אחים למאבק: רשת, קשת וערוץ 10 רוצות את 'עידן +' ותחרות חופשית מול המפרסמים
גופי השידור המסחריים, רשת, קשת וערוץ 10 משתפים פעולה ומשלבים כוחות מול ועדת פילבר. למרות התחרות העזה ביניהם, האינטרס הכלכלי המשותף גובר על הכל ודוחף אותם לדרוש את ניהול מערך ה-DTT - "עידן פלוס" המאפשר צפייה בערוץ 2 ו-10 ללא תשלום חודשי קבוע. עד כה מנוהל המערך על ידי הרשות השנייה ובגופי התקשורת טוענים כי ניהול זה לא הצליח במשך 8 השנים מאז הקמתו, להוות אלטרנטיבה אמיתית לצופה.
מנכ"לי 3 גופי הברודקסט טענו זאת הבוקר (יום ה) בפני ועדת פילבר, בעקבות המלצות הביניים של הועדה שפורסמו בתחילת חודש פברואר. עוד הודיעו הבוקר 3 הערוצים, כי הם מוותרים על הקלות התוכן שהוצעו על ידי הוועדה שכן לדבריהם "יש להמשיך ולייצר טלוויזיה איכותית ומגוונת ולצד שמירה על היוצרים והתרבות".
זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 טענו בפני ועדת פילבר כי ניהול המערך באופן ישיר על ידם, יגדיל בצורה משמעותית את שיעורי החדירה של "עידן פלוס" הממומן גם היום על ידי גופי השידור וממילא מהווה פלטפורמה לתכניהם (של רשת, קשת וערוץ 10). הרציונל מאחורי דרישה זו מבוסס בראש ובראשונה על העובדה שערוצי הטלוויזיה הם מי שמימנו את הקמת ה-DTT שלטענתם אינו מנוהל כראוי. לשיטתם ה-DTT יוכל להניב להם הכנסות נוספות במידה וינוהל על ידן כך שאחוז החדירה שלו לבתים יגדל.
לנגד עיניהם של ערוצי הברודקאסט עומד הרווח התפעולי של HOT ו-yes שאותו הציגו בפני ועדת פילבר. לטענתם בעוד שחברות הכבלין והלווין הציגו רווח תפעולי של 5.6 מיליארד שקל, הם לעומם הפסידו יחדיו 2 מיליארד שקל. בערוצים המסחריים מדגישים את הסטגנציה של שוק הפרסום שתקוע במקומו כבר מספר שנים ואף מציג ירידה במונחים ריאליים, מדי שנה. נקודה נוספת וכואבת עבור ערוצי הברודקאסט מתייחסת לירידה בהכנסות שנובעת מזליגה מוגברת של תקציבי פרסום לפלטפורמות הדיגיטל השונות שאין עליהן כל חובת פיקוח. הפער בין גודלו של שוק זה בפועל לבין התחזיות עליהן התבססו המודלים הכלכליים של הערוצים המסחריים עומד על יותר מ- 600 מיליון שקל.
או תחרות חופשית או רגולציה על כולם
בשורה התחתונה - שילוב הכוחות בין רשת, קשת וערוץ 10 הוביל לתגובה משותפת מטעמם לדו"ח הביניים של ועדת פילבר ובה רשימת דרישות שכוללת את: ניהול ה-DTT, הגדלת מקורות הכנסה, בלעדיות בפרסום לטלוויזיה מסחרית שניתנת בחינם ואי התערבות של הממונה על ההגבלים בהתקשרויות מול מפרסמים וחברות מדיה.
מעשית דורשים הערוצים (שמוכנים לוותר על הקלות התוכן שנתפסים בעיניהם כנזיד עדשים) "לאפשר לערוצים המסחריים להגדיל את מקורות ההכנסה שלהם תוך הסרת המגבלות החלות על פעילותם הן כבעלים פוטנציאלים של ערוצים נוספים הן בשוק התוכן". המשמעות בסעיף זה הוא שינוי בחוק הבעלויות הצולבות שחל עליהן כיום ומונע מהם להחזיק בבעלות על גופי תקשורת נוספים. לטענתם במידה והשוק הולך לתחרות חופשית אז הכל או כלום - תנו לנו, כך הם מבקשים, להקים קבוצות מדיה של תוכן בלבד או תוכן ותשתית ו/און להחזיק בבעלותם חברת חדשות.
דרישה מרכזית נוספת של הערוצים היא "הימנעות מכל התערבות בחופש ההתקשרויות של הערוצים המסחריים עם המפרסמים באופן לא שוויוני ביחס לשחקנים האחרים בשוק הפרסום". לטענתם, במידה ויש התערבות, היא חייבת לחול על כל גופי המדיה בישראל לרבות על האינטרנט.
החלטות הממונה להגבלים עסקיים שלאורם גם פועל פילבר מגבילות את כוחן של חברות המדיה הפועלות מול הערוצים המסחריים. נכון להיום סך הפרסום של חברת מדיה לא יכול לעבור מעל לנתח של 25% מסך דקות הפרסום במצטבר של הטלוויזיה המסחרית בערב נתון בפריים טיים. על פי פילבר כשל השוק שמקנה לחברות המדיה כוח רב על חשבון הערוצים המסחריים דורש התערבות נוספת עד לתקרה של 18% בלבד.
בערוצים טוענים כי בדיקה של חברת ייעוץ כלכלית חיצונית מעלה כי מצב שכזה עלול להוביל אותם להפסד נוסף שכן, חברות המדיה שיוגבלו ל-18% בלבד, לא יוותרו על כספי המפרסמים לטובת מתחריהם, ויעדיפו לנווט אל האינטרנט את הכסף שלכאורה אין איפה לקנות איתו זמן אווויר. מבחינת הערוצים הדרישה לפילבר היא תחרות חופשית לחלוטין או רגולציה שיוויונית שתכלול גם את שוק הפרסום באינטרנט.
- 4.בינתיים, ערוץ 10 מזריקים לעידן פלוס (וקודי) את גב האומה בזמן פרסומות, רייטינג מדשדש משהוא???? (ל"ת)חתרנות 20/06/2016 15:54הגב לתגובה זו
- 3.אדיר 18/03/2016 14:41הגב לתגובה זותאמינו לי שכולנו נרוויח אם כל חברות התקשורת לא יהיו מוגבלות כמו היום וכל אחד יוכל לפתוח ערוץ בתשלום או עם פירסומות.
- 2.איפה הממונה על ההגבלים?????? (ל"ת)ממונה על הממונים 10/03/2016 18:35הגב לתגובה זו
- 1.אבי 10/03/2016 12:38הגב לתגובה זומנהלים כושלים שהובילו תעשיה שלמה להפסד ורוצים שמשלם המיסים יממן את כשלונם.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
