מובילאיי מזנקת 20% ביומיים - בזכות טסלה
מאסק מסדר לשעשוע עלייה של 20%. טסלה השיקה את שירות הרובוטקסי שלה ובכך הפכה את החזון ארוך השנים למציאות, מה שמעורר תקווה גם בקרב המשקיעים של מובילאיי שמבינים - החלום לא רחוק
מובילאיי של פרופ' אמנון שעשוע, מזנקת והסיבה היא ההערכה שההשקה של רובוטקסי של טסלה תקרה את המתחרות להפעלת היישום בערים נוספות. מובילאיי שהיא בעצם המתחרה של טסלה במערכות הראייה שהם מהחשובים ברכב האוטונומי מספקת לשורה של חברות את המערכות האלו, וכניסה שלהם לתחום המוניות האוטונומיות בהמשך לכניסה של טסלה, מהווה חדשות טובות עבור מובילאיי. השוק הרדום מתעורר והמניה של מובילאיי מזנקת ב-20% ביומיים.
כבר למעלה מעשור שהמשקיעים ממתינים לרגע שבו רכבים אוטונומיים יציפו את הכבישים כפי שהבטיחו היזמים והתחזיות, אבל ככל שהזמן עבר והחזון התרחק, רבים מהמשקיעים התחילו לאבד תקווה. החלום, כך נראה, נתקל במציאות לא פשוטה - הרגולטורים לא שיתפו פעולה כמו שציפו, וגם הטכנולוגיה לא הייתה מספיק בשלה. מעבר לכך, יש בעיות אתיות קשות. אבל עכשיו, נדמה שהחלום הפך למציאות - הרובוטקסי של טסלה Tesla 1.27% עלה על הכבישים בטקסס,ולמרות מספר תקלות, ההשקה נתפסת כהצלחה שמבשרת על שינוי מגמה.
זה לא השירות האוטנומי הראשון. בסין יש כבר בלא מעט ערים שירות כזה עם מערכת של באידו ענקית הטכנולוגיה הסינית, ובארה"ב יש את ווימו של גוגל בלוס אנג'לס וערים נוספות ויש שיתופי פעולה של ליפט עם מובילאיי ושת"פים נוספים. הדרך להטמיע את השירות הזה לא פשוטה ולא רווחית. ג'נרל מוטורס שהשיקה שירות כזה בקליפורניה סגרה אותו, ואלו הקיימים מפסידים, אך הם מבינים שהסיפור כאן הוא יתרון לגודל ויתרון לראשוניות.
מי שנכנס לשוק הזה, צפוי להישאר בו. עכשיו משקיעים בתדמית, במותג, ברעיון פורץ הדרך, ובהמשך יקצרו את הרווחים הפוטנציאל ענק, מדובר על מודל שונה לחלוטין של עולם התחבורה, מודל שיביא לפחות מכוניות על הכביש, פחות עומסים, פחות פקקים, פחות תאונות. החלום הזה קיים כבר שנים, אבל הכניסה של טסלה היא צעד חשוב. מכמה סיבות - ראשית טסלה היא מותג על, שנית לאילון מאסק יש מהלכים בממשל, וכניסה שלו מסמנת על פי ההערכות, גושפקנא וקבלת דרכת דרך מלמעלה. כלומר, טכנולוגיה יש, רעיון יש, מודל עסקי יש, אבל צריך את הרגולטור ומאסק כנראה יכול להזיז את המחוג.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מובילאיי Mobileye 1.15% בנתה את עצמה בתחילת הדרך בזכות טכנולוגיה שהייתה
מהפכנית אז, מצלמה שמותקנת על השמשה הקדמית ומזהה מצבים מסוכנים כמו סטייה מנתיב או סכנת התנגשות. אך עם הזמן, החברה התקדמה באופן משמעותי והעבירה את מרכז הכובד שלה לעבר מטרה גדולה יותר: פיתוח מערכות נהיגה אוטונומית. לאורך השנים חתמה החברה על שיתופי פעולה עם כמה
מענקיות תעשיית הרכב העולמית, בהן BMW, ופולקסווגן, אך למרות ההצלחות, היא התקשתה להציג עד כה בשורה דרמטית שתצית את הדמיון של שוק ההון סביב עתיד הנהיגה האוטונומית.
השנה שעברה למשל הייתה קשה - מובילאיי חתכה את התחזיות שלה פעמיים בגלל ההאטה בסין שהייתה לא צפויה, והמניה נפלה ב-36%. עכשו ההשקה של טסלה משדרת ביטחון, מוצר אמיתי, ובעיקר איתות שההבטחות הופכות למציאות. ברקע הזה, ההודעה של מובילאיי מהחודש שעבר עלבחירה בטכנולוגיית הרדאר שלה לרכב אוטונומי של אחת מהיצרניות הגדולות, רק מחזקת את ההבנה שייתכן מאוד שגם היא תופסת מקום בשורה הראשונה של החברות שיובילו את המהלך.
מניית מובילאיי מזנקת בכ-9.5% אחרי זינקו של 11% אתמול, אך היא עדיין כ-9% מתחת למחיר בתחילת השנה. היא נפלה מאז ההנפקה לפני כשלוש שנים בכ-35% והיא רחוקה 60% מהשיא. השווי של החברה עומד על 14.6 מיליארד דולר כשהיא צפויה להערכת האנליסטים לסיים את השנה עם הכנסות של 1.75 מיליארד דולר וכ-2 מיליארד דולר בשנה הבאה. הרווח למניה צפוי להערכת האנליסטים להיות השנה 29 סנט למניה ושנה הבאה 41 סנט למניה. המניה ב-18 דולר כך שמדובר על מכפיל רווח חזוי של מעל 50, אבל החברה צומחת.
- 3.שלמה 25/06/2025 09:35הגב לתגובה זותחום מתפוצץ..ארבה עם המוצר שלה גם תתפוצץ..דרך צלחה
- 2.אנונימי 24/06/2025 23:08הגב לתגובה זומובילאיי חברה כושלת מפסידה בפיגור עצום בפיתוח הרכב האוטונומי.מה הקשר בין ההצלחה המסחררת של טסלה ועומת הכשלון הניהולי של מובילאיי.גם אמנון שעשוע אומר שרק ב2027 אולי אולי יהיה רכב.לא הייתי משקיע במובילאיי שקל.
- אנונימי 25/06/2025 09:55הגב לתגובה זוטסלה חברה שבנוייה על תדמית קפריזית של אדם אחד . הערך האמיתי של טסלה הוא ב 80% פחות משוויה היום.זו חברת מכוניות שלא שווה הרבה השאר שווה כ 50 עד 70$ למניה.בהצלחה לך.
- 1.אנונימי 24/06/2025 21:29הגב לתגובה זוהאם הרובוטקסי של טסלה יגיע רק בעוד שנתיים למה שווימו עשתה כבר לפני שנתיים
- ירונצוק 25/06/2025 09:56הגב לתגובה זולדעתי גוגל מחזיקה את העתיד כבר היום.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
