הרכבים החשמליים לא נמכרים מהר כמו שציפו בארה"ב - ממה האמריקאים חוששים?
מכירות הרכבים החשמליים מבוססי הסוללה (BEVs) בארה"ב עלו ב-46% ל-1.2 מיליון יחידות בשנת 2023 וסימנו את השנה הראשונה בה נמכרו יותר ממיליון רכבים חשמליים. עם זאת, ה-BEVs היוו פחות מ-8% מסך מכירות הרכבים הקלים בארה"ב בשנה שעברה, עם שיעור חדירה שבוול-סטריט כינו "מאכזב" וציינו מספר אתגרים עליהם התעשייה תצטרך להתגבר.
לשם השוואה, שיעור חדירת הרכבים החשמליים בסין עמד על 22% בשנה שעברה, בעוד באירופה הנתון עמד על 15%.
האנליסטים ציפו ששיעור האימוץ יהיה גבוה יותר. ג'נרל מוטורס תכננה לייצר 400,000 רכבים חשמליים עד אמצע 2024. כעת החברה עשויה להגיע לרמה הזו רק ב-2025. גם פורד האטה את ייצור הטנדר החשמלי שלה ה-F-150 Lightning מספר פעמים במטרה להתאים את הייצור לביקוש. על פי דו"ח שפירסם אנליסט CFRA, גארט נלסון, בו בחן סקר של יותר מ-1,200 נהגים אמריקאים, נראה כי החששות העיקריים של הנהגים הם מחיר הרכבים החשמליים וההטענה.
שני החששות האלה, למרות שלגיטימיים, משקפים נתק בקרב האמריקאים
המחיר הממוצע למכונית חדשה מסורתית בארה"ב עמד על כמעט 50,000 דולר בסוף 2022, בעוד המחיר הממוצע עבור רכב חשמלי מבוסס סוללה עמד על 10,000 דולר יותר. הפער הזה הצטמצם מאז טסלה TESLA INC ושאר יצרניות הרכבים החלו בהורדות המחירים. כיום, מכונית חדשה מונעת דלק עולה קצת פחות מ-49,000 דולר, בעוד BEV חדשה עולה כ-51,000 דולר. האחוז הגדול של רכבי יוקרה חשמליים מטה את המחיר הממוצע כלפי מעלה.
הורדות המחירים לא נותנות מענה לחששות בנוגע להטענה. בארה"ב מפחדים להיתקע כאשר סוללת הרכב מתרוקנת, במיוחד במהלך נסיעות ארוכות וכאשר אין אפשרות ללכת להטעין בבית. לפי מחלקת האנרגיה האמריקאית כ-80% מטעינת הרכבים החשמליים מתרחשת בבית.
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- למרות המגמה באירופה: למה נורבגיה ממשיכה להעדיף את טסלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארה"ב יש כיום ב-164,000 עמדות טעינה ציבוריות, הכוללות כ-39,000 עמדות טעינה מהירה. עלייה מכ-130,000 ו-28,000 בהתאמה, מאז 2022. מספר עמדות הטעינה הוא רק חלק אחד בפאזל. רוב העמדות המהירות בארה"ב הן בבעלות טסלה, כאשר רשת ההטענה של החברה צפויה להיפתח לרוב חברות הרכב בשנת 2024. נתון מעניין שמחזק את החששות הוא שחלק נכבד מעמדות הטעינה קשה לאיתור או פגום. אחד מכל חמישה נהגים התמודד עם עמדה שבורה, על פי סקר שנערך בקרב 15,000 נהגים בשנה שעברה.
בעוד שחברות הרכבים מוצאות דרכים להוריד מחירים, נראה כי ליצרניות הרכב יש עדיין עבודה בכל הקשור לתשתית הטעינה. הרבה מחברות הרכב עדיין לא הגיעו לרווחיות במגזר ה-EV וכנראה שזאת אחת הסיבות מדוע הן נמנעות מלהפנות משאבים לעמדות הטעינה. אם נסתכל על פורד לדוגמה, עסקי ה-EV שלה הפסידו 4.7 מיליארד דולר ב-2023, הפסד של 700 מיליון דולר אם לא נכלול 4 מיליארד דולר על הוצאות מחקר ופיתוח. כלומר הפסד של בערך 6,000 דולר לרכב.
