כביש 6 (אלבטרוס צילומי אויר)
כביש 6 (אלבטרוס צילומי אויר)

מהפכה בכביש 6: שינויים חדשים שיקצרו את זמני הנסיעה

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל הכריזו על תמריץ להפחתת עומסים - האם זה יעזור ואיך זה ישפיע עליכם? כחלק מהמאמצים להפחתת הגודש בכביש, יינתן החל מהחודש הבא תמריץ כלכלי לנהגים של כלי רכב כבדים - מעל 4 טון. האגרה לנסיעה בכביש 6 תופחת ב-50% עבורם, אך ההנחה תינתן רק בין השעות 05:30-3:00 בבוקר. במקביל להוזלת האגרה לכלי הרכב הכבדים, מתבצע פרויקט הרחבה נרחב בכביש 6

עוזי גרסטמן | (4)

כביש 6, אחד מצירי התנועה המרכזיים בישראל, צפוי לעבור שינויים משמעותיים החל מ-1 באפריל. השינויים האמורים יבוצעו במסגרת הפרויקט להרחבת הכביש, שעלות הביצוע שלו נאמדת בכ-4 מיליארד שקל. כל זה על רקע הכרזת משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל על תמריץ חדש להפחתת העומסים הקיימים בכביש 6.


כחלק מהמאמצים להפחתת הגודש בכביש, יינתן החל מהחודש הבא תמריץ כלכלי לנהגים של כלי רכב כבדים - מעל 4 טון. האגרה לנסיעה בכביש 6 תופחת ב-50% עבורם, אך ההנחה תינתן רק בין השעות 05:30-3:00 בבוקר. מטרת הצעד היא לעודד חברות הובלה להסיט את הנסיעות לשעות שבהן הכביש פנוי יחסית, ובכך להפחית את העומסים בשעות השיא. מומחים מעריכים כי השינוי הזה עשוי להוריד את כמות המשאיות בכביש בשעות העומס בעד 10%.


במקביל להוזלת האגרה לכלי הרכב הכבדים, מתבצע פרויקט הרחבה נרחב בכביש 6. העבודות כוללות הוספת נתיב חדש בכל כיוון בין מחלף קסם למחלף עין תות (סה"כ 60 ק"מ); הקמת מחלף בית נחמיה; שיפור תשתיות תאורה, ניקוז ושיקום נופי; ושדרוג של אמצעי הבקרה והמעקב בכביש, כך שיאפשרו ניהול חכם יותר של התנועה בו. העבודות צפויות להימשך עד 2028 והן מבוצעות במתכונת BOT, שבה היזם הפרטי אחראי על הביצוע והתחזוקה לתקופה מוגדרת.


המטרה: הפחתת עומסים ושיפור חוויית הנסיעה


שרת התחבורה מירי רגב, ציינה כי, "כביש 6 הוא עורק תחבורה קריטי המחבר בין הצפון, המרכז והדרום. הרחבתו תסייע למנוע עומסים ולהפוך את הכביש ליעיל יותר עבור ציבור הנהגים". בנוסף, היא טענה כי, "רכבים כבדים הם מהגורמים העיקריים לעומסים בשעות השיא, ולכן החלטנו לקדם תמריץ שיעודד נסיעות בשעות בהן הביקוש נמוך". מנכ"ל חוצה ישראל, דני שנבך, הדגיש כי, "הפחתת האגרה היא צעד משלים להרחבת הכביש, שמטרתו לייעל את זרימת התנועה ולהפחית את העומסים הקבועים שמאפיינים את הכביש".


הפרויקט צפוי לשפר משמעותית את זמני הנסיעה בכביש 6, אך ההשלכות המלאות יורגשו רק עם סיום העבודות ב-2028. עד אז, הנהגים צפויים להתמודד עם תקופת ביניים של עבודות תשתית שעלולות להוביל להאטת התנועה באזורים מסוימים. עם זאת, השדרוגים והתמריצים לכלי רכב כבדים עשויים לספק הקלה מסוימת כבר בטווח הקצר.



ועדת המכרזים הבין-משרדית פרסמה בדצמבר האחרון את מסמכי המכרז להארכת כביש 6 צפונה. הפרויקט, שיתפרש על פני 22 ק"מ ממחלף סומך ועד בית העמק, יכלול הקמת שלושה מחלפים חדשים ויופעל במשך 34 שנה על ידי הזכיין שייבחר. משמעות הפרויקט עבור תושבי הצפון היא דרמטית: הכביש החדש יחבר באופן ישיר ערים כמו נהריה, עכו, שפרעם וכרמיאל למרכז הארץ, כשהוא צפוי להכפיל את מהירות הנסיעה בשעות השיא. במקביל, הכביש יפחית משמעותית את העומסים בכבישים 70, 4 ו-22, ויאפשר את הפיכת כביש 4 לציר תחבורה ציבורית. המדינה מגבה את הפרויקט בהטבה משמעותית לתושבי האזור: נוסעים שישתמשו בתדירות גבוהה במקטעים החדשים יזכו להנחה של 40% בתעריף הנסיעה, כחלק מסיוע לתושבי הצפון בעקבות המלחמה. שבע קבוצות מובילות כבר עברו את שלב המיון המוקדם במכרז, שמתנהל בשיטת (Public Private Partnership) PPP.



