לא לשימוש
צילום: יח"צ

בזן דיווחה על מוכנות לתקן חדש לספינות מסע, והמניה מזנקת

התקן החדש יחייב ספינות לעבור למזוט עם רמת גופרית של 0.5%. לבזן יתרון בתחום, והערכות הן כי מרווח הזיקוק שלה יעלה בעד 4 דולרים לחבית 
גיא עיני |

שינוי תקן מזוט לתדלוק ימי לשנת 2020 מקפיץ את מניית בזן 1.62% . במצגת למשקיעים צופה החברה המפעילה את בתי הזיקוק בחיפה כי היא תוכל להרוויח עד 4 דולר נוספים לכל חבית. 

בראשית שנת 2020, ייכנס לתוקף התקן החדש לתכולת רמת הגופרית בדלקי תדלוק ימי. תכולת הגופרית המירבית במזוט הימי תרד מ- 3.5% כיום ל-0.5% בשנת 2020. בדומה לתקן יורו 5 בדלקי (סולר ובנזין) התחבורה  הציבורית , כך גם לאניות יהיו תקנים לדלקים שבהם הן רשאיות להשתמש.

כיום ניתן להשתמש במה שמכונה "מזוט רב גופרית" – מזוט עם תכולה של 3.5% גופרית ולכן רמת זיהום גבוהה יותר מזו שצפויה להיות בתקן החדש, שיכנס לתוקף בשנת 2020 ויחייב שימוש במה שמכונה "מזוט דל גופרית" - מזוט עם תכולה של עד 0.5% גופרית ולכן רמת זיהום נמוכה יותר.

השינוי בתקנים נקרא IMO 2020 ואניות יהיו חייבות לעמוד בו ולהשתמש רק במזוט דל גופרית או בסולר. חברות ספנות יוכלו לבצע התאמות של הספינות עד 2020 או להתקין מתקנים לסילוק מזהמים שיאפשרו לאניות המשך שימוש במזוט רב גופרית. לאחר כניסת התקן לתוקף יחולו סנקציות על אניות שלא יעמדו בו.

בבזן מעריכים, בהתבסס על הערכתה של IHS כי היא עשויה ליהנות משיפור במרווחים, בעיקר בשנים הראשונות שלאחר כניסת התקן לתוקף, נוכח יכולתה לייצר סולר בשיעורים גבוהים.

היערכות בזן לכניסת התקן צפויה להתבסס על ניצול המורכבות והגמישות של מתקני הזיקוק המאפשרים להתאים את סל הגלמים לשינויים הצפויים בשוק ולייצר סוגים שונים של מוצרי דלק, בפרט סולר המהווה רכיב משמעותי בתמהיל הדלקים שישמש תחליף למזוט הרב גופרית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאן

אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981

ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן -3.37%  , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon Mobil Corp.  ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.

במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.

על פי ההבנות בין הצדדים, במידה ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.

בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.


                        מפת האזור. קרדיט: אנרג'יאן 

מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס. בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.