שכירות בת"א: "50% משלמים שכירות בגובה 50% מהשכר"

מליאת הוועדה המקומית תתכנס בשבוע הבא כדי לדון בהחלטת של וועדת המשנה, שלא מקדמת את נושא דיור בר השגה. העובדות: רק מאות יחידות דיור להשכרה קודמו עד כה והיצע הדיור בהישג יד מהווה פחות מ-2% מהיצע הדירות בעיר, לעומת 60% בוינה או 22% בלונדון. תגובת עיריית ת"א: "ממשיכים לקדם"
איציק יצחקי | (7)

מליאת הוועדה המקומית של עיריית תל אביב תתכנס בשבוע הבא כדי לדון בהחלטת ועדת המשנה לתכנון ובניה (מחודש יולי) לגבי הכללת דיור בהישג יד בפרויקטים בעיר. על פי החלטה שיצאה ב-2022, 50% מהדירות בקרקעות שבידי העירייה ינוצלו לטובת דיור בהישג יד וכעת יש מי שדורש ליישם זאת, על רקע ביקורת חריפה שהושמעה לאחרונה, בעקבות פרוטוקול של ועדת המשנה, שמבטל זאת.

דירות להשכרה במרכז (שלומי יוסף)

דירות להשכרה במרכז (שלומי יוסף)

לטענת חברת המועצה שולה קשת, "כוחות השוק שוב הכריעו את הנהגת העיר" ואילו הוועדה המקומית החליטה, למרות הכרזות של ראש העירייה לפני הבחירות, לשלול את נושא הדיור בהישג יד, שלא יופיע בתכניות מפורטות - כלומר, לא יהיה אקט מחייב לבנות דירות כאלה בהיקף כזה. היא מוסיפה כי על פי הודעות הדוברות שיצאו, חזרו והדגישו כי 50% מהקרקעות שבידי העירייה ינוצלו לטובת העניין, אולם מאז סיום הבחירות ועד היום היא לא פועלת כדי ליישם מדיניות זו ואף מבטלת אותה באמצעות ועדת המשנה.

לדברי קשת, מועצת העיר החליטה לבטל רק בחודשיים האחרונים 70 יחידות דירות בהישג יד, משום שלדברי העירייה ישנו קושי לאפשר, בבניית מגדלים, מחירים ברי קיימא. היא מוסיפה כי לא הוסבר בישיבה שהיקף הדירות שנגרע מגיע ל-15% מיחידות הדיור בהישג יד הקיימות בעיר. היא מוסיפה כי העירייה קיבלה החלטה לפי שיקול כספי ללא חוות דעת כלכלית. "החלטות אלה מלמדות כי אין שום היתכנות ליצירת מאגר דירות בהישג יד בתל אביב. אלפי יחידות עליהן מצהירה העירייה השכם וערב, ממוקמות בעיקר במגדלים. אם אין היתכנות לדיור בהישג יד במגדלים, ואם אין חובה עירונית, הרי שכל המדיניות חסרת תוחלת", היא מוסיפה. קשת מבקשת להעלות בשבוע הבא את הנושא לדיון חוזר.

לפי מסמך מדיניות הדיור הכלל עירונית בתל אביב, השוכרים מהווים למעלה ממחצית משקי הבית בעיר, כש-50% מהם סובלים מנטל עלות דיור של 50%. נמצא כי כשליש ממשקי הבית הם בני למעלה מ-40 וכ-20% מהשוכרים גרים 6 שנים ומעלה בדירתם הנוכחית. כ-70% גרים בעיר שש שנים ומעלה.

מסקר דיור אזורי שערכה העירייה עולה כי נטל עלות הדור אינו ייחודי לתל אביב, והוא מצוי גם בערים אחרות. העירייה מצא כי חלקן של הוצאות הדיור מסך ההכנסות ברוטו של משק בית בקרב שוכרים בעיר עומד על 50% ומעלה בקרב 40% מתושבי העיר. המצב הזה קיים בשיעורים דומים גם בהרצליה ובחולון. בגבעתיים ורמת גן משקלם של מספר תושבים מסוג זה נמוך (26%) ורובם נעים על הקו התפר שבו השכירות מהווה סביב 40%-30% מההכנסות ברוטו.

