ביטקוין זהב
צילום: טוויטר

מדוחות מיקרון ועד חוק הקלאריטי - סיכויים וסיכונים בשוק הקריפטו הדועך

שוק הקריפטו רושם התאוששות קלה בעקבות דוחות חזקים של מיקרון, אך האופטימיות מוגבלת. עיכובים בחוק הקלריטי, לחץ על חברות כרייה וסטרטג'י ותחזיות דוביות מעיבים על הסנטימנט. בטווח הארוך, טוקניזציה עשויה להיות המנוע האמיתי של הצמיחה

גיא טל |
נושאים בכתבה ביטקוין

התאוששות קלה בשוק הקריפטו בעקבות דוחות מיקרון

שוק המטבעות הדיגיטליים מצליח להתאושש מעט לאחר יום מסחר קשה, וזאת בזכות דוחות כספיים חיוביים של ענקית השבבים מיקרון. הדוחות המוצלחים של החברה, שנחשבת לאחת הנהנות המרכזיות מתנופת הבינה המלאכותית, הצליחו להרגיע את החששות בשווקים ולעורר מחדש את תיאבון הסיכון של המשקיעים בשעות הערב. מיקרון ריסקה את התחזיות הגבוהות גם כך עם רווח למניה של 25.11 דולר לעומת צפי של 20.71 דולר, בעקבות כך, מניית החברה זינקה בכ-7.9 אחוזים במסחר המאוחר והקפיצה יחד איתה גם את החוזים העתידיים על הנאסד"ק בכמעט 2%, וגם כמה מניות הקשורות לתחום הקריפטו בטווח של 2 עד 4 אחוזים. ההשפעה החיובית הזו הגיעה במהירות גם אל המטבעות המובילים. הביטקוין טיפס מהשפל שאליו הגיע במהלך היום, כשלראשונה מזה זמן רב חצה את רף ה-60 אלף דולר למטבע כלפי מטה, וחזר להיסחר מעל הרף הסימבולי. גם מטבע האת'ריום התאושש מעט, והצליח לכבוש מחדש את רמת 1,600 הדולרים. כאמור, קודם לכן במהלך המסחר ביום רביעי הגיע הביטקוין לשפל של 59,217, מחיר שלא נראה כבר 21 חודשים, דבר שהוביל גם לצניחה באלטקוינים ובמניות המגזר. הריפל התקרב לרמה של דולר לראשונה מאז בחירת טראמפ לנשיא והדוג'קין ביקר בשפל של סוף שנת 2023.

למרות ההתאוששות המסוימת בשעות האחרונות, לא ניתן לומר שהמגמה השלילית השתנתה.  גם השבוע שלל דעות הובעו ביחס לתנועת המחיר העתידית של שוק הקריפטו, לא מעט מהן פסימיות, אם כי כמעט כולם מסכימים שמתישהו המגמה תשתנה, ולא מדובר ב"סוף סיפור" של הביטקוין וחבריו הדיגיטליים. כך לדוגמה, חברת המחקר 10x ריסרץ' צופה כי מחיר הביטקוין עלול לרדת לרמה של 55 אלף דולר לפני שיגיע לתחתית המחזור הנוכחי, וזאת בשל התחזקות הדולר האמריקאי והמדיניות המוניטרית הקשוחה של הפד'. מצד שני מציינים בחברת המחקר כי מדדים כמו נזילות גלובלית ומגמות עונתיות מצביעים על כך שנקודת המפנה והשפל בשוק יתרחשו בין סוף אוגוסט לאוקטובר, כאשר חודש ספטמבר נחשב היסטורית לחלש ולאחריו צפויה התאוששות.

 

מה עוד גורם להיחלשות המתמשכת במחירי המטבעות? גם המימושים במניות הטכנולוגיה והשבבים (לפני דוחות מיקרון) תרמו לחולשה במטבעות הקריפטו. ייתכן שגורם נוסף ודי משמעותי הוא הקשיים שחוק קלריטי, נתקל בהם, כשהסיכוי להעברת החוק לפני פגרת אוגוסט הולכים ופוחתים. מטרת החוק, כידוע, היא להסדיר את הרגולציה בשוק הנכסים הדיגיטליים בארצות הברית, והוא חיוני לתפעול התקין של השוק והמשך התפתחותו, ויכול לתת דחיפה משמעותית למחירי המטבעות. כישלון בעמידה ביעד של פגרת אוגוסט עלול, לפי הסנאטורית סינתיה לומיס, לדחות את חלון ההזדמנויות החקיקתי הבא לשנת 2030. השווקים כבר מתחילים לתמחר את אי-הוודאות הזו, כאשר פלטפורמות הימורים מציגות סיכוי של פחות מ-50 אחוזים לאישור החוק השנה, והאנליסטים צופים כי אם החוק לא יעבור, השוק לא יחווה קריסה מיידית אלא "דימום איטי" של פרמיית העלייה שכבר נבנתה במחירים כשהתקוות היו גבוהות יותר.

