באפט
צילום: gettyimages

בארקשיר האת'ווי לא קיבלה בקשות השקעה חדשות מאז תחילת המשבר

צ'ארלי מאנגר, סגן יו"ר קרן ההשקעות הוותיקה בארקשיר הת'אווי, טוען היום כי ההנהלות היום "לא יודעות מה לעשות ולכן הן פשוט לא עושות כלום". בנוסף, מאנגר מציין כי הקרן צפויה להיות שמרנית מבעבר לנוכח הסיטואציה המאתגרת

ניצן כהן | (8)
נושאים בכתבה וורן באפט

"כולם פשוט קפואים" אמר הערב צ'ארלי מאנגר, סגן יו"ר קרן ההשקעות הוותיקה בארקשיר הת'אווי לכלי התקשורת האמריקאים. מאז תחילת המשבר בארקשייר לא קיבלה אף לא הצעה אחת להשקיע בכסף במי מהחברות המצויות במשבר, הוסיף מאנגר.

מאנגר נתן לדוגמה את חברות התעופה שנמצאות במשבר ברור והנהלותיהן פשוט לא זזות. "הם לא יודעים מה לעשות ולכן הם פשוט לא עושים כלום" הוסיף.

זמנים של משבר הם הימים הגדולים של מי שמחזיק בכמויות גדולות (ופנויות) של מזומנים. עסקים שנמצאים בדיסטרס וזקוקים למזומנים פונים בד"כ לקרנות השקעה או למשקיעים נזילים ומציעים להם הצעות בעלות ערך ומקבלים מזומנים שמאפשרים להם להחזיר את העסקים שלהם לפסים של צמיחה. "הטלפון אצלנו אפילו לא מצלצל" אמר הערב מאנגר.

למרות הטענה של מאנגר הוא אמר עוד כי בכל מקרה, כל השקעה של בארקשייר היום תהיה שמרנית יותר מבעבר בגלל הסביבה המקרו כלכלית ה"מאתגרת". "אני מניח שבקרוב המצב בו מנהלים לא מבקשים מאיתנו סיוע ישתנה, אבל בכל מקרה אנחנו נהיה שמרניים יותר מבעבר. נבחן כל הצעה לגופה ונקבל החלטות השקעה בהתאם" אמר.

יש לזכור שלא מכבר מימשה בארקשייר החזקות שלה בחברות תעופה שנמצאות היום בדיסטרס משמעותי. ברקשייר ירדה מתחת לרף 10% ההחזקה שמחייבת דיווח בסאוטווסט ודלתא אייר ליינס שנסחרות היום ברמה נמוכה בכ-60% (דלתא) ו-40% (בסאוטווסט) מרמות המחירים של לפני מגבלות התנועה החלות על האנושות.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קנו את טבע בבקשה (ל"ת)
    בן 19/04/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סוחר 18/04/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מבקש כסף מבארקשיר הת'אווי כי תמורת הכסף הוא צריך לדלל את החזקותיו בחברה. למה לבעל חברה לדלל החזקות אם הוא יכול לקבל כסף "בחינם" מהפד'
  • 3.
    דירה =קורת גג 18/04/2020 02:30
    הגב לתגובה זו
    דירה =קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • בן 19/04/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
    לא קשור לתוכן הכתבה.
  • תקליט שחוזר על עצמו=פיגור שכלי (ל"ת)
    ???? 18/04/2020 21:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מאנגר גאון השקעות וצנוע (ל"ת)
    א 18/04/2020 00:09
    הגב לתגובה זו
  • פרט ונמק (ל"ת)
    מה זה חשוב 18/04/2020 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 17/04/2020 23:15
    הגב לתגובה זו
    של מאנגר,הנסיך פיליפ מאנגליה המלכה אליזבט שאינה מעבירה הכתר,ואחרים בגילם מדהימה בתכנונם לעתיד "הרחוק"!!כל הכבוד,הלוואי עלי!
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.