מטיל זהב
צילום: Istock

3 הגורמים שצפויים להעניק רוח גבית לזהב במהלך 2020

מחיר הזהב בדרך להשלים זינוק של קרוב ל-19% ב-2019. לקראת 2020: הפד' ובעיקר רגולציה חדשה בשוק הנגזרים בארה"ב צפויים להעניק רוח גבית לסחורה
עמית נעם טל | (7)

לאחר מספר שנים של דשדוש, המשקיעים בזהב רושמים תשואה של קרוב ל-19% ב-2019, כאשר מחיר הסחורה עומד כעת על 1,520 דולרים לאונקיה – שיא של קרוב ל-6 שנים. האם הזהב צפוי להמשיך לטפס ב-2020? 3 גורמים שעשויים להמשיך לגרום למחירים לעלות.

הסיבה הראשונה היא הגנה מפעולות הפד'. בנובמבר האחרון פרסם הבנק המרכזי בארה"ב מחקר ובו טען כי יישום גישת התיאוריה המונטרית המודרנית (MMT), שטוענת כי הממשלה לא צריכה לדאוג לחובותיה שכן היא יכולה להדפיס כסף, עשויה להיות הרסנית (למחקר של הפד'). למרות שאף אחד לא יודה בכך, הפד' החל בחודשים האחרונים לממן את הגירעון הממשלתי של ארה"ב, לאחר שהמערכת הבנקאית נכשלה לעשות זה (לכתבה המלאה). לספקנים – שימו לב שהסכום שהזריק הפד' למערכת הבנקאית הוא כמעט כל הסכום שגייס הממשל האמריקני ברבעון האחרון. 

לנוכח המצב הפיננסי של הבנקים בארה"ב ולנוכח הגירעון הגדול של הממשל האמריקני בשנה הקרובה (מעל טריליון דולר), יהיה קשה לראות את הפד' לא נדרש להמשיך להתערב במימון הגירעון האמריקני. זהב בסיטואציה כזו עשוי לקבל רוח גבית משמעותית. 

הסיבה השנייה היא הורדת ריבית נוספת בארה"ב במהלך 2020, תרחיש שהשווקים לא מגלמים כעת. כפי שהסברנו מוקדם יותר החודש ב- BIZPORTAL (לכתבה המלאה), אם הפד' אכן יצטרך לממן את הגירעון האמריקני, הוא יהיה חייב קודם כל להוריד את הריביות. 

הסיבה השלישית וככל הנראה המשמעותית ביותר היא הניסיון הצפוי לבצע רגולציה על שוק הנגזרים. השלב האחרון ב-standardized Initial Margin היה צפוי להתרחש בספטמבר 2020, אך פוצל לפני מספר חודשים ל-2, כאשר רק חלק מהגופים הפיננסים ידרשו לעמוד בקריטריונים בספטמבר הקרוב. מדובר ברפורמה מסובכת, כאשר אנו ספקנים בנוגע ליכולת לבצע רגולציה על שוק כה גדול מבלי לגרום לאירועים חריגים (בפרט בשוק ה-CLO), כאשר רב הנסתר מהגלוי בשוק זה.

אחת ההשפעות העיקריות של הרפורמה צפויה להיות גידול הביקוש לביטחונות איכותיים – מזומן, אג"ח ממשלתי וזהב

