הרכבים החשמליים לא נמכרים מהר כמו שציפו בארה"ב - ממה האמריקאים חוששים?
מכירות הרכבים החשמליים מבוססי הסוללה (BEVs) בארה"ב עלו ב-46% ל-1.2 מיליון יחידות בשנת 2023 וסימנו את השנה הראשונה בה נמכרו יותר ממיליון רכבים חשמליים. עם זאת, ה-BEVs היוו פחות מ-8% מסך מכירות הרכבים הקלים בארה"ב בשנה שעברה, עם שיעור חדירה שבוול-סטריט כינו "מאכזב" וציינו מספר אתגרים עליהם התעשייה תצטרך להתגבר.
לשם השוואה, שיעור חדירת הרכבים החשמליים בסין עמד על 22% בשנה שעברה, בעוד באירופה הנתון עמד על 15%.
האנליסטים ציפו ששיעור האימוץ יהיה גבוה יותר. ג'נרל מוטורס תכננה לייצר 400,000 רכבים חשמליים עד אמצע 2024. כעת החברה עשויה להגיע לרמה הזו רק ב-2025. גם פורד האטה את ייצור הטנדר החשמלי שלה ה-F-150 Lightning מספר פעמים במטרה להתאים את הייצור לביקוש. על פי דו"ח שפירסם אנליסט CFRA, גארט נלסון, בו בחן סקר של יותר מ-1,200 נהגים אמריקאים, נראה כי החששות העיקריים של הנהגים הם מחיר הרכבים החשמליים וההטענה.
שני החששות האלה, למרות שלגיטימיים, משקפים נתק בקרב האמריקאים
המחיר הממוצע למכונית חדשה מסורתית בארה"ב עמד על כמעט 50,000 דולר בסוף 2022, בעוד המחיר הממוצע עבור רכב חשמלי מבוסס סוללה עמד על 10,000 דולר יותר. הפער הזה הצטמצם מאז טסלה TESLA INC ושאר יצרניות הרכבים החלו בהורדות המחירים. כיום, מכונית חדשה מונעת דלק עולה קצת פחות מ-49,000 דולר, בעוד BEV חדשה עולה כ-51,000 דולר. האחוז הגדול של רכבי יוקרה חשמליים מטה את המחיר הממוצע כלפי מעלה.
הורדות המחירים לא נותנות מענה לחששות בנוגע להטענה. בארה"ב מפחדים להיתקע כאשר סוללת הרכב מתרוקנת, במיוחד במהלך נסיעות ארוכות וכאשר אין אפשרות ללכת להטעין בבית. לפי מחלקת האנרגיה האמריקאית כ-80% מטעינת הרכבים החשמליים מתרחשת בבית.
- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארה"ב יש כיום ב-164,000 עמדות טעינה ציבוריות, הכוללות כ-39,000 עמדות טעינה מהירה. עלייה מכ-130,000 ו-28,000 בהתאמה, מאז 2022. מספר עמדות הטעינה הוא רק חלק אחד בפאזל. רוב העמדות המהירות בארה"ב הן בבעלות טסלה, כאשר רשת ההטענה של החברה צפויה להיפתח לרוב חברות הרכב בשנת 2024. נתון מעניין שמחזק את החששות הוא שחלק נכבד מעמדות הטעינה קשה לאיתור או פגום. אחד מכל חמישה נהגים התמודד עם עמדה שבורה, על פי סקר שנערך בקרב 15,000 נהגים בשנה שעברה.
בעוד שחברות הרכבים מוצאות דרכים להוריד מחירים, נראה כי ליצרניות הרכב יש עדיין עבודה בכל הקשור לתשתית הטעינה. הרבה מחברות הרכב עדיין לא הגיעו לרווחיות במגזר ה-EV וכנראה שזאת אחת הסיבות מדוע הן נמנעות מלהפנות משאבים לעמדות הטעינה. אם נסתכל על פורד לדוגמה, עסקי ה-EV שלה הפסידו 4.7 מיליארד דולר ב-2023, הפסד של 700 מיליון דולר אם לא נכלול 4 מיליארד דולר על הוצאות מחקר ופיתוח. כלומר הפסד של בערך 6,000 דולר לרכב.
פוליטיקה
סיבה נוספת לביצועים המאכזבים בשוק האמריקאי היא פוליטיקה. סקר שנערך השנה מצא כי 37% מהמתעניינים ברכישת רכבים חשמליים ויתר על רכישת טסלה בעקבות דבריו של המיליארדר ברשת החברתית שבבעלותו X והתבטאויותיו הפוליטיות. בסקר מ-2023 של Pew Research, נמצא כי 4 מתוך 10 אמריקאים ישקול לרכוש רכב חשמלי כשהוא מחפש לקנות רכב חדש. רק 20% מהרפובליקנים ישקלו EV, לעומת 70% בקרב הדמוקרטים.
- פלנטיר תובעת: "גנבו לנו קוד"
- שוק המחשוב הקוונטי צפוי לזנק ל-200 מיליארד דולר עד 2035
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- 2.בגלל 13/02/2024 02:13הגב לתגובה זוהם בין הגורמים העיקריים לחוסר הביקוש כמו גם ההיחלשות הרבה של הבטריות במזג אויר קר.
- 1.gotta oil that engine of that ol good mighty truck (ל"ת)oiler 12/02/2024 23:46הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)אורקל צונחת ב-13%, מובילאיי יורדת ב-4%; הנאסד״ק יורד ב-0.5%
יום המסחר מתאפיין בתנודתיות חדה, לאחר דוחות חלשים של אורקל שגררו בתחילה ירידות חדות במדדי וול סטריט. החברה דיווחה על הכנסות ענן מתחת לציפיות והעלתה ב־15 מיליארד דולר את תכנון ההשקעות שלה בתשתיות בינה מלאכותית לשנת 2026. המשקיעים הגיבו בחשש, שכן אורקל נתפסת כאינדיקציה מרכזית לקצב ההשקעות בענף ה-AI. למרות הפתיחה המאתגרת, קונים נכנסו לשוק במהרה. מדד S&P 500 הצליח למחוק את רוב הירידות, ומדד נאסד״ק 100 צמצם ירידה של 1.6% ויורד כעת ב-0.6%. הדאו קופץ ב-1.3%. מנגד, מניית אורקל צונחת בחדות.
החשש סביב מניות ה-AI הגדולות נמשך. מניית אנבידיה יורדת בכ-2.5% על רקע גל ירידות רחב יותר בקרב מניות קבוצת "שבע המופלאות". גם הביטקוין
נסוג ביותר מ-2% ואף נפל לזמן קצר מתחת ל־90 אלף דולר, בעוד הדולר נחלש במעט. המשקיעים ממשיכים לשאול האם ההשקעות העצומות בתחום יצליחו להניב תשואה מספקת.
לאחר הסגירה היום יתפרסמו דוחות ברודקום, שנחשבים לבחינה נוספת של תיאבון השוק להשקעות בתחום השבבים והבינה המלאכותית. מניית החברה הכפילה את ערכה מאז אפריל, ובשוק מצפים לדוחות שיעמדו בתחזיות או אף יפתיעו מעט לטובה, לנוכח המשך הגידול בהוצאות של חברות הענן הגדולות.
האירועים התרחשו זמן קצר לאחר שהפדרל ריזרב הוריד את הריבית ברבע אחוז והציג תחזית כלכלית חיובית. המשקיעים אמנם קיבלו ביטחון מהאפשרות להמשך הורדות ריבית בשנה הבאה, אך הדגש המחודש על סיכוני ההשקעה בתחום ה-AI הוביל לעלייה מחודשת בתנודתיות. אנליסטים מציינים כי מגמה זו משקפת שוק שמרוכז באופן חריג סביב נושא אחד, בינה מלאכותית ואולי זקוק לפיזור רחב יותר של מנועי צמיחה.
- דוחות אורקל: 3 אסטרטגיות אופציות שוריות (מתונה עד אגרסיבית) לניצול התנודתיות הגבוהה
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; ג׳יי פי מורגן נפלה ב-5%, קוגנייט זינקה ב-8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק המחשוב הקוונטי צפוי לזנק ל-200 מיליארד
דולר עד 2035- דוח חדש של מיזוהו סיקיוריטיז מעניק המלצות חיוביות ל־IonQ, Rigetti ו־D-Wave וקובע כי השוק עשוי לצמוח למאות מיליארדי דולרים בעשור הבא, אך האתגרים הטכנולוגיים, התלות במימון ממשלתי ומכירות נרחבות של בכירים מעיבים על התחזיות.
