מי ייהנה מהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה - ועד כמה היא תפתור את בעיית הפקקים?
חכו רגע עם המזל טוב, אבל תכינו אותו. הקו האדום של הרכבת הקלה אמור להתחיל לפעול בחודש הבא לאחר שנים של עבודות ועיכוב של שנה וחצי בפתיחה. אמור - כי כמו שההיסטוריה והבירוקרטיה הישראלית לימדו אותנו, זה לא קורה עד שזה קורה. חברת נת"ע, האמונה על הקמת הקו ופתיחתו, מבצעת בחודשים האחרונים "הרצות" ומבחני בטיחות לקו האדום שהיה אמור להתחיל לפעול בחודש אוקטובר 2021. מי שזכתה במכרז להפעיל את הרכבת הקלה היא אגד, שבכך מרחיבה את פעילותה תדמיתה מחברת אוטובוסים לחברת תחבורה ציבורית מגוונת.
מסלול הקו האדום מתחיל בדרום בת ים, לא רחוק משכונת נווה חוף שבראשון לציון מדרום, נוסע צפונה דרך העיר לכיוון יפו, מרכז תל אביב (באמצעות מנהרה), ציר ז'בוטינסקי ברמת גן ובבני ברק ומתפצל בסמוך למחלף גהה כאשר זרוע אחת ממשיכה צפונה לכיוון תחנת הרכבת קריית אריה ואילו הזרוע השנייה ממשיכה בנסיעה על ציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה עד לתחנה המרכזית בעיר. בעתיד צפוי להתארך מסלול הקו האדום דרומה לתוך ראשון לציון עם 3 תחנות עד לתחנת הרכבת (הכבדה) "משה דיין" ולהתחבר שם עם הקו הירוק העתידי שנמצא בימים אלו בבנייה ומיועד להיפתח ב-2028.
עבודות התשתית של הקו האדום בתל אביב יצרו כאב ראש גדול במיוחד לתושבים ולבעלי העסקים, בעיקר במקומות בהם היא עוברת מעל פני הקרקע כמו יפו ושדרות ירושלים. גדרות שהונחו במשך כ-4 שנים בכניסה לעסקים בשדרה פגעו משמעותית בנפח המסחר וחלק מהעסקים אף נאלצו לסגור. קריאות רבות גם נשמעו נגד העירייה שלא הקלה עימם ודרשה את תשלומי הארנונה בזמן ללא הנחות. גם בעלי הדירות סבלו ולמרות הביקוש הגדול לגור בתל אביב, נאלצו להוריד מחירים על מנת למצוא שוכרים שמוכנים לספוג את רעשי העבודות. אבל כל אלו צפויים להשתנות. העבודות בשטח הסתיימו, הגדרות הוסרו, ופעילות הרכבת שתחל בחודש הבא צפויה להזרים מיליוני נוסעים מדי שנה לאורך התוואי. פעילות העסקים צפויה לגדול וגם בעלי הדירות יוכלו ליהנות מעליית ערך ומדי שכירות גבוהים יותר.
מחיר הנסיעה למקרה ששאלתם זהה למחיר נסיעה באוטובוס ולרכבת הקלה בירושלים - 5.5 שקל למרחק של עד 15 ק"מ, הכולל אפשרות החלפה ללא עלות בתוך 90 דקות מהתיקוף הראשון. נסיעה לכל אורך התוואי מבת ים ועד לפתח תקווה לא צפויה להיות מהירה במיוחד ותעמוד על כ-70-75 דקות. ארוך? כן. אבל צריך לזכור שהרכבת הקלה פחות הוקמה על מנת שאנשים ייסעו בה לכל אורכה אלא על מנת לחבר את הערים כולן, בדיוק כמו שהרכבת מבאר שבע לנהריה מסיעה את רוב הנוסעים אל ומתל אביב.
- בשורה לירושלמים: הקו האדום של הרכבת הקלה חוזר לשירות מלא
- אושרה תכנית קו M2 של המטרו שיחבר בין חולון לפתח תקווה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולמרות החגיגיות שבאירוע, הקו האדום לא צפוי להקל יותר מדי על התנועה בתל אביב. מדובר בשישית מתוך רשת של 3 קווי רכבות קלות ו-3 קווי מטרו שעתידים לשנות את פני התחבורה בגוש דן. השלמתם של כל הקווים צפויה לארוך עוד שנים רבות כאשר כל קו יקל בתורו על העומס. עם זאת, הקו האדום אכן יקל במידה מסוימת על העומסים בתחבורה במרכז גוש דן כשלפי ההערכות של נת"ע הוא צפוי להסיע כ-230,000 נוסעים ביום ויותר מ-70 מיליון נוסעים מדי שנה.
