
פדקס לא 'דילברה'? המניה יורדת אחרי תחזית שנתית מכזבת
חברת הלוגיסטיקה והמשלוחים הגלובלית פדקס FedEx Corp -0.45% סיימה את הרבעון הרביעי של השנה עם תוצאות כספיות שעקפו את תחזיות האנליסטים. החברה דיווחה על הכנסות של 25 מיליארד דולר ועל רווח מתואם של 6.31 דולר למניה. בשוק ציפו למספרים נמוכים יותר, עם צפי הכנסות של כ-24 מיליארד דולר ורווח מתואם של 5.96 דולר למניה. הנתונים הללו משקפים ביצועים תפעוליים טובים מהצפוי, בתקופה שבה הביקוש העולמי לשירותי משלוחים והפצה נותר יציב יחסית, למרות הטלטלות בכלכלה העולמית.
אולם למרות הדוח החיובי, התגובה המיידית הייתה שלילית למדי. המניה, שנסחרה סביב 317 דולר במסחר, נפלה בכ-6% במסחר המאוחר וגם בטרום המשיכה לרדת עם פתיחת המסחר בוול סטריט המניה מצליחה למחוק חלק גדול מהירידות ונסחרת בירידה מתונה של כ-1.1%.
הסיבה המרכזית לתגובה ההיסטרית נעוצה בעיקר בתחזית המאכזבת שפרסמה פדקס לשנה הקלנדרית הנוכחית. פדקס צופה כעת רווח מתואם שינוע בין 16.90 ל-18.10 דולר למניה, לצד צמיחה של 11% בהכנסות והוצאות הוניות בהיקף של 3.9 מיליארד דולר. טווח הרווח המתוכנן הזה נמוך משמעותית מהרווח של 20.24 דולר למניה שנרשם בשנה הפיסקלית הקודמת (שהסתיימה במאי), מה שהצית את גל המימושים.
מניית המטענים שזזה הצידה והבלבול של המשקיעים
חלק גדול מהקושי של השוק לעכל את הדוחות הנוכחיים נובע לא רק מהתחזית עצמה, אלא גם משינוי מבני עמוק שעוברת פדקס. החברה נמצאת במעבר משנת דיווח פיסקלית, שהסתיימה עד כה במאי, לשנת דיווח קלנדרית רגילה. המעבר הזה יוצר תקופת ביניים לא פשוטה לניתוח, שבה האנליסטים נדרשים לבצע התאמות בין תקופות שאינן לגמרי חופפות. בוול סטריט, כמו שקורה לא פעם, המספרים שעל המסך מקבלים את רוב תשומת הלב, גם כאשר מאחוריהם מסתתרים שינויים טכניים וחשבונאיים שמשנים את בסיס ההשוואה.
מעבר לכך, הדוח הנוכחי מגיע זמן קצר אחרי שפדקס השלימה מהלך אסטרטגי משמעותי, פיצול פעילות המטענים שלה לחברה נפרדת. מדובר בפעילות שהייתה חלק מהותי מהקבוצה ותרמה כ-2 מיליארד דולר להכנסות הרבעוניות הקודמות. הפיצול משאיר את פדקס ממוקדת יותר בתחום משלוחי החבילות והלוגיסטיקה, אבל במקביל משנה את הדרך שבה צריך לקרוא את הדוחות שלה. ההכנסות, שיעורי הרווחיות וההשוואות מול רבעוני העבר כבר לא נמדדים על אותו בסיס, ולכן הירידה בתחזית נראית חדה יותר במבט ראשון.