה במחיר זהה למחיר הקניה.
- 3.טסלה זה טסלה הקפריזות הסיניות (ל"ת)ביאליק 19/08/2023 10:24הגב לתגובה זו
- 2.הגיוני 19/08/2023 09:14הגב לתגובה זואולי טבלה תוריד פה מחירים אבל שאר היבואנים לא, כי ישראלים פראיירים קונים בכל מחיר
- 1.מיכה 18/08/2023 14:55הגב לתגובה זובדיחה של חשמליות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
