גרום פאואל יור הפדרל ריזרב
צילום: צילום מסך, אתר הפד'

"תמכרו את הראלי" - מי ממליץ למכור מניות ומה הסיבה?

מייק וילסון, האסטרטג הראשי של מורגן סטנלי, סבור שהפד' הולך להפתיע לרעה ושהשוק מתמחר רק את החדשות הטובות - מעניין 
דור עצמון | (8)

הבסיס של המסחר בבורסה הוא...מסחר. קונים בזול מוכרים ביוקר. זה לא תמיד עובד. לשוק יש רצונות משלו. חוץ מזה, לא כולם סוחרים. יש גם משקיעים לטווח ארוך ולהם פחות חשוב לנסות לתזמן נקודות על פני זמן, במיוחד שזה כמעט בלי אפשרי. יש כאלו שמצליחים, או שמדייקים יותר, אבל זה כבר בגדר הימור. ולכן, אם אתם משקיעים לטווח ארוך, תנודות למעלה ולמטה, כנראה לא צריכים לעניין אתכם. אם אתם סוחרים או משקיעים אקטיביים שמשנים פוזיציה באופן שוטף כדי לייצר תשואה עודפת, אז שימו לב מה קרה מתחילת השנה – ראלי. אפקט ינואר בהתגלמותו.    

הבסיס לעליות הוא ככל הנראה הערכה שהפדרל ריזרב ישהה בקרוב את העלאות הריבית. אבל, להערכת מייק וילסון, האסטרטג הראשי של מורגן סטנלי, זו דווקא הזדמנות למכור את המניות.

וילסון מתאר את הראלי בחודש האחרון במיוחד ובחודשים האחרונים בכלל כשה-S&P מזנק ב-13% מהשפל לפני כארבעה חודשים. מאז  קצב האינפלציה ירד, מה שמזין את התקוות שהפד יוכל להשהות את העלאת הריבית לאחר העלאתו הצפויה השבוע ברבע נקודת הריבית. אבל האם השוק לא אופטימי מיד? האם מוקדם מדי לחגוג את עצירת העלאות הריבית?

 

"אווירה טובה בשוק המניות גרמה למשקיעים רבים תחושה שהם מפספסים משהו מה שאילץ אותם להגדיל פוזיציה בשוק המניות" אומר וילסון, "הבעיה היא שהפד ביום רביעי עלול לספק חדשות שהשוק לא רוצה לשמוע. יש לפד תמריץ גדול לשדר ולתת תחזית להעלאות ריבית ממושכות מהצפוי".

 

וילסון מדבר על הירידה בריבית בשוק האג"ח ובשוק ההלוואות. כשהריבית יורדת אז הציבור חוזר לקחת הלוואות והוא פחות מתקשה לצרוך. זה הפוך ממה שהפד רוצה. הפד רוצה ירידה בצריכה, רוצה האטה, רוצה ירידה באינפלציה. איך אפשר להילחם באינפלציה כשהציבור לא מקטין צריכה, כשהביקושים גדולים ותוסיפו לזה את האבטלה שלא עולה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    איתי 24/02/2023 11:47
    הגב לתגובה זו
    לחברות שמקבלות מטבע זר
  • 5.
    מייק כנראה קורא סקירות של שחקן מעוף (ל"ת)
    אדיר 31/01/2023 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בשנה הקרובה הבורסות ימשיכו לרדת. (ל"ת)
    רונית 31/01/2023 08:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קשקש 31/01/2023 07:23
    הגב לתגובה זו
    על פי דעתי הירידות ימשכו 3 שנים מהתחלת המגמה ההפוכה ומתחת לרמה הנמוכה של 03/20
  • 2.
    בן 31/01/2023 05:24
    הגב לתגובה זו
    שימו כסף שאין לכם תכנון קצר מועד לגביו, קמו מדדים מובילים ולכן לישון. אל תסתכלו ואל תתייחסו לכל עליה או ירידה או כל שטות שמעלים עיתונאים או אנליסטים
  • גגג 31/01/2023 12:13
    הגב לתגובה זו
    זה לא עובד
  • 1.
    למכור? (ל"ת)
    חיים 30/01/2023 22:17
    הגב לתגובה זו
  • או לקנות שורט או אופציות פוט כדי לבגן על התיק (ל"ת)
    יריב 31/01/2023 12:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".