פקק תנועה כביש עומס גודש תחבורה
צילום: תמר מצפי

שיטת הניקוד בתעבורה משתנה: עבירות חמורות יעלו ל-10 נקודות

ועדת הכלכלה אישרה תקנות שמחילות נקודות גם על קנסות מינהליים ומסיימות תקופה של כמה חודשים שבה חלק מהעבירות לא צברו נקודות כלל. במקביל, עבירות מסוכנות כמו רמזור אדום וטלפון בנהיגה יעלו משמונה לעשר נקודות.

מירב ארד |

שיטת הניקוד בעבירות תעבורה עומדת להשתנות. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות חדשות שמחילות מחדש נקודות גם על עבירות שהועברו בחודשים האחרונים למסלול של קנסות מינהליים, ומנגד כוללות הקלות בחלק מהעבירות הקלות יותר. המהלך נועד לסגור פער שנוצר לאחר כניסתו לתוקף של חוק הפרות תעבורה מינהליות. 

החוק העביר חלק מעבירות התנועה מהליך פלילי למסלול מינהלי, והקים מסלול דיגיטלי להגשת עררים על קנסות. אלא שבפועל, במשך כמה חודשים נמשכה האכיפה והקנסות הוטלו, אך בחלק מהעבירות לא נרשמו נקודות לנהגים משום שהתקנות לא הותאמו לחוק החדש.

כעת הוועדה אישרה את ההתאמות, אך דרשה לכלול גם הקלות לנהגים בעבירות שאינן נחשבות מסכנות חיים. התוצאה היא מתווה משולב: פחות נקודות או ללא נקודות בכלל בעבירות מסוימות, לצד החמרה בעבירות שהמדינה מגדירה כעבירות ליבה בבטיחות בדרכים.

הנקודות חוזרות גם לקנסות המינהליים

 עד פברואר השנה, חלק גדול מעבירות התנועה טופל במסלול הפלילי הרגיל: נהג שקיבל דוח יכול היה לשלם את הקנס או לבקש להישפט בבית משפט לתעבורה. החוק החדש יצר מסלול מינהלי לחלק מהעבירות, שבו הנהג יכול להגיש ערר לבית הדין לתעבורה. אלא שבתקופת המעבר נוצר מצב חריג: קנסות של עד 500 שקל המשיכו להינתן, אבל חלק מהעבירות לא צברו נקודות כלל. בין היתר מדובר בעבירות כמו נהיגה בחוסר זהירות ועקיפה לפני מעבר חציה, שנמשכו מבחינת האכיפה והקנס, אך לא לוו ברישום ניקוד עד להסדרת התקנות.

התקנות החדשות מחזירות את מנגנון הניקוד גם לעבירות אלה. המשמעות היא שנהג שישלם קנס על עבירה מינהלית לא יוכל להניח שהאירוע מסתיים רק בתשלום הכספי: במקרים המתאימים יירשמו לחובתו גם נקודות במשרד הרישוי.

עם זאת, חשוב להדגיש כי נקודות אינן קנס נוסף. זהו מנגנון מנהלי שנועד לעקוב אחר נהגים שמבצעים עבירות חוזרות. הנקודות נצברות לאורך זמן, ורק בהגעה לרפים שנקבעו בתקנות נדרשים הנהגים לבצע קורס נהיגה נכונה, לעבור אמצעי תיקון נוספים או להתמודד עם פסילת רישיון.

הקלות בעבירות קלות: פחות נקודות ותוקף קצר יותר

ההקלה המרכזית שנקבעה נוגעת לתוקף הנקודות לנהגי רכב פרטי. עבירות של עד שש נקודות יהיו תקפות למשך שנה אחת בלבד ממועד ביצוע העבירה, במקום שנתיים כיום. עבירות של שמונה או עשר נקודות יישארו תקפות למשך שנתיים. עם זאת, השינוי בתוקף הנקודות לא ייכנס לתוקף מיד. הוא צפוי להידחות בכשנה ממועד פרסום התקנות ברשומות, בשל הצורך בהתאמת מערכות המחשוב והגבייה של משרד התחבורה. הוועדה אישרה גם הקלה במקרה שבו נהג מבצע כמה עבירות באותו אירוע. במקום לצבור את הנקודות בגין כל ההפרות יחד, יירשמו לחובתו רק הנקודות של העבירה החמורה ביותר.

