ג'ק מא, מייסד עליבאבא
צילום: getty images, Chesnot

פריצת דרך סינית ב-AI: אנט גרופ מפתחת מודלים זולים בעזרת שבבים מקומיים

החברה הנתמכת על ידי ג'ק מא טוענת כי הצליחה להוזיל את עלות אימון המודלים ב-20%, תוך שימוש בטכנולוגיה סינית במקום שבבים מתקדמים של אנבידיה, מהלך שעשוי לשנות את מאזן הכוחות בזירת ה-AI

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה ג'ק מא עליבאבא

ענקית הפינטק הסינית אנט גרופ, הנתמכת על ידי ג'ק מא, הציגה בימים האחרונים התקדמות משמעותית בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית, כשהיא מדווחת על הצלחה באימון מודלים מתקדמים באמצעות שבבים מתוצרת סין ללא צורך בשבבים היקרים והמתקדמים של אנבידיה. באמצעות גישה טכנולוגית שנקראת "Mixture of Experts", אנט הצליחה לחסוך כ-20% בעלויות האימון של מודלים גדולים, מה שעשוי לאפשר כניסה רחבה יותר של שחקנים סיניים לתחום ולהפחית את התלות בטכנולוגיה מערבית בעידן של מגבלות ייצוא מחמירות מצד ארה"ב.


לפי הדיווחים, אנט גרופ הצליחה לאמן את מודלי הבינה המלאכותית שלה תוך שימוש בשבבים מתוצרת ענקיות טכנולוגיה סיניות כמו עליבאבא ו-Huawei, ואף הסתמכה בחלק מהמקרים על שבבים של AMD. החברה פרסמה לאחרונה מאמר מחקרי שבו טענה כי המודלים שפיתחה - Ling-Plus ו-Ling-Lite - הצליחו להציג תוצאות דומות, ואף לעיתים טובות יותר, ממודלים של מטא ו-DeepSeek במדדים שונים. אם הטענות יתבררו כנכונות, מדובר בקפיצת מדרגה עבור התעשייה הסינית, שהצליחה לעקוף מגבלות על שבבים כמו Nvidia H800, הנתונים לאיסור ייצוא מארה"ב לסין. 

המודלים של אנט משתמשים בגישה שמחלקת את המשימות ל"מומחים" פנימיים בתוך המודל, מה שמייעל את האימון ומפחית עלויות. החברה טוענת כי הצליחה לאמן טריליון טוקנים בעלות של כ-5.1 מיליון יואן בלבד,  נמוך משמעותית מהעלויות המקובלות בתעשייה כיום.


מעבר לטכנולוגיה, אנט כבר מתחילה ליישם את המודלים שפיתחה במגזרי מפתח. לאחרונה היא רכשה את פלטפורמת הבריאות הסינית Haodf.com והשיקה שירותים מבוססי AI רפואי. בין היתר, החברה מפעילה עוזר וירטואלי לרופאים לניהול רשומות רפואיות, ושירותי ייעוץ רפואי דיגיטלי בבתי חולים בבייג'ינג, שנגחאי ועוד. בנוסף, אנט השיקה שני סוכני AI רפואיים - Angel ו-Yibaoer, הפועלים ביותר מ-1,000 מוסדות רפואיים ומסייעים גם בשירותי ביטוח רפואי. גם אפליקציית התשלומים של אנט, Alipay, כוללת כיום מודול לניהול בריאות אישי המבוסס על הבינה המלאכותית שפיתחה. בעולם שבו עלות הפיתוח של AI הופכת לחסם משמעותי, המהלך של אנט מסמן מגמה חדשה, כזו שבה החדשנות לא תמיד תלויה בשבבים היקרים ביותר, אלא בגישות יצירתיות ויעילות לשימוש בטכנולוגיה הקיימת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עליונות טכנולוגית סינית. 03/04/2025 09:06
    הגב לתגובה זו
    הבורסה הישראלית תתרסק יחד עם הבורסה האמריקאית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social