
חברת החשמל תשלם 8.5 מיליון שקל בייצוגית על ריבית יתר
על פי הסכם הפשרה שאישר בית המשפט, הסכום יועבר לקרן לתביעות ייצוגיות - שכן סכום הפיצוי לכל לקוח הוא שקלים בודדים. החברה גבתה ריבית יתר על פיגורים בשנים 2020-2017
חברת החשמל תעביר 8.5 מיליון שקל לקרן התביעות הייצוגיות במשרד המשפטים, במסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגדה שהוגשה בטענה לגביית יתר של ריבית פיגורים. שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, הדס עובדיה, אישרה את ההסדר בין דב אשר ויצחק מור-יוסף לבין החברה, אשר הושג בהליך גישור בפני נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז בדימוס, הילה גרסטל.
המבקשים טענו, כי בשנים 2020-2017 גבתה חברת החשמל ריבית פיגורים שנתית של 8.1% - בעוד הריבית המותרת הייתה 1.6% בלבד והריבית במשק הייתה אפסית. חברת החשמל טענה, כי רשות החשמל אישרה בדיעבד את גבייתה של ריבית זו ולכן היא פעלה כדין באישורו של הרגולטור האחראי עליה.
2 מיליון שקל לעורכי הדין
הצדדים הסבירו, כי על פי בדיקתה של החברה - ריבית היתר נגבתה ב-1.1 מיליון צרכנים בכל שנה, דהיינו מ-3.5 מיליון צרכנים לכל אורך התקופה. לנוכח סכום הפשרה המוסכם, הפיצוי לכל חבר קבוצה יהיה שקלים בודדים, ובמצב זה מוטב להעביר את הכסף לקרן שתשתמש בו לצרכים ציבוריים. זאת, בהתאם לפסיקה העקבית ולפיה הפיצוי מועבר לקרן כאשר התשלום לכל חבר קבוצה נמוך מ-50 שקל. גם בעניינם של המבקשים התברר, כי נגבו מהם בממוצע שמונה שקלים בלבד לכל חשבון ששילמו באיחור.
עוד הוסכם, כי כל אחד מן התובעים יקבל גמול של 50,000 שקל, ואילו עוה"ד פז מוזר ונציב רגב המייצגים אותם יקבלו 2 מיליון שקל. סכומים אלו הוסברו בכך שההליך הניב תועלת ציבורית ממשית, והוא נוהל ביעילות ובמקצועיות במשך למעלה משנה.
עובדיה אומרת, כי "הסדר הפשרה משקף פתרון ראוי, הוגן ומאוזן לתובענה בנסיבות העניין. ההסדר יחסוך את המשך ההתדיינות וגלומה בו תועלת ראויה לחברי הקבוצה". הוא "משקף באופן ראוי את הסיכונים בהמשך ניהול התובענה, את מידת איתנות עילת התביעה ואת טענות ההגנה של המשיבה מנגד; ובנוסף מהווה סכום פיצוי משמעותי המייצר תועלת ציבורית שלא ניתן להמעיט בערכה. ההסדר אף יחסוך התדיינות שעשויה להתמשך על פני תקופה ממושכת". את חברת החשמל ייצגו עוה"ד חניטל בלינסון-נבון ונוהר הדר.