
הביטקוין שוב מתחת ל-60 אלף דולר; רחוק ב-52% משיא כל הזמנים
אחרי שנים שבהן כל ירידה בביטקוין הייתה "הזדמנות" שמשכה קונים פרטיים, הירידה האחרונה בביטקוין נראית אחרת; פדיונות של יותר מ-6 מיליארד דולר מקרנות הסל כשהכסף זורם אל מניות ה-AI ולוול סטריט
הביטקוין שוב יורד מתחת ל-60 אלף דולר, ובשוק הקריפטו מנסים להבין אם מדובר בעוד תיקון משמעותי במטבע שכבר ממילא רגיל לתנודתיות גבוהה, או שיש פה כבר משהו עקבי ומגמתי. המטבע הדיגיטלי, שעוד נסחר באוקטובר מעל 126 אלף דולר, איבד מאז יותר ממחצית מערכו, ובימים האחרונים נגע בשפל של כשבועיים. אבל הפעם, הסיפור אינו רק המחיר. השאלה שמעסיקה את השוק היא מי בכלל נשאר בצד הקונה.
במשך שנים, אחת ההנחות המרכזיות סביב הביטקוין הייתה שכל ירידה חדה תמשוך אליה מהר מאוד משקיעים פרטיים. חלק ראו בזה נכס אלטרנטיבי, חלק סיפור טכנולוגי, וחלק גדול יותר פשוט הזדמנות ספקולטיבית. בכל פעם שהמטבע נפל בעשרות אחוזים, נוצרה סביבו מחדש אותה תחושה מוכרת של "לקנות את הירידה". אלא שלפי דויטשה בנק, הירידה הנוכחית נראית אחרת. הזהות של אלו שבעיקר קונים בשוק כבר הם לא אנשים פרטיים, אלא מנהלי קרנות סל, גופים מוסדיים וחברות שמחזיקות ביטקוין כחלק ממאזן החברה.
מריון לאבור, אנליסטית המחקר של הדויטשה בנק, הסבירה כי השינוי הזה עלול להפוך את הירידות למהירות ומכניות יותר. כשהקונים בשוק הם משקיעים פרטיים, יש לא פעם שכבת ביקוש שנשענת על אמונה, על קהילה. השקעה שנאזרת בסבלנות או בניסיון לנצל את הירידות. אבל כשהזהות שונה, כשהקונים הם מנהלי כספים, קרנות סל וחברות ציבוריות, הם מגיבים אחרת. אם הסנטימנט בשוק שלילי, אם אפיקים אחרים אטרקטיביים יותר, הם לא ימהרו 'לאסוף'.
הנתונים גם ממחישים את השינוי. מקרנות סל העוקבות אחרי הביטקוין נמשכו יותר מ-6 מיליארד דולר, במה שמסתמן כרצף הפדיונות הארוך ביותר מאז 2024. אלה בדיוק אותם מוצרים פיננסיים שנתפסו רק לאחרונה כאחד הגורמים המרכזיים שהכניסו את הביטקוין עמוק יותר אל המערכת הפיננסית. אבל אותה נגישות שהביאה כסף גדול לתוך המטבע, גם הופכת אותו לתלוי יותר בזרימות ההון. כשהכסף נכנס, הוא תומך בעליות. כשהוא יוצא, הוא מגביר את הירידות.
הכסף לא בהכרח יושב בצד ומחכה להזדמנות בקריפטו. חלק ממנו זורם כיום למקום אחר לגמרי, מניות ה-AI. אחרי תקופה שבה מניות AI הפכו לסיפור המרכזי של וול סטריט, משקיעים מעדיפים להמשיך לרדוף אחרי הסקטור שמרכז את רוב תשומת הלב, גם אם התמחורים בו כבר גבוהים. מבחינת שוק הקריפטו, זו בעיה כפולה: לא רק שהכסף יוצא מקרנות הביטקוין, הוא גם מוצא לעצמו סיפור חלופי, ברור יותר למשקיעים מוסדיים ונוח יותר להצגה בתוך תיקי השקעות.
