כביש 6 (אלבטרוס צילומי אויר)
כביש 6 (אלבטרוס צילומי אויר)

מהפכה בכביש 6: שינויים חדשים שיקצרו את זמני הנסיעה

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל הכריזו על תמריץ להפחתת עומסים - האם זה יעזור ואיך זה ישפיע עליכם? כחלק מהמאמצים להפחתת הגודש בכביש, יינתן החל מהחודש הבא תמריץ כלכלי לנהגים של כלי רכב כבדים - מעל 4 טון. האגרה לנסיעה בכביש 6 תופחת ב-50% עבורם, אך ההנחה תינתן רק בין השעות 05:30-3:00 בבוקר. במקביל להוזלת האגרה לכלי הרכב הכבדים, מתבצע פרויקט הרחבה נרחב בכביש 6

עוזי גרסטמן | (4)

כביש 6, אחד מצירי התנועה המרכזיים בישראל, צפוי לעבור שינויים משמעותיים החל מ-1 באפריל. השינויים האמורים יבוצעו במסגרת הפרויקט להרחבת הכביש, שעלות הביצוע שלו נאמדת בכ-4 מיליארד שקל. כל זה על רקע הכרזת משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל על תמריץ חדש להפחתת העומסים הקיימים בכביש 6.


כחלק מהמאמצים להפחתת הגודש בכביש, יינתן החל מהחודש הבא תמריץ כלכלי לנהגים של כלי רכב כבדים - מעל 4 טון. האגרה לנסיעה בכביש 6 תופחת ב-50% עבורם, אך ההנחה תינתן רק בין השעות 05:30-3:00 בבוקר. מטרת הצעד היא לעודד חברות הובלה להסיט את הנסיעות לשעות שבהן הכביש פנוי יחסית, ובכך להפחית את העומסים בשעות השיא. מומחים מעריכים כי השינוי הזה עשוי להוריד את כמות המשאיות בכביש בשעות העומס בעד 10%.


במקביל להוזלת האגרה לכלי הרכב הכבדים, מתבצע פרויקט הרחבה נרחב בכביש 6. העבודות כוללות הוספת נתיב חדש בכל כיוון בין מחלף קסם למחלף עין תות (סה"כ 60 ק"מ); הקמת מחלף בית נחמיה; שיפור תשתיות תאורה, ניקוז ושיקום נופי; ושדרוג של אמצעי הבקרה והמעקב בכביש, כך שיאפשרו ניהול חכם יותר של התנועה בו. העבודות צפויות להימשך עד 2028 והן מבוצעות במתכונת BOT, שבה היזם הפרטי אחראי על הביצוע והתחזוקה לתקופה מוגדרת.


המטרה: הפחתת עומסים ושיפור חוויית הנסיעה


שרת התחבורה מירי רגב, ציינה כי, "כביש 6 הוא עורק תחבורה קריטי המחבר בין הצפון, המרכז והדרום. הרחבתו תסייע למנוע עומסים ולהפוך את הכביש ליעיל יותר עבור ציבור הנהגים". בנוסף, היא טענה כי, "רכבים כבדים הם מהגורמים העיקריים לעומסים בשעות השיא, ולכן החלטנו לקדם תמריץ שיעודד נסיעות בשעות בהן הביקוש נמוך". מנכ"ל חוצה ישראל, דני שנבך, הדגיש כי, "הפחתת האגרה היא צעד משלים להרחבת הכביש, שמטרתו לייעל את זרימת התנועה ולהפחית את העומסים הקבועים שמאפיינים את הכביש".


הפרויקט צפוי לשפר משמעותית את זמני הנסיעה בכביש 6, אך ההשלכות המלאות יורגשו רק עם סיום העבודות ב-2028. עד אז, הנהגים צפויים להתמודד עם תקופת ביניים של עבודות תשתית שעלולות להוביל להאטת התנועה באזורים מסוימים. עם זאת, השדרוגים והתמריצים לכלי רכב כבדים עשויים לספק הקלה מסוימת כבר בטווח הקצר.



