מובילאיי מזנקת 20% ביומיים - בזכות טסלה
מאסק מסדר לשעשוע עלייה של 20%. טסלה השיקה את שירות הרובוטקסי שלה ובכך הפכה את החזון ארוך השנים למציאות, מה שמעורר תקווה גם בקרב המשקיעים של מובילאיי שמבינים - החלום לא רחוק
מובילאיי של פרופ' אמנון שעשוע, מזנקת והסיבה היא ההערכה שההשקה של רובוטקסי של טסלה תקרה את המתחרות להפעלת היישום בערים נוספות. מובילאיי שהיא בעצם המתחרה של טסלה במערכות הראייה שהם מהחשובים ברכב האוטונומי מספקת לשורה של חברות את המערכות האלו, וכניסה שלהם לתחום המוניות האוטונומיות בהמשך לכניסה של טסלה, מהווה חדשות טובות עבור מובילאיי. השוק הרדום מתעורר והמניה של מובילאיי מזנקת ב-20% ביומיים.
כבר למעלה מעשור שהמשקיעים ממתינים לרגע שבו רכבים אוטונומיים יציפו את הכבישים כפי שהבטיחו היזמים והתחזיות, אבל ככל שהזמן עבר והחזון התרחק, רבים מהמשקיעים התחילו לאבד תקווה. החלום, כך נראה, נתקל במציאות לא פשוטה - הרגולטורים לא שיתפו פעולה כמו שציפו, וגם הטכנולוגיה לא הייתה מספיק בשלה. מעבר לכך, יש בעיות אתיות קשות. אבל עכשיו, נדמה שהחלום הפך למציאות - הרובוטקסי של טסלה Tesla -0.82% עלה על הכבישים בטקסס,ולמרות מספר תקלות, ההשקה נתפסת כהצלחה שמבשרת על שינוי מגמה.
זה לא השירות האוטנומי הראשון. בסין יש כבר בלא מעט ערים שירות כזה עם מערכת של באידו ענקית הטכנולוגיה הסינית, ובארה"ב יש את ווימו של גוגל בלוס אנג'לס וערים נוספות ויש שיתופי פעולה של ליפט עם מובילאיי ושת"פים נוספים. הדרך להטמיע את השירות הזה לא פשוטה ולא רווחית. ג'נרל מוטורס שהשיקה שירות כזה בקליפורניה סגרה אותו, ואלו הקיימים מפסידים, אך הם מבינים שהסיפור כאן הוא יתרון לגודל ויתרון לראשוניות.
מי שנכנס לשוק הזה, צפוי להישאר בו. עכשיו משקיעים בתדמית, במותג, ברעיון פורץ הדרך, ובהמשך יקצרו את הרווחים הפוטנציאל ענק, מדובר על מודל שונה לחלוטין של עולם התחבורה, מודל שיביא לפחות מכוניות על הכביש, פחות עומסים, פחות פקקים, פחות תאונות. החלום הזה קיים כבר שנים, אבל הכניסה של טסלה היא צעד חשוב. מכמה סיבות - ראשית טסלה היא מותג על, שנית לאילון מאסק יש מהלכים בממשל, וכניסה שלו מסמנת על פי ההערכות, גושפקנא וקבלת דרכת דרך מלמעלה. כלומר, טכנולוגיה יש, רעיון יש, מודל עסקי יש, אבל צריך את הרגולטור ומאסק כנראה יכול להזיז את המחוג.
מובילאיי Mobileye -4.73% בנתה את עצמה בתחילת הדרך בזכות טכנולוגיה שהייתה
מהפכנית אז, מצלמה שמותקנת על השמשה הקדמית ומזהה מצבים מסוכנים כמו סטייה מנתיב או סכנת התנגשות. אך עם הזמן, החברה התקדמה באופן משמעותי והעבירה את מרכז הכובד שלה לעבר מטרה גדולה יותר: פיתוח מערכות נהיגה אוטונומית. לאורך השנים חתמה החברה על שיתופי פעולה עם כמה
מענקיות תעשיית הרכב העולמית, בהן BMW, ופולקסווגן, אך למרות ההצלחות, היא התקשתה להציג עד כה בשורה דרמטית שתצית את הדמיון של שוק ההון סביב עתיד הנהיגה האוטונומית.
השנה שעברה למשל הייתה קשה - מובילאיי חתכה את התחזיות שלה פעמיים בגלל ההאטה בסין שהייתה לא צפויה, והמניה נפלה ב-36%. עכשו ההשקה של טסלה משדרת ביטחון, מוצר אמיתי, ובעיקר איתות שההבטחות הופכות למציאות. ברקע הזה, ההודעה של מובילאיי מהחודש שעבר עלבחירה בטכנולוגיית הרדאר שלה לרכב אוטונומי של אחת מהיצרניות הגדולות, רק מחזקת את ההבנה שייתכן מאוד שגם היא תופסת מקום בשורה הראשונה של החברות שיובילו את המהלך.