הנכס הדיגיטלי החשוף ביותר לתוצאות החקיקה הוא המטבע XRP, שכן החוק אמור לקבע את סיווגו כסחורה באופן קבוע ולא כפרשנות הפיכה של רשויות הרגולציה. בנקים גדולים כמו ג'יי פי מורגן וסטנדרד צ'רטרד פירסמו תחזיות אופטימיות במקרה של מעבר החוק, הכוללות מחיר יעד של 8 דולר למטבע ה-XRP (פי 8 ממחירו הנוכחי) וזרימת כספים של מיליארדי דולרים לקרנות מחקות. כיום, כ-84 אחוזים מההשקעות בקרנות המחקות של XRP מגיעים ממשקיעים קמעונאיים, בעוד הגופים המוסדיים הגדולים מעכבים את כניסתם לשוק וממתינים להסדרה חוקית ברורה.

הסיכויים לאישור החוק בששת השבועות הקרובים נפגעו בעקבות קריסת שני ערוצי משא ומתן במקביל: הסכם אתיקה הנוגע לאחזקות הקריפטו של הנשיא, ומחלוקת מול ארגוני אכיפת חוק לגבי הגנות על מפתחים. מלבד התנגדות מצד גורמי אכיפת חוק ומוסדות פיננסיים, הצטרפה כעת קואליציה של מנהיגים קתוליים המזהירה כי החוק עלול להקל על מימון פעילות פלילית, כגון סחר בבני אדם, בשל סעיף המעניק הגנה משפטית למפתחי תוכנה מבוזרת. ללא הסכמות רחבות, החוק יתקשה להשיג את הרוב הנדרש של 60 קולות בסנאט, מה שעלול לדחות את הסדרת התחום בשנים רבות.


הנפגעים הישירים – חברות הכריה וחברות האוצר


הלחץ על מחיר הביטקוין פוגע בראש ובראשונה בחברות הכרייה. לאחר הירידות האחרונות, כ-20 אחוזים מכורי הביטקוין הפכו ללא רווחיים, כאשר מחיר המטבע נסחר מתחת לעלויות הייצור. הלחץ הכלכלי הוביל לירידה של 10 אחוזים בקושי הכרייה בשבוע השני של חודש יוני, מאחר שמפעילים בעלי עלויות גבוהות מכבים את המכונות, וכן לירידה בהכנסות היומיות של הכורים לממוצע נע של כ-30 מיליון דולר ביום לעומת יותר מ-50 מיליון דולר בקיץ שעבר. כתוצאה מכך, חברות כרייה ציבוריות נאלצו למכור למעלה מ-32,000 מטבעות ביטקוין ברבעון הראשון כדי לממן את פעילותן, ובכך יוצרות לחץ נוסף על המחיר.

 

נפגעת ישירה נוספת היא כמובן חברת סטרטג'י, שניצבת בפני לחצים פיננסיים גוברים, המאלצים אותה לשקול מחדש את מדיניות רכישת הביטקוין האגרסיבית שלה. על פי דוחות של חברת האנליטיקה CryptoQuant, החברה נדרשת לעצור את רכישות הביטקוין ולהתמקד בשיקום יתרות המזומנים שלה. המלצה זו מגיעה על רקע עלייה חדה בהתחייבויות הדיבידנדים של החברה, שזינקו פי 4 מתחילת שנת 2026 לכ-1.2 מיליארד דולר בשנה, לצד ירידה של 38% ביתרות המזומנים.

מניית הדיבידנד של החברה, STRC, נסחרת כעת בשפל של 82.50 דולר, כ-17.5% מתחת לערך הנקוב שלה, ומחיר שפל מאז הנפקתה הראשונית ביולי 2025, מה שמעיד על חוסר אמון גובר של המשקיעים ביכולת החברה לכסות את התחייבויותיה. הנייר, שנועד להציע תשואה גבוהה ותנודתיות נמוכה, חיוני לגיוס הון יעיל עבור החברה לצורך מימון חלוקת הדיבידנד השנתית בשיעור של 11.5%. הירידה החדה במחיר הביטקוין (BTC), לצד שורת החלטות ניהוליות, לחצו על מחיר המניה כלפי מטה.

