סיפיה
צילום: DMS Andy

סיפיה וויז'ן מפטרת מחצית מהעובדים, יעזור לה לשרוד?

נכון לסוף 2024 העסיקה החברה כ-62 עובדים, כך שהיא צפויה להיפרד מכ-31 מהם; ב-2024 שרפה החברה כ-8.4 מיליון דולר ונכון לסוף השנה היו בקופתה כ-5.4 מיליון דולר

רוי שיינמן | (1)

מניית סיפיה וויז'ן סיפיה וויז'ן 1.41%   איבדה 91% מאז ההנפקה בסוף 2021. אפשר להגיד שהיא עוד אחת מההנפקות הכושלות של גל ההנפקות למרות שהמוצר שהיא מפחת לכאורה חשוב -פתרונות מבוססי בינה מלאכותית לניטור נהג ופנים הרכב. הטכנולוגיה של סיפיה אמורה לראות אם הנהג עייף או שדעתו מוסחת ולהתריע וכך למנוע תאונות. בפועל, סיפיה לא מצליחה להתרומם בשוק האפטרמרקט הקשוח. עכשיו, החברה מבצעת מהלכי התייעלות שבשאיפה יעזרו לה להמשיך לשרוד, כולל צמצום של כוח האדם ב-50%.


החברה פועלת עם הערת עסק חי והיא מציינת שהולך להיגמר לה החמצן: "להערכת הנהלת החברה, לחברה מקורות כספיים מצומצמים אשר יאפשרו לה להמשיך בפעילותה השוטפת מספר חודשים בודדים ממועד אישור הדוח הכספי". כך נכתב בדוחות האחרונים ל-2024. ההכנסות לא מתרוממות והסתכמו ב-2024 ב-5.7 מיליון דולר, עלייה קלה לעומת 5.3 מיליון דולק ב-2023, אבל רק הוצאות המו"פ של החברה הסתכמו בסכום דומה. תוסיפו לזה הוצאות שיווק והוצאות הנהלה לאורך שנים והחברה מציינת שבסך הכל ההפסד המצטבר כבר הגיע למעל 100 מיליון דולר.


יכול שלמוצר של סיפיה באמת יש פוטנציאל, אבל במצב הנוכחי החברה הייתה כבדה מדי בכדי לממש אותו. עכשיו סיפיה מדווחת על מספר צעדי התייעלות שבשאיפה יעזרו לה להמשיך לנסות לממש את הפוטנציאל. בראש הצעד לפטר כמחצית מכוח האדם, בערך 31 עובדים שצפויים לעזוב את החברה. סיפיה ציינה שהיא גם תצמצם את המצבה במשרות ההנהלה הבכירות יותר. כמו כן החברה ציינה כי הדירקטורים ויתרו על שכרם לשנת 2025 למעט הדח"צים והדירקטורים הבלתי תלויים.


האם המהלכים האלה יעזור לסיפיה לשרוד? אולי לזמן הקרוב הם יספקו לה עוד חמצן, כנראה שסיפיה באמת הייתה חברה שמנה מדי והמהלכים האלה מטפלים בבעיה הזאת, אבל סיפיה צריכה להגדיל בעיקר את השורה העליונה. זה קשה בשוק הרכב התחרותי, יצרניות הרכב לא אוהבות לקחת סיכונים על מוצרים חדשים ולכן בשביל להצליח צריך להשיג הסכם גדול אחד או שניים ומשם להתגלגל, יכול להיות שסיפיה צריכה לפעול למצוא שותף מוכר שיעזור לה לקדם את עצמה, אבל עד אז היא תמשיך לנסות לחדור בעצמה.