מניית מובילאיי מזנקת בכ-9.5% אחרי זינקו של 11% אתמול, אך היא עדיין כ-9% מתחת למחיר בתחילת השנה. היא נפלה מאז ההנפקה לפני כשלוש שנים בכ-35% והיא רחוקה 60% מהשיא. השווי של החברה עומד על 14.6 מיליארד דולר כשהיא צפויה להערכת האנליסטים לסיים את השנה עם הכנסות של 1.75 מיליארד דולר וכ-2 מיליארד דולר בשנה הבאה. הרווח למניה צפוי להערכת האנליסטים להיות השנה 29 סנט למניה ושנה הבאה 41 סנט למניה. המניה ב-18 דולר כך שמדובר על מכפיל רווח חזוי של מעל 50, אבל החברה צומחת.
- 3.שלמה 25/06/2025 09:35הגב לתגובה זותחום מתפוצץ..ארבה עם המוצר שלה גם תתפוצץ..דרך צלחה
- 2.אנונימי 24/06/2025 23:08הגב לתגובה זומובילאיי חברה כושלת מפסידה בפיגור עצום בפיתוח הרכב האוטונומי.מה הקשר בין ההצלחה המסחררת של טסלה ועומת הכשלון הניהולי של מובילאיי.גם אמנון שעשוע אומר שרק ב2027 אולי אולי יהיה רכב.לא הייתי משקיע במובילאיי שקל.
- אנונימי 25/06/2025 09:55הגב לתגובה זוטסלה חברה שבנוייה על תדמית קפריזית של אדם אחד . הערך האמיתי של טסלה הוא ב 80% פחות משוויה היום.זו חברת מכוניות שלא שווה הרבה השאר שווה כ 50 עד 70$ למניה.בהצלחה לך.
- 1.אנונימי 24/06/2025 21:29הגב לתגובה זוהאם הרובוטקסי של טסלה יגיע רק בעוד שנתיים למה שווימו עשתה כבר לפני שנתיים
- ירונצוק 25/06/2025 09:56הגב לתגובה זולדעתי גוגל מחזיקה את העתיד כבר היום.

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טראמפ רוצה נתח מהקוונטיות - המניות מזנקות
הממשל האמריקאי שם עין על סקטור מניות הקוונטום ומצית ראלי - איון-קיו, ריגטי, די-ווייב וקוונטום קומפיוטינג מזנקות דו-ספרתית במסחר המוקדם - האם זה יחזיר את הרוח למפרשים של וול סטריט?
מניות חברות המחשוב הקוונטי קופצות אחרי דיווח בוול סטריט ג’ורנל לפיו ממשל טראמפ מנהל מגעים עם כמה מהשחקניות הבולטות בתחום, כדי להזרים להן מימון ממשלתי בתמורה לאחזקה ישירה במניות. המדיניות הזאת לא זרה למשקיעים את מדיניות ההתערבות החדשה של הבית הלבן - שבה וושינגטון לא רק מחלקת מענקים, אלא גם נכנסת כמשקיעה לכל דבר ראינו כבר באינטל, אז טראמפ הודיע שישקיע כ-5.7 מיליארד דולר תמורת כ-10% מהמניות, כחלק מהמאמץ האמריקאי להרחיב את ייצור השבבים בארה"ב והזניק את חברת המעבדים המקרטעת של ליפ בו טאן.
לפי הפרסום, החברות איון-קיו (IONQ), ריגטי קומפיוטינג (RGTI) ודי-ווייב קוונטום (QBTS) מנהלות מגעים לקבלת מענקים מינימליים של 10 מיליון דולר כל אחת, במקביל לכך שהממשלה תהפוך לשותפה רשמית. גם קוונטום קומפיוטינג (QUBT) ואטום קומפיוטינג (Atom Computing) בוחנות הסדרים דומים.
מניות הקוונטום מזנקות
הדיווח מצית ראלי בסקטור. איון-קיו (IONQ) מזנקת במסחר המוקדם בכ-13%, ריגטי קומפיוטינג (RGTI) עולה כ-11%, ודי-ווייב קוונטום (QBTS) קופצת בכ-14%. גם קוונטום קומפיוטינג (QUBT) רושמת עלייה דומה.
בינתיים, מהממשל מגיעים מסרים סותרים ומצננים - במשרד המסחר האמריקאי מסרו לרויטרס כי “המשרד אינו מנהל מגעים עם אף אחת מהחברות” וגם החברות עוד לא הגיבו. גם בבית הלבן שמרו על שתיקה. מאחורי הקלעים, לפי הדיווח מי שמוביל את המהלך הוא סגן שר המסחר פול דבר לשעבר מנהל בכיר בענף הקוונטום.
- כיול ב-140 שניות: קוואנטום משינס עם פריצת דרך קוונטית
- קוונטום משינס גייסה 170 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טראמפ רוצה שליטה בחברות
המהלך האחרון הוא חלק ממדיניות חדשה שהממשל האמריקאי מקדם בחודשים האחרונים. מעבר ממודל של מענקים למודל של אחזקה ממשלתית ישירה בחברות מפתח. בסוף אוגוסט טראמפ הכריז כי ארה"ב תיקח 10% ממניות אינטל (INTC) במסגרת תוכנית שתמיר מענקי פיתוח למניות. בנוסף, הפנטגון הפך לבעל המניות הגדול ביותר ב-MP Materials (MP), חברת כרייה אמריקאית שמייצרת מתכות נדירות לתעשיית הביטחון. במקביל, הממשלה קיבלה “מניית זהב” בעסקת רכישת U.S. Steel בידי Nippon Steel היפנית אחזקה שמקנה לה זכות וטו על החלטות אסטרטגיות.