גרף הזהב בשנה האחרונה: המומנטום חוזר בשבועיים האחרונים

איך נחשפים לסקטור? הדרך הפשוטה ביותר היא דרך תעודת סל העוקבת אחר מחיר הסחורה, ולא חסר כאלה. הפופולריות בין תעודות הסל היא GLD ואחריה היא IAU. דרך נוספת להיחשף היא באמצעות השקעות בתעודות הסל העוקבות אחרי חברות הכרייה, שמקיימות בדר"כ קורלציה גבוהה מול מחיר הסחורה, אך נציין כי הן תנודתיות יותר. דרך מסחר נוספת היא באמצעות רכישות של חוזים על הסחורה, אך יש לציין כי היא מסוכנת יותר ואיננה מתאימה לרוב המשקיעים.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מייק 01/01/2020 03:13
    הגב לתגובה זו
    העיקר לחממם ניירות וליצור ערך על אוויר. אתם תראו בסוף כאשר הכל יתפרק כיצד כל המומחים דה לה שמאטה יעלמו
  • רז 01/01/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
    .
  • 4.
    רפול 31/12/2019 21:12
    הגב לתגובה זו
    ללכת על סחורת הכסף. בדרכ היא עולה יותר ואם מנש רוצים להתפרע אז לקחת תעודת סל slv או ממש להתפרע ממונף פי 3 כלומר uslv
  • 3.
    כתבה מגמתית. הזהב ירד (ל"ת)
    כורכי 31/12/2019 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תודה, לא ידעתי על הרגולציה (ל"ת)
    שמוליק 31/12/2019 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למה זהב? 31/12/2019 20:01
    הגב לתגובה זו
    הכסף לא נגמר וגם לא ייגמר
  • שמוליק 31/12/2019 22:12
    הגב לתגובה זו
    כלומר הזהב יעלה, זה מה שמסבירים לך בכתבה
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


נשיא צרפת מקרון
צילום: איי.פי

פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית

הדירוג ירד לרמה של A+ בעקבות גירעון ממשלתי גדל, חוסר יציבות פוליטית והתקרבות לבחירות הנשיאות ב-2027



רן קידר |

בצל משבר פוליטי מתמשך וניסיונות כושלים לייצב את הגירעון, סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי של צרפת מרמה AA- לרמה A+. מדובר בצעד נוסף שממחיש את האתגרים הפיסקליים והפוליטיים שמולם ניצבת הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו.


צרפת מדורגת כעת באותה רמת דירוג כמו בלגיה, ונמוך במדרגה אחת מהדירוג של בריטניה. לפי פיץ', צרפת מתמודדת עם מגבלות משמעותיות ביכולתה להגיב לזעזועים חדשים, בשל רמות החוב הגבוהות. הדירוג הנוכחי נמצא שש דרגות מעל דירוג השקעה ספקולטיבי, אך ירידה נוספת עלולה להעמיד את צרפת בפני אתגרים מימוניים משמעותיים, כולל פגיעה בגישה למקורות אשראי זולים.

שלוש ממשלות בתוך שנה, וללא אופק פיסקלי ברור

המהלך של פיץ' מגיע ימים ספורים לאחר התפטרות הממשלה האחרונה, בעקבות כישלון בהעברת תכנית לצמצום הגירעון. מאז הבחירות החוזרות ביוני 2024, הפוליטיקה בצרפת ממשיכה להתפצל לשלוש קבוצות עיקריות בפרלמנט, ימין קיצוני, שמאל רדיקלי ומרכז, שאינן מצליחות לייצר רוב להעברת חוקים תקציביים. המבוי הסתום הזה לא רק מעכב חקיקה אלא גם יוצר סיכון לכך שתקציב 2026 כלל לא יאושר בזמן, תרחיש שיחייב את הממשלה לפעול תחת מגבלות של תקציב בסיסי בלבד, מצב שמקשה עוד יותר על יישום צעדים פיסקליים יזומים.


בתוך כך, מונה סבסטיאן לקורנו לראש ממשלה חדש, עם מנדט מהנשיא עמנואל מקרון לנהל מו"מ עם האופוזיציה סביב התקציב הבא. אלא שגם בממשלה הנוכחית לא מסתירים שהמטרה לצמצם את הגירעון מ-5.4% מהתוצר ל-4.6% נראית כעת לא ריאלית.

פיץ' הדגישה שהפיצול הפוליטי והכישלון בהצבעת האמון האחרונה הם עדות לכך שהמערכת מתקשה להוציא לפועל מהלכים מהותיים לצמצום הגירעון. לדבריה, יעד הפחתת הגירעון לרמה של 3% עד 2029 - שנקבע בממשלה הקודמת - נראה כעת רחוק מתמיד. ככל שמתקרבות הבחירות לנשיאות ב-2027, הסיכוי למהלכים דרמטיים בתחום התקציב הולך ופוחת, מה שמעורר חשש להמשך גידול בגירעון גם בטווח הבינוני.