מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

שיתוף פעולה שכזה עם מנוע הבנזין המוצלח של ב.מ.וו משרת נאמנה את האינטרסים של שתי היצרניות, כאשר עבור מרצדס מדובר בצעד אסטרטגי להקטנת עלויות פיתוח (פיתוח של מנוע חדש יכול לעלות מאות מיליוני אירו), והיא מקבלת מן המוכן מנוע מצוין שעומד בתקינה של יורו 7, ועבור ב.מ.וו מדובר בהכנסה משמעותית יחד עם צמצום העלות עבור כל מנוע.


מנוע B48 של BMW, האם בקרוב בתא המנוע של מרצדס? צילום יצרן (כלומר BMW)

בעוד המנוע הבסיסי של מרצדס, טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר משתלב כבר היום עם מערכות היברידיות קלות (mild Hybrid) המשולבות בתיבת ההילוכים של היצרנית, ההתאמות שלו על מנת שיקבל מערכות היברידיות אמיתיות, ופלאג אין הייבריד, לרבות מערכות מאריכות טווח (  range-extender) מציבות בעיות מורכבות מאוד. את בעיות אלה פותר מנוע ה 2.0 ליטר של ב.מ.וו, שנהנה מיתרון נוסף - האפשרות למקם אותו לרוחב או לאורך תא המנוע, דבר המאפשר שימוש גם בכלי רכב קומפקטיים יחסית בהם אין הרבה מקום בתא המנוע.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

נזכיר כי שיתוף פעולה טכנולוגי כזה אינו חריג. חברת Jatco היפנית רכשה ממרצדס זיכיון לייצור עצמי של תיבת ההילוכים המצוינת של מרצדס ה 9G-Tronic שהיא תיבת הילוכים פלנטרית פרי פיתוח עצמי של היצרנית הגרמנית.

שתי היצרניות יכולות באמצעות שיתוף מעולה מעין זה, להתרחב גם למרכזי ייצור גלובליים, כולל מפעל מנועים משותף פוטנציאלי בארה"ב כדי לעקוף את עליית מכסי היבוא, ובכך להיות יותר תחרותיות בשוק בצפון אמריקה.

שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות רואות את אותם אתגרים, ואותו רצון לשמר את היתרונות המסורתיים שלהן. התחרות הגוברת מסין, שאין להמעיט בערכה, עשויה לגרום לשתי היצרניות לשתף פעולה ובכך להיות יעילות יותר, מדויקות יותר וערוכות נכון יותר להתגברות התחרות.

המרשים הוא ששתי ההנהלות מוכנות לשים בצד הרבה מאוד אגו ולראות את טובת התעשייה הגרמנית כאתגר משותף, ואת התועלות שיוצאות לכל אחת מהן משיתוף הפעולה.

לפי הדיווחים, ההסכמות אמורות להתקבל עוד לפני סוף שנת 2025, כך שמדובר בבשורה היסטורית ופורצת דרך שעשויה להתקבל בחודשים הקרובים.  


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?

ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר  

יואב פולס |
ג'יפ רנגלר רוביקון. אגדת שטח כבר עשרות שנים. צילום יואב פולס


אז מי על הפרק:

ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.

לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.

פורד ברונקו – גם כאן אני שם בצד את הגירסה הקצרה, ומתמקד בגירסה הארוכה. לברונקו ארבע גירסאות החל ב Big Band וב Outer Banks הבסיסיות יחסית, ומעליהן את גירסאות השטח הרציניות – ה BadLands וה - Wild Trak. ברשותכם אתעלם כרגע מהראפטור הקיצונית. אנחנו כאן כדי למצוא רכב טיולים ולא גירסת קצה מופרעת.

מדריך

מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות

כל מה שצריך לדעת על מס נסועה שצפוי להיות מוטל בקרוב - ויוכל להכניס לקופת המדינה כ-10 מיליארד שקל בשנה, איך זה ישפיע על הכיס שלכם, האם זה יפגע בכדאיות רכישת רכב חשמלי, ועוד - מדריך
עוזי גרסטמן |

מס נסועה יוטל על הישראלים, השאלה רק מתי. במשרד האוצר מזגזגים כי יש בעיה גדולה ביישום מס נסועה, אבל על רקע הבור התקציבי, הרעיון חוזר לשולחן. המס הזה יוטל על כלי רכב חשמליים ושיעורו יהיה על בסיס היקף הנסיעה. מחישוב של "ביזפורטל", עולה כי מדובר בממוצע על כ-200 שקל בחודש. זה לא מעט, וזה גם פוגע בכדאיות של כלי רכב חשמליים. השאלה הגדולה אם זה יוטל כבר ב-2025, הסיכוי לכך נראה נמוך, אלא אם יימצא פיתרון לחישוב הנסיעות ולגבייה. ב-2026 זה כנראה מאוד כבר יבוצע בפועל. מדובר על תשלומי מסים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל בשנה בתוך שנים בודדות. האוצר לא יכול לוותר על זה. > חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות? מה זה מס נסועה, איך זה עובד, וכל השאלות והתשובות על המס החדש - "ביזפורטל" מסביר.  המס יוחל, לפחות בתור התחלה, על כלי רכב חשמליים צילום: תמר מצפי

מס נסועה - איך זה עובד?

