
"100 מיליארד דולר מובטחים": כך מיקרון היממה את האנליסטים
יצרנית השבבים הגיעה עם רף ציפיות גבוה לתוצאות אבל הצליחה להפתיע גם אותו; התחזית לרבעון הבא הקפיצה את המניה, אבל הסיפור הגדול הוא גם 16 הסכמים עד סוף 2030; וגם מה היו המסרים של המנכ"ל בשיחת המשקיעים?
השוק כבר ידע שהביקוש לזיכרונות סביב תשתיות AI חזק, האנליסטים כבר העלו תחזיות, והמניה כבר שיקפה לא מעט מהאופטימיות סביב מיקרון. ובכל זאת, כשהמספרים פורסמו, מיקרון הצליחה לעשות את מה שלא היה קל לעשות ברבעון כזה: להפתיע גם את מי שכבר ציפה להפתעה. מניית מיקרון (Micron Technology, Inc ) מזנקת דו ספרתית ומוחקת את הירידות העצבניות שנרשמו קודם לכן.
ההפתעה לא הייתה רק בשורת ההכנסות או הרווח, אף שגם שם הפער היה גדול. מיקרון דיווחה על הכנסות של 41.46 מיליארד דולר ורווח מתואם של 25.11 דולר למניה, הרבה מעל תחזיות האנליסטים. אבל הסיפור האמיתי היה בתחזית קדימה ובחוזים. הקונצנזוס לרבעון הבא עמד סביב 25-26 דולר רווח מתואם למניה, אבל כדי שהמניה באמת תגיב בחיוב היה צריך לראות מספר שמתקרב לאזור 30 דולר למניה. מיקרון נקבה ב-31 דולר לרבעון הבא.
זו כבר לא הייתה רק הכאה של הקונצנזוס, יש פה גם חצייה של רