יצרניות המטוסים מתקשות לחזור לכושר ייצור; אנליסטים עדיין שוריים
מניות יצרניות המטוסים הגדולות מתקשות לעלות, ומתחילת השנה ירדה בואינג BOEING ב-25%, מניית איירבאס, יצרנית המטוסים האירופאית ירדה ב-17%, יש סיבות לירידות הללו - הן מתקשות מאוד לחזור לכושר הייצור טרום הקורונה, זאת על רקע שרשרת בעיות האספקה שלא נפתרו בתחום התעופה, מחסור בעובדים וגם הגבלות של רגולטורים.
אנליסטית גולדמן זאקס, דניאלה קוסטה, הסירה את מניות איירבאס מרשימת המובילות של גולדמן, השמורה לרעיונות הטובים ביותר של בית ההשקעות. היא שמרה על דירוג הקנייה שלה אך הורידה את מחיר היעד שלה ב-20% ל-145 יורו למניה מ-185 יורו. אותו מחיר יעד משקף את שיא כל הזמנים של המניה.
הבעיה היא שרשרת האספקה, אמרה האנליסטית. "איירבאס מצפה כעת לעלייה איטית יותר של במסירות מטוס ה-A320 עד 2025, היא מייצרת כ-40 מטוסים של A320 בחודש. והיא מתכננת להגיע ל-75 כאלה בחודש עד 2025, אך לאחרונה היא דחתה את התוכנית שלה להגיע למסירות של 65 בחודש לשנת 2024 עקב בעיות שרשרת האספקה״.
ההתקדמות איטית מהצפוי - הבעיה היא לא הביקוש. היא הייצור וכושר המסירות, איירבאס מתקשה לעמוד בקצב. "הדיונים האחרונים שלנו עם הנהלת איירבוס מצביעים על כך שהעלייה לקצב של 65 כנראה לא תהיה ליניארית, ותהיה עמוסה ואיטית יותר, בהתחשב בזמן ההובלה שמתארך, בגיוס עובדים, ובקשיים בשיקום יכולות שרשרת האספקה", הוסיפה האנליסטית.
- גולדמן זאקס שוריים על ענף התעופה האירופאי - במי הם ממליצים להשקיע?
- המטוס הכי גדול בעולם הפך לכאב ראש יקר: ה-A380 במשבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסט וולס פארגו, מתיו אקרס, מרגיש בדיוק כמו אנליסטית גולדמן זאקס, רק לגבי בואינג, יצרנית המטוסים האמריקאית. הוא מדרג את כ-״קנייה״ את מניית בואינג, ויש לו מחיר יעד של 210 דולר פאסייד של 35% מהמחיר הנוכחי.
"737 MAX חזר לפעולה ברוב העולם, אבל הוא נשאר מקורקע (לאחר שתי תאונות קטלניות בחמישה חודשים) על ידי הרגולטורים בסין, שהוא שוק מפתח עבור בואינג". בערך רבע מתוך הזמנות מטוס ה-MAX מיועדות לסין. וכשזה לא קורה, לפחות כעת, בואינג נפגעת. בואינג סיפקה 204 מטוסי MAX בשבעת החודשים הראשונים של 2022, כ-29 מטוסים בחודש בממוצע.
התחזית של בואינג - רוצה לייצר כ-52 מטוסי MAX בחודש. וכנראה ההתקדמות לשם תהיה איטית, בדיוק כמו שראינו ב-איירבאס A320. בואינג דחתה את העלייה ל-38 מטוסים בחודש, וכעת עומדת על 31, בין היתר בגלל סין. המניה זקוקה לאישור חברות התעופה הסיניות ולהחזרת המטוס לפעולה, דבר שיחזיר את התעניינות המשקיעים במניה, זה יכול לקרות בכל רגע נתון.
- 2.מיקליס 09/09/2022 11:27הגב לתגובה זוהם לא ימריאו לשום מקום, כנל לגבי מטוסי קרב ונשק בכללותו, שימשיכו לחפש את החומרים הללו ולא ימצאו כי כל מי שיש לו זה חברים של רוסיה ולא יתנו להם והכוונה למדינות אפריקה שבלי יוצא מהכלל אף אחת לא מחרימה ולא תחרים את רוסיה
- 1.יחזקאל 08/09/2022 20:30הגב לתגובה זוממש מורגש

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים
לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4% הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.
ההגעה לנאסדק
החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%.
תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.
המציאות לא עמדה בציפיות
מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.
- שימו לב לשווקים המתעוררים, ואיך לא לשלם לשוק ״שכר סופרים״?
- איזה מניות ביטחוניות מעניינות? ואיזה מניה סולידית יכולה להפתיע?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.