ג'ק מא, מייסד עליבאבא
צילום: getty images, Chesnot

פריצת דרך סינית ב-AI: אנט גרופ מפתחת מודלים זולים בעזרת שבבים מקומיים

החברה הנתמכת על ידי ג'ק מא טוענת כי הצליחה להוזיל את עלות אימון המודלים ב-20%, תוך שימוש בטכנולוגיה סינית במקום שבבים מתקדמים של אנבידיה, מהלך שעשוי לשנות את מאזן הכוחות בזירת ה-AI

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה ג'ק מא עליבאבא

ענקית הפינטק הסינית אנט גרופ, הנתמכת על ידי ג'ק מא, הציגה בימים האחרונים התקדמות משמעותית בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית, כשהיא מדווחת על הצלחה באימון מודלים מתקדמים באמצעות שבבים מתוצרת סין ללא צורך בשבבים היקרים והמתקדמים של אנבידיה. באמצעות גישה טכנולוגית שנקראת "Mixture of Experts", אנט הצליחה לחסוך כ-20% בעלויות האימון של מודלים גדולים, מה שעשוי לאפשר כניסה רחבה יותר של שחקנים סיניים לתחום ולהפחית את התלות בטכנולוגיה מערבית בעידן של מגבלות ייצוא מחמירות מצד ארה"ב.


לפי הדיווחים, אנט גרופ הצליחה לאמן את מודלי הבינה המלאכותית שלה תוך שימוש בשבבים מתוצרת ענקיות טכנולוגיה סיניות כמו עליבאבא ו-Huawei, ואף הסתמכה בחלק מהמקרים על שבבים של AMD. החברה פרסמה לאחרונה מאמר מחקרי שבו טענה כי המודלים שפיתחה - Ling-Plus ו-Ling-Lite - הצליחו להציג תוצאות דומות, ואף לעיתים טובות יותר, ממודלים של מטא ו-DeepSeek במדדים שונים. אם הטענות יתבררו כנכונות, מדובר בקפיצת מדרגה עבור התעשייה הסינית, שהצליחה לעקוף מגבלות על שבבים כמו Nvidia H800, הנתונים לאיסור ייצוא מארה"ב לסין. 

המודלים של אנט משתמשים בגישה שמחלקת את המשימות ל"מומחים" פנימיים בתוך המודל, מה שמייעל את האימון ומפחית עלויות. החברה טוענת כי הצליחה לאמן טריליון טוקנים בעלות של כ-5.1 מיליון יואן בלבד,  נמוך משמעותית מהעלויות המקובלות בתעשייה כיום.


מעבר לטכנולוגיה, אנט כבר מתחילה ליישם את המודלים שפיתחה במגזרי מפתח. לאחרונה היא רכשה את פלטפורמת הבריאות הסינית Haodf.com והשיקה שירותים מבוססי AI רפואי. בין היתר, החברה מפעילה עוזר וירטואלי לרופאים לניהול רשומות רפואיות, ושירותי ייעוץ רפואי דיגיטלי בבתי חולים בבייג'ינג, שנגחאי ועוד. בנוסף, אנט השיקה שני סוכני AI רפואיים - Angel ו-Yibaoer, הפועלים ביותר מ-1,000 מוסדות רפואיים ומסייעים גם בשירותי ביטוח רפואי. גם אפליקציית התשלומים של אנט, Alipay, כוללת כיום מודול לניהול בריאות אישי המבוסס על הבינה המלאכותית שפיתחה. בעולם שבו עלות הפיתוח של AI הופכת לחסם משמעותי, המהלך של אנט מסמן מגמה חדשה, כזו שבה החדשנות לא תמיד תלויה בשבבים היקרים ביותר, אלא בגישות יצירתיות ויעילות לשימוש בטכנולוגיה הקיימת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עליונות טכנולוגית סינית. 03/04/2025 09:06
    הגב לתגובה זו
    הבורסה הישראלית תתרסק יחד עם הבורסה האמריקאית.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.