הבורסה בסין לקראת מרחץ דמים - האם הממשל יתערב והאם זה יכול להביא לשיחות עם ממשל טראמפ?
המשקיעים הסינים חוזרים מחופשת החג היישר לאחד מימי המסחר שעלול להיות מהגרועים מעולם; סין היא הנפגעת הגדולה מהמכסים של טראמפ; השוק יכול ליפול כ-10%, אבל הממשל הסיני יכול להתערב ויכול גם לשלוח מסרים של פיוס ורצון לדבר; בינתיים מעל 50 מדינות החלו בסוג של שיחות עם הממשל
השווקים הסיניים חוזרים לפעילות בעוד מספר שעות, לאחר חופשה ממושכת, ועל רקע מתיחות סחר הולכת וגוברת עם ארצות הברית. מדיניות המכסים החדשה של ממשל טראמפ, הכוללת מכס של 10% על כל היבוא לארצות הברית ומכסים נוספים על 185 מדינות, כולל סין, מעוררת חששות כבדים לנפילות שערים. סין הודיעה על תגובה בדמות מכס של 34% על סחורות אמריקניות, שייכנס לתוקף ב-10 באפריל. אנליסטים צופים תנודות משמעותיות בשוק הסיני עם החזרה למסחר. מה צפוי בפתיחה, ואיך זה ישפיע על הכלכלה?
מלחמת הסחר מפילה את השווקים
החופשה בסין מנעה תגובה מיידית של הבורסה הסינית, אבל אם משליכים מהבורסות בעולם הרי שצפויה ירידה של עד 10% - "מרחץ דמים" בבורסה הסינית. המשקיעים חוששים ובצדק והתחזיות לשוק קודרות.
קינגר לאו, אסטרטג המניות הראשי של סין בגולדמן סאקס, שיתף הערכה יחסית זהירה. הוא ציין כי השוק הסיני הראה עמידות עד כה מסיבות כמו אפשרות למשא ומתן שיוביל להפחתת מכסים, ציפייה לתמריצים כלכליים מסין, וזרימת השקעות משמעותית מהונג קונג ליבשת סין – מה שמכונה "רכישות דרום-צפון". הכוונה היא למשקיעים בהונג קונג (הדרום) שקונים מניות של חברות ביבשת סין (הצפון) דרך תוכניות מאושרות כמו Stock Connect, שהגיעו השנה להיקף של 64 מיליארד דולר.
עם זאת, לאו מזהיר כי המתיחות הגוברת והאירועים הצפויים בלוח הזמנים הפוליטי עלולים להאט את השוק, והוא צופה ירידות בטווח הקצר עד שתתבהר התמונה סביב המכסים.
- גולדמן זאקס מעלה תחזיות למניות בסין: "העליות יימשכו למרות הכל"
- החשש מהתחממות מלחמת הסחר מוריד את השווקים באסיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'יי.פי מורגן העלו את ההסתברות למיתון כלכלי עולמי ל-60%, והעריכו כי המכסים יפגעו בצמיחה של ארצות הברית וישפיעו גם על סין, שתלויה ביצוא. לעומת זאת, גולדמן סאקס צופים כי תמריצים כלכליים מסין – כמו הורדת ריביות והגדלת השקעות בתשתיות – עשויים לרכך את ההשפעה, עם תחזית צמיחה של 4.5% ב-2025 לעומת 4.9% ב-2024.
ומה ההערכות לגבי המסחר בבורסה? מורגן סטנלי וברקליס מעריכים כי מדדי המניות המובילים בסין עלולים לרשום ירידות של 5%-10% בפתיחה, בהתבסס
על התגובה השלילית של משקיעים זרים בשבוע שעבר. עם זאת, תגובה מהירה של ממשלת סין – כמו הכרזה על תמיכה כלכלית – עשויה להפחית את הירידות.
המסחר בסין - לפני וול סטריט
השווקים הסיניים, כולל Shanghai Composite ו-CSI 300, נפתחים בשעה 9:30 בבוקר לפי שעון סין (UTC+8), שהם 1:30 לפנות בוקר לפי שעון גריניץ' (UTC). השווקים האמריקניים, כמו NYSE ו-Nasdaq, נפתחים ב-9:30 בבוקר שעון החוף המזרחי (EST, UTC-5), שהם 14:30 לפי שעון גריניץ'. המשמעות היא שהשוק הסיני ייפתח כ-13 שעות לפני השוק האמריקני, מה שייתן למשקיעים תמונה ראשונית של התגובה הסינית לפני תחילת המסחר בארצות הברית.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
זה יכול לגרום לכמה תהליכים. הממשל בסין יודע ומבין כמובן שתהיה תגובה קשה, אבל אולי כשהוא יראה אותה בעיניים הוא ינסה לזרז את השיחות עם הממשל האמריקאי. חשוב להבהיר שהסינים וגם האמריקאים הביעו נכונות לדבר, רק שסין להבדיל מהאיחוד האירופי לא חיכתה לשיחות כדי להפעיל העלאת מכסים וביום שישי העלתה את המכסים על סחורה אמריקאית ל-34%.