עוד נקבע כי עבירת כניסה לצומת כאשר אין אפשרות להמשיך בנסיעה לא תגרור עוד נקודות, במקום שש נקודות בעבר. גם עבירת הפרעה או עיכוב תנועה, למעט במקרים מסוימים הקשורים להולכי רגל, תיוותר ללא נקודות. הניקוד על נסיעה שלא בהתאם לכיוון המסומן או להוראת תמרור יופחת משש נקודות לארבע. 

הקלות נוספות נוגעות לרישיונות שאינם בתוקף: נהיגה עם רישיון נהיגה שפג עד שישה חודשים לא תגרור נקודות, בעוד שנהיגה עם רישיון שפג לתקופה של יותר משישה חודשים ועד שנתיים תגרור ארבע נקודות במקום שמונה. גם בעבירה של רישיון רכב שפג תוקפו תהיה הקלה: בארבעת החודשים הראשונים לאחר פקיעת הרישיון יירשמו ארבע נקודות בלבד, במקום שש.

רמזור אדום, טלפון ושוליים: 10 נקודות לעבירות המסוכנות

 במקביל להקלות, משרד התחבורה קיבל את דרישתו להחמיר בעבירות שמוגדרות כמסכנות חיים. הניקוד על אי־ציות לרמזור אדום, אי־מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה, שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה ונסיעה בשולי הדרך יעלה משמונה נקודות לעשר. המשמעות המעשית היא שנהגים שיבצעו כמה עבירות חמורות בתוך תקופה קצרה עשויים להגיע מהר יותר לרף שמחייב נקיטת אמצעי תיקון. לפי שיטת הניקוד הקיימת, נהג שצבר 12 נקודות מחויב בקורס נהיגה נכונה בסיסי. צבירה של 24 נקודות מחייבת קורס מתקדם, ואילו 36 נקודות ומעלה עלולות להביא לפסילת רישיון לשלושה חודשים ולחובת מעבר מבחן עיוני.

 נהג שמגיע ל-72 נקודות, או צובר 36 נקודות פעם נוספת בתוך שש שנים, עלול להידרש לפסילה ארוכה יותר, למבחנים חוזרים ולעיתים גם לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. השינויים בגובה הניקוד עצמו - ההקלות וההחמרות - צפויים להיכנס לתוקף כ-30 יום לאחר פרסום התקנות ברשומות. המשמעות היא שכבר בחודשים הקרובים נהגים שייתפסו משתמשים בטלפון בזמן נהיגה, נוסעים בשוליים, חוצים באור אדום או אינם נותנים זכות קדימה להולכי רגל צפויים לצבור ניקוד גבוה יותר. המהלך מגיע בתקופה שבה הבטיחות בדרכים שוב נמצאת במרכז הדיון הציבורי. 

מצד אחד, המדינה מבקשת להחמיר עם עבירות שעלולות להוביל לתאונות קשות; מצד שני, הוועדה ביקשה להימנע מהכבדה על נהגים שביצעו עבירות קלות או טכניות. השאלה שתישאר פתוחה היא עד כמה שינוי בניקוד לבדו ישפיע על התנהגות הנהגים. נקודות יכולות להרתיע נהגים מועדים, אך כדי לצמצם את מספר התאונות יהיה צורך גם באכיפה רציפה, טיפול בתשתיות מסוכנות, חינוך לבטיחות בדרכים ונוכחות משמעותית יותר של משטרה בכבישים.