בורסה עולה (X)
בורסה עולה (X)

מניה שירדה 70% היא מציאה? מיתוסים מול מציאות בשוק ההון

לפניכם כמה מהמיתוסים הכי ידועים בשוק ההון והסיבה שכדאי להפסיק להאמין בהם



יוגב דוד | (16)


בשנים שעבדתי כיועץ השקעות שמעתי את אותם מיתוסים שוב ושוב מלקוחות ומאנשים שעבדתי איתם. חלקם נשמעים הגיוניים, אחרים נשמעים חכמים, וכולם כמעט שגויים. הנה כמה מהמיתוסים הכי ידועים בשוק ההון והסיבה שכדאי להפסיק להאמין בהם:

מניה שירדה 70% היא מציאה   

המיתוס: מניה מוכרת שנפלה בחדות נתפסת לעיתים כהזדמנות שלא כדאי לפספס.                    

המציאות: קריסה במניה מוכרת היא ממש לא סיבה מספקת להיכנס אליה. לרוב הירידה משקפת בעיות אמיתיות בעסק, בסביבה העסקית או ברווחיות. מניה שירדה 70% יכולה גם לרדת עוד 70% (ואז עוד 70% בלי שום בעיה), היה לי לקוח שכל התיק שלו היה מורכב מסכינים נופלות כאלה, וגם כשהבורסה והמדדים המרכזיים הציגו שנה נהדרת, התיק שלו הציג תשואות מזעזעות שנה אחרי שנה.

מומחים יודעים לחזות את השוק        

המיתוס: תחזיות ונבואות של גורואים ופרשנים מקבלות משקל רב.              

המציאות: גם "ההוא שחזה את משבר הסאב פריים" והפרשנים הטובים ביותר מתקשים לחזות את כיוון השוק באופן עקבי. הפסימיסטים הכרוניים תמיד צודקים בסוף. הם מזהירים כל הזמן, אז סטטיסטית הם חייבים לפגוע פעם בעשור. הבעיה היא שעד שהם צדקו, הם כבר ניבאו 9 מתוך 2 המפולות האחרונות.

שיא כל הזמנים הוא זמן לממש רווחים                                 

המיתוס: כאשר המדדים שוברים שיאים, לא מעט משקיעים חוששים שהמפולת כבר מעבר לפינה. 

המציאות: שווקים בריאים קובעים שיאים חדשים באופן טבעי. לאורך ההיסטוריה, שיאים רבים היו רק תחנה בדרך לשיאים נוספים, ולמעשה 60% מהזמן המדדים נסחרים ב-All time high (ATH). עצם העובדה שמדד נמצא בשיא אינה אומרת שהוא יקר מדי או שעומדת להגיע ירידה.

צריך לחכות לתיקון כדי להשקיע       

המיתוס: רבים מעדיפים להמתין לירידה של 10% או 15% לפני שהם נכנסים לשוק.            

המציאות: איש אינו יודע מתי יגיע התיקון הבא (ולא משנה אם קוראים לך וורן באפט או ג'ימי באפט). לא פעם השוק ממשיך לעלות חודשים ויותר מכך בזמן שיש שמשקיעים שיושבים על הגדר וממתינים להזדמנות המושלמת. המאה האחרונה לימדה אותנו שזמן בשוק חשוב יותר מתזמון השוק.

Sell in May and Go Away                                              

המיתוס: האמירה המפורסמת גורסת שכדאי למכור מניות במאי ולחזור לשוק בחורף. מקור המיתוס בבריטניה: "Sell in May and go away, and come back on St. Leger's Day". יום סנט לדג'ר הוא יום מרוצי סוסים בריטי המפורסם שמתקיים בספטמבר. הרעיון היה שהאצולה ואנשי הכספים הלונדונים היו עוזבים את העיר לכל הקיץ לנופש, ובמשך אותה תקופה המסחר היה דליל ונמוך יותר.

המציאות: גם אם קיימת עונתיות מסוימת בשווקים, היא רחוקה מלהיות כלל ברזל. הבעיה היא שמשקיע צריך לא רק לדעת מתי לצאת, אלא גם מתי לחזור. בפועל, רבים מפספסים חלק מהעליות המשמעותיות ביותר בזמן שהם ממתינים בצד.

