סיפיה וויז'ן מפטרת מחצית מהעובדים, יעזור לה לשרוד?
נכון לסוף 2024 העסיקה החברה כ-62 עובדים, כך שהיא צפויה להיפרד מכ-31 מהם; ב-2024 שרפה החברה כ-8.4 מיליון דולר ונכון לסוף השנה היו בקופתה כ-5.4 מיליון דולר
מניית סיפיה וויז'ן סיפיה וויז'ן 1.52% איבדה 91% מאז ההנפקה בסוף 2021. אפשר להגיד שהיא עוד אחת מההנפקות הכושלות של גל ההנפקות למרות שהמוצר שהיא מפחת לכאורה חשוב -פתרונות מבוססי בינה מלאכותית לניטור נהג ופנים הרכב. הטכנולוגיה של סיפיה אמורה לראות אם הנהג עייף או שדעתו מוסחת ולהתריע וכך למנוע תאונות. בפועל, סיפיה לא מצליחה להתרומם בשוק האפטרמרקט הקשוח. עכשיו, החברה מבצעת מהלכי התייעלות שבשאיפה יעזרו לה להמשיך לשרוד, כולל צמצום של כוח האדם ב-50%.
החברה פועלת עם הערת עסק חי והיא מציינת שהולך להיגמר לה החמצן: "להערכת הנהלת החברה, לחברה מקורות כספיים מצומצמים אשר יאפשרו לה להמשיך בפעילותה השוטפת מספר חודשים בודדים ממועד אישור הדוח הכספי". כך נכתב בדוחות האחרונים ל-2024. ההכנסות לא מתרוממות והסתכמו ב-2024 ב-5.7 מיליון דולר, עלייה קלה לעומת 5.3 מיליון דולק ב-2023, אבל רק הוצאות המו"פ של החברה הסתכמו בסכום דומה. תוסיפו לזה הוצאות שיווק והוצאות הנהלה לאורך שנים והחברה מציינת שבסך הכל ההפסד המצטבר כבר הגיע למעל 100 מיליון דולר.
יכול שלמוצר של סיפיה באמת יש פוטנציאל, אבל במצב הנוכחי החברה הייתה כבדה מדי בכדי לממש אותו. עכשיו סיפיה מדווחת על מספר צעדי התייעלות שבשאיפה יעזרו לה להמשיך לנסות לממש את הפוטנציאל. בראש הצעד לפטר כמחצית מכוח האדם, בערך 31 עובדים שצפויים לעזוב את החברה. סיפיה ציינה שהיא גם תצמצם את המצבה במשרות ההנהלה הבכירות יותר. כמו כן החברה ציינה כי הדירקטורים ויתרו על שכרם לשנת 2025 למעט הדח"צים והדירקטורים הבלתי תלויים.
האם המהלכים האלה יעזור לסיפיה לשרוד? אולי לזמן הקרוב הם יספקו לה עוד חמצן, כנראה שסיפיה באמת הייתה חברה שמנה מדי והמהלכים האלה מטפלים בבעיה הזאת, אבל סיפיה צריכה להגדיל בעיקר את השורה העליונה. זה קשה בשוק הרכב התחרותי, יצרניות הרכב לא אוהבות לקחת סיכונים על מוצרים חדשים ולכן בשביל להצליח צריך להשיג הסכם גדול אחד או שניים ומשם להתגלגל, יכול להיות שסיפיה צריכה לפעול למצוא שותף מוכר שיעזור לה לקדם את עצמה, אבל עד אז היא תמשיך לנסות לחדור בעצמה.
- סיפיה: ההכנסות עלו ב-6.5% ל-5.7 מיליון דולר
- סיפיה וויז'ן חתמה על הסכמי השקעה על סך 8.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי הדוחות האחרונים של החברה, מסר המנכ"ל יהודה הולצמן: "במהלך 2024 חתמנו על הסכם השקעה אסטרטגי בהיקף של כ-18 מיליון שקלים עם יצרנית מובילה בפרמיה של כ-30% מעל מחיר השוק, צעד המבטא את האמון של התעשייה בטכנולוגיה החדשנית שלנו. במהלך 2024 רשמנו זכיות להטמעת הטכנולוגיה של החברה בדגם ספורט יוקרה, זכיות מצטברות עבור תשעה דגמי משאיות, הזמנה ל-40,000 רישיונות תוכנה עבור אחת מחברות השילוח המהיר המובילות בעולם לצד הישגים משמעותיים נוספים. סיפיה ממשיכה למצב את עצמה כחברה מובילה בעולם ניטור הנהג ופנים הרכב, והתוצאות הכספיות שלנו מוכיחות זאת".