על פי בדיקה שנערכה, היצע הדיור המוזל להשכרה בעיר אינו מספיק. הנה חלק מתוך הבדיקה שערכה העירייה: 

מתוך פרוטוקול עיריית תל אביב(מתוך פרוטוקול של הוועדה המקומית בעיריית תל אביב)

אפשר לראות לפי הטבלה כי מספר היחידות המתוכננות עולה בהרבה על מספר היחידות הקיימות, שללא הדיור הציבורי בעיר קיים במספרים נמוכים. בבדיקה נמצא כי למרות התכניות הרבות, היצע הדיור בהישג יד מהווה רק 1.8% מהיצע הדירות הקיים בעיר, שמונה 213,400 יחידות דיור.

בתל אביב לקחו מודלים שונים מהעולם והשוו אותם לעיר. נמצא כי בוינה 60% מהתושבים גרים בדיור מוזל, בלונדון 22%, בסיאטל 8% ובת"א 1.8% בלבד. כעת, חברי האופוזיציה לוחצים על מנת לקדם פרויקטים חדשים בתחום הדיור המוזל וטוענים כי על העירייה לאשר זאת.

על פי עיקרי המדיניות של העירייה, שיעור יחידות הדיור בהישג יד אמור לעמוד על כ-15% בצפון ומרכז העיר וכ-10% בדרום ומזרח העיר. על הדרישה לדיור בהישג יד להיות גורפת, בדומה לדרישה להקצאת קרקע לצרכי ציבור. עוד נקבע, כי ההנחה תהיה משמעותית, כ-40% ממחיר השוק למשך 25 שנה. עוד נקבע כי יש לשים דגש על הקמת קרן ייעודית לדיור בהישג יד (קרן דב"י), יצירת ייעוד קרקע של דיור להשכרה, הרחבת מנגנון הסיוע בשכ"ד מטעם הממשלה ועוד.

תגובת עיריית תל אביב-יפו לכתבה: "בניגוד לנטען על ידי חברת המועצה, עיריית תל אביב-יפו ממשיכה לקדם דיור בהישג יד במחיר מופחת - בהתאם למדיניות הדיור העירונית - כאשר רק בשנה האחרונה אושרו למעלה מ-3700 יחידות דיור במחיר מופחת ברחבי העיר, ובתוך כעשור יאוכלסו כ-10,000 יחידות דיור בהישג יד במחיר מופחת ברחבי העיר. יודגש כי אף תכנית לא התבטלה.

"ישנו עדכון במדיניות המתייחס רק לקרקעות עירוניות סחירות, הצפויות להניב כ-5% מכלל הדיור בהישג יד במחיר מופחת שיאוכלס בתוך כעשור. בהקשר זה יצוין, כי אין שום שינוי בדיור בהישג יד המתוכנן בקרקעות עירוניות לצרכי ציבור, שברובע שדה דב לבדו, יגיע ל-2,100 יחידות דיור במחיר מופחת.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אריטמתי 19/09/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
    כשיהיו הומלסים אז זה יהיה להם קרוב לבית לשעבר
  • 5.
    פאיירים לא מתים לגור בצפיפות ברעש ובזהמה ולשלם הרבה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 18/09/2024 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בא 18/09/2024 16:46
    הגב לתגובה זו
    ממש לא משתלם...לפי התיאוריה ..בעולם הבא החוקים שונים מחוקי העולם הזה ולכן לא תראו את גן עדן.
  • 3.
    ישראלי 2 18/09/2024 16:08
    הגב לתגובה זו
    יש ערי לויין וזה לא בושה לגור בהן. מה רע בר"ג, גבעתיים, חולון, בת ים, פ"ת או רמת השרון? בשנים האלה סוללים עוד 2 קווי רכבת קלה כך שבעוד 5 שנים אפשר יהיה לגור בעיר לויין ולהגיע מהר למרכז ת"א.
  • 2.
    אחד 18/09/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
    אחד מרויח 20 א' משלם שכרות 10 א' בת''א האחר מרויח 10 א' משלם 3000 א' בחיפה למי נשאר יותר? למה התל אביבי מסכן? כל אחד משלם על מה שנח לו. אחד על מיום הדירה, אחד על סיגריות ואחד על רכב. מדוע צריך לרחם על מי שהחליט שחשוב לו לגור דווקא בת''א????
  • 1.
    לי לוקחים 60%!!! אני עובר לרג!!!! (ל"ת)
    מתניהו 18/09/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
  • אותו פח זבל (ל"ת)
    משה ראשל"צ 18/09/2024 21:47
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