אחרי הדוחות האחרונים של החברה, מסר המנכ"ל יהודה הולצמן: "במהלך 2024 חתמנו על הסכם השקעה אסטרטגי בהיקף של כ-18 מיליון שקלים עם יצרנית מובילה בפרמיה של כ-30% מעל מחיר השוק, צעד המבטא את האמון של התעשייה בטכנולוגיה החדשנית שלנו. במהלך 2024 רשמנו זכיות להטמעת הטכנולוגיה של החברה בדגם ספורט יוקרה, זכיות מצטברות עבור תשעה דגמי משאיות, הזמנה ל-40,000 רישיונות תוכנה עבור אחת מחברות השילוח המהיר המובילות בעולם לצד הישגים משמעותיים נוספים. סיפיה ממשיכה למצב את עצמה כחברה מובילה בעולם ניטור הנהג ופנים הרכב, והתוצאות הכספיות שלנו מוכיחות זאת".


המניה נסחרת לפי שווי של 60 מיליון שקל אחרי שירדה בכ-31% בשנה האחרונה.

מניית סיפיה וויז'ן בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סמסונג 21/04/2025 12:13
    הגב לתגובה זו
    הכסף ירד לטמיון
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות?

התשואה על המק"מים ירדה ל-3.5%, הבנקים בקרוב יורידו את הריבית על פיקדונות. הקרנות הכספיות עשויות לספק תשואה נמוכה מפיקדונות

מנדי הניג |

סיום המלחמה והחזרת החטופים ישפיעו על ההשקעות הסולידיות. תך ימים נפלה תשואת המק"מ ל-3.5%. אגרות החוב עלו והתשואה האפקטיבית ירדה, והשאלה שמשקיעים סולידים שואלים את עצמם - מה עדיף? קרנות כספיות או פיקדונות? או אולי בכלל מק"מ. לכאורה, לא אמור להיות שינוי בטעמים בגלל סיום המלחמה, אבל התוצאה העקיפה של סיום המלחמה על השוק היא הפחתת ריבית צפויה. השוק המקומי מגלם הפחתת ריבית גדולה - לכיוון 3.5% תוך שנה. רואים את זה במחירי האג"ח והמק"מ. 

הורדת ריבית צפויה ובקצב גדול לא משפיעה על מחזיקי הפיקדונות הקיימים, אבל היא תשפיע על הפיקדונות החדשים. הבנקים צפויים להוריד את הריבית במהירות ועדיין תוכלו למצוא פיקדונות בריבית של כ-4% בשנה.

המק"מים כבר עשו התאמה מלאה ל-3.5%, והקרנות הכספיות צפויות להניב מתחת ל-4%. הן עכשיו עם נכסים שמספקים תשואה שנתית של 4.2%-4.3%, אבל כשהן יגלגלו את הנכסים כי הנכסים שלהן הן לטווח מאוד קצר - חודשים בודדים, הן ירכשו נכסים סולידים בתשואה נמוכה יותר. ככה זה בשוק של ריבית יורדת. המשמעות היא שמי שרוצה תשואה שקלית טובה לשנה כנראה יקבל אותה דווקא בפיקדונות שהן לרוב מוצר נחות מהקרנות הכספיות. 

שינוי תשואות בשוק

התהליך הזה מתחיל בשוק המק"מים, שם התשואה השנתית ירדה בימים האחרונים לכ-3.5% אחרי שהיתה לפני שבוע-שבועיים כ-4%.  הירידה משקפת כאמור את הציפיות של השוק להורדת ריבית קרובה, כנראה  כבר בהחלטת בנק ישראל ב-24 בנובמבר. במצב כזה, כל אפיק שמתבסס על השקעה לטווח קצר מאוד - כמו קרנות כספיות - חוטף ראשון את השינוי. הקרנות האלה מחזיקות נכסים קצרים, לרוב לפדיון של עד שלושה חודשים, וכשהריבית בשוק יורדת, הן צריכות לחדש את ההשקעות-החזקות בריבית יותר נמוכה. זה קורה כמעט אוטומטית, ומוביל לכך שהתשואה שלהן נשחקת בהדרגה כל חודש.