שאלות ותשובות על השוק והמסחר בסין
מה יקרה לשוק הסיני אם הירידות בפתיחה יהיו חדות מאוד?
ירידות חדות עלולות לעורר תגובת שרשרת של מכירות בהלה, במיוחד בקרב משקיעים פרטייםשמהווים כ-70% מהמסחר בסין. זה עשוי להוביל לנפילה של יותר מ-10% במדדים המובילים ביום הראשון, ולגרור לחץ נוסף על חברות שתלויות ביצוא לארצות הברית. עם זאת, ממשלת סין עשויה להתערב במהירות עם צעדים כמו הזרמת כספים לשוק או הגבלות זמניות על מכירות, כדי לייצב את המצב.
כיצד הממשלה הסינית יכולה להשפיע על השוק ביום שני?
הממשלה יכולה להכריז על תמריצים כלכליים, כמו הורדת ריבית, הגדלת ההשקעה בתשתיות, או תמיכה ישירה בחברות גדולות. ב-2024 היא כבר השתמשה בצעדים דומים כדי לבלום ירידות, וההיסטוריה מראה שהיא לא מהססת לפעול כשהשוק תחת לחץ. הכרזה כזו לפני הפתיחה או במהלך היום עשויה להרגיע משקיעים ולצמצם את הנזק.
מה תפקידם של המשקיעים הפרטיים במסחר?
המשקיעים הקמעונאיים, ששולטים ברוב נפח המסחר בסין, נוטים לקבל החלטות רגשיות יותר מאשר מוסדיים. אם הם יראו ירידות חדות, רבים עשויים למכור במהירות, מה שיגביר את התנודתיות. לעומת זאת, אם השוק יראה סימני התאוששות מוקדמת, הם עשויים להצטרף לגל קניות ולתמוך בעליות.
איך חברות סיניות גדולות יושפעו מהמכסים?
חברות תלויות יצוא, כמו יצרניות אלקטרוניקה או טקסטיל, צפויות לספוג מכה משמעותית כי המוצרים שלהן יהפכו יקרים יותר בארצות הברית, מה שעשוי להפחית את הביקוש. לעומת זאת, חברות שפונות בעיקר לשוק המקומי, כמו בנקים או חברות נדל"ן, עשויות להפגין עמידות יחסית, במיוחד אם הממשלה תתמוך בצריכה הפנימית.
האם משא ומתן בין סין לארצות הברית יכול לשנות את המצב?
בהחלט. אם שני הצדדים יגיעו להסכמות להפחתת המכסים, השווקים יגיבו בחיוב, והירידות עשויות להפוך לעליות מהירות. עם זאת, כרגע אין סימנים קונקרטיים להתקדמות כזו, והטון של ממשל טראמפ נשאר נוקשה, מה שמפחית את הסבירות לתפנית מיידית.
מה תהיה ההשפעה של השוק הסיני על שווקים אחרים בעולם?
כיוון שהשוק הסיני נפתח לפני השוק האמריקני, ירידות משמעותיות עשויות להדביק שווקים באסיה, כמו יפן וקוריאה הדרומית, ולשמש אות אזהרה למשקיעים באירופה ובארצות הברית. לעומת זאת, אם סין תצליח לייצב את השוק, זה עשוי להרגיע את השווקים הגלובליים ולמנוע תגובת שרשרת שלילית. בכל מקרה, צריך להזכיר שהירידות בשווקים הסיניים צפויות. השווקים איבדו קרוב ל-105 בשעה שבסין היה חופש.
- 4.אנונימי 07/04/2025 12:57הגב לתגובה זובנה להם נמל שלא עובד ב300 מיליון דולר
- 3.סין עברה משברים חמורים יותר . (ל"ת)עושה חשבון 06/04/2025 22:33הגב לתגובה זו
- 2.חברות ישראליות לקראת חדלות פרעון. 06/04/2025 22:05הגב לתגובה זובשלוש החברות האילו נדרש לפטר חצי מהמנהלים ולקצץ לחצי את המנהלים שלא מפוטרים.
- 1.פלישת סין לטיוואן. 06/04/2025 22:02הגב לתגובה זוהסינים ינחיתו נוקאאוט על הבורסה בארהב.ארהב הולכת למיתון קשה שימשל עשר שנים.גם בישראל הולכים למיתון מחירי הדירות יקרסו ב 50 אחוז.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
