כביש 6 (אלבטרוס צילומי אויר)
כביש 6 (אלבטרוס צילומי אויר)

מהפכה בכביש 6: שינויים חדשים שיקצרו את זמני הנסיעה

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל הכריזו על תמריץ להפחתת עומסים - האם זה יעזור ואיך זה ישפיע עליכם? כחלק מהמאמצים להפחתת הגודש בכביש, יינתן החל מהחודש הבא תמריץ כלכלי לנהגים של כלי רכב כבדים - מעל 4 טון. האגרה לנסיעה בכביש 6 תופחת ב-50% עבורם, אך ההנחה תינתן רק בין השעות 05:30-3:00 בבוקר. במקביל להוזלת האגרה לכלי הרכב הכבדים, מתבצע פרויקט הרחבה נרחב בכביש 6

עוזי גרסטמן | (4)

כביש 6, אחד מצירי התנועה המרכזיים בישראל, צפוי לעבור שינויים משמעותיים החל מ-1 באפריל. השינויים האמורים יבוצעו במסגרת הפרויקט להרחבת הכביש, שעלות הביצוע שלו נאמדת בכ-4 מיליארד שקל. כל זה על רקע הכרזת משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל על תמריץ חדש להפחתת העומסים הקיימים בכביש 6.


כחלק מהמאמצים להפחתת הגודש בכביש, יינתן החל מהחודש הבא תמריץ כלכלי לנהגים של כלי רכב כבדים - מעל 4 טון. האגרה לנסיעה בכביש 6 תופחת ב-50% עבורם, אך ההנחה תינתן רק בין השעות 05:30-3:00 בבוקר. מטרת הצעד היא לעודד חברות הובלה להסיט את הנסיעות לשעות שבהן הכביש פנוי יחסית, ובכך להפחית את העומסים בשעות השיא. מומחים מעריכים כי השינוי הזה עשוי להוריד את כמות המשאיות בכביש בשעות העומס בעד 10%.


במקביל להוזלת האגרה לכלי הרכב הכבדים, מתבצע פרויקט הרחבה נרחב בכביש 6. העבודות כוללות הוספת נתיב חדש בכל כיוון בין מחלף קסם למחלף עין תות (סה"כ 60 ק"מ); הקמת מחלף בית נחמיה; שיפור תשתיות תאורה, ניקוז ושיקום נופי; ושדרוג של אמצעי הבקרה והמעקב בכביש, כך שיאפשרו ניהול חכם יותר של התנועה בו. העבודות צפויות להימשך עד 2028 והן מבוצעות במתכונת BOT, שבה היזם הפרטי אחראי על הביצוע והתחזוקה לתקופה מוגדרת.


המטרה: הפחתת עומסים ושיפור חוויית הנסיעה


שרת התחבורה מירי רגב, ציינה כי, "כביש 6 הוא עורק תחבורה קריטי המחבר בין הצפון, המרכז והדרום. הרחבתו תסייע למנוע עומסים ולהפוך את הכביש ליעיל יותר עבור ציבור הנהגים". בנוסף, היא טענה כי, "רכבים כבדים הם מהגורמים העיקריים לעומסים בשעות השיא, ולכן החלטנו לקדם תמריץ שיעודד נסיעות בשעות בהן הביקוש נמוך". מנכ"ל חוצה ישראל, דני שנבך, הדגיש כי, "הפחתת האגרה היא צעד משלים להרחבת הכביש, שמטרתו לייעל את זרימת התנועה ולהפחית את העומסים הקבועים שמאפיינים את הכביש".


הפרויקט צפוי לשפר משמעותית את זמני הנסיעה בכביש 6, אך ההשלכות המלאות יורגשו רק עם סיום העבודות ב-2028. עד אז, הנהגים צפויים להתמודד עם תקופת ביניים של עבודות תשתית שעלולות להוביל להאטת התנועה באזורים מסוימים. עם זאת, השדרוגים והתמריצים לכלי רכב כבדים עשויים לספק הקלה מסוימת כבר בטווח הקצר.