פוליטיקה
סיבה נוספת לביצועים המאכזבים בשוק האמריקאי היא פוליטיקה. סקר שנערך השנה מצא כי 37% מהמתעניינים ברכישת רכבים חשמליים ויתר על רכישת טסלה בעקבות דבריו של המיליארדר ברשת החברתית שבבעלותו X והתבטאויותיו הפוליטיות. בסקר מ-2023 של Pew Research, נמצא כי 4 מתוך 10 אמריקאים ישקול לרכוש רכב חשמלי כשהוא מחפש לקנות רכב חדש. רק 20% מהרפובליקנים ישקלו EV, לעומת 70% בקרב הדמוקרטים.
- מי הגופים הישראלים שהרוויחו באורקל?
- החברה הישראלית שמזנקת ב-70% בוול סטריט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
- 2.בגלל 13/02/2024 02:13הגב לתגובה זוהם בין הגורמים העיקריים לחוסר הביקוש כמו גם ההיחלשות הרבה של הבטריות במזג אויר קר.
- 1.gotta oil that engine of that ol good mighty truck (ל"ת)oiler 12/02/2024 23:46הגב לתגובה זו

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

אורקל קופצת ביותר מ-30%; והמניה הישראלית שמזנקת ב-75%
אורקל מטפסת בהמשך לתחזית הפנומנלית שהציגה אתמול. החוזים נסחרים בתנודות קלות ומה ההפתעה ב-PPI?
וול סטריט פותחת שבוע נתונים צפוף – מניות טכנולוגיה ותעשייה במוקד
אחרי רמות השיא שנרשמו בוול סטריט אמש, היום נסחרים החוזים העתידיים בעליות מתונות לקראת פתיחת המסחר, כאשר המשקיעים ממתינים לפרסום נתוני האינפלציה המרכזיים - מדד המחירים ליצרן (PPI) התפרסם והוא נמוך משמעותית מהתחזיות עם ירידה של 0.1% - ה-PPI בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה;מדד המחירים לצרכן (CPI) יתפרסם מחר. החוזים על מדד S&P 500 ונאסד"ק 100 עולים בכ-0.1%, בעוד החוזים על דאו ג'ונס יורדים בכ-0.3%. נתוני האינפלציה יהוו אינדיקציה חשובה לקראת החלטת הריבית של הפד' שצפויה בשבוע הבא.
המניה שבולטת במיוחד לקראת פתיחת המסחר היא אורקל אורקל שמזנקת ב-32% במסחר המוקדם. החברה, שפועלת בתחום התוכנה ומסדי הנתונים לארגונים, פספסה את תחזיות וול סטריט להכנסות ורווח, אך חשפה תחזיות לקפיצה פנומנלית בצבר ההזמנות העתידיות. מדובר בעיקר בביקוש לשירותי ענן בתחום הבינה המלאכותית, במיוחד השכרת שרתי GPU לעיבוד כבד. הנתון הזה מאותת על ביקוש חסר תקדים לפתרונות ענן ו-AI. האנליסטים שהשתתפו בשיחת הוועידה עם החברה נדהמו מהמספרים - האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה, וכעת המשקיעים ממשיכים את המומנטום בהתלהבות.
קריאה מעניינת - מי הגופים הישראלים שהרוויחו באורקל?
גיימסטופ עולה, סינופסיס יורדת
המניה של רשת קמעונאות המשחקים גיימסטופ גיימסטופ קופצת בכ־7.8% אחרי הדוחות. גיימסטופ, שמוכרת קונסולות, משחקי וידיאו וציוד נלווה, הציגה רווח של 25 סנט למניה והכנסות של כ-972 מיליון דולר, שניהם מעל תחזיות האנליסטים. זהו המשך למגמה של התייצבות בעסקיה, לאחר שנים של תנודתיות חדה.
- אורקל מהמרת: תזרים שלילי כדי לכבוש את שוק הבינה המלאכותית
- אורקל מתפוצצת על רקע הבינה המלאכותית - האם המחיר כבר מגלם את כל ההייפ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניה שבולטת דווקא בירידה היא של ספקית התוכנות לתכנון שבבים סינופסיס סינופסיס , שצונחת בכ־20% אחרי פרסום תוצאות מאכזבות לרבעון הפיסקלי השלישי. החברה דיווחה על הכנסות ורווח מתחת לצפי והציגה תחזית מעורבת להמשך השנה. החולשה בדוחות מצביעה על אתגרים בשוק תכנון השבבים, למרות העלייה הכללית בביקוש לעולם ה-AI.