רובוטקסי
צילום: טסלה

המרוץ לעתיד: הרכבים האוטונומיים צפויים להכניס מיליארדים

בוול-סטריט צופים שוק של 7 מיליארד דולר עד 2030 עם גידול של 2,000% ברכבים אוטונומיים בארצות הברית, בעוד טסלה מתכוננת להשקת שירות רובוטקסי באוסטין 

אדיר בן עמי | (3)


החלום הטכנולוגי הופך למציאות כלכלית. אחרי שנים של ספקולציות ופיתוחים, הרכבים האוטונומיים כבר לא רק רעיון מעולם המדע הבדיוני - הם מציאות שמניעה מיליארדי דולרים בשווקים הפיננסיים. המשקיעים המתוחכמים כבר לא שואלים "אם" התחום יצמח, אלא "כמה מהר" ו"מי ירוויח הכי הרבה".


גולדמן זאקס, אחד מבתי ההשקעות המוערכים ביותר בעולם, מעריך שהשוק האמריקני לשירותי נסיעות שיתופיות באמצעות רכבים אוטונומיים יגיע ל-7 מיליארד דולר עד 2030. המספר הזה אומר הכל - מדובר על שמינית משוק הנסיעות השיתופיות הכולל, מגזר שעדיין נחשב בחיתוליו.


הנתונים מהשטח מרשימים ומדברים בעד עצמם. חברת Waymo, הזרוע האוטונומית של האימפריה של גוגל, מפעילה כבר למעלה מ-1,500 רובוטקסיות בארבע ערים אמריקניות. זה לא עוד פיילוט טכנולוגי - זה עסק אמיתי שמכניס כסף ומשרת לקוחות. החברה מתכננת להרחיב את פעילותה לשבע ערים עד סוף 2026, כאשר מדובר על קפיצה משמעותית מהמצב הנוכחי. הרחבה כזו מעידה על בטחון טכנולוגי ועל יכולות הפעלה מבצעיות שהגיעו לרמת בגרות.


המשחק גדול בהרבה

מארק דלייני, האנליסט הבכיר של גולדמן זאקס, צופה שעד סוף 2025 יהיו בפעילות מסחרית בארצות הברית יותר מ-1,800 רכבים אוטונומיים. עד 2030? הוא מדבר על 35,000 רכבים - גידול של כמעט 2,000 אחוז תוך חמש שנים.


הכוחות המניעים את הצמיחה הזו הם כלכליים טהורים: בטיחות וחיסכון בעלויות. הרכבים האוטונומיים מבטיחים להפחית תאונות דרכים באופן דרמטי ולהוזיל את עלות הנסיעה. בשורה התחתונה, מדובר על שיפור של חוויית הלקוח ובו זמנית הגדלת הרווחיות.


במרכז הזירה עומדת טסלהTesla -3.68%  , החברה שהפכה את אילון מאסק לאדם העשיר ביותר בעולם. החברה מתכננת להשיק את שירות הרובוטקסי שלה באוסטין עוד החודש, בהתחלה עם 10 רכבים בלבד. אבל אם המהלך יצליח, מאסק מדבר על הרחבה לאלפי רכבים - מהלך שיכול לשנות את המודל העסקי של טסלה מהיסוד.


דלייני זהיר בגישתו לטסלה. הוא מסביר שהחברה תצטרך להשתמש בכלים טכנולוגיים מסוימים ולהוכיח את הטכנולוגיה שלה בתנאים מגוונים לפני שתוכל להרחיב בקנה מידה גדול. זה אומר שהרווחיות המלאה מהמגזר הזה עדיין לא מובטחת בטווח הקצר.

קיראו עוד ב"גלובל"


ההזדמנות - לא רק בחברות רכב

ההזדמנות הגדולה מסתתרת לא רק בחברות הרכבים האוטונומיים, אלא גם בחברות שמאפשרות את כל הקסם הטכנולוגי. TE Connectivity TE Connectivity -0.03%  היא חברה כזו - נישה טכנולוגית קריטית שרוב המשקיעים לא מכירים. החברה מתמחה ברכיבי החיבור המתוחכמים שהופכים רכב רגיל למחשב נוסע, והיא עומדת להפוך לאחת המרוויחות הגדולות מהמהפכה הדיגיטלית על גלגלים.


בגולדמן זאקס רואים בחברה הזו הזדמנות השקעה מעניינת. האנליסטים מעריכים שהרכיבים המיועדים להעברת נתונים במהירות גבוהה מהווים כיום רק כ-10% מכלל שווי מערכות החיבור ברכב, אבל זהו בדיוק המגזר שעתיד לפרוח בעידן הרכבים החכמים. בית ההשקעות קבע מחיר יעד של 184 דולר למניה - אפסייד של 13%.


חברה נוספת שמשקיעים רבים חוששים ממנה, LyftLyft 3.72%  , המתחרה של אובר בשוק הנסיעות השיתופיות, נתפסת בעיני רבים כמי שעלולה להיפגע מהרכבים האוטונומיים. אבל דלייני סבור שהחששות מוגזמים ושמחיר המניה כבר משקף את הסיכונים הצפויים.


למעשה, הוא מאמין שLyft יכולה להיות שותפה במהפכה הטכנולוגית הזו. החברה יכולה לנהל צי רכבים אוטונומיים ולהביא לקוחות - תפקיד שיישאר חיוני גם בעידן החדש. מחיר היעד של 20 דולר מרמז על אפסייד של 35%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלמה 15/06/2025 22:40
    הגב לתגובה זו
    ישראלית שתצמח באופן מטורף...הגיע הזמן
  • אנונימי 16/06/2025 02:42
    הגב לתגובה זו
    לא יודע כמה חברות הולכות להתקן את הראדר הארבע ממדי שלהם. לא ידוע מה העלות שלו ובשוק הרכב חוסכים בסנטיםלא ידוע אם יש מוצא מתחרהולא ידוע אם הם מייצרים סידרתי אן רק בשלב אב תיפוסהרבה לא יגוע על ארבה
  • 1.
    טיפשי לחשוב שמישהו יוכל להתחרות בטסלה! (ל"ת)
    אנונימי 15/06/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social