האם מחיר למשתכן יהפוך להיות הדיור הציבורי החדש?

חיה נחום, מנכ"ל ובעלים של משרד "המטבחון פרסום", על החזרה של טעויות העבר, וקיבוץ האוכלוסיה החלשה רחוק ממקומות הפרנסה

חיה נחום | (6)
נושאים בכתבה מחיר למשתכן

לאחרונה התבשרנו על מספר צעדים מבורכים לטובת דיירי הדיור הציבורי, ביניהם, הגדלת הסיוע בשכר דירה, הגדלת תקרת ההנחה לרוכשי דירות וחידוש הבניה החדשה. אך הצעד שהדליק אצלי נורה אדומה היה שיפוץ דירות קיימות על ידי הממשלה - וזה לא פלא. אם נסתכל קצת על ההיסטוריה, נראה שבטווח השנים 1949-1958 נבנו בישראל 200 אלף דירות עבור מערך הדיור הציבורי. בעשור שאחריו, עמדה היקפה של הבניה הציבורית על כ-57.5% מסך שטח הבניה למגורים. בעשור שאחריו היה 23% ממלאי הדיור בישראל בבעלות ציבורית. לצערנו, בזמנו לא השכילו לפזר את האוכלוסיה בצורה מאוזנת בכל הארץ, וייצרו בגלל יכולת כלכלית נמוכה של הדיירים "מקבצי עוני", שהוזנחו בצורה פושעת במהלך השנים, דווקא על ידי אלה שיצרו אותם. מי שיבקר באותם מקבצים יראה סביבה מוזנחת, משפחות עניות מקובצות שמותג הנדל״ן הנחשק בעיניהם הוא חברת עמידר, אותה חברה שהפכה לשם נרדף לעוני בשנות ה-70'.   אז למה אנחנו לא יכולים ללמוד מההיסטוריה לעשות את הדברים בצורה שונה? הממשלה שוב מקדמת מקבצי דיור שמיועדים לאוכלוסיה חלשה בצורה מסיבית. נחמד לעטוף את זה בצורה יפה יותר בעקבות מחאת האוהלים, ולהגיד שהממשלה דואגת לדיור עבור כל תושביה, אך גם הדיירים הראשונים של הדיור הציבורי היו בזמנו זוגות צעירים, שנשאבו מחוסר מודעות לתוך גטאות עוני בעטיפת צלופן. אם נאמר את האמת, רוב היחידות שיצאו בעבר ועתידות לצאת לשיווק נמצאות באזורים חלשים גם הפעם. אז נכון, נתנו לנו גם קצת בראשל״צ והרצליה. אבל באמת, שוב מקבצים את כולם ביחד במקום לפזר בצורה בלתי מורגשת בכל הארץ. הרי הבניינים של היום הם השיכונים של פעם. נכון, קצת שינינו את השם, אבל התוכן והמהות לא השתנו. הגנים, בתי הספר, הרחובות, הבניינים והבתים יסבלו עם השנים מהזנחה - לעולם אלו יהיו האזורים הזולים ביותר באותה עיר, ובהכרח גם האזורים החלשים ביותר. אם ניקח את שווי הקרקע שהמדינה נותנת ״במתנה״, והפיצוי לעיריות על היעדר הכנסה מהשבחה, נראה שהמדינה יכולה לתת מענק של כמה מאות אלפי שקלים לכל זוג צעיר, ולאפשר לו לרכוש דירה כשווה בין שווים ולא כנחות בין נחותים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    הזוי הזוי תעירו אותי.... (ל"ת)
    דודו 15/02/2016 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בן 15/02/2016 08:28
    הגב לתגובה זו
    כמעט כל אחד שאין לו דירה זכאי, מתוכם תהיה הגרלה, יזכו פסיפס שלם של הציבוריות הישראלית.
  • 4.
    רעיונות הזויים 12/02/2016 17:56
    הגב לתגובה זו
    הציבור בישראל עובד קשה ומשלם מיסים לא כדי שהממשלה תחלק אותם לזוגות צעירים כדי שיקנו בית. שיעבדו 20 שנה כמוני עד שיגיעו לבית משלהם. מאות אלפים לכל זוג? אין גבול לפופוליזם?
  • 3.
    יהודי 12/02/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
    כשהיה דיור ציבורי בשפע, גם לעניים, אבל גם לרופאים שבאו לעבוד בפריפריה, היון פה מחירים שפויים, כל יוזמה פרטית לייצר התחלות בנייה נכשלה באנגליה ראו עלייה המחירים מאז 1997 בכל אירופה
  • 2.
    מסכים עם כל מילה! (ל"ת)
    אייל 11/02/2016 22:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גילית 11/02/2016 21:32
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו כבר לפמפמם את ה"ניתוחים" של הגב חיה נחום. פשוט קידוום ממומן.
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.