מטיל זהב
צילום: Istock

מדוע זהב לא יכול להגן על התיק מפני נגיף הקורונה?

משקיעים רבים רואים כעת במתכות כנכנס המגן מפני האירועים האחרונים סביב נגיף הקורונה בסין. במציאות, אם אכן השיתוק הכלכלי בסין יעורר משבר בסקטור הפרטי, סחורה רבה צפויה לשטוף את השווקים
עמית נעם טל | (12)

מחיר הזהב השלים בחודשיים האחרונים זינוק של יותר מ-7%, בעיקר לנוכח הירידה המתמשכת בתשואות האג"חים.כעת, רבים רואים בסחורה כנכנס המהווה "הגנה" מפני האירועים האחרונים סביב נגיף הקורונה בסין, אך האם מדובר בהגנה טובה לתיק מפני משבר בסין? כלל לא בטוח. 

התשובה לכך היא האופן שבו הסקטור הפרטי בסין גייס הון במהלך העשור האחרון. אחת הדרכים שמצאו החברות הסיניות להקטנת עלויות המימון היא שימוש של סחורה (זהב/כסף/נחושת/נפט) כביטחונות לטובת ההלוואות. התופעה הפכה לנפוצה כל כך עד שבתחילת 2018  היה קרוב למיליון טון נחושת שמשמשות כבטחונות. וכ-1,000 טון של זהב המשמש כביטחונות. ע"פ הערכות, כ-30% מגיוסי ההון של החברות בדירוג נמוך התבצע בשנים האחרונות באופן הזה. 

>>>נגיף הקורונה - עדכונים בזמן אמת

דרך גיוס הנ"ל עובדת היטב כאשר הדולר נחלש בעולם, היואן מתחזק, והסחורות מטפסות. ההשבתה המתמשכת של הכלכלה הסינית עשוי להוליד מצוקת נזילות עבור חברות רבות, למרות פעולות הבנק המרכזי במדינה. בסיטואציה זו, סחורה רבה ששימשה כביטחונות צפויה להשתחרר לשווקים ולהוריד את מחיר הסחורה.  

במקביל, נציין כי מדינות רבות עשויות להשתמש ברזרבות המט"ח שלהן במטרה לשמור על ערך המטבע המקומי. אחת המדינות הבולטות בהקשר זה היא רוסיה, שהכנסותיה תלויות משמעותית במחיר הנפט. הרובל הרוסי ירד ב-5.5% מתחילת 2020, כאשר ירידה של הנפט מתחת לרף ה-50 צפויה להוסיף ללחץ על הכלכלה. 

מנגד יש לציין כי הירידה החדה בתשואות האג"חים של ארה"ב והשלב האחרון בתהליך הרגולציה על שוק הנגזרים (standardized Initial Margin) צפויים להמשיך לספק רוח גבית לסחורה (כפי שציינו באתר בדצמבר האחרון). עם זאת, חשוב להדגיש כי נכנסו כעת משתנים חדשים שצפויים להשפיע גם הם על מחיר הסחורה. 

גרף שבועי שמחיר הזהב בעשור האחרון: משבר בסין טוב לסחורה? לא בטוח

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    כן לא 14/02/2020 13:54
    הגב לתגובה זו
    יש משבר אז לא זהב, אין משבר אז לא זהב. אז מתי כן??? עייפנו מהשקר המגמתי.
  • 10.
    בגלל המחזוריות עת הריבית הגיעה (ל"ת)
    תש 11/02/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בפעם האחרונה שהזהב עלה המשקיעים הרוויחו למעלה מ-850% . (ל"ת)
    קש 11/02/2020 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מה עם ספקולציה או ירידת ערך הכסף ? (ל"ת)
    קש 11/02/2020 15:51
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    חני 11/02/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    אכן זהב נחשב כהשקעה טובה לטווח ארוך אבל לפי דעתי אין קשר בין עלייתו ומחלת הקורונה ואולי יותר טוב להשקיע במניות הקמח ודברי מזון למרות שהמדע התקדם ויהיה מאחורנו ומי שנדבקים הם העמים האוכלים כל מה שזז וחי
  • 6.
    דן 11/02/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    כל ההדפסות המסיביות מ 2008 + הריבית האפסית , יבואו לידי ביטוי בקרוב בזהב , ההדפסות יהיוו כמשקולת אדירה להקפצת הזהב למקום לו הוא ראוי .
  • אונקיה 16/02/2020 01:35
    הגב לתגובה זו
    בעשר השנים הקרובות
  • 5.
    נודי חודי 11/02/2020 07:44
    הגב לתגובה זו
    רק זהב יציל מפני הדפסת כספים מטורפת שתגיע בקרוב כל הזהב שאתה מדבר עליו כבטחונות בסיו - יש קונים בשוק הפיזי שבלי למצמץ יבלעו הכל המוסדיים המובילים מתחילים לאגור זהב תמשיך להקשיב להנק ולא תגיע רחוק
  • 4.
    יעלי 11/02/2020 02:56
    הגב לתגובה זו
    הוא יכול להגן גם נגד איידס או רק נגד טיפשות מה עם רופט אלילים יכול לרפא או שאולי נקריב קורבן
  • 3.
    המבין 10/02/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
    צפי ל 3000 דולר ויותר בסוף השנה
  • 2.
    איציק 10/02/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    זהב זה לא השקעה, זה פוליסת ביטוח כנגד המניפולציות שעושים הבנקים המרכזיים, וזהב אי אפשר להדפיס
  • 1.
    אופטימי 10/02/2020 17:40
    הגב לתגובה זו
    זהב וכסף זה כלי להגנה מפני אינפלציה, ועם כמות הכסף שהבנקים בעולם מדפיסים, זה הזמן להתמגן.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.