טסלה אדומה (רשתות)
טסלה אדומה (רשתות)

טסלה מסתבכת: מודל 3 פרץ לבית בטקסס והרג אישה

הנהג טען שמערכת סיוע הנהיגה הייתה פעילה בזמן התאונה; המקרה מצטרף ללחץ המשפטי והרגולטורי סביב אוטופיילוט ו-Full Self Driving, בזמן שטסלה מנסה לשכנע את השוק שהיא בדרך לנהיגה אוטונומית



בן פלמון | (2)
נושאים בכתבה טסלה

תאונה קטלנית בטקסס - טסלה מודל 3 סטה מהכביש בעיר קייטי, פרץ דרך קיר לבנים של בית פרטי ופגע באישה שהייתה בתוך הבית. היא פונתה במסוק לבית חולים ומתה מפצעיה.

הנהג, מייקל באטלר, נסע בשעת ערב כשלפי דיווח מהמשטרה המקומית, הרכב יצא מהנתיב, ירד מהכביש ונכנס לבית במהירות גבוהה. החוקרים ציינו שבאטלר שיתף פעולה, ושלא נמצאו סימני שכרות. הוא אמר שמערכת סיוע הנהיגה של טסלה הייתה פעילה בזמן התאונה. החקירה עדיין מתנהלת, ובשלב זה טרם פורסם אם מדובר באוטופיילוט או בחבילת Full Self Driving.

ההבדל בין שתי המערכות חשוב מאוד. אוטופיילוט מיועדת לסייע בשמירה על נתיב, שמירת מרחק ובקרת שיוט. Full Self Driving FSD היא חבילה רחבה יותר, שמוסיפה יכולות כמו ניווט, מעבר נתיבים ופניות במצבים מסוימים. למרות השמות, שתי המערכות עדיין דורשות נהג ערני שמוכן להשתלט על הרכב בכל רגע.

טסלה מדגישה לגבי כל סוגי המערכות שלה שמדובר במערכות סיוע לנהג, אבל שמות כמו אוטופיילוט ונהיגה עצמית מלאה יוצרים אצל חלק מהמשתמשים תחושה שהרכב יודע לנהוג בעצמו. זו בדיוק הסוגיה שחוזרת בבתי משפט ובבדיקות רגולטוריות: האם הבעיה היא שימוש שגוי של נהגים, או שהמסר של החברה יוצר ביטחון מופרז ביכולות המערכת.

האירוע בטקסס מגיע אחרי כמה שנים קשות מבחינה משפטית ורגולטורית לטסלה בתחום הזה. בארה"ב נבדקו תאונות שבהן מערכות הסיוע היו פעילות, ובמקרים מסוימים עלו שאלות לגבי יכולת הזיהוי של המערכת, אזהרות לנהג והדרך שבה החברה מציגה את הטכנולוגיה. בשנה שעברה, חבר מושבעים בפלורידה מצא את טסלה אחראית חלקית בתאונה מ-2019 שבה נהג פגע ברכב אחר בזמן שאוטופיילוט היה פעיל. במקרה אחר, בקליפורניה, נקבע שהשימוש בשם אוטופיילוט היה מטעה, והחברה נדרשה לשנות את דרך ההצגה של המערכת.

עבור טסלה, זה כבר מזמן עניין רחב יותר מתאונת דרכים. אילון מאסק מציג את החברה כמי שנמצאת בדרך לעולם של רובוטקסי, תוכנה ונהיגה עצמית. השוק מעניק לטסלה שווי גבוה בין היתר בגלל ההבטחה הזו. כל תאונה שבה נטען שמערכת סיוע הייתה פעילה מקשה על החברה לשכנע רגולטורים, לקוחות ומשקיעים שהטכנולוגיה מוכנה לשלב הבא.

מבחינה משפטית, האחריות הראשונית עדיין נמצאת אצל הנהג. מערכות הסיוע של טסלה אינן מוגדרות כנהיגה אוטונומית מלאה, והנהג אמור לפקח על הדרך. אבל אם יתברר שהמערכת פעלה, שהנהג הסתמך עליה, או שהממשק ברכב תרם להבנה שגויה של יכולותיה, טסלה עלולה למצוא את עצמה מול שאלות קשות יותר.

הבעיה של טסלה היא שהמותג שלה נבנה על הבטחה גדולה מאוד. החברה רצתה להיראות כמו מי שמקדימה את כל תעשיית הרכב בשנים, ובמידה רבה הצליחה בכך. אבל ככל שההבטחה גדולה יותר, גם המחיר של כל תאונה גדול יותר. במקרה של קייטי, טקסס, זה כבר אינו דיון תאורטי על עתיד התחבורה. אישה נהרגה בתוך ביתה, והרשויות יצטרכו לברר איזה תפקיד היה לנהג, למערכת ולמסרים שסביב הטכנולוגיה.


הוספת תגובה
2 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 22/06/2026 12:23
    הגב לתגובה זו
    נו מה מטרת הכתבה המטופשת הזו רק סתום חושב שלא יהיו תאונות עם FSD.... השאלה שאדם חכם שואל זה כמה תאונות נמנעו בגלל ה FSD...
  • 1.
    אודי 22/06/2026 12:12
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי הוא עשה שורט על המניה של טסלה אייך הרכב פנה מהדרך הראשית בלי שישים לב עלה על המדרכה עבר את הדשא ניכנס בקיר שבר אותו הנהג עדיין לא לחץ ברקס הוזיז בטח שולחן ואז פגע באישה נו באמת הנהג ישן ברכב ועדיין לא התעורר