בספטמבר 2022 נחנך קטע כביש 6 שבין מחלף עין תות ליקנעם, לאחר סיום ביצוע העבודות להרחבתו על ידי חברת חוצה ישראל - זרוע הביצוע של משרד התחבורה. הרחבת מקטע הכביש בין יקנעם למחלף עין תות כללה הכפלת מספר הנתיבים משניים לארבעה לכל כיוון וחיבורו לכביש 6. הפרויקט נחשב מורכב במיוחד, מכיוון שהכביש נותר פתוח לתנועה רציפה לאורך כל ביצוע הפרויקט. קטע הכביש החדש שנפתח לתנועה ישמש עורק תחבורה מרכזי שיחבר בין הצפון למרכז, ובכך תתאפשר זרימת תנועה טובה יותר על כביש 6, ללא רמזורים, ונסיעה רציפה ומהירה לנוסעים בצפון הארץ, מטרופולין חיפה והגליל. על פי ההערכות בזמן חנוכת המקטע, מדי יום נוסעים בקטע זה כ-120-100 אלף כלי רכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"



כביש 6 (המכונה גם כביש חוצה ישראל או דרך יצחק רבין) הוא הכביש המהיר הארוך בישראל. הוא כביש אורך ועובר ממזרח לכביש 4 ולחלקו הצפוני של כביש 40. ב-2019 היה אורכו של הכביש 200 קילומטרים ממחלף שוקת בדרום ועד מחלף סומך בצפון. לאחר שיסתיימו העבודות להקמת קטע 21 בדרום והקטע הצפוני העתידי, יגיע אורך הכביש ל-261.2 ק"מ. כביש 6 הוא כביש אגרה בקטעים בין מחלף שורק למחלף עין תות, בין מחלף יקנעם למחלף תל קשיש ובין מחלף שער העמקים למחלף גבעות אלונים. בארבעה מקטעים הנסיעה בו היא חינמית: בדרום - דרומית למחלף שורק, ובצפון (חלקים מכביש 70 לשעבר) - בין מחלף עין תות למחלף יקנעם, בין מחלף תל קשיש למחלף שער העמקים ומצפון למחלף גבעות אלונים. מאחורי סלילת הכביש עמדו כמה מטרות, בהן חיבור צפון המדינה ודרומה למרכז כדי לעודד את התפרשות האוכלוסייה, בניית כביש עוקף לגוש דן שיקל על עומסי התנועה בכבישי האורך המקבילים לו (2 ו-4), וכן עידוד הסטת האוכלוסייה באזור המרכז מזרחה, על ידי חיבור הערים המזרחיות, כמו מודיעין-מכבים-רעות, מיתר וכוכב יאיר-צור יגאל, לשאר חלקי המדינה.



מה הסיבה להרחבת כביש 6?

כביש 6 הוא אחד העמוסים בישראל, והנתונים מראים כי מספר הנוסעים בו עולה בכ-5% מדי שנה. הרחבת הכביש נועדה להתמודד עם הגידול בתנועה ולשפר את חוויית הנהיגה.


כיצד ישפיע הפרויקט על מחירי האגרה? ב

למעט ההוזלה הזמנית למשאיות בשעות הלילה, אין שינוי משמעותי באגרות לנהגים פרטיים בשלב זה. עם זאת, בעתיד עשויים להיבחן שינויים בהתאם לעומסי התנועה.


מה היתרונות של שדרוג מערכת הבקרה בכביש?

השדרוגים כוללים התקנת מצלמות חכמות ומערכות ניהול תנועה מתקדמות, שיאפשרו תגובה מהירה יותר לתקלות וניהול יעיל יותר של תנועת כלי הרכב.


האם צפויים שיבושים במהלך העבודות?

כן, בחלק מהמקטעים ייתכנו עומסים זמניים. עם זאת, הפרויקט מתוכנן כך שהשיבושים יהיו מינימליים ככל הניתן.


מה ההשפעה הצפויה על זמני הנסיעה?

לפי ההערכות, הוספת הנתיבים החדשים עשויה לקצר את זמני הנסיעה בשעות העומס בעד 20%.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חלם 24/03/2025 22:02
    הגב לתגובה זו
    לא זכור לי שבשעות האלה יש פקקיםגם חינם לא היה משנה זה בדיחה בלוף כמו שיש אגרה לאופנוע חבורה של חלם שם
  • 2.
    דרך יצחק רעבין על שמו פסטיבל הדם השנתי טוב שהלך לא חסר (ל"ת)
    שוש עמיר 24/03/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • שרית 24/03/2025 22:04
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט יקח גם ביבי יצטרף
  • 1.
    בני 24/03/2025 13:14
    הגב לתגובה זו
    לעולם יישארו שם שני נתיבים לכל כיוון ובכך ינציחו את הפקק. טמטום על סטרואידים.
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס


טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

מכמונת מהירות
צילום: אריאל אטיאס

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים

כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר

רן קידר |
נושאים בכתבה מצלמת מהירות

משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.

איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?

המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.

המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.

בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.

הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?

המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.