המניה נסחרת לפי שווי של 60 מיליון שקל אחרי שירדה בכ-31% בשנה האחרונה.
- 1.סמסונג 21/04/2025 12:13הגב לתגובה זוהכסף ירד לטמיון

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה
לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"
בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%. בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".
מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.
"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת.
האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים. ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך.
- מכליס על הפוטנציאל של אלביט ואיך מניה במכפיל 40 ממשיכה לזנק?
- חרם? אלביט זכתה בחוזה של 1.635 מיליארד דולר לפתרונות הגנה באירופה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.
"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.

אתי אלישקוב: "ליברה לא חזירה", "צ'יק הוא הביט שלנו", "המימושים בענף - טבעיים"
מאחורי התוצאות הרבעוניות המעולות של ליברה "אין קסמים - יש עבודה קשה" מסבירה לנו המנכ"לית אתי אלישקוב; "השחיקה בפרמיות - יזומה" ליברה הוגנת ועדיין תחרותית; לא נבהלת מהמימושים בענף "טבעי להיפגש עם הכסף - הקונים מאמינים בענף"; היא גם מתייחסת ל'עד כמה הרבעון מייצג?' ו'איך משמרים ומשפרים את המספרים?'
אתי אלישקוב נכנסה לעולם הביטוח עם מטרה אחת: לשבור את התפיסה המסורתית של הענף ולהביא אותו לעידן דיגיטלי הרבה יותר שקוף ויעיל. ב־2017 היא הקימה את ליברה, חברה "רזה ודינמית" כמו שהיא אוהבת להגדיר אותה.
בלי מערכים כבדים של גבייה ובקרה. חברה שמתבססת
על אוטומציה וטכנולוגיה כדי לנהל את כל תהליכי ההצטרפות, התביעות והשירות העצמי ללקוחות. זה מאפשר לליברה להתחרות בענקיות הביטוח כשהיא ממוקדת בעיקר במגזרי ביטוחי הרכב. כשהחברות הוותיקות מנסות להתאים את עצמן לעידן הדיגיטלי, ליברה כבר "נולדה" ככה. התוצאות הרבעוניות
האחרונות, עם זינוק ברווח הנקי ויחס חיתום מרשים של 76%, מוכיחות שהמודל של ליברה עובד.
אבל עדיין לא הכל וורוד, אפשר לראות שחיקה בפרמיות, יש יותר "ראשים" אבל עלות הפרמיה נשחקת. אלישקוב לא מנסה להסתיר את זה, להפך: היא מציינת כי זה מהלך יזום, חלק מאסטרטגיה שתבטיח תחרותיות ארוכת טווח ותשמור על הדרך את המיצוב של החברה ככזאת שמציעה מחירים הוגנים.
ההנפקה בבורסה בתל אביב ב-2021 סימנה את הכניסה של ליברה לליגה של החברות הציבוריות. ב-12 החודשים האחרונים המניה כמעט ושילשה את עצמה ושווי השוק של החברה מתקרב ל-700 מיליון שקל. ברבעון השני של 2025 רשמה ליברה עלייה של כ-14% בפרמיות ברוטו שהסתכמו בכ-208 מיליון שקל, והרווח הכולל קפץ ב-68% ל-35.1 מיליון שקל. גם בתשואה להון ליברה מציגה 67% במונחים שנתיים ובמקביל מכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל - לתוצאות הרבעון השני של ליברה.
- ליברה: הרווח הנקי זינק ב-67% ל-23 מיליון שקל - תחלק 10 מ' שקל דיבידנד
- "אפשר להרוויח בביטוח רכב ועדיין להיות הוגנים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון לביזפורטל, אתי אלישקוב מנכ"לית ליברה פותחת את כל הקלפים. היא מסבירה על האסטרטגיה של החברה מאחורי השחיקה בפרמיות ומה הם עושים כדי לשמור על היתרון התחרותי מול הקולגות שלא יושבות בשקט וגם הן צועדות ומרחיבות את הדיגיטציה.