הרכבת הקלה בתל אביב
צילום: באדיבות עיריית תל אביב

מי ייהנה מהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה - ועד כמה היא תפתור את בעיית הפקקים?

הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב עוד רגע כאן לאחר שנים של עבודות תשתית ותקופה קשה בעבטור התושבים ובעלי העסקים; עד כמה המצב צפוי להשתנות כעת? ומה התכניות העתידיות של רשת הקווים?
דור עצמון | (10)

חכו רגע עם המזל טוב, אבל תכינו אותו. הקו האדום של הרכבת הקלה אמור להתחיל לפעול בחודש הבא לאחר שנים של עבודות ועיכוב של שנה וחצי בפתיחה. אמור - כי כמו שההיסטוריה והבירוקרטיה הישראלית לימדו אותנו, זה לא קורה עד שזה קורה. חברת נת"ע, האמונה על הקמת הקו ופתיחתו, מבצעת בחודשים האחרונים "הרצות" ומבחני בטיחות לקו האדום שהיה אמור להתחיל לפעול בחודש אוקטובר 2021. מי שזכתה במכרז להפעיל את הרכבת הקלה היא אגד, שבכך מרחיבה את פעילותה תדמיתה מחברת אוטובוסים לחברת תחבורה ציבורית מגוונת.

מסלול הקו האדום מתחיל  בדרום בת ים, לא רחוק משכונת נווה חוף שבראשון לציון מדרום, נוסע צפונה דרך העיר לכיוון יפו, מרכז תל אביב (באמצעות מנהרה), ציר ז'בוטינסקי ברמת גן ובבני ברק ומתפצל בסמוך למחלף גהה כאשר זרוע אחת ממשיכה צפונה לכיוון תחנת הרכבת קריית אריה ואילו הזרוע השנייה ממשיכה בנסיעה על ציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה עד לתחנה המרכזית בעיר. בעתיד צפוי להתארך מסלול הקו האדום דרומה לתוך ראשון לציון עם 3 תחנות עד לתחנת הרכבת (הכבדה) "משה דיין" ולהתחבר שם עם הקו הירוק העתידי שנמצא בימים אלו בבנייה ומיועד להיפתח ב-2028.

עבודות התשתית של הקו האדום בתל אביב יצרו כאב ראש גדול במיוחד לתושבים ולבעלי העסקים, בעיקר במקומות בהם היא עוברת מעל פני הקרקע כמו יפו ושדרות ירושלים. גדרות שהונחו במשך כ-4 שנים בכניסה לעסקים בשדרה פגעו משמעותית בנפח המסחר וחלק מהעסקים אף נאלצו לסגור. קריאות רבות גם נשמעו נגד העירייה שלא הקלה עימם ודרשה את תשלומי הארנונה בזמן ללא הנחות. גם בעלי הדירות סבלו ולמרות הביקוש הגדול לגור בתל אביב, נאלצו להוריד מחירים על מנת למצוא שוכרים שמוכנים לספוג את רעשי העבודות. אבל כל אלו צפויים להשתנות. העבודות בשטח הסתיימו, הגדרות הוסרו, ופעילות הרכבת שתחל בחודש הבא צפויה להזרים מיליוני נוסעים מדי שנה לאורך התוואי. פעילות העסקים צפויה לגדול וגם בעלי הדירות יוכלו ליהנות מעליית ערך ומדי שכירות גבוהים יותר.

מחיר הנסיעה למקרה ששאלתם זהה למחיר נסיעה באוטובוס ולרכבת הקלה בירושלים - 5.5 שקל למרחק של עד 15 ק"מ, הכולל אפשרות החלפה ללא עלות בתוך 90 דקות מהתיקוף הראשון. נסיעה לכל אורך התוואי מבת ים ועד לפתח תקווה לא צפויה להיות מהירה במיוחד ותעמוד על כ-70-75 דקות. ארוך? כן. אבל צריך לזכור שהרכבת הקלה פחות הוקמה על מנת שאנשים ייסעו בה לכל אורכה אלא על מנת לחבר את הערים כולן, בדיוק כמו שהרכבת מבאר שבע לנהריה מסיעה את רוב הנוסעים אל ומתל אביב.