ועדת המכרזים הבין-משרדית פרסמה בדצמבר האחרון את מסמכי המכרז להארכת כביש 6 צפונה. הפרויקט, שיתפרש על פני 22 ק"מ ממחלף סומך ועד בית העמק, יכלול הקמת שלושה מחלפים חדשים ויופעל במשך 34 שנה על ידי הזכיין שייבחר. משמעות הפרויקט עבור תושבי הצפון היא דרמטית: הכביש החדש יחבר באופן ישיר ערים כמו נהריה, עכו, שפרעם וכרמיאל למרכז הארץ, כשהוא צפוי להכפיל את מהירות הנסיעה בשעות השיא. במקביל, הכביש יפחית משמעותית את העומסים בכבישים 70, 4 ו-22, ויאפשר את הפיכת כביש 4 לציר תחבורה ציבורית. המדינה מגבה את הפרויקט בהטבה משמעותית לתושבי האזור: נוסעים שישתמשו בתדירות גבוהה במקטעים החדשים יזכו להנחה של 40% בתעריף הנסיעה, כחלק מסיוע לתושבי הצפון בעקבות המלחמה. שבע קבוצות מובילות כבר עברו את שלב המיון המוקדם במכרז, שמתנהל בשיטת (Public Private Partnership) PPP.



בספטמבר 2022 נחנך קטע כביש 6 שבין מחלף עין תות ליקנעם, לאחר סיום ביצוע העבודות להרחבתו על ידי חברת חוצה ישראל - זרוע הביצוע של משרד התחבורה. הרחבת מקטע הכביש בין יקנעם למחלף עין תות כללה הכפלת מספר הנתיבים משניים לארבעה לכל כיוון וחיבורו לכביש 6. הפרויקט נחשב מורכב במיוחד, מכיוון שהכביש נותר פתוח לתנועה רציפה לאורך כל ביצוע הפרויקט. קטע הכביש החדש שנפתח לתנועה ישמש עורק תחבורה מרכזי שיחבר בין הצפון למרכז, ובכך תתאפשר זרימת תנועה טובה יותר על כביש 6, ללא רמזורים, ונסיעה רציפה ומהירה לנוסעים בצפון הארץ, מטרופולין חיפה והגליל. על פי ההערכות בזמן חנוכת המקטע, מדי יום נוסעים בקטע זה כ-120-100 אלף כלי רכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"



כביש 6 (המכונה גם כביש חוצה ישראל או דרך יצחק רבין) הוא הכביש המהיר הארוך בישראל. הוא כביש אורך ועובר ממזרח לכביש 4 ולחלקו הצפוני של כביש 40. ב-2019 היה אורכו של הכביש 200 קילומטרים ממחלף שוקת בדרום ועד מחלף סומך בצפון. לאחר שיסתיימו העבודות להקמת קטע 21 בדרום והקטע הצפוני העתידי, יגיע אורך הכביש ל-261.2 ק"מ. כביש 6 הוא כביש אגרה בקטעים בין מחלף שורק למחלף עין תות, בין מחלף יקנעם למחלף תל קשיש ובין מחלף שער העמקים למחלף גבעות אלונים. בארבעה מקטעים הנסיעה בו היא חינמית: בדרום - דרומית למחלף שורק, ובצפון (חלקים מכביש 70 לשעבר) - בין מחלף עין תות למחלף יקנעם, בין מחלף תל קשיש למחלף שער העמקים ומצפון למחלף גבעות אלונים. מאחורי סלילת הכביש עמדו כמה מטרות, בהן חיבור צפון המדינה ודרומה למרכז כדי לעודד את התפרשות האוכלוסייה, בניית כביש עוקף לגוש דן שיקל על עומסי התנועה בכבישי האורך המקבילים לו (2 ו-4), וכן עידוד הסטת האוכלוסייה באזור המרכז מזרחה, על ידי חיבור הערים המזרחיות, כמו מודיעין-מכבים-רעות, מיתר וכוכב יאיר-צור יגאל, לשאר חלקי המדינה.



מה הסיבה להרחבת כביש 6?

כביש 6 הוא אחד העמוסים בישראל, והנתונים מראים כי מספר הנוסעים בו עולה בכ-5% מדי שנה. הרחבת הכביש נועדה להתמודד עם הגידול בתנועה ולשפר את חוויית הנהיגה.


כיצד ישפיע הפרויקט על מחירי האגרה? ב

למעט ההוזלה הזמנית למשאיות בשעות הלילה, אין שינוי משמעותי באגרות לנהגים פרטיים בשלב זה. עם זאת, בעתיד עשויים להיבחן שינויים בהתאם לעומסי התנועה.


מה היתרונות של שדרוג מערכת הבקרה בכביש?

השדרוגים כוללים התקנת מצלמות חכמות ומערכות ניהול תנועה מתקדמות, שיאפשרו תגובה מהירה יותר לתקלות וניהול יעיל יותר של תנועת כלי הרכב.


האם צפויים שיבושים במהלך העבודות?

