גם בלקרוק מצטרפת: "בינה מלאכותית מהווה מניע משמעותי לתשואות"
בית ההשקעות בלאקרוק (BlackRock) מפרסם את תחזית אמצע השנה שלו מבלי הפתעות יוצאות דופן. להערכתם, הבינה המלאכותית והמתחים הגיאו-פוליטיים ימשיכו לעצב את השוק ביתר שאת. לצד זאת, בבית ההשקעות חושבים שבטווח הקצר צריך להקטין חשיפה לשוק המניות באירופה וארצות הברית ולפנות דווקא לסין ולשווקים המתעוררים. באג"ח הם ממליצים על החזקת אג"ח אמריקאי לטווח קצר וחוששים מהאג"ח הארוכות: כלומר - מי שחושב על ירידה בריבית עשוי לדעתם לטעות בטווח של 6-12 חודשים.
אחד התחומים שישפיעו על השוק לדברי בלאקרוק הוא איך לא, הבינה המלאכותית, ה-AI. לדבריהם "בינה מלאכותית קיבלה דחיפה על ידי השקת ChatGPT וכלים ידידותיים למשתמש אחרים. אנו חושבים שהשווקים עדיין מעריכים את ההשפעות הפוטנציאליות, שכן יישומי בינה מלאכותית עלולים לשבש תעשיות שלמות. הגברת הדיגיטליזציה מביאה גם סיכוני אבטחת סייבר גדולים יותר בכל רחבי העולם". תחום משפיע נוסף הוא שינויי העומק במערכת הפיננסית. "ריבית גבוהה יותר מאיצה שינויים בתפקידם של הבנקים וספקי האשראי, ומעצבת את עתיד הפיננסים".
על רקע הלחצים הפיננסים, בבית ההשקעות חושבים שהדבר יאלץ את הבנקים המרכזיים הגדולים לנקוט במדיניות הדוקה לטווח ארוך. לאור זאת, הם ממליצים בראש ובראשנה "להחזיק חזק", לדבריהם "השווקים הגיעו להבנה שהבנקים המרכזיים לא יקלו במהירות על המדיניות בעולם המעוצב על ידי אילוצי אספקה - בעיקר מחסור בעובדים בארה"ב". לצד זאת, הם סבורים שיש לשים לב ל"מגה כוחות" שיעצבו את השוק בשנים הקרובות, כמו בינה מלאכותית (AI), גיאו-פוליטיקה, המעבר לכלכלה דלת פחמן, הזדקנות אוכלוסיות ומערכת פיננסית המתפתחת במהירות.
מבחינת השקעות, בבלאקרוק בוחרים להתמקד דווקא בהמלצה על השוק הסיני, כשלדבריהם "אינפלציה נמוכה יוצרת מקום להקלה נוספת במדיניות". עם זאת, הם מדגישים ש"אתגרים מבניים כמו סיכונים גיאופוליטיים נמשכים". מנגד, הם בוחרים להמליץ על הורדת חשיפה להשקעות בשלב זה בארה"ב ואירופה בשל חוסר הלימה בין תחזיות הרווח בשוק ביחס לתחזיות המאקרו שלהם.
- טראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינה גיאו-פוליטית בבית ההשקעות סבורים שהמלחמה באוקראינה, ויחסי ארה"ב-סין המתוחים הביאו לעידן חדש של פיצול עולמי ולהיווצרות גושים כלכליים מתחרים, במה שמסמן ציאה ניכרת מעידן הגלובליזציה והמתינות הגיאופוליטית של התקופה שלאחר המלחמה הקרה. "אנו רואים עולם שבו ביטחון לאומי וחוסן מועדפים על פני יעילות. ללא רווחי פריון משמעותיים המונעים על ידי טכנולוגיה, סביר להניח שזה יביא לצמיחה נמוכה יותר ולאינפלציה גבוהה יותר", מנתחים בבלאקרוק.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