ועדת המכרזים הבין-משרדית פרסמה בדצמבר האחרון את מסמכי המכרז להארכת כביש 6 צפונה. הפרויקט, שיתפרש על פני 22 ק"מ ממחלף סומך ועד בית העמק, יכלול הקמת שלושה מחלפים חדשים ויופעל במשך 34 שנה על ידי הזכיין שייבחר. משמעות הפרויקט עבור תושבי הצפון היא דרמטית: הכביש החדש יחבר באופן ישיר ערים כמו נהריה, עכו, שפרעם וכרמיאל למרכז הארץ, כשהוא צפוי להכפיל את מהירות הנסיעה בשעות השיא. במקביל, הכביש יפחית משמעותית את העומסים בכבישים 70, 4 ו-22, ויאפשר את הפיכת כביש 4 לציר תחבורה ציבורית. המדינה מגבה את הפרויקט בהטבה משמעותית לתושבי האזור: נוסעים שישתמשו בתדירות גבוהה במקטעים החדשים יזכו להנחה של 40% בתעריף הנסיעה, כחלק מסיוע לתושבי הצפון בעקבות המלחמה. שבע קבוצות מובילות כבר עברו את שלב המיון המוקדם במכרז, שמתנהל בשיטת (Public Private Partnership) PPP.



בספטמבר 2022 נחנך קטע כביש 6 שבין מחלף עין תות ליקנעם, לאחר סיום ביצוע העבודות להרחבתו על ידי חברת חוצה ישראל - זרוע הביצוע של משרד התחבורה. הרחבת מקטע הכביש בין יקנעם למחלף עין תות כללה הכפלת מספר הנתיבים משניים לארבעה לכל כיוון וחיבורו לכביש 6. הפרויקט נחשב מורכב במיוחד, מכיוון שהכביש נותר פתוח לתנועה רציפה לאורך כל ביצוע הפרויקט. קטע הכביש החדש שנפתח לתנועה ישמש עורק תחבורה מרכזי שיחבר בין הצפון למרכז, ובכך תתאפשר זרימת תנועה טובה יותר על כביש 6, ללא רמזורים, ונסיעה רציפה ומהירה לנוסעים בצפון הארץ, מטרופולין חיפה והגליל. על פי ההערכות בזמן חנוכת המקטע, מדי יום נוסעים בקטע זה כ-120-100 אלף כלי רכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"



כביש 6 (המכונה גם כביש חוצה ישראל או דרך יצחק רבין) הוא הכביש המהיר הארוך בישראל. הוא כביש אורך ועובר ממזרח לכביש 4 ולחלקו הצפוני של כביש 40. ב-2019 היה אורכו של הכביש 200 קילומטרים ממחלף שוקת בדרום ועד מחלף סומך בצפון. לאחר שיסתיימו העבודות להקמת קטע 21 בדרום והקטע הצפוני העתידי, יגיע אורך הכביש ל-261.2 ק"מ. כביש 6 הוא כביש אגרה בקטעים בין מחלף שורק למחלף עין תות, בין מחלף יקנעם למחלף תל קשיש ובין מחלף שער העמקים למחלף גבעות אלונים. בארבעה מקטעים הנסיעה בו היא חינמית: בדרום - דרומית למחלף שורק, ובצפון (חלקים מכביש 70 לשעבר) - בין מחלף עין תות למחלף יקנעם, בין מחלף תל קשיש למחלף שער העמקים ומצפון למחלף גבעות אלונים. מאחורי סלילת הכביש עמדו כמה מטרות, בהן חיבור צפון המדינה ודרומה למרכז כדי לעודד את התפרשות האוכלוסייה, בניית כביש עוקף לגוש דן שיקל על עומסי התנועה בכבישי האורך המקבילים לו (2 ו-4), וכן עידוד הסטת האוכלוסייה באזור המרכז מזרחה, על ידי חיבור הערים המזרחיות, כמו מודיעין-מכבים-רעות, מיתר וכוכב יאיר-צור יגאל, לשאר חלקי המדינה.



מה הסיבה להרחבת כביש 6?

כביש 6 הוא אחד העמוסים בישראל, והנתונים מראים כי מספר הנוסעים בו עולה בכ-5% מדי שנה. הרחבת הכביש נועדה להתמודד עם הגידול בתנועה ולשפר את חוויית הנהיגה.


כיצד ישפיע הפרויקט על מחירי האגרה? ב

למעט ההוזלה הזמנית למשאיות בשעות הלילה, אין שינוי משמעותי באגרות לנהגים פרטיים בשלב זה. עם זאת, בעתיד עשויים להיבחן שינויים בהתאם לעומסי התנועה.


מה היתרונות של שדרוג מערכת הבקרה בכביש?

השדרוגים כוללים התקנת מצלמות חכמות ומערכות ניהול תנועה מתקדמות, שיאפשרו תגובה מהירה יותר לתקלות וניהול יעיל יותר של תנועת כלי הרכב.


האם צפויים שיבושים במהלך העבודות?

כן, בחלק מהמקטעים ייתכנו עומסים זמניים. עם זאת, הפרויקט מתוכנן כך שהשיבושים יהיו מינימליים ככל הניתן.


מה ההשפעה הצפויה על זמני הנסיעה?