כן, בחלק מהמקטעים ייתכנו עומסים זמניים. עם זאת, הפרויקט מתוכנן כך שהשיבושים יהיו מינימליים ככל הניתן.


מה ההשפעה הצפויה על זמני הנסיעה?

לפי ההערכות, הוספת הנתיבים החדשים עשויה לקצר את זמני הנסיעה בשעות העומס בעד 20%.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חלם 24/03/2025 22:02
    הגב לתגובה זו
    לא זכור לי שבשעות האלה יש פקקיםגם חינם לא היה משנה זה בדיחה בלוף כמו שיש אגרה לאופנוע חבורה של חלם שם
  • 2.
    דרך יצחק רעבין על שמו פסטיבל הדם השנתי טוב שהלך לא חסר (ל"ת)
    שוש עמיר 24/03/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • שרית 24/03/2025 22:04
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט יקח גם ביבי יצטרף
  • 1.
    בני 24/03/2025 13:14
    הגב לתגובה זו
    לעולם יישארו שם שני נתיבים לכל כיוון ובכך ינציחו את הפקק. טמטום על סטרואידים.
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו). 

ג'אקו 5 היברידי מצטרף לג'אקו 5 החשמלי והבנזין. צילום יצרןג'אקו 5 היברידי מצטרף לג'אקו 5 החשמלי והבנזין. צילום יצרן

ג'אקו 5 היברידי - הפיכה שקטה בטכנולוגיה ההיברידית

כלמוביל החלה בשיווק הג'אקו 5 עם הנעה היברידית, המצטרף לג'אקו 5 החשמלי ולג'אקו 5 עם מנוע בנזין. 

הג'אקו 5 ההיברידי ממשיך מהפיכה שקטה בתחום ההנעה ההיברידית, בה ההנעה העיקרית היא באמצעות המנוע החשמלי, ואילו מנוע הבנזין הוא מנוע העזר.

מערכות דומות משווקות גם על ידי מותגים נוספים, בניגוד להנעה ההיברידית המסורתית בה המנוע העיקרי היה מנוע הבנזין, ואילו ההנעה החשמלית היתה רק לסיוע עירוני. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

כלמוביל יבואנית דגמי ג'אקו לישראל ממשיכה בהרחבת היצע דגמי ג'אקו בישראל עם הג'אקו 5 ההיברידי. עד עתה שווקו בישראל דמי גא'קו 5 עם מנוע טורבו בנזין או עם הנעה חשמלית, מהם נמכרו עד עתה 452 יחידות (301 יח' בנזין, 151 יח' חשמליות). עתה מוסיפה כלמוביל גם גירסה היברידית מסקרנת.

הג'אקו 5 נזכיר הוא קרוסאובר בסגמנט B-SUV אך מהגדולים שבסגמנט שלו, עם אורך כולל של 4.38 מטר, רוחב של 1.86 מטר, גובה 1.65 מטר ובסיס גלגלים של 2.62 מטר. לג'אקו 5 מרווח גחון של 17 ס"מ, והנתונים הרשמיים מעידים שאתם תוכלו לחצות את ההצפות בחורף עד גובה של 45 ס"מ.

לג'אקו 5 ההיברידי מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 141 כ"ס ומומנט של 21.9 קג"מ, ומנוע חשמלי בהספק של 201 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ. את מרבית הנסיעה יעשה הג'אקו 5 בעזרת המנוע החשמלי, כשמנוע הבנזין משמש כגנרטור להטעין את סוללת הרכב או לספק כח ישירות למנוע החשמלי. הביצועים בדומה לרכב חשמלי עם תאוצה מעמידה ל – 100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות ומהירות מירבית של 175 קמ"ש.

צריכת הדלק הרשמית 18.9 ק"מ לליטר, והטווח המוצהר 905 ק"מ, אם כי נכון יהיה להמתין למבחן אמיתי עם הרכב ולא להסתמך על נתוני יצרן. 

הג'אקו 5 ממשיך מגמה מעניינת מאוד בטכנולוגיית ההנעה ההיברידית. עד עתה היינו רגילים לקבל רכבי הנעה היברידית מטויוטה או יונדאי כאשר המנוע הראשי הוא מנוע בנזין וההנעה החשמלית היא המשנית. טכנולוגיית ההנעה ההיברידית העדכנית עושה שימוש עיקרי במנוע החשמלי, ואילו מנוע הבנזין משמש בעיקר כגנרטור, ובמקרה הצורך מחובר לגלגלים באמצעות תמסורת לטובת הנעה. כלומר היפוך יוצרות – המנוע החשמלי הוא העיקרי, מנוע הבנזין הוא המשני.