חברת בלוק סקוור
צילום: אתר SQUARE

בלוק מאבדת גבוה - בוול-סטריט אופטימיים

למרות נפילה של 18%, האנליסטים רואים אפסייד של מעל 35%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בלוק תשלומים

מניות חברת בלוק Block -7.73%   צנחו ב-18% ביום שישי, בעקבות פרסום תוצאות מאכזבות לרבעון הרביעי. הנפילה החדה, שממשיכה גם היום עם עוד 2%, היא הקשה ביותר מאז תקופת משבר הקורונה במרץ 2020, ולמעשה מהווה את הירידה השלישית בחומרתה בהיסטוריה של החברה.


בניגוד לרוח הפסימית השוררת בשוק, ב-BMO Capital Markets, רואים בנפילה הזדמנות דווקא. האנליסטים  שדרגו את המלצתם על המניה מ"ביצועי שוק" ל"ביצועי יתר", תוך שהוא מוריד את מחיר היעד מ-100 דולר ל-89 דולר - עדיין גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי ומשקף אפסייד של למעלה מ-35%.


לדברי האנליסטים, הירידה החדה יצרה "נקודת כניסה אטרקטיבית" למניה, ולמרות שתחזיות ההנהלה לרבעון הראשון של 2025 נותרו חלשות, ישנן סיבות לאופטימיות. האנליסט רופוס הון מעריך כי מכפיל הרווח של החברה צפוי להשתפר במחצית השנייה של השנה, וכי ציפיות ההנהלה לצמיחה ברווח הגולמי של מגזרי Square ו-Cash App נראות כעת מציאותיות יותר


נקודת אור משמעותית שמציין הון היא שנתוני נפח התשלומים של Square ברבעון הרביעי היו טובים מהציפיות, למרות האווירה הכללית המאכזבת בדו"ח. האנליסט סבור כי מערכת נקודות המכירה Square צפויה להרוויח מחדשנות מוצרית, שיפור בערוצי ההפצה, ואסטרטגיית מכירות מחודשת שכבר מתחילה להניב תוצאות. במקביל, הון צופה צמיחה משמעותית גם במגזר ה-Cash App של החברה, כאשר ההכנסה הממוצעת למשתמש צפויה להמשיך ולגדול. גורמים מרכזיים לצמיחה זו יהיו שירות ההלוואות Cash App Borrow, מערכת התשלומים Cash App Pay, והאינטגרציה של Afterpay עם כרטיס Cash App, המאפשרת למשתמשים לפרוס תשלומים בצורה נוחה.


נקודה מעניינת בניתוח של הון היא השינוי בגישת המשקיעים כלפי המניה. בעבר, XYZ הייתה מניה מוחזקת ביתר כאשר המשקיעים התמקדו בעיקר בהיבטים החיוביים של החברה. כעת, ההתייחסות מאוזנת יותר, מה שיוצר קרקע פורייה יותר לצמיחה בריאה ומבוססת של המניה בהמשך.


למרות המכה החזקה שספגה המניה, וול סטריט בכללותה נותרה אופטימית בזהירות. מתוך 44 אנליסטים, המסקרים את המניה, 33 עדיין ממליצים על קנייה או דירוג מקביל, שמונה ממליצים להחזיק, ורק שלושה ממליצים למכור - תמונה המעידה על אמון רחב יחסית בפוטנציאל ההתאוששות של החברה.


עבור משקיעים המתלבטים כעת האם לנצל את הירידה החדה, השאלה המרכזית נותרת האם מדובר בהזדמנות אמיתית או במלכודת דבש. הניתוח של BMO Capital Markets מציע שמדובר בתיקון זמני עבור חברה בעלת יסודות חזקים, אך כמו תמיד בשוק ההון, הזמן הוא שיכריע והמשקיעים יצטרכו לבחון את הדיווחים הרבעוניים הקרובים כדי לראות האם הפוטנציאל אכן יתממש.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social