ההיסטוריה של הביטקוין מלאה בנפילות חדות ובהתאוששויות חדות לא פחות. בין דצמבר 2017 לדצמבר 2018 הוא צלל בכ-84%, אבל בהמשך חזר וקבע שיא חדש במהלך נובמבר 2020. בין אפריל ליוני 2021 הוא ירד בכ-55%, לפני שקבע שיא נוסף באוקטובר של אותה שנה. גם בין נובמבר 2021 לנובמבר 2022 הוא איבד כ-78%, לפני שהתאושש וקבע שיא חדש במרץ 2024.
אבל בדיוק כאן נמצא ההבדל המרכזי. הביטקוין של היום אינו הביטקוין של 2017 או של 2021. סביבו כבר פועלים מוצרים מוסדיים, קרנות סל, חברות ציבוריות ומנהלי הון. הוא כבר לא נכס שנמצא בעיקר בשולי המערכת, אלא נכס שמחובר הרבה יותר לוול סטריט. החיבור הזה העניק לו לגיטימציה, נזילות ונגישות למשקיעים גדולים, אבל הוא גם הפך אותו לחשוף יותר לאותם כוחות שפועלים על שאר שוקי ההון: ריבית, מאקרו, נזילות, תיאבון סיכון והסטת כספים בין סקטורים.
סטרטג'י הופכת ממנוע עליות למוקד לחץ
הלחץ בביטקוין מקרין ישירות גם על סטרטג'י (MicroStrategy Inc -9.26% ), החברה שהפכה בשנים האחרונות לסמל הבולט ביותר של מודל "אוצר הביטקוין" התאגידי. מניית החברה ירדה לשפל של יותר משנתיים ונסחרה מתחת ל-100 דולר, כאשר הביטקוין עצמו חוזר לאזורים שבהם נסחר בתחילת מרץ 2024. לפי הנתונים שפורסמו, מניית סטרטג'י ירדה בכ-20% בשבוע האחרון וביותר מ-38% בחודש האחרון, אחרי שבמהלך 2025 עוד נסחרה מעל 400 דולר, בתקופה שבה הביטקוין היה קרוב לשיאים והאופטימיות סביב מדיניות ידידותית יותר לקריפטו בארה"ב תמכה בסנטימנט.
סטרטג'י, בראשות היו"ר והמייסד השותף מייקל סיילור, בנתה בשנים האחרונות את הזהות שלה סביב הביטקוין. החברה רכשה מטבעות בהיקפים גדולים, גייסה הון וחוב כדי לממן רכישות נוספות, והפכה בעיני משקיעים רבים למעין דרך עקיפה וממונפת לקבל חשיפה לביטקוין דרך שוק המניות. בתקופות של עליות, המודל הזה תמך במניה והפך את סטרטג'י לאחת המניות המזוהות ביותר עם הגאות בקריפטו. אבל כאשר הביטקוין יורד, אותו מנגנון עובד גם בכיוון ההפוך.
- מייסד בינאנס לא מתרגש מהירידות בביטקוין: "החורפים תמיד באים והולכים"
- הסבר אלטרנטיבי מעודד לחולשת הביטקוין - האם זאת פשוט המחזוריות?
מה שהגביר את החשש בשוק היה הדיווח על מכירה של 32 ביטקוין מצד סטרטג'י, המכירה הראשונה שלה מאז 2022. מבחינה מספרית, מדובר בכמות קטנה מאוד ביחס להחזקות הכוללות של החברה, אבל מבחינה סמלית זו נקודה רגישה. במשך שנים סיילור דבק במסר פשוט: קונים ביטקוין ולא מוכרים. לכן גם מכירה קטנה מספיק כדי להעלות אצל המשקיעים שאלה רחבה יותר, האם מדובר באירוע נקודתי בלבד, או בסימן לכך שגם החברות שהציגו את עצמן כמחזיקות לטווח ארוך עלולות להידחק בעתיד למכירות, אם הלחץ בשוק יימשך.
