באפט
צילום: gettyimages

בארקשיר האת'ווי לא קיבלה בקשות השקעה חדשות מאז תחילת המשבר

צ'ארלי מאנגר, סגן יו"ר קרן ההשקעות הוותיקה בארקשיר הת'אווי, טוען היום כי ההנהלות היום "לא יודעות מה לעשות ולכן הן פשוט לא עושות כלום". בנוסף, מאנגר מציין כי הקרן צפויה להיות שמרנית מבעבר לנוכח הסיטואציה המאתגרת

ניצן כהן | (8)
נושאים בכתבה וורן באפט

"כולם פשוט קפואים" אמר הערב צ'ארלי מאנגר, סגן יו"ר קרן ההשקעות הוותיקה בארקשיר הת'אווי לכלי התקשורת האמריקאים. מאז תחילת המשבר בארקשייר לא קיבלה אף לא הצעה אחת להשקיע בכסף במי מהחברות המצויות במשבר, הוסיף מאנגר.

מאנגר נתן לדוגמה את חברות התעופה שנמצאות במשבר ברור והנהלותיהן פשוט לא זזות. "הם לא יודעים מה לעשות ולכן הם פשוט לא עושים כלום" הוסיף.

זמנים של משבר הם הימים הגדולים של מי שמחזיק בכמויות גדולות (ופנויות) של מזומנים. עסקים שנמצאים בדיסטרס וזקוקים למזומנים פונים בד"כ לקרנות השקעה או למשקיעים נזילים ומציעים להם הצעות בעלות ערך ומקבלים מזומנים שמאפשרים להם להחזיר את העסקים שלהם לפסים של צמיחה. "הטלפון אצלנו אפילו לא מצלצל" אמר הערב מאנגר.

למרות הטענה של מאנגר הוא אמר עוד כי בכל מקרה, כל השקעה של בארקשייר היום תהיה שמרנית יותר מבעבר בגלל הסביבה המקרו כלכלית ה"מאתגרת". "אני מניח שבקרוב המצב בו מנהלים לא מבקשים מאיתנו סיוע ישתנה, אבל בכל מקרה אנחנו נהיה שמרניים יותר מבעבר. נבחן כל הצעה לגופה ונקבל החלטות השקעה בהתאם" אמר.

יש לזכור שלא מכבר מימשה בארקשייר החזקות שלה בחברות תעופה שנמצאות היום בדיסטרס משמעותי. ברקשייר ירדה מתחת לרף 10% ההחזקה שמחייבת דיווח בסאוטווסט ודלתא אייר ליינס שנסחרות היום ברמה נמוכה בכ-60% (דלתא) ו-40% (בסאוטווסט) מרמות המחירים של לפני מגבלות התנועה החלות על האנושות.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קנו את טבע בבקשה (ל"ת)
    בן 19/04/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סוחר 18/04/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מבקש כסף מבארקשיר הת'אווי כי תמורת הכסף הוא צריך לדלל את החזקותיו בחברה. למה לבעל חברה לדלל החזקות אם הוא יכול לקבל כסף "בחינם" מהפד'
  • 3.
    דירה =קורת גג 18/04/2020 02:30
    הגב לתגובה זו
    דירה =קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • בן 19/04/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
    לא קשור לתוכן הכתבה.
  • תקליט שחוזר על עצמו=פיגור שכלי (ל"ת)
    ???? 18/04/2020 21:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מאנגר גאון השקעות וצנוע (ל"ת)
    א 18/04/2020 00:09
    הגב לתגובה זו
  • פרט ונמק (ל"ת)
    מה זה חשוב 18/04/2020 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 17/04/2020 23:15
    הגב לתגובה זו
    של מאנגר,הנסיך פיליפ מאנגליה המלכה אליזבט שאינה מעבירה הכתר,ואחרים בגילם מדהימה בתכנונם לעתיד "הרחוק"!!כל הכבוד,הלוואי עלי!
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על כמעט  66,000 דולר (213,341 שקל). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.