גייטס ובזוס נלחמים על הליתיום של קונגו
חברת KoBold Metals הנתמכת על ידי ביל גייטס וג'ף בזוס מציעה לפתח אחד ממקורות הליתיום העשירים בעולם, בניסיון לבלום את ההשפעה הסינית בקונגו ולפתור סכסוך רווי מתחים על הזיכיון
חברת KoBold Metals, נתמכת על ידי ביל גייטס וג'ף בזוס, פועלת להיכנס לשוק הכרייה של קונגו עם כוונה ברורה: לפתח את אחד ממרבצי הליתיום הקשים הגדולים בעולם. החברה, המשתמשת בבינה מלאכותית כדי לאתר משאבים קריטיים למעבר האנרגיה העולמי, הגישה לממשלת קונגו הצעה
לפתח את מרבץ Roche Dure – אתר שעומד במוקד סכסוך משפטי ממושך בין חברות אוסטרליות, סיניות והממשלה המקומית. מדובר במהלך ראשון מסוגו של חברת כרייה אמריקאית גדולה במדינה האפריקאית, במהלך שיכול לשנות את מאזן הכוחות הגלובלי בשוק הליתיום.
ההצעה של KoBold מגיעה בעיתוי רגיש, לא רק בשל מחירי הליתיום שצנחו ביותר מ-80% מאז השיא ב-2022, אלא גם על רקע ההתרחבות המואצת של חברות סיניות באפריקה. Zijin הסינית, לדוגמה, כבר מחזיקה בזכויות על החלק הצפוני של המרבץ ומכוונת לפתיחת מכרה ליתיום ראשון בקונגו בתחילת 2026. במקביל, חברת AVZ Minerals האוסטרלית, שהייתה קרובה להתחיל בהקמה בשטח כולו, איבדה את זכויותיה ב-2023 לאחר שהממשלה ביטלה את ההסכם וחילקה את הרישיון בין כמה גורמים.
הצעת KoBold כוללת גם פתרון פוטנציאלי לסכסוך - החברה האמריקאית מציעה לקבל לידיה את החלק
הדרומי של המרבץ, בעוד Zijin תישאר עם החלק הצפוני. בתמורה, AVZ תקבל פיצוי כספי ותוותר על טענותיה לרישיון כולו. בנוסף, KoBold מבקשת שהממשלה תהיה בעלת מניות מיעוט בפרויקט, במקום החברה הממשלתית Cominiere, ששיתפה פעולה עם AVZ עד שהיחסים הידרדרו.
מי זו KoBold Metals?
KoBold Metals היא חברת כרייה וטכנולוגיה אמריקאית שהוקמה ב-2018, ופועלת לאיתור והפקה של משאבים חיוניים למעבר לאנרגיה מתחדשת – בעיקר ליתיום, קובלט, נחושת וניקל. החברה מתמקדת בפיתוח כלי בינה מלאכותית ואלגוריתמים ייחודיים שמאפשרים לה לזהות מרבצי מתכות נדירות באזורים גיאוגרפיים מורכבים, והיא פעילה כיום בלמעלה מ-70 אתרים ברחבי העולם, כולל בזמביה, קנדה, אוסטרליה, ארה"ב וקונגו. KoBold נהנית מתמיכה של שורה של גופים בולטים, בראשם Breakthrough Energy Ventures של ביל גייטס, Bezos Expeditions של ג'ף בזוס, וקרן ההשקעות של מייקל בלומברג. אף שלגייטס ובזוס אין מעורבות ישירה בניהול החברה, הקרנות שלהם הן בין המשקיעות המרכזיות. החברה מייצגת מגמה גוברת של מעורבות אמריקאית ישירה בשוקי חומרי הגלם הקריטיים לתעשיית הסוללות והרכבים החשמליים, בניסיון לצמצם תלות באספקה ממקורות בשליטה סינית.