אחת השאלות שנדונה סביב הפעלת הקו האדום היא הפעלתו בשבת. שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי הודיעה כי הקו האדום אכן יופעל בשבת אבל לאור חילופי השלטון בישראל הרכבת הקלה אינה צפויה לפעול בסופי השבוע. כאן המקום להדגיש כי אחת הדרכים לגרום לאזרחים להעדיף את התחבורה הציבורית על זו הפרטית ולהניא אותם מלרכוש רכב, היא יצירת מערך תחבורה ציבורית מגוון, יעיל וזמין, כזה שפעיל לכל אורך שעות היממה, גם אם בתדירות נמוכה בלילות וגם בכל ימות השבוע. היעדר זמינות התחבורה הציבורית, מכל סוג שהיא, פוגעת בהכרח בהעדפת השימוש בה על התחבורה הפרטית.
- 3.טוליפ 19/04/2023 10:14הגב לתגובה זופשוט לא יאומן כל העסף והזמן שהושקע ובסוף לא תעבוד בסופשים
- 2.צדק 17/04/2023 22:27הגב לתגובה זואם כבר כל 4 דק רכבת וחייבים לקצר זמנים צריך לקחת גם אוטובוס להגיע למקום העבודה
- 1.אם לא תפעול בסופ"ש לא תשפיע על אומס בכלל, בזבוז ענק (ל"ת)לרינה 17/04/2023 16:49הגב לתגובה זו
- רם 23/04/2023 07:56הגב לתגובה זולך לחו"ל שם יש תחבורה ציבורית בשבת. לגויים אין שבת ליהודים כן!
- הדס 06/06/2023 10:19חיה ותן לחיות
- חי 17/04/2023 18:48הגב לתגובה זוהעומס בתנועה הוא בימות החול ולא בשבתות לכן להפעלת הרכבת הקלה בשבת אין כלתרומה משמעותית בהפחתת עומס התנועה.
- זיו 17/04/2023 19:34אם לא תהיה בשבת, האנשים לא יוותרו על קניית רכב. יסעו לבלות בתל ביום שישי בערב... יקנו רכב יסעו לים בשבת...יקנו רכב כדי לסעוד מאושפז בבית החולים...יסעו ברכב הבנת את זה ברוך :-)?
- גד 17/04/2023 19:33למי שיש רכב, לא יתקרב לקלה, בגלל זמני נסיעה איטיים, חוסר תחבורה פנימית בעיר (לא תמיד היעד שלך צמוד לתחנה) בניו יורק רוב התובים לא מחזיקים רכב פרטי כי יש תחבורה ציבורית כל הזמן. אם ישביתו את הקלה בשבת, כולם ימשיכו לרכוש מכוניות כדי להיות ניידים ביום החופשי
- אופק 17/04/2023 19:09אם הרכבת לא פועלת בשבת ואני צריך לא שומר שבת, אני אחזיק רכב כדי שלא אהיה מוגבל בשבתות. ועכשיו נסתכל על יום חול. לא משנה כמה עמוסים הכבישים יהיו וכמה נת"צים יקימו, הנסיעה ברכב הפרטי תמיד קצרה או שווה בזמנה לתחבורה הציבורית הצולעת בארץ. אז למה שבן אדם שמחזיק רכב לא יסע בו לעבודה בשעות העומס? זה נוח יותר והאופציה השנייה לא מהירה יותר.

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?
מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.
המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.
בדיקות נוזלים - הפער המפתיע
במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.
חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.
פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון
פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.
- השותף הסתיר הכנסות - וישלם יותר מ-2 מיליון שקל
- מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיסכון שנתי: 400-600 שקל.
מגבים - פעולה של שתי דקות
זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.
חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?
מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.
המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.
בדיקות נוזלים - הפער המפתיע
במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.
חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.
פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון
פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.
- השותף הסתיר הכנסות - וישלם יותר מ-2 מיליון שקל
- מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיסכון שנתי: 400-600 שקל.
מגבים - פעולה של שתי דקות
זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.
חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.