לעומתן, פיקדון בנקאי לשנה מאפשר לכם לנעול את הריבית עכשיו -  בכ-4% בשנה בממוצע, אם כי זה עניין של ימים עד שזה יירד דרמטית. עכשיו זה הדקה ה-90 ליהנות מריבית של כ-4% לאורך שנה, גם אם הריבית תרד, בפיקדון שקלי בריבית קבועה מובטחת לכם הריבית הנקובה בעת ההפקדה. 

תשתיות
צילום: תמר מצפי

התקציב שאחרי המלחמה: איזה סקטור עשוי להרוויח?

באוצר ובמערכת הביטחון כבר מתווכחים על תקציב 2026, כאשר פער של כ-25 מיליארד שקלים מפריד ביניהם; האם חלק מהכספים עשויים לעבור מהוצאות ביטחוניות להשקעות אזרחיות, ואיזה סקטור עשוי להרוויח מזה?

תמיר חכמוף |

שמחה כפולה הבוקר, אנחנו גם נמצאים בערב חג שמחת תורה, וגם אחרי שנתיים בשבי, החטופים הראשונים משוחררים ומגיעים לישראל והמערכה בעזה מתקרבת לסיום, בממשלה כבר נערכים ליום שאחרי. הפסקת אש ממושכת עשויה לשנות את סדרי העדיפויות התקציביים, מהוצאות ביטחוניות גבוהות במיוחד, אל השקעות בשיקום המשק.

המחלוקת בין משרד האוצר למערכת הביטחון כבר מתנהלת מאחורי הקלעים. בצה"ל מבקשים להוסיף כ-20 מיליארד שקלים לתקציב הקרוב ולהגדיל את מסגרת 2026 לכ-135 מיליארד שקל, בטענה שהמלחמה הרחיבה משמעותית את מפת האיומים. במערכת הביטחון מדגישים כי ההתמודדות מול איראן והצורך בחיזוק הכשירות של הצבא מחייבים תקציב ארוך טווח וגדול יותר, שיכלול גם השקעה במלאים, במערכות הגנה אווירית ובכוח האדם הסדיר והמילואים. גורמים ביטחוניים טוענים כי צמצום התקציב כעת עלול לפגוע במוכנות הצבא וביכולת לשמר את ההישגים שנצברו במהלך הלחימה.

באוצר מנגד, טוענים כי תקציב הביטחון עלה לכ-163 מיליארד שקלים ב-2025, לעומת כ-90 מיליארד בלבד לפני המלחמה, ושיש גבול ליכולת של המשק לממן תוספות נוספות. לדבריהם, חלק ניכר מהכסף הוקצה מבלי שנבנתה תוכנית רב שנתית מסודרת, והגיע הזמן לדרוש שקיפות, תיעדוף והתייעלות.

בזמן שהמחלוקת הזו מתנהלת, עולה התהייה לאן יוסטו הכספים שעד כה הופנו לתקציבי הביטחון. תשובה אפשרית היא לסקטור התשתיות. זהו אחד התחומים שנפגעו משמעותית במהלך המלחמה, כאשר אלפי עובדים לא יכלו להגיע לאתרי בנייה, פרויקטים לאומיים נדחו, ועבודות תשתיות הוקפאו. כעת, עם תחילת הרגיעה, ההערכה היא שהמדינה תבחר להפנות חלק מהתקציבים לתחומים אזרחיים, כבישים, רכבות, אנרגיה ושיקום אזורים שנפגעו, פרויקטים שיכולים להזניק את הצמיחה ולספק תעסוקה רחבה.

השפעה חיובית על המשק

בעוד הגירעון נותר גבוה, ההבחנה בין הוצאה "שוטפת" להוצאה "שמייצרת ערך" הופכת משמעותית. השקעה בתשתיות יכולה להחזיר למשק תשואה כלכלית גבוהה, בניגוד לתוספות שאינן מייצרות צמיחה ישירה. לכן, השאלה האמיתית כעת היא לא רק גודל התקציב, אלא לאן הוא יופנה. הזרמת תקציבים לפיתוח כבישים, תשתיות מים וחשמל, אזורי תעשייה וכמובן גם דיור, יוכלו לשמש כמנוע צמיחה עבור המשק.