- "אנבידיה יכולה להגיע ל-700 דולר"
- ביל גייטס: "ההון שלי יירד ב-99% ב-20 שנה" - לאן יילך הכסף?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המגעים מתנהלים במקביל לשיחות מתקדמות בין נשיא קונגו פליקס צ'יסקדי, לממשל טראמפ, בנוגע להסכם "מינרלים בתמורה לביטחון". קונגו, העשירה במשאבים אך מוכה בסכסוכים פנימיים, רואה בשיתופי פעולה עם
שחקנים מערביים דרך לייצב את כלכלתה ולמשוך השקעות איכותיות. KoBold כבר פועלת באזור – היא מפתחת מכרה נחושת בזמביה השכנה ומנהלת מעל ל-70 פרויקטים ברחבי העולם. במקרה זה, הכניסה לקונגו עשויה להוות נקודת מפנה – גם מבחינת פיתוח אחד ממקורות הליתיום החשובים בעולם,
וגם כתגובה אמריקאית לנוכחות הסינית הגוברת בשוק האנרגיה החדש. אם תצליח להגיע להסכמה עם כלל השחקנים המעורבים ולפתור את המחלוקות המשפטיות, החברה צפויה לבסס דריסת רגל משמעותית באחת המדינות הקריטיות בעתיד תעשיית הרכב החשמלי.

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?
גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה?
שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים.
(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")
התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת
אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב
אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.
- הנאסד״ק עלה ב-0.5%; אנפייז נפלה ב-15%, ורוניס צנחה ב-49%
- אנבידיה מזנקת 3.5%, גוגל ומטא מטפסות; איך "יום הפד" הולך להיפתח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.
אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
ענקית המסחר והענן רשמה ברבעון השלישי רווח של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות. חטיבת AWS זינקה ב־20%, והרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, בין היתר בזכות השקעותיה באנתרופיק ובתחום הבינה המלאכותית
אמזון Amazon.com Inc. -3.23% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה תוצאות חזקות מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 1.95 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.58 דולר, והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות שעמדו על 177.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 13% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הצמיחה נרשמה בכל מגזרי הפעילות של החברה: המכירות בצפון אמריקה עלו ב־11% ל־106.3 מיליארד דולר, במגזר הבינלאומי נרשמה עלייה של 14% ל־40.9 מיליארד דולר, ואילו חטיבת הענן AWS, מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, זינקה ב־20% ל־33 מיליארד
דולר, הקצב המהיר ביותר מאז 2022. מנכ"ל החברה, אנדי ג’סי, אמר כי "הבינה המלאכותית ממשיכה להניע שיפורים בכל תחום בעסק שלנו, ואנו רואים ביקוש חסר תקדים הן ב־AWS והן בתשתיות הליבה שלנו".
הרווח התפעולי של אמזון עמד על 17.4 מיליארד דולר,
בדומה לשנה שעברה, אך כלל שני חיובים חריגים: 2.5 מיליארד דולר בגין הסדר משפטי עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) ו־1.8 מיליארד דולר בהוצאות פיטורים. ללא אותם חיובים, הרווח התפעולי המתואם היה מגיע ל־21.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד
דולר ברבעון המקביל, בין היתר הודות לרווחי השקעה של 9.5 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת הבינה המלאכותית Anthropic.
בתחום הענן והבינה המלאכותית אמזון רשמה התקדמות ניכרת. החברה הודיעה על השקת Project Rainier, אשכול מחשוב אדיר שמכיל כמעט
חצי מיליון שבבי Trainium2, שבבים ייעודיים שפיתחה אמזון בעצמה לטובת הרצת מודלים מתקדמים של Anthropic. בנוסף, הושקו שרתים חדשים המבוססים על שבבי NVIDIA Grace Blackwell, לצד הרחבת שירותי Amazon Bedrock עם מודלים של OpenAI, Anthropic ו־DeepSeek. AWS גם הציגה כלים
חדשים למפתחים כמו AgentCore ו־Nova Multimodal Embeddings, שנועדו לשפר את החיפוש והאינטראקציה בין טקסט, תמונות, וידאו וקול.
- המספר היומי והאם אנחנו לקראת עלייה באבטלה?
- פיטורי ענק באמזון: 30,000 עובדים הולכים הביתה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביחידת הקמעונאות, אמזון המשיכה להשקיע בהאצת המשלוחים, והרחיבה את שירות ה־Same-Day Delivery לעשרות מדינות וקהילות
נוספות בארה"ב. שירות העוזר הקולי Rufus הגיע ל־250 מיליון משתמשים, והחברה מדווחת כי לקוחות המשתמשים בו נוטים להשלים רכישות בתדירות גבוהה יותר. במקביל, אמזון הרחיבה את יכולות ה־AI לסוחרים בפלטפורמה, כאשר יותר מ־1.3 מיליון מוכרים משתמשים כעת בכלים אוטומטיים ליצירת
תיאורי מוצרים.
