קרסו רוכשת את מטרו מוטור: מה השווי וכמה זה יעזור לקרסו?
קרסו שנסחרת ב-2.7 מיליארד ומרוויחה בקצב של 300 מיליון בשנה רוכשת את מטרו שעוסקת ביבוא אופנועים; האם זה אילוץ או עסקה טובה?
קרסו מוטורס השלימה את אחת העסקאות הגדולות של השנים האחרונות בשוק הרכב הישראלי ורוכשת את מלוא השליטה ביבואנית האופנועים והקטנועים מטרו מוטור, בעסקה שמוערכת בכ-315 מיליון שקל. עד עכשיו, קרסו החזיקה בשליש ממניות החברה, כשכעת היא משתלטת על כל העסק ומסיימת פרק של יותר משלושה עשורים עבור המייסדים חן למדן וגדי אבירם.
המהלך הזה הוא חלק מההתפתחות של קרסו, אבל הוא לא מהלך רגיל בשוק. יבואני רכב גדולים לא ממהרים להיכנס לתחום הדו-גלגלי, בעיקר בגלל ששוק האופנועים והקטנועים נמצא בסטגנציה כבר כמה שנים. מחירי הביטוח גבוהים, הסיכון בתאונות מרתיע הרבה רוכבים, והאופניים החשמליים והקורקינטים הפכו לאלטרנטיבה זולה וזמינה יותר. לכן, בזמן שחברות רכב אחרות מעדיפות להתמקד ביבוא רכבים חשמליים וליסינג, קרסו בחרה דווקא להעמיק את המעורבות שלה בענף האופנועים.
חילוקי דעות שהובילו לרכישה
מה שגרם לעסקה לקרות הוא בכלל מחלוקת שהייתה בין קרסו למטרו סביב יבוא רכבים סיניים. בתחילת 2024 מטרו קיבלה זיכיון ליבוא הרכבים
של דונגפנג, אחד מיצרני הרכב הגדולים בסין. אבל מהר מאוד הם גילו שזה סיפור הרבה יותר גדול ממה שחשבו – צריך לרכוש אלפי מכוניות מראש, להקים אולמות תצוגה, ולספק שירות נרחב. במטרו קיוו למצוא שותף אסטרטגי שייקח חלק בפרויקט,
אז הם פנו לקרסו עם הצעה לשתף פעולה.
בקרסו לא התלהבו מהרעיון. החברה, שכבר מייבאת את רנו, ניסאן, דאצ'יה וצ'רי, לא רצתה לקחת על עצמה עוד מותג רכב ולהתחרות בעצמה. בעקבות חוסר ההסכמה, מטרו החליטה למכור את כל פעילות הרכב שלה לדלק מוטורס, ובעקבות המהלך הזה נוצרה מתיחות בין קרסו למייסדים של מטרו, למדן ואבירם.
- מטרו מוטור עם תחזית אופטימית לשוק הדו גלגלי בישראל ב-2025
- הגז יתייקר, מחיר האופנועים יעלה: כל ההטבות שיפוגו בתקופה הקרובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברגע שהיחסים בין השותפים התחילו להסתבך, נכנס לפעולה הסכם BMBY – מנגנון משפטי שמאפשר לשותפים
במקרה של חילוקי דעות להיפרד: אחד השותפים מציע מחיר לרכישת המניות של האחרים, והצד השני חייב או למכור את חלקו או לרכוש את החלק של המציע באותו מחיר. קרסו החליטה להציע לקנות, למדן ואבירם קיבלו את ההצעה – וככה העסקה יצאה
לפועל.
שוק הדו-גלגלי: תקוע, אבל אולי משהו ישתנה
השוק הזה לא מצליח להתרומם כמו שהרבה קיוו. למרות התחזיות בעבר שהמסירות יגיעו ל-25 אלף כלים בשנה, בפועל המספרים נשארו סביב 20 אלף. הסיבות ברורות – מחירי הביטוח גבוהים, הרכיבה מסוכנת יותר מרכב פרטי, ובתל אביב במיוחד – קורקינטים ואופניים חשמליים מחליפים את הצורך בקטנועים.
אבל יכול להיות שהמצב ישתנה. עם העומסים בכבישים שמחמירים, מחירי הרכב שעולים, והרצון להחמיר את האכיפה על קורקינטים ואופניים חשמליים – יש סיכוי שהרבה אנשים יחזרו לבחור באופנועים וקטנועים כחלופה נוחה יותר.
- אומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9
- טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מה קרסו מתכננת לעשות עם מטרו?
קרסו היא לא רק יבואנית רכב – היא פעילה גם בליסינג, מימון רכבים וטעינת מכוניות חשמליות, והעסקה עם מטרו היא עוד נדבך באסטרטגיה שלה להתרחב ולגוון את ההשקעות. זו לא החברה הראשונה שניסתה להיכנס חזק לשוק הדו-גלגלי, אבל כאן מדובר ברכישה מלאה של החברה הכי גדולה בענף.
השאלה היא האם מטרו תשמור על מותג נפרד ומבודל, או שתהפוך להיות חלק מהמעטפת של קרסו תחת המותג
"פריסבי" – שמאגד מכירת רכב חדש ומשומש, ליסינג והשכרה. כרגע אין תשובה ברורה, אבל סביר להניח שבקרסו ינסו להפיק מהמותג מטרו את המקסימום, כדי להפוך אותו לרווחי יותר
ולשפר את שולי הרווח.
הרגולטור עוד צריך לאשר
למרות ההסכמות בין החברות, העסקה עדיין צריכה לעבור אישור של רשות התחרות. לכאורה, אין סיבה לפסול אותה – היא לא מקטינה את התחרות בענף האופנועים, כי עדיין יש שחקנים כמו מאיר (יבואנית הונדה) ועופר-אבניר (יבואנית קימקו וסוזוקי). אבל בגלל שמטרו שולטת ב-43% משוק הדו-גלגלי, רשות התחרות עשויה לבדוק את העסקה מקרוב.
לפני שנתיים, הרשות ניסתה למנוע ממטרו להאריך את הזיכיון של סאן-יאנג וימאהה, בטענה שהשליטה שלה בשוק גבוהה מדי. משרד התחבורה לא קיבל את ההמלצה, אבל ייתכן שכעת, כשהשליטה עוברת לחברה ציבורית גדולה, הרגולטור יהיה קשוח יותר.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
