כיל תשקיע 180 מיליון דולר - ותכפיל נתח הפוספט שלה בעולם

המיזם המשותף עם יונאן הסינית צפוי להגדיל את עתודות החומצה של החברות - פי 3
גיא בן סימון | (4)
נושאים בכתבה כיל

כימיכלים לישראל (כיל), של החברה לישראל, הודיעה היום על השלמת המיזם המשותף עם יצרנית הפוספט הסינית - יונאן (Yunnan Phosphate Chemicals). במהלך חמש השנים הבאות כיל ויונאן ישקיעו 340 מיליון דולר בחלקים שווים. 

כחלק מהשלמת העסקה, מסחר הסחר הסיני כבר אישר את רכישת 15% מיונאן על ידי כיל תמורת 120 מיליון דולר וכעת נותר להשיג את אישור רשות ני"ע במדינה. עם השלמת העסקה כל פעילות הפוספט הקיימת של כיל בסין תעבור לפעול תחת המיזם המשותף, שיכלול מכרה בקנה מידה עולמי המפיק 2.5 מיליון טון בשנה. 

בכך כיל מגדילה את נתח שוק הפוספט העולמי שלה בכ-50% על מנת להבטיח את עתודות הפוספט לטווח הארוך. השותפות תייצר ותשווק חומצה זרחתית לבנה בסין באופן בלעדי ותגדיל את עתודת החומצה הזרחתית הלבנה שלהן פי שלושה. באוגוסט האחרון החברות הקימו פלטפורמת מחקר ופיתוח בתחום הפוספט בקומינג שבמחוז יונאן.

כיל תהיה בעלת השליטה במיזם המשותף, שתוצאותיו, לרבות הנכסים וההתחייבויות, יאוחדו לתוך דו"חותיה הכספיים של כיל. כיל תוביל את פעילות המיזם המשותף שיפעל כיחידה עסקית פעילה של כיל, תמזג לתוך המיזם המשותף את פעילותה הקיימת בסין, באינטגרציה מלאה עם פעילותה הגלובלית של ועם המדיניות התאגידית של החברה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נוכלים מנצלים מצב 13/10/2015 12:16
    הגב לתגובה זו
    מבצעים מסחר מוקדם מהארץ על מנת להוריד ולקנות בזול - בארה"ב עדיין לא קמו. לתשומת לבכם מי שמוכר....
  • 2.
    יאיר 13/10/2015 09:24
    הגב לתגובה זו
    לחול
  • ככה המדינה רוצה 13/10/2015 09:39
    הגב לתגובה זו
    עידן רצה למכור את כיל וסירבו כעת רוצים להתכונן לתום הזיכיון. ולמכור את כיל אז לא ברור למה מלכתחילה התנגדו . הפופוליזים הרס הכל
  • 1.
    כיל 13/10/2015 09:12
    הגב לתגובה זו
    העיקר התנגדו פה למכירת כיל לפוטאש ועכשיו לא רוצים להאריך את הזכיון ולא רוצים למכור. מדינה של לוזרים
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.3%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.3%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.