דוח רווח והסבר

מניית שטראוס נפלה ב-10% - האם זו הזדמנות?

מי שהאמין בשטראוס לפני המשבר, יכול לקבל אותה בהנחה. בטווח הבינוני-ארוך ההשפעה של המשבר היא שולית למניה, אלא אם "יופיעו עוד ג'וקים במטבח"; בינתיים משרד הבריאות סוגר את המפעל לשלושה חודשים לפחות
אבישי עובדיה | (12)

הריקול של מוצרי השוקולד שהתרחב לקטגוריית הממתקים, התביעות שבדרך, הפיצויים וההפסדים הגדולים שיירשמו ברבעון הקרוב ואולי בהמשך, מדאיגים את המשקיעים במניית שטראוס 0.49% . חלקם גם חושש שהעניין הזה יהפוך לבעיה תדמיתית ויגרום לירידה במכירות מגזר הממתקים – זו הסכנה הגדולה באמת. אבל האם היא ריאלית?

משברים מסוג זה נוטים להישכח. הציבור מבין ויודע שאירועים כאלו יכולים להתרחש וכל עוד החברה מטפלת בעניין, הוא סולח. אז כנראה שיהיו בדיקות-חקירות, אבל בהנחה ששטראוס לא התרשלה ולא זלזלה בבריאות הציבור, סביר שנמשיך לזלול מהממתקים שלה. יהיה רבעון קשה, אולי שניים, כל השנה לא תהיה טובה. אבל שטראוס זה לא רק ממתקים.

שטראוס  היא קונצרן גלובלי שמייצר ומשווק בשפה פשוטה קפה, מוצרי חלב, ממתקים, חומוס, מים ועוד. בשטראוס קוראים לממתקים "מוצרי תענוג והנאה" ואגב לקוטג' ולמוצרי החלב קוראים "מגזר בריאות ואיכות חיים", אבל עזבו שפה, בואו נתרכז במספרים. כל מוצרי התענוג וההנאה נמכרו בשנת 2021 ב-1.15 מיליארד שקל, מתוך 8.75 מיליארד שקל. הרווח מפעילות היווה 110 מיליון מתוך 847 מיליון שקל. לא זניח בכלל, אבל גם לא נתח גדול מדי, בערך שמינית, 12%-13%.

 

בתרחיש הכי גרוע והכי לא ריאלי, העסק הזה נעלם. כמה זה יפגע ברווחים של שטראוס? בהנחה ששטראוס תחסל את הפעילות לרבות את העלויות שמסביב, זה יפגע בה ב-12%-13% ברווחים ובהתאמה בשווי. השווי של שטראוס לפני הנפילה היה 11.4 מיליארד שקל, וכעת אחרי ירידה של 10% הוא 10.3 מיליארד. במילים אחרות, השוק מתמחר שמחלקת הממתקים-תענוג והנאה, כמעט ונעלמת בעקבות המשבר. זה תרחיש רע, זה תרחיש שאולי לוקח בחשבון חלחול של המשבר לתחומים אחרים, אבל בחישוב קר ובהסתכלות קדימה, זו נראית תגובה מוגזמת.    

 

זה לא אומר שמניית שטראוס מעניינת. זה אומר שמי שחשב שהיא מעניינת לפני שבוע (לפני שהמשבר החל), מקבל אותה כעת בהנחה. רק צריך לקחת בחשבון כמה דברים – בטווח הקצר הכל יכול להיות, כי כשינתחו את החברה בהסתמך על הרווחים החזויים ב-2022 אז כמובן שהיא לא תהיה אטרקטיבית, יש הפסדים  כבדים בעקבות המשבר. אבל כשיסתכלו מעבר לפינה, לשנים הבאות, וינסו לחלץ את הרווח המייצג, הרי שהוא לא אמור להיפגע. קחו את כל ההוצאות בגין המשבר ושימו אותן בסל ותקראו להן הוצאות חד פעמיות. הן לא יחזרו (יותר מדויק – לא אמורות לחזור) בשנים הבאות, ואם ההנחה הזו נכונה, קיבלתם את שטראוס בהנחה של 10%.      