מייסד החברה, מייקל סיילור, הגן ברשת החברתית על האסטרטגיה של החברה וציין כי עתודות הביטקוין והמזומנים של החברה עולות כעת על חובותיה בכ-48 מיליארד דולר, וכי מאז 2022 גייסה החברה מעל 60 מיליארד דולר לרכישת ביטקוין. מנגד, מבקר הביטקוין פיטר שיף טען כי משקיעים עשויים לנקוט בצעדים משפטיים נגד החברה וסיילור בגין הפרת כללי שיווק של רשות ניירות ערך האמריקאית. ג'ף דורמן, מנהל השקעות ראשי בארקה, העריך בהסתברות של 25% כי החברה תיאלץ למכור ביטקוין בשווי של בין 3 ל-4 מיליארד דולר כדי להקל על הלחץ, בעוד שחברת QCP העריכה כי اהמשאבים הנוכחיים יספיקו לכיסוי הדיבידנדים למשך 7.5 חודשים בלבד.  נכון לעכשיו, החברה מחזיקה ב-846,842 מטבעות ביטקוין בעלות ממוצעת של 75,656 דולר למטבע, מה שמותיר אותה עם הפסד "על הנייר" של כ-10.6 מיליארד דולר. מומחים מזהירים כי מכירת ביטקוין לכיסוי החובות תהיה טעות אסטרטגית שתממש הפסדים כבדים, ולכן החברה החלה לאחרונה להפנות חלק גדול יותר מהון שגויס למזומנים במקום לרכישות נוספות.


בתוך כך, יש מי שעדיין מאמין, ככל הנראה, בדרך של סטרטג'י ומנסה לחקות אותה. חברת סטרייב רכשה 759 מטבעות ביטקוין בשווי של כ-50 מיליון דולר, ובכך רשמה את הרכישה השבועית הגדולה ביותר שלה מזה חודשים, ואף עקפה את סטרטג'י עצמה. עסקה זו העלתה את סך אחזקות הביטקוין של החברה ל-19,864 מטבעות, המוערכים בכ-1.27 מיליארד דולר. החברה ממשיכה להרחיב את עמדת הביטקוין שלה, עם תוכנית פריסת הון מוכרזת של 4.2 מיליארד דולר שעדיין בתוקף.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

טוקניזציה – עתיד הקריפטו

הכלכלן נוריאל רוביני, הידוע בביקורתו החריפה על עולם הקריפטו, משנה כיוון ומצטרף לתחום הטוקניזציה. רוביני שותף לכתיבת נייר עמדה עבור מוצר השקעה בשם USAFi, המהווה גרסה מבוססת בלוקצ'יין של קרן סל הנסחרת בנאסד"ק. המוצר, המגובה בנכסים ריאליים כגון אג"ח ממשלתיות, נדל"ן וזהב, מוגדר על ידי החברה כ-"Technodollar" – נכס רזרבה דיגיטלי המיועד לשימור הון. המהלך משקף את המגמה הגוברת של מוסדות פיננסיים להעביר נכסים מסורתיים לרשתות בלוקצ'יין, שוק שערכו נאמד כיום ביותר מ-30 מיליארד דולר.

טוקניזציה, התהליך שבו זכויות קניין של נכסים מהעולם האמיתי, כמו מניות, אג"ח או נדל"ן, יכולות להיות מומרות לאסימונים בבלוקצ'יין, היא אחד התחומים הצומחים ביותר במרחב הנכסים הדיגיטליים ואולי "מקרה השימוש" המובהק ביותר בתחום הקריפטו. בנקים גלובליים, בורסות ומנהלי נכסים – כולל בלאקרוק, ג'יי.פי. מורגן, נאסד"ק ובורסת ניו יורק מאמצים יותר ויותר את הטכנולוגיה החדשה. הערכות שוק צופות כי נכסים "מטוּקנים" יכולים להגיע לשווי שוק של 5 טריליון דולר עד 2030 (לפי סיטי) או 18.9 טריליון דולר עד 2033 (לפי בוסטון קונסלטינג גרופ וריפל).

ריק אדלמן, דמות מובילה בתעשיית הקריפטו, טוען כי סנטימנט המשקיעים והיסודות התעשייתיים נעים בכיוונים מנוגדים. לדבריו, חברות מוול סטריט מגבירות את מעורבותן בתחום למרות סנטימנט שוק חלש. אדלמן מציין כי בעוד גורל חוק הקלאריטי עשוי לעצב את שוקי הקריפטו בחודשים הקרובים, בטווח הארוך הוא נותר אופטימי לגבי ביטקוין ותשתית הבלוקצ'יין כמנועי הצמיחה האמיתיים של התעשיה.

 

בתוך כך, שתי חברות מובילות בתחום הטוקניזציה, סקיוריטייז וטי-זירו, מתקרבות לעימות משפטי על קניין רוחני, בדיוק כשהתעשייה שהן עזרו ליצור מתחילה לחזר ברצינות אחר משקיעים מוסדיים בוול סטריט. סקיוריטייז הגישה תביעה לבית המשפט המחוזי בארה"ב בדלאוור, בבקשה לפסק דין הצהרתי כי היא אינה מפרה פטנטים שבבעלות חברת הטוקניזציה המתחרה טי-זירו. מהלך זה הגיע שבוע לאחר שטי-זירו שלחה לסקיוריטייז מכתב התראה, בטענה כי החברה מפרה מספר פטנטים הקשורים לתשתית ניירות ערך מבוססי בלוקצ'יין.

 


הוספת תגובה

תגובות לכתבה:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה