המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

סגירה אדומה: הנאסד״ק איבד כ-2%, הדאו נסגר במאוזן

נושאים בכתבה אבוג'ן וול סטריט

יום המסחר בוול סטריט התנהל בתנודתיות גבוהה  לאחר הנעילה האדומה אמש. לזמן קצר הנאס"דק עבר לעליות , אך הירידות התחזקו לקראת הסגירה. הדאו, שמרבית הערב נסחר במגמה חיובית, מחק את העליות בעוד ה-S&P נסגר בירידה של כ-0.6% המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13%                                                                                   דאו ג'ונס 0.16%                                                                                    נאסד"ק -0.21%                                                                             BITCOIN 1.27%        

  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו:  יו"ר הפד' ג'רום פאוול, אמר אמש לוועדת הקונגרס לשירותים פיננסיים כי הוא צופה עלייה זמנית באינפלציה בחודשים הקרובים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אך העלייה הקרובה תהיה קצרת טווח מכיוון שאמריקאים רבים נותרו ללא עבודה כשברקע הכלכלה מתאוששת מהמגפה. לאחר שאתמול מחירי הנפט ירדו בצורה ניכרת ברקע להמשך ההגבלות באירופה, היום הם חוזרים לעלות לאחר התהפכות של אחת מהספינות הגדולות בעולם בתעלת סואץ. התהפכות הספינה יצרה פקק תנועה של לפחות 100 ספינות קונטיינרים בתעלה. מחיר החוזה על הנפט WTI (מאי) עולה ב-2.5%, כשמחיר החוזה על הנפט מסוג בנרט עולה בשיעור דומה (לכתבה המלאה. מניות במרכז רשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) הודיעה בהודעה רשמית מטעמה כי אימצה את החוק שקובע כי חברות שלא יעמדו בסטנדרטים של דיווח הנהוגים בארה"ב ימחקו מהמסחר. החוק, שראשי התיבות שלו הן HFCAA, הועבר בדצמבר האחרון ומאיים על כלל החברות הסיניות הנסחרות בוול סטריט, מאחר ואסור להן להוציא דיווחים ודוחות חשבונאיים מסין, בשל החוק הסיני האוסר זאת. מניות החברות הסיניות התרסקו במהלך המסחר והובילו את הירידות. (לכתבה המלאה) מניית קמעונאית משחקי הווידאו GAMESTOP CORP נפלה לאחר שאתמול דיווחה על רווח נקי מתואם ברבעון הרביעי של  כ-91 מיליון דולר או 1.34 דולר למנייה, זאת לעומת כ-84 מיליון דולר (1.27 דולר למנייה) בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 8%. הנתון נמוך יותר מהתחזית של האנליסטים (לכתבה המלאה). חברת INTEL CORPORATION הודיעה על כוונתה להוציא 20 מיליארד דולר על בניית שני מפעלים חדשים במתקנים הקיימים באריזונה, במטרה לתפוס נתחי שוק נוספים ולמלא פערים שנוצרו בעקבות מחסור בשוק השבבים העולמי. אינטל מתכוונת להתחיל בייצור במפעלים החדשים עד 2024. יצרנית המזון GENERAL MILLS INC דיווחה על רווח רבעוני של 82 סנט למניה. ההכנסות עלו על ההערכות המוקדמות, כשהחברה צופה כי הצפי שהביקוש למזון בבית יישאר גבוה יחסית לרמות הטרום-מגפה.  יצרנית רכבי הפנאי WINNEBAGO INDUSTRIES INC דיווחה על רווח רבעוני של 2.12 דולר למניה, לעומת הצפי המוקדם לרווח שם 1.42 דולר למניה. ההכנסות עמדו בתחזיות האנליסטים,תוך שהחברה מציגה שיפור בשיעורי הרווח הגולמי. ישראליות במרכז לאחר כניסתו לתפקיד, מנכ"ל ביונדווקס אמיר רייכמן פנה היום במכתב למשקיעים בו הוא מסמן את נתיב ההתאוששות של החברה, בראשו צמצום התלות בשפעת והרחבת הפעילות מפיתוח של טיפול מניעתי (קרי, חיסונים) לטיפול בחולים במחלות שונות. רייכמן אף לא שולל את החייאת המיזם שנכשל (לכתבה המלאה). חברת איי.סי.אל (US) הודיעה הבוקר כי חתמה על הסכם מחייב לרכישת חברה ברזילאית העוסקת בהזנת צמחים בתמורה ל-400 מיליון דולר. הנרכשת מרכזת את הפעילות בתחום באזור דרום אמריקה של התאגיד קומפאס מינרלס, ובכיל צפויים להשתמש בעיקר ביכולות ההפצה שלה בברזיל עבור המוצרים שלהם. השלמת העסקה צפויה ברבעון השלישי של השנה עם פיצול פעילות החברה מהתאגים והשלמת התנאים המתלים ובכפוף לאישור הרגולטור בברזיל (לכתבה המלאה). חברת מיטק (US) הדואלית הודיעה כי החתם אשר הוביל את ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) בנאסד"ק מימש חלק מהאופציה שלו לרכישת 294,086 ADS, במחיר של 10.3 דולר ליחידה. כל יחידת ADS מהווה עשר מניות רגילות של החברה, כשתמורת המימוש החלקי, קיבלה החברה כ-3 מיליון דולר אשר הביאו את התמורה שגויסה במסגרת ההנפקה לכ-28 מיליון דולר. הישראליות נפלו בוול סטריט, בהקשר זה נציין את  רדהיל ,  פייבר ,  ננוקס ,  מדיגוס ,  אבוג'ן (US) ו- למונייד . 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שלי 24/03/2021 22:12
    הגב לתגובה זו
    בדרך לנפילה עוד 10%
  • 2.
    מסקנה, כדאי לקניות מניות בנקים כמו לאומי או דיסקונט (ל"ת)
    המשקיע החכם 24/03/2021 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברוך 24/03/2021 20:39
    הגב לתגובה זו
    בורסה שלילית מכל הבחינות הבורסה חולה בקורונה עמוקה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.