לפי ההערכות, הוספת הנתיבים החדשים עשויה לקצר את זמני הנסיעה בשעות העומס בעד 20%.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חלם 24/03/2025 22:02
    הגב לתגובה זו
    לא זכור לי שבשעות האלה יש פקקיםגם חינם לא היה משנה זה בדיחה בלוף כמו שיש אגרה לאופנוע חבורה של חלם שם
  • 2.
    דרך יצחק רעבין על שמו פסטיבל הדם השנתי טוב שהלך לא חסר (ל"ת)
    שוש עמיר 24/03/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • שרית 24/03/2025 22:04
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט יקח גם ביבי יצטרף
  • 1.
    בני 24/03/2025 13:14
    הגב לתגובה זו
    לעולם יישארו שם שני נתיבים לכל כיוון ובכך ינציחו את הפקק. טמטום על סטרואידים.
תאונה
צילום: דאלי אי

התקלה החמורה ברכב שקשה לגלות; והאם היא גם ברכב שלכם?

ריקולים ענקיים בעולם, אבל לא תמיד הבעיה נפתרת, והבעיה הגדולה יותר - שיעור היענות לא מלא לריקולים - על הבעיות של כריות האוויר

רן קידר |
נושאים בכתבה תאונה ריקול

התקלה שלא רואים בעין אבל עלולה להכריע בשנייה. מיליוני רכבים בעולם נוסעים עם כריות אוויר שלא נפתחות בזמן תאונה, או גרוע מזה, עם כריות שעלולות להתפוצץ ולשגר רסיסים. חלק מהתקלות כבר הובילו לריקולים רחבים, חלק עדיין בבדיקה רגולטורית, אבל בשטח התמונה מטרידה: גם אחרי שנשלחות הודעות, בערך רבע עד שליש מהרכבים לא עוברים תיקון. במילים אחרות, יש לא מעט מכוניות על הכביש עם מערכת בטיחות שלא בטוח שתעבוד.

מה בדיוק התקלה, ולמה היא מסוכנת כל כך

ברוב המקרים מדובר בתקלה מסוג "אי פתיחה ופריסה" - כריות האוויר פשוט לא נפתחות בתאונה חזיתית קשה. התקלה לא תמיד נובעת מהכרית עצמה, אלא מהמערכת שמחליטה אם ומתי לפרוס אותה: חיישני תאונה, מודול בקרה, חיווט חשמלי ותוכנה. אם אחד המרכיבים האלה נפגע או מקבל נתון שגוי, המערכת עלולה לא לשלוח פקודת פתיחה. לפעמים היא גם לא מתעדת "אירוע אי פריסה", למרות שמדובר בדרישה רגולטורית בתאונות חמורות. בפועל, הנהג והנוסעים נשארים בלי שכבת ההגנה המרכזית שלהם, בזמן שגוף הרכב נזרק קדימה.

הסכנה כאן כפולה. ראשית, בתאונות במהירות בינונית עד גבוהה, כרית האוויר אמורה למנוע פגיעה ישירה בהגה, בלוח המחוונים או בשמשה. בלי הפריסה, הסיכוי לפגיעות ראש וחזה קשות עולה משמעותית. שנית, גם אם חגורת הבטיחות פועלת, היא לא תמיד מספיקה לבדה בתרחישי התנגשות חזיתית חזקה. לכן כריות אוויר נחשבות לאחד מחידושי הבטיחות שמנעו עשרות אלפי מקרי מוות בעשורים האחרונים.

אילו יצרניות ודגמים נמצאים במוקד

בין השנים 2015 עד 2024 נרשמו עשרות ריקולים בארצות הברית בלבד בגלל תקלות אי פריסה, בהיקף מוערך של 12-14 מיליון כלי רכב, כשבעולם מדובר על סדרי גודל של פי 3-4. המותגים כוללים טויוטה, ניסאן, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, קיה, מרצדס-בנץ, אאודי וסובארו, לצד דגמים נוספים. מדובר לא רק במותגים עממיים אלא גם בפרימיום, מה שמחדד שהבעיה קשורה לספקי מערכות ולמורכבות הטכנולוגית, לא רק לאיכות ייצור של יצרן מסוים.

טויוטה נדרשה להחזיר כמעט 2.9 מיליון רכבים - כולל קורולה, קאמרי, ראב4 ויאריס, בגלל מערכת שאינה מזהה נכון את עוצמת התאונה. בקיה, דגמי סול, פורטה וריו סבלו מתקלות חשמליות שגרמו לאי פריסת כריות. פורד ביצעה ריקול ליותר מ-700 אלף רכבים, ביניהם פוקוס, פיוז'ן ואקספלורר, בעקבות תקלות דומות.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.