 

כל זה תחת הסתייגות חשובה. וורן באפט אמר לפני עשרות שנים שכאשר מוצאים ג'וק אחד במטבח סביר שיצוצו עוד ג'וקים (לכללי ההשקעה של וורן באפט). הכוונה היא שכאשר מגלים שיש בעיה-תקלה בחברה, מסתבר שלרוב זו לא הבעיה-תקלה האחרונה. רואים את זה באינסוף דוגמאות, אבל יש גם המון מקרים של תקלות חד פעמיות. אז בהנחה שהתקלה בשטראוס היא חד פעמית, הרי למשקיעים שהאמינו עוד קודם במניה, יש כעת הזדמנות. השאלה אם שטראוס היתה אטרקטיבית עוד קודם, היא שאלה קשה – חברה יציבה, בתחום יציב, צומחת בזכות פעילות גלובלית בכ-3%-5% בשנה, נסחרת במכפיל רווח של 18.5. נראית כמו השקעה סולידית יחסית, אבל בתמחור לא נמוך. הגופים המוסדיים די אהבו אותה, במיוחד ילין לפידות. עכשיו הם יכולים לקבל אותה במכפיל של 16.5-17.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אאא 01/05/2022 15:31
    הגב לתגובה זו
    ייצור מוצרים מוגמרים זה היה חוסך לחברה המון כסף וכאב ראש וכל הבלגן הגדול הזה
  • 7.
    יוני 01/05/2022 09:10
    הגב לתגובה זו
    תסמונת המייסד הנעלם
  • 6.
    בן 28/04/2022 13:58
    הגב לתגובה זו
    תיפול עוד 50%.
  • אתה אמוציונאלי מדי. תינשום אחי. לא מחליטים מהבטן (ל"ת)
    פוקסי 01/05/2022 00:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לירן 28/04/2022 13:36
    הגב לתגובה זו
    מניית כרמית מלאה במוצרי שוקולד מגבירה את הייצור בימים אלה
  • השוקולד של כרמית עם טעם לוואי, בספק אם יהיה לו ביקוש (ל"ת)
    יובל 01/05/2022 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 28/04/2022 11:24
    הגב לתגובה זו
    חברה שיש בה באז שלילי שברור לכולם שימשך בשבועות הקרובים עם עוד תביעות ואולי עוד ריקולים, לא קונים כשמתחיל הבלגאן. מחכים לראות מה מוליד יום ואם רואים שאין החרפה במצב אפשר לקנות. בד"כ חברות במצב כזה יורדות עוד כמה אחוזים עד שהעסק נירגע. ועם כל הכבוד לניתוח שלך על כל כך ששוק הממתקים הוא רק 10-12% מהרווח ולכן גם משווי המניה מי קבע שככה מסתכלים על זה המשקיעים אולי דווקא שם הם רואים צמיחה או רואים פוטנציאל למוצרים חדשים וגידול ברווחיות ובלי המגזר הזה החברה תציג צמיחה נמוכה אז תוריד מכפיל 16.5 למכפיל 12.5. בקיצור הייתי ממתין שבוע-שבועיים לפני שאני נכנס.
  • אבי 28/04/2022 14:34
    הגב לתגובה זו
    שימו לב לכרמית
  • שחר 28/04/2022 13:50
    הגב לתגובה זו
    ואז תרוץ לקנות אותה ב 10000 :-)
  • 3.
    שמחה 28/04/2022 11:13
    הגב לתגובה זו
    צריכים תביעת הציבור נגד שטראוס על 200 מליון
  • 2.
    הזדמנות לעצור את החזירות (ל"ת)
    28/04/2022 10:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מני 1 28/04/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    החברה נכשלה בניהול הסיכונים שלה כל עוד היא לא תחשוב אחרת יש הצדקה לירידות
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?