מס הנסועה, שנועד לצמצם את העומס בכבישים ולהפחית את זיהום האוויר, פועל בשיטה שלפיה הנהגים משלמים על פי מספר הקילומטרים שהם נוסעים. היוזמה הזו הובאה כחלק מרפורמות התחבורה שנידונו במסגרת תקציב המדינה ב-2024, וכוללת כוונה להחיל את המס במיוחד על כלי רכב חשמליים, שהמדינה אינה נהנית ממס בלו על דלק עבורם. מס הנסועה, בהיותו מדד אובייקטיבי לשימוש ברכב, אמור גם ליצור תמריץ לצמצום נסיעות ולפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית במדינה. עם הצמיחה במספר כלי הרכב החשמליים, שהיקף השימוש בהם זינק בשנים האחרונות, הציע האוצר מס של כ-15 אגורות לכל קילומטר נסועה ברכב חשמלי. מס זה מנסה לענות על הצורך במימון פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף כמו המטרו, ומסייע לאזן את התקציב לאחר ירידה בהכנסות המס על דלקים. ואולם לצד המטרות הכלכליות, הצעד הזה מעלה שאלות סביבתיות וחברתיות רבות, כמו השפעתו על הנהגים והאם המיסוי על כלי רכב חשמליים עלול לעכב את המעבר לאנרגיות נקיות יותר​.  

למה בכלל מטילים מס נסועה?

מטרת המס היא לעודד נהגים לצמצם את השימוש ברכב הפרטי ולהפחית את הגודש בכבישים - בייחוד באזורי ביקושים גבוהים. כמו כן, המדינה מבקשת כאמור לפצות על אובדן ההכנסות ממיסוי הדלק, שירד עקב השימוש בכלי רכב חשמליים.  

איך מחושב מס הנסועה?

המס מחושב לפי מרחק הנסיעה הכולל של כל רכב. לפי הצעה זו, הנהגים ישלמו כ-15 אגורות לכל קילומטר שנסעו, אך ייתכן שהסכום ישתנה בהתאם למיקום או לשעות הנסיעה.

האם המס חל רק על כלי רכב חשמליים?

נכון לעכשיו, רוב הדיונים וההצעות התרכזו בכלי רכב חשמליים, בשל היעדר מיסוי על דלק. כלומר כתחליף לכך שמסי הדלק בירידה בגלל המעבר לחשמליות ומכיוון שאין מס על צריכת חשמל כמו שיש על צריכת דלק. עם זאת, ייתכן שהמס יורחב בעתיד גם לכלי רכב עם מנועי בנזין או דיזל.

איך המס הזה ישפיע על נהגים באזורים מרוחקים?

אחד החששות הוא שהמס יכביד במיוחד על נהגים באזורים שבהם התחבורה הציבורית מוגבלת. אנשים שגרים בפריפריה ונוסעים מרחקים ארוכים, עלולים לשלם יותר לעומת תושבים באזורים עם תחבורה ציבורית מפותחת.

האם יש הבדל בין שעות או אזורים שונים?

ייתכן שמס הנסועה יותאם לפי מיקום וזמן. כך לדוגמה, נהגים בשעות עומס או במרכזי ערים עלולים לשלם יותר מאשר נהגים בשעות שאינן עמוסות או באזורים מרכזיים פחות.

מה ההשפעה של המס על נהגים מסחריים?

המס ישפיע גם על נהגים מסחריים - בייחוד אלה שמבצעים משלוחים ותלויים בנסיעות ארוכות. ייתכן שיהיו הנחות או התאמות לעסקים קטנים, אך זה תלוי בהגדרות החוק. רכב חשמלי צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

איך המס קשור למעבר לאנרגיות ירוקות?

יש טענה שלפיה הטלת מס על כלי רכב חשמליים עלולה להוות חסם למעבר לאנרגיות ירוקות. בממשלה טוענים שמס הנסועה מיישם מדיניות שוויונית יותר, אך מבקרים טוענים כי הוא עלול לעכב את אימוץ כלי הרכב הירוקים.  

האם יהיו תמריצים לתחבורה ציבורית במסגרת המס?

חלק מהכנסות המס מיועדות למימון שיפור תשתיות התחבורה הציבורית, אך תכנון זה עדיין נבחן, וישנה שאיפה שהמס יתרום גם לפיתוח חלופות תחבורתיות.  

איך המדינה תפקח על הקילומטראז' של כל רכב?

המדינה מתכננת להטמיע מערכות טכנולוגיות שיאפשרו רישום ובקרה על מרחק הנסיעה של כל רכב. כלים כמו חיישנים או מדידה מרחוק עשויים לשמש לפיקוח זה, אך עדיין לא פורסם מנגנון פיקוח סופי.  

האם המס יכול להתעדכן בעתיד?

כן, שיעור מס הנסועה עשוי להתעדכן בהתאם לשינויים כלכליים, סביבתיים ותחבורתיים.