ולמרות החגיגיות שבאירוע, הקו האדום לא צפוי להקל יותר מדי על התנועה בתל אביב. מדובר בשישית מתוך רשת של 3 קווי רכבות קלות ו-3 קווי מטרו שעתידים לשנות את פני התחבורה בגוש דן. השלמתם של כל הקווים צפויה לארוך עוד שנים רבות כאשר כל קו יקל בתורו על העומס. עם זאת, הקו האדום אכן יקל במידה מסוימת על העומסים בתחבורה במרכז גוש דן כשלפי ההערכות של נת"ע הוא צפוי להסיע כ-230,000 נוסעים ביום ויותר מ-70 מיליון נוסעים מדי שנה.

אחת השאלות שנדונה סביב הפעלת הקו האדום היא הפעלתו בשבת. שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי הודיעה כי הקו האדום אכן יופעל בשבת אבל לאור חילופי השלטון בישראל הרכבת הקלה אינה צפויה לפעול בסופי השבוע. כאן המקום להדגיש כי אחת הדרכים לגרום לאזרחים להעדיף את התחבורה הציבורית על זו הפרטית ולהניא אותם מלרכוש רכב, היא יצירת מערך תחבורה ציבורית מגוון, יעיל וזמין, כזה שפעיל לכל אורך שעות היממה, גם אם בתדירות נמוכה בלילות וגם בכל ימות השבוע. היעדר זמינות התחבורה הציבורית, מכל סוג שהיא, פוגעת בהכרח בהעדפת השימוש בה על התחבורה הפרטית.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טוליפ 19/04/2023 10:14
    הגב לתגובה זו
    פשוט לא יאומן כל העסף והזמן שהושקע ובסוף לא תעבוד בסופשים
  • 2.
    צדק 17/04/2023 22:27
    הגב לתגובה זו
    אם כבר כל 4 דק רכבת וחייבים לקצר זמנים צריך לקחת גם אוטובוס להגיע למקום העבודה
  • 1.
    אם לא תפעול בסופ"ש לא תשפיע על אומס בכלל, בזבוז ענק (ל"ת)
    לרינה 17/04/2023 16:49
    הגב לתגובה זו
  • רם 23/04/2023 07:56
    הגב לתגובה זו
    לך לחו"ל שם יש תחבורה ציבורית בשבת. לגויים אין שבת ליהודים כן!
  • הדס 06/06/2023 10:19
    חיה ותן לחיות
  • חי 17/04/2023 18:48
    הגב לתגובה זו
    העומס בתנועה הוא בימות החול ולא בשבתות לכן להפעלת הרכבת הקלה בשבת אין כלתרומה משמעותית בהפחתת עומס התנועה.
  • זיו 17/04/2023 19:34
    אם לא תהיה בשבת, האנשים לא יוותרו על קניית רכב. יסעו לבלות בתל ביום שישי בערב... יקנו רכב יסעו לים בשבת...יקנו רכב כדי לסעוד מאושפז בבית החולים...יסעו ברכב הבנת את זה ברוך :-)?
  • גד 17/04/2023 19:33
    למי שיש רכב, לא יתקרב לקלה, בגלל זמני נסיעה איטיים, חוסר תחבורה פנימית בעיר (לא תמיד היעד שלך צמוד לתחנה) בניו יורק רוב התובים לא מחזיקים רכב פרטי כי יש תחבורה ציבורית כל הזמן. אם ישביתו את הקלה בשבת, כולם ימשיכו לרכוש מכוניות כדי להיות ניידים ביום החופשי
  • אופק 17/04/2023 19:09
    אם הרכבת לא פועלת בשבת ואני צריך לא שומר שבת, אני אחזיק רכב כדי שלא אהיה מוגבל בשבתות. ועכשיו נסתכל על יום חול. לא משנה כמה עמוסים הכבישים יהיו וכמה נת"צים יקימו, הנסיעה ברכב הפרטי תמיד קצרה או שווה בזמנה לתחבורה הציבורית הצולעת בארץ. אז למה שבן אדם שמחזיק רכב לא יסע בו לעבודה בשעות העומס? זה נוח יותר והאופציה השנייה לא מהירה יותר.
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?