מטיל זהב
צילום: Istock

הזהב בירידה היומית החדה ביותר מאז 2013

למרות הצניחה בתשואות האג"חים של ארה"ב, מחיר הזהב יורד כעת ב-4.3% לרמה של 1,580 דולרים לאונקיה ובסה"כ משלים ירידה של 7% מהשיא שנקבע ביום שני האחרון.  במקביל, הכסף יורד ב-7.4%. הערכות הן כי מדובר ב-margin call לאחר הירידות החדות בימים האחרונים

עמית נעם טל | (6)
נושאים בכתבה זהב נפט סחורות

לאחר ראלי חד מתחילת השנה, מחיר הזהב והכסף בולטים בימים האחרונים בחולשתם. מחיר הזהב והכסף יורדים כעת ב-4.3% ו-7.4% בהתאמה. אצל הזהב, מדובר בירידה היומית החדה ביותר מאז 2013. הירידה במתכות מפתיעה, שכן התשואות על אגרות החוב של ארה"ב רושמות צניחה חדה ו-2 הנכסים מקיימים בדר"כ קורלציה הפוכה. 

ע"פ מספר דיווחים, סין ורוסיה מבצעות היום מכירה של חלק מיתרות הזהב שלהן במטרה להגן על המטבע המקומי (וייתכן שמדינות נוספות). עם זאת, חלק מהערכות מצביעות כי מדובר בסגירת פוזיציות של סוחרים לנוכח הירידות החדות (margin call).

הדיווחים על margin call לא צריכים להפתיע. מוקדם יותר הסברנו בביזפורטל מדוע הזהב לא יכול להוות מגן מפני האירועים סביב הקורונה (לכתבה המלאה). אחת הדרכים שמצאו החברות הסיניות להקטנת עלויות המימון היא שימוש של סחורה (זהב/כסף/נחושת/נפט) כביטחונות לטובת ההלוואות. התופעה הפכה לנפוצה כל כך עד שבתחילת 2018  היה קרוב למיליון טון נחושת שמשמשות כבטחונות. וכ-1,000 טון של זהב המשמש כביטחונות. ע"פ הערכות, כ-30% מגיוסי ההון של החברות בדירוג נמוך התבצע בשנים האחרונות באופן הזה. 

דרך גיוס הנ"ל עובדת היטב כאשר הדולר נחלש בעולם, היואן מתחזק, והסחורות מטפסות. ההשבתה המתמשכת של הכלכלה הסינית עשוי להוליד מצוקת נזילות עבור חברות רבות, למרות פעולות הבנק המרכזי במדינה. בסיטואציה זו, סחורה רבה ששימשה כביטחונות צפויה להשתחרר לשווקים ולהוריד את מחיר הסחורה.  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    Rogers 29/02/2020 22:05
    הגב לתגובה זו
    הניירות זה סתם משחק של בנקים
  • 3.
    השוק בבלבלה שטראמפ הנוכל יצר זה לא יגמר טוב..... (ל"ת)
    חנני 29/02/2020 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה הזמן לקנות, פיזי בלבד לא ניירות (ל"ת)
    אופטימי 29/02/2020 07:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וואי 29/02/2020 03:34
    הגב לתגובה זו
    אז הטענה שבזמן משבר רצים לזהב זה שקר מוחלט
  • לא הבנתה 29/02/2020 19:16
    הגב לתגובה זו
    איש
  • לא הבנת- המצב כל כך חמור שכבר משתמשים בזהב לשעת חירום (ל"ת)
    זה כבר מעבר למשבר זה 29/02/2020 18:33
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.