הביטקוין נסחר כעת מתחת לעלות הממוצעת של סטרטג'י, שעומדת על 75,699 דולר למטבע. המשמעות היא שהשוק כבר לא מסתכל רק על מחיר הביטקוין עצמו, אלא גם על עמידות המודל של חברות שמחזיקות אותו במאזן באמצעות מבני מימון מורכבים יותר. החשש אינו בהכרח שסטרטג'י תמכור כמות גדולה של ביטקוין מחר בבוקר, אלא שהירידה במחיר המטבע, יחד עם החולשה במניה ועלויות המימון, מצמצמות את מרחב הפעולה של החברה.
גם מניות הבכורה של סטרטג'י, STRC, נכנסו ללחץ. המכשיר, שנועד להיסחר סביב 100 דולר וסייע לחברה לממן רכישות ביטקוין נוספות, ירד בשבוע שעבר עד לרמה של 82.53 דולר ובהמשך נסחר סביב 84 דולר. הירידה הזו מעלה חששות סביב היכולת של החברה להמשיך לעמוד בהתחייבויות הדיבידנד בלי לפגוע בגמישות הפיננסית שלה. כל עוד הביטקוין עלה והמניה נהנתה מתיאבון גבוה לסיכון, השוק היה מוכן לתת לסטרטג'י מרחב פעולה רחב. כשהביטקוין, המניה ומכשירי המימון יורדים יחד, המשקיעים מתחילים לבחון את כל המבנה מחדש.
מעבר לסטרטג'י, הירידה האחרונה בביטקוין מחדדת שאלה רחבה יותר לגבי שוק הקריפטו כולו. אם בעבר השוק נשען בעיקר על משקיעים פרטיים, קהילת קריפטו וסוחרים שחיפשו תנודתיות, היום הוא תלוי הרבה יותר בזרימות של כסף מוסדי. זה יכול להיות יתרון בתקופות שבהן הסנטימנט חיובי, אבל זה עלול להפוך לחיסרון בתקופות שבהן מנהלי הכסף מחליטים לצמצם סיכון או להעביר חשיפה לאפיק אחר.
במקביל, המשקיעים ממשיכים לעקוב אחרי וושינגטון ואחרי האפשרות להתקדמות רגולטורית בתחום הקריפטו. סטיב קורץ מגלקסי ציין כי השוק ממתין בין היתר להתפתחויות סביב ה-Clarity Act, שעשוי לספק מסגרת ברורה יותר לפעילות בתחום. רגולציה ברורה יכולה לתמוך בכניסת גופים מוסדיים נוספים לשוק, אבל בטווח הקצר הביטקוין עדיין נסחר בעיקר לפי כיוון זרימות ההון, תיאבון הסיכון והתחרות מול סיפורים אחרים בשוק, ובראשם מניות הבינה המלאכותית.
- הקריפטו שוב מגלה שהוא תלוי בפד: הביטקוין נחלש
- מהפכת הטוקניזציה - הדבר הגדול הבא בקריפטו והמטבע ש(אולי) יהנה ממנה
רף ה-60 אלף דולר הוא לא רק מספר עגול על הגרף. הוא נקודת מבחן לשאלה מה נשאר מהסיפור הישן של הביטקוין, ומה כבר השתנה בו. הביטקוין קיבל בשנים האחרונות לגיטימציה רחבה יותר, מוצרים פיננסיים מוסדרים ונוכחות גדולה יותר בוול סטריט. אבל המחיר של הכניסה למיינסטרים הוא שגם הירידות שלו כבר לא תלויות רק בקהילה שמאמינה במטבע, אלא גם בכסף הגדול, ובכסף הגדול אין הרבה סנטימנטים כשהוא מחליט לצאת.