רמת גן
צילום: בלי קרדיט

השבחה מהירה של 700 אלף שקל על דירה של 2.2 מיליון שקל

בעלי דירות שנפגעו במלחמה יוכלו למכור אותם במחיר של דירה חדשה גם אם מדובר על דירה של 60 שנים; המסקנה - יוכלו לקבל עשרות אחוזים של השבחה מהירה על הנכסים

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

תזכיר חוק חדש מציע לבעלי דירות שנפגעו במלחמת "עם כלביא" לקבל שומה לפי מחיר דירה חדשה באזור. מדובר על תוספת מאוד משמעותית לשווי בדירות הישנות, אפילו סדר גודל של 50%-30%. דירה ישנה ברמת גן (של כ-60 שנים) עם 2.5 חדרים שניסו למכור אותה לפני המלחמה ב-2.2 מיליון שקל, "תימכר" למדינה בשווי מוערך של כ-2.9 מיליון שקל. אז למה המדינה מציעה זאת? כדי לתת לאלו שלא מעוניינים בהתחדשות עירונית תחליף ראוי, למנוע התנגדויות לתוכנית התחדשות עירונית ולצאת לדרך במהירות עם התחדשות עירונית באזורים שנפגעו.  

המלחמה מול איראן ביוני פגעה בסדר גודל של 1,500 מבנים. חלק מהפגיעות הן כאלו שניתן לתקן, חלק שניתן לתקן אבל קשה וחלק שאי אפשר לתקן. במקומות רבים מתדיינים הדיירים אם ללכת על התחדשות עירונית במסלול מואץ או לתקן את הפגיעה. המדינה רוצה התחדשות, והיא מציעה מתנה לאלו שמתנגדים - קחו את הכסף עכשיו ולפי שווי של דירה חדשה.  

על פי התזכיר החדש בעלי דירות שנהרסו או נפגעו קשות יוכלו למכור את הנכס בשווי של דירה חדשה דומה באותו אזור ולא כמו שהיה בעבר בהתאם לשומה המבוססת על מצב הדירה המיושנת. במקביל המדינה תספק מסלול מואץ להתחדשות עירונית באזור מסלול מזורז: היתרים עד 120 יום במקום שנים. הכל יהיה זריז יותר, העיקר להתגבר על הטראומה. שומות יסופקו תוך 30 יום, ויהיו גם הקלות מס ליזמים. 


מה כדאי לבחור?

זה כמובן עניין אישי. לקבל השבחה של לפחות 30% זה כמובן מצוין, אבל קחו בחשבון שאם אתם תהיו במסגרת התחדשות עירונית זה יכול להיות השבחה גדולה עוד יותר כי אז תקבלו עוד שטח לדירה ולרוב עוד חצי חדר-חדר. השווי של הדירה יהיה יותר גבוה, אבל יש את הסיכון בגלל הזמן. תצטרכו לחכות תקופה לא קצרה ובינתיים לגור בשכירות (שתמומן על ידי היזם).

כדאי גם לקחת בחשבון שהאזור כנראה ישביח, כי מדובר על כמות משמעותית של בניינים שנפגעו (בדרכ"כ) במתחם מסוים והיקף ההתחדשות יהיה ממשעותי וזה ישביח את השכונה-אזור.