elemento. עיתון הארץ
צילום: צילום מסך

מוסר כפול: גברים מוחפצים בלי בעיה בפרסום

סדרת מודעות של מותג העיצוב elemento מופיעות בשבועות האחרונים בעיתון הארץ כשהן מציגות גברים עירומים לצד הריהוט הבוטיקי והיוקרתי. דין אחר לישבן של אשה וישבן של גבר? אפליה מתקנת, טעם רע או מעשה אמנות?
משה בנימין | (4)

שלום "נאורים", דמיינו מודעה כזו לרשת ריהוט בוטיקית ויוקרתית: תמונה של חדר שינה מעוצב להפליא, ובתמונה רואים מיטה זוגית שבה יושב גבר וקורא עיתון, כשפלג גופו העליון מעוטר השרירים והקוביות המסותתות חשוף לכל עין. אזור המפשעה שלו מכוסה בשמיכה ורגלו האחת מבצבצת מתחת לשמיכה. בתמונה מופיע גבר נוסף, קרוב יותר לעדשת הצלם ולעיני הקורא, והגבר, שרירי וחטוב אף הוא, מצולם מהגב כשהוא עירום לחלוטין וישבנו חשוף. הוא עומד על קצות אצבעותיו ומותח את אבריו כשהוא בורר בין בגדיו בארונית שמולו וכך מבליט כל שריר בגופו החסון שמשדר, מבליט ומוכר לנו סקס בצורה נוטפת מיניות. עכשיו דמיינו את אותה המודעה בדיוק עם שתי נשים במקום שני גברים.

הפרסומת הזו, של מותג העיצוב elemento וגרסאות שונות שלה שבהן מופיעים שני גברים שמחזיקים מול אבר מינם מסרגות שבתוכן חוטי צמר עבותים ועוד, מופיעות כבר מספר שבועות במוספי סוף השבוע של עיתון הארץ. ללא מפריע ומבלי לייצר שום דרמה או סערה תקשורתית בדמות פוסטים ברשתות חברתיות שמציגים לעיני כל את הזוועה הסקסיסטית והמחפיצה. לא לא, לא שיימינג ואפילו לא חלקיק של קול זעקה שקורא להחרים את מותג הריהוט שמנסה למכור כורסה, מיטה וארון באמצעות גופות עירומים, וגם לא שמץ של מתקפה כנגד העיתון שמשמש אכסניה לפרסומת שכזו תמורת כמה אלפי שקלים. 

מודעות elemento שהופיעו בעיתון הארץ בשבועות האחרונים

עיתון הארץ מחולק מדי סופ"ש לעשרות אלפי מנוים, גברים ונשים ששזפו את עיניהם במודעות אלו, שבוע אחר שבוע, ואף לא אחד הזדעק. הקלות שבה גברים עירומים מוחפצים בהשתקה מעידה על המוסר הכפול של החברה הישראלית. לפטמה של גבר ולפטמה של אשה דין אחר, בין ישבן חשוף של אשה וישבן חשוף של גבר לא נמתח שום קו ובין מכירת רהיט באמצעות גוף עירום של גבר או גוף עירום של אשה אין שום מכנה משותף.

האם מדובר במוסר כפול או שמא אפליה מתקנת? האם מישהו חושב לעצמו "שיהיו קצת גברים עירומים בפרסום, שירגישו מה זה להימדד על פי גודל הבולבול, שישמשו גם הם לפעמים כגוף חלול חסר נשמה או רגשות לטובת הקופה הרושמת, ואולי אפילו שיוטרדו גם הם על הסט על ידי צלם או צלמת שיזמינו אותם לחדר המלון או הביתה לקפה"?  כך או כך, נראה שהמודעות של מותג העיצוב מופיעות בעיקר (או רק) בעיתון הארץ, כנראה העיתון המתירני ביותר בישראל וזה שיכול להכיל דימוים שכאלו.

מנגד אותו העיתון הוא גם זה שבו מתפרסם מדור קבוע בשם "גברת מג'ונדרת" של הכותבת צפי סער - מדור חשוב בעל זכויות רבות שנלחם בחירוף נפש ואינטלקט על דמותה של האשה, על מקומה בחברה, על השימוש בדמותה, ייצוגה בכלל ובתקשורת וכנגד השובניסטים, המיזוגנים, הדושבגים וכל החלאות שמפרסים את תעשיית הזנות. האם מודעה שכזו בגרסה נשית לא היתה מחזיקה מדור שבועי של הגברת המג'ונדרת? האם הגרסה הגברית ראויה להתעלמות?

איש הקריאייטיב שעומד מאחורי סדרת המודעות הוא יוסי גולדברג, שלא נדרש לאשר את המודעות עם בעלי מותג העיצוב שכן גולדברג הוא גם בעליה של חברת elemento. הוא כמובן לא רואה שום טעם לפגם במודעה ולדבריו: "הקמפיין הוא אומנות פרופר. מבחינתי אין בו שום קונוטציה מינית וזה כמו צילום טוב במוזיאון. רהיט זה דבר דומם, מה אפשר לחדש עם עוד צילום של מישהו שותה קפה. מעניין אותי לעשות משהו חדש וכל הזמן להמציא את עצמי. התמונות הן נורא אסתטיות וההעמדה אמנותית ונקייה. זו המטרה וזה מה שעומד מאחורי זה. אני הולך עם זה עד הסוף וזו האמת שלי".

תגובת הארץ לא התקבלה עד למועד פרסום הידיעה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סוף סוף משהו אומר את האמת לגברים אין זכויות!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    יהודית 20/11/2017 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ענת 22/10/2017 18:07
    הגב לתגובה זו
    אין בעיתון דבר אחד טוב כולל המפרסמים שלו ושבו
  • אישה בורה עם דעות מטופשות חזרי למערה ממנה יצאת (ל"ת)
    נתנאל 11/11/2017 11:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הייתי עושה לו ספונג'ה :) (ל"ת)
    מוסטפא 22/10/2017 15:43
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.