מובילאיי רכב חשמלי
צילום: מובילאיי

מובילאיי קופצת - רכיב החברה ישולב במערכת נהיגה אוטונומית רמה 3

יצרנית רכב עולמית תשלב את הרדאר הדימותי של מובילאיי - שנמצא בפיוח החל מ-2018 - ברכביה כשהיישום צפוי להתחיל ב-2028; המניה קופצת ב-4%

רוי שיינמן | (6)

מובילאיי Mobileye 1.15%   מדווחת כי לראשונה, יצרנית רכב עולמית בחרה בטכנולוגיית הרדאר הדימותי (Imaging Radar) של מובילאיי כרכיב מרכזי במערכת הנהיגה האוטונומית שלה לרכבים פרטיים, מערכת שתאפשר נהיגה ללא ידיים ועיניים על הכביש (SAE Level 3). היישום צפוי להתחיל בשנת 2028, אז תשלב היצרנית את הרדאר ברכביה, עם יכולת תפקוד בתנאים קשים במיוחד כמו ערפל, גשם או טווחים ארוכים.


הרדאר של מובילאיי נמצא בפיתוח מאז 2018 ונועד להוות שכבת חישה נוספת שמתווספת למצלמות. הרכיב שואף לתת מענה לרמות מורכבות בתאורה, בתנועה ובסביבה, תוך שמירה על עלות נמוכה, מה שמאפשר שימוש בטכנולוגיה הן במוניות מסוג רובוטקסי והן ברכבים פרטיים. 


פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל מובילאיי, אמר כי "הבחירה של לקוח חדש בטכנולוגיית הרדאר שלנו מאששת את מה שידענו - שמדובר בפריצת דרך אמיתית. הבנו מזמן שהרדאר הזה יהפוך לרכיב מפתח בתחום הרכב האוטונומי, ויצרנו תקן חדש לתעשייה".


במה שונה הרכיב של מובילאיי מהשאר?

בעוד רדארים מסורתיים יודעים למדוד מרחק, כיוון ומהירות יחסית, רדאר הדימות של מובילאיי מוסיף מימד נוסף - גובה - שמספק תמונה תלת ממדית מדויקת יותר של סביבת הרכב. הוא מבוסס על ארכיטקטורה שבה כל אות הרדאר מעובד באופן דיגיטלי מקצה לקצה באמצעות מעבד שפותח על ידי מובילאיי. 


בלב המערכת נמצאים רכיבי RF (רדיו תדרים) שפותחו במיוחד עבור רדאר זה, ומאפשרים קליטה של אותות. השילוב בין קליטה לבין עיבוד דיגיטלי, בקצב של 20 פריימים לשנייה ובאמצעות 1,500 ערוצים וירטואליים, מאפשר לרדאר לזהות עצמים קטנים ומרוחקים גם בסביבות צפופות כמו כבישים מהירים לצד משאיות ואוטובוסים.


היכולות של רדאר הדימות מאפשרות זיהוי של הולכי רגל, רוכבי אופנועים ואופניים בטווח של עד 315 מטרים, וזיהוי סכנות אפשריות בטווח של עד 230 מטרים - גם כשמדובר באובייקטים קטנים במיוחד כמו צמיג בצד הכביש. הרדאר שומר על דיוק גבוה גם בתנאים שהכשילו מערכות אחרות - כמו מנהרות, אתרי בנייה או סביבות עמוסות בפרטים.


התוצאות האחרונות

לרבעון הראשון דיווחה מובילאיי על הכנסות של 438 מיליון דולר והפסד מתואם של 8 סנט למניה. האנליסטים ציפו להכנסות של 434 מיליון דולר ולהפסד של של 8 סנט למניה. לשנה כולה מובילאיי אשררה את התחזית שצופה הכנסות של בין 1.69-1.81 מיליארד דולר לצד רווח תפעולי של בין 175-260 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"


לצד זאת היא אישררה את התחזיות שלה לשנה כולה, ולרבעון השני מוביליאי צופה צמיחה של 7% בהכנסות, בעוד האנליסטים מצפים לצמיחה של 2% ברבעון.


כזכור, ב-2024 מובילאיי חתכה את התחזית שלה פעמיים בגלל ההאטה בסין. מובילאיי סגרה את 2024 עם הכנסות של כ-1.65 מיליארד דולר, נמוך בכ-36% מהתחזיות בתחילת 2024 שעמדו על כ-2.58 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 18/06/2025 07:45
    הגב לתגובה זו
    חברה שהמוצר היחיד האמיתי שהוציאה היה גלאי מרחק לפני 15 שנה. מאז חיים בעיקר על ספיניםהכרסות מנופחות לעיתונות על חברות עלומות שישלבו מערכת לא ברורה בעוד חמש שנים. חברה שהיא קליפה ריקה.
  • גם אם היית מכיר 30/06/2025 18:40
    הגב לתגובה זו
    לא חברות עלומות ולא בטיח יש גם את וולקסווגן אבל זה בטח לא הם בעיסקה
  • טעות קשה 30/06/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
    מחיר בוק ווליו לא יכול להיות פונזי. ההפך!
  • 2.
    כל אות הרדאר מעובד באופן דיגיטלי מקצה לקצה חחח. הכתב מסטול. הוא מבין מה הוא כתב (ל"ת)
    מהנדס במובילאיי 28/05/2025 22:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ראתה כבר תחתית לדעתכם (ל"ת)
    יריב 28/05/2025 19:08
    הגב לתגובה זו
  • ראתה אותה (ל"ת)
    כן 30/06/2025 18:40
    הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.