"הפעם זה שונה"                                                                   

המיתוס: בכל תקופה מופיע סיפור חדש שמסביר מדוע חוקי הכלכלה כבר אינם תקפים, מבועת האינטרנט של שנת 2000 דרך הבלוקצ'יין ועד מהפכת הבינה המלאכותית של ימינו.  המציאות: טכנולוגיה משתנה, אבל הפסיכולוגיה האנושית כמעט שלא. פחד, חמדנות ואופוריה ליוו את המשקיעים בכל דור ובכל מהפכה. בסוף השוק תמיד חוזר לאותם כוחות בסיסיים.


הכותב עסק שנים בייעוץ השקעות וכיום הינו משקיע עצמאי


הוספת תגובה
16 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אנונימי 24/06/2026 12:06
    הגב לתגובה זו
    אין תחליף לישיבה על מניות בלו ציפ המחלקות דיבידנד בלי לעקוב יותר מדי בחזקת שגר ושכח
  • 10.
    שחקן גולף נתנייתי 24/06/2026 10:32
    הגב לתגובה זו
    הכל נכון ומדוייק אבל תמיד אנשים יחפשו סימן גם אם ברור שאין מאחורי זה כל קשר להשקעות חכמות.
  • 9.
    אנונימי 24/06/2026 10:29
    הגב לתגובה זו
    90% מהסוחרים היומיים מפסידים כסף ובתקופה האחרונה כל שוק השבבים והטכנולוגיה זה רכבת הרים וספייס איקס בועתית לגמרי השקעה לטווח ארוך ופיזור רחב זה כלל טוב
  • 8.
    סנטימנט חיובי 24/06/2026 10:09
    הגב לתגובה זו
    טעויות נפוצות לדוגמה מכירת נייר מרוויח לאחר שעשה עליה נאה רק בגלל שעלה. זה ניסיון לקחת רווחים ולברוח. אך בתכלס ייתכן שעוד יש מקום לעליות וכן תשלום מס רווחים מפחית מהתשואה. טעות אחרת החזקת נייר מפסיד לאורך זמן מתוך תחושה שאמור לתקן ולעבור לרווח מתישהו
  • 7.
    יעקב מישל 24/06/2026 09:58
    הגב לתגובה זו
    יוגב כתבה יפהמעניינת ולטעמי נכונה.ובכל זאתמה היא הנוסחה להצלחה בשוק ההון כמכשיר לחיסכוןומי היא החברה שתפתיע את שוק ההון בנסיקת המנייה שלה
  • 6.
    אנונימי 24/06/2026 09:32
    הגב לתגובה זו
    ממוחזרות. לא מעניין.
  • אנונימי 24/06/2026 11:05
    הגב לתגובה זו
    אל תשכח שמצטרפים משקיעים חדשים בכל חודש. ייתכן שיש פה קוראים שהמידע חדש להם. כדאי ומומלץ לרענן את הדברים הבסיסיים מדי פעם.. זה לא מזיק
  • 5.
    אנונימי 24/06/2026 08:46
    הגב לתגובה זו
    מתזמן כבר שנים וזה עובד יופי.
  • אנונימי 24/06/2026 09:35
    הגב לתגובה זו
    גם היום הוא יושב על הר של מזומנים ומחכה לירידות.זה האמא והאבא של לתזמן את השוק!
  • There is only 1 Warren buffet (ל"ת)
    Anonymous 24/06/2026 11:23
  • רק מוכרי קורסים מצליחים לתזמן את השוק (ל"ת)
    מאור ברוך 24/06/2026 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זוז פאואר 24/06/2026 08:39
    הגב לתגובה זו
    כדאי לבדוק כל מקרה לגופו אחרי ירידות יש מציאות לפעמים.
  • 3.
    מאד נכון מנסיון של אלפי לקוחות (ל"ת)
    אנונימי 24/06/2026 08:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 24/06/2026 08:14
    הגב לתגובה זו
    היום 500% מחר 70$ 1000 אם תקבל אישורים!! ואולי תעבור לשיא חדש90$
  • 1.
    אמיר 24/06/2026 05:52
    הגב לתגובה זו
    ירדו בעבר 70 מהשער שלהם ואיפה הם היום
  • מטא דאטא 24/06/2026 11:09
    הגב לתגובה זו
    האם אפשר לומר זאת על כל חברה ברור שלא. רק חברות עם חוסן כלכלי משמעותי או מוצר חזק מסוגלות לחזור מירידה של 70 אחוז. יש חברות שנעלמו לאחר ירידה כזו. לכן במקרים כאלה יש ערך רב לניתוח פונדמנטלי ולא להימורים בלבד