ירידות שערים
צילום: Pixabay

גולדמן זאקס: "וול סטריט מתמחרת 'ניצחון מוחלט' של ה-AI"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה AI גולדמן זאקס

מדדי המניות המובילים עדיין רושמים עליות יפות מתחילת השנה. ה-S&P 500 עולה בכ-9%, והנאסד"ק מוסיף כ-12%, אבל סימני הזהירות הולכים ומתרבים, והם מתרכזים בעיקר סביב הגורם שתרם יותר מכל לעליות, ה-AI.

אתם בטח מרגישים שהיינו בסרט זה. החששות על תמחור ה-AI הם לא חדשים. בחודשים האחרונים הם עלו כמה פעמים, ובכל פעם הגיע טריגר אחר שעזר לשוק להתגבר עליהם, אם זה דוחות חזקים של אנבידיה וענקיות הענן, אם זה ההשקעות הכבדות בתשתיות AI שהוכיחו עד כמה התחום רציני מהזווית של הענקיות. 

אבל הירידות היום חזקות מאוד. בקוריאה לא ראו יום כזה במשך שנים, היום השלישי בחולשתו מבחינה היסטורית, אז האם זה עוד גל של מימושים בתוך מגמה עולה, או בתחילתו של תיקון עמוק יותר? קשה לדעת, בסופו של דבר כל תיקון מתחיל מירידה של כמה אחוזים שמניעה מומנטום וזה אולי קצת מזכיר את התיקונים הקודמים.

החוזים על נאסד"ק יורדים בטרום עד 2.7%, אתמול וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת,הדאו ג'ונס עלה בכ-0.3%, בעוד מדד S&P 500 ירד בכ-0.4% והנאסד"ק איבד 1.4%, גם בקוריאה נרשמה היום צניחה של כ-10%, מה שמזכיר לנו כמה מהר יכול הסנטימנט להשתנות, במיוחד אחרי תקופה ארוכה שבה כמעט כל אזכור של מילת הבאזז "AI" קיבלה תמחור נגיב מאוד - להרחבה נוספת: הקוספי צולל 10% ביום מסחר אחד וגורר את מניות השבבים בנאסד"ק

בגולדמן זאקס מצביעים עכשיו על הפער שבין ההתלהבות בשוק לבין השאלה הכלכלית הבסיסית יותר: האם ההשקעות העצומות ב-AI באמת יצליחו להפוך לרווחים, ובאיזה קצב. האסטרטגים דומיניק וילסון וויקי צ'אנג מציינים כי ההשקעות בתחום ממשיכות להתקדם, אבל התמחור כבר משקף ציפיות גבוהות מאוד לקצב אימוץ הטכנולוגיה, לשיפור בפריון העבודה, וליכולת של החברות האמריקאיות הגדולות ללכוד חלק משמעותי מההכנסות העולמיות שינבעו מהמהפכה הזו.

לדבריהם, התרחיש הזה אפשרי, אבל הוא נשען על שורה של הנחות אופטימיות. לא רק שהשוק מניח שהבינה המלאכותית תייצר ערך כלכלי גדול, הוא גם מניח שחלק גדול מהערך הזה יישאר אצל החברות הציבוריות הגדולות, ולא יזלוג במהירות ללקוחות, לעובדים, למתחרים או לשחקנים חדשים. במילים אחרות, המשקיעים לא מתמחרים רק צמיחה. הם מתמחרים גם עמידות גבוהה של מרווחים, יכולת לשמור על יתרון תחרותי, וחלוקת ערך שתמשיך להעדיף את ההון על פני העבודה.

ההשוואה לסוף שנות התשעים חוזרת שוב ושוב. אז, כמו היום, גל השקעות רחב בתשתיות יצר ביקוש קצר טווח שהזין רווחים לחברות מסוימות והצדיק, לפחות לזמן מה, תמחורים גבוהים. הפעם, לפי גולדמן זאקס, היקף ההשקעות בחוות שרתים, שבבים ותשתיות מחשוב כבר מתקרב לסדר הגודל של אותה תקופה, גם אם הוא פחות רחב ומרוכז יותר במספר קטן יחסית של חברות. המשמעות היא שחלק מהרווחים הנוכחיים בענף נתמך בהוצאות הון שמזינות את עצמן: חברות משקיעות בתשתיות AI, ההשקעות האלה מגדילות את ההכנסות של ספקיות השבבים, הענן והציוד, והשוק מניח שהמעגל הזה יוכל להימשך עוד שנים קדימה.

אבל זה בדיוק המקום שבו גולדמן זאקס מבקש להכניס מידה של זהירות. גם אם יצרניות השבבים וספקיות הענן מציגות כיום שולי רווח גבוהים, ההיסטוריה של ענף הטכנולוגיה מראה שיתרון תחרותי אינו בהכרח נשמר לאורך זמן. חדשנות מצד שחקנים חדשים, כניסה של מתחרות נוספות והשקעות אגרסיביות מצד החברות הגדולות עצמן עשויות לשחוק את המרווחים בהמשך. במילים פשוטות, גם אם הבינה המלאכותית תעמוד בציפיות, זה לא אומר שכל החברות שנהנות היום מהגל הנוכחי ימשיכו ליהנות ממנו באותה מידה גם בעוד חמש או עשר שנים.

לא למכור, אבל להגן

חשוב להדגיש כי בבנק לא קוראים לממש, למכור את מניות ה-AI. האסטרטגים סבורים שכל עוד גל ההשקעות נמשך, והתוצאות הכספיות ימשיכו לתמוך בנרטיב, השוק עדיין יכול להמשיך לקבל רוח גבית. עם זאת, הם ממליצים לנהל את הסיכון בצורה יותר אקטיבית, להיות הרבה יותר זהירים וקשובים לשוק.

הם מציעים לגדר. לרכוש אופציות פוט, מה שיכול לספק הגנה מפני הירידות. אפשרות נוספת שהם מציגים היא לממש חלק מההחזקות במניות שכבר נהנו ממומנטום משמעותי, והפניית חלק קטן יותר מהתמורה לרכישת אופציות קול. כך המשקיע שומר על חשיפה מסוימת להמשך עליות, אבל מגביל את ההפסד הפוטנציאלי במקרה של תיקון חד. זו אינה קריאה לצאת מהשוק, אלא הכרה בכך שהתמחור הנוכחי כבר משאיר פחות מקום לאכזבות.

כאשר השוק מתמחר תרחיש שבו אותן חברות ממשיכות לנצח לאורך זמן, גם אכזבה קטנה יכולה להספיק כדי לגרור תיקון. עיכוב בהפיכת ההשקעות הכבדות לרווחים, ירידה בשולי הרווח או סימנים לתחרות חזקה יותר, כולם עלולים לערער את ההנחה שהחברות המובילות ימשיכו ליהנות מהיתרון הנוכחי שלהן. ל.