לקראת דוחות אינטל - האם הנפילה בשוק ה-PC תגרור תוצאות חלשות?
מניית חברת השבבים אינטל INTEL CORPORATION זינקה ב-2023 ב-60%, זאת לאחר שחלק מהמשקיעים אולי קצת שכח ממנה בשנים האחרונות, בעיקר לאור התעצמותה של אנבידיה NVIDIA COR . אבל מספר מהלכים שהחברה ביצעה החזירו אותה למסלול ב-2023 ו-2024 יכולה להיות השנה שלה.
אחד התחומים שהכי משפיעים על החברה הוא שוק המחשבים האישיים (PC) כאשר מחשבים ניידים מרכיבים את החלק הגדול בו. לאחרונה עולים חששות על התאוששות חלשה מהצפוי, בעיקר עקב נתוני הייצוא מהמפעלים של היצרנים המובילים בטאייוואן - בחודש דצמבר המפעלים בטאיוואן שלחו 13.3 מיליון מחשבים ניידים, זאת לעומת הצפי ל-14 מיליון, מה שמעיד על התאוששות חלשה מהצפוי. טאיוואן מייצרת מעל ל-90% מהמחשבים הניידים בעולם, ולכן הנתונים האלה צפויים להשפיע לרעה על אינטל, אבל גם על חברות נוספות כמו דל DELL TECHNOLOGIES INC , לנובו, LENOVO GROUP LTD ADR , HP HP ואחרות.
מניית אינטל ב-12 החודשים האחרונים
מה צופים האנליסטים?
האנליסטים צופים לחברה הכנסות של 15.16 מיליארד דולר ורווח למנייה של 0.45 דולר, צמיחה של 7.8% ו-340% בהתאמה, מה שמביא לצפי להכנסות של 53.97 מיליארד דולר ורווח למנייה של 0.45 דולר בשנה כולה.- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד מאפיקי ההכנסה העיקריים של אינטל הוא תחום המחשבים האישיים, וזאת בעיקר בגלל המעבדים שלה שנמצאים אצל רבות מחברות המחשבים. התחום סובל מביקושים נמוכים שנשארו עוד מהיציאה ממשבר הקורונה, מאחר ובתקופות הסגרים אנשים קנו הרבה מכשירים מה שהביא לכך שאין להם צורך במכשירים חדשים עדיין. עם זאת, בתקופה האחרונה נראה כי קיימת התאוששות בתחום, דבר שעולה גם מהתוצאות והתחזית של TSMC הטאיוונית.
עלייה בהיקף המכירות של מכשירים אישיים אכן יתרום לתוצאות של אינטל, אבל לא בטוח שהוא יעזור לה להתקרב לאנבידיה - אינטל שולטת בתחום דרך המעבדים (CPU) שלה, כאשר יש לה 69% נתח שוק בתחום, וכנראה שגם במחשב שלכם יש מעבד שלה מסוג i5, i7, i9 וכדומה, אבל העניין הוא שבכל מחשב גם יש מעבד גרפי (GPU) ושם אנבידיה חולשת על נתח שוק של 87% (לאינטל 3%), משמע עלייה במכירות המחשבים האישיים תתרום מאוד גם לאנבידיה.
AI ופיצול החברה
ה-AI הוא אומנם לא המיקוד המרכזי של החברה, אבל היא כן ציינה בעבר שהיא מתכננת להטמיע יכולות בינה מלאכותית ביישומי יצירת תוכן ופרודוקטיביות שלה, מה שעשוי להיות גורם דוחף נוסף לתחום המחשבים האישיים שלה. אינטל גם השיקה בתחילת החודש מעבדים חדשים למחשבים ניידים הנקראים Core Ultra שנועדו להריץ מודלי בינה מלאכותית במחשבים בצורה טובה יותר.
עוד נושא שכדאי לשים אליו לב הוא פיצול החברה עליו אינטל עובדת כבר מ-2022. אינטל רוצה לפצל חלק מתחומי הפעילות שלה, וזה התחיל עם מובילאיי מובילאיי בה לאינטל יש נתח של 88% ונראה שזה הולך להמשיך עם ההנפקה המתוכננת של Altera, יצרנית הרכיבים הלוגיים אותה רכשה אינטל ב-2015.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הצפי הוא שבסופו של דבר אינטל גם תפצל את מגזר המוצרים ומגזר השבבים של החברה, כאשר זרוע השבבים צפויה להיות השחקן השני בגודלו בתחום אחרי TSMC. המהלך כנראה ייעשה בשביל למקם אותה במיקום טוב יותר להגיע למקום הראשון.
ברבעון השלישי אינטל עקפה את צפי האנליסטים ודיווחה על רווח מתואם של 41 סנט על הכנסות של 14.2 מיליארד דולר, כאשר בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 21 סנט על הכנסות של 13.54 מיליארד דולר.
האם אינטל יכולה לחזור להיות מובילה בשוק?
נראה שאינטל מנסה לשלוח זרועות להרבה תחומים, כאשר בכל אחד היא ניצבת מול תחרות חזקה מאוד - בתחום ה-AI כמובן אנבידיה שולטת ביד רמה כמו גם בתחום המעבדים הגרפיים. בתחום המעבדים, אחד מהתחומים החזקים שלה (עם 69% נתח שוק כאמור), היא הולכת עם תחרות הולכת וגוברת מצדה של AMD ADVANCED MICRO DEVICES שצוברת יותר ויותר נתח שוק על חשבונה ומחזיקה היום כבר במעל 20%.
נתח שוק בתחום המעבדים למחשבים אישיים; בכחול: אינטל, בשחור: AMD
גם מרכזי המידע הם אפיק הכנסה מרכזי, כאשר בדוחות מצוין שהתחום, ביחד עם AI, אחראי ל-30% מההכנסות. אינטל מספקת שירותי עיבוד מרחוק דרך מרכזי המידע שלה, בניגוד למרכזי מידע אחרים, כמו למשל של אמזון או מיקרוסופט, שמספקים בעיקר שירותי אחסון. גם בתחום הזה AMD היא המתחרה הגדולה של אינטל.
- 4.כתבה רדודה. נראה שה"כתב" מחרטט סיסמאות. (ל"ת)מביך 25/01/2024 22:32הגב לתגובה זו
- 3.יניב 24/01/2024 18:20הגב לתגובה זוזה ממש לא נכון שבכל מחשב יש מעבד גרפי חיצוני. ברוב המחשבים המעבד הגרפי הוא אינטגרטיבי בתוך הצ'פ. אינטל עשתה קפיצה מאוד משמעותי במטאור לייק במעבד הגרפי שלה. דבר שיפחית עוד יותר את מעבדי אינבידיה החיצוניים
- 2.צרי 23/01/2024 13:29הגב לתגובה זוהפתעה גדולה לטובה. זה יהיה המועד האחרון בו יהיה ניתן לרכוש מניה אחת בפחות מ-50$!
- 1.דב בירן 23/01/2024 13:21הגב לתגובה זומעניינת אינטל ויתכן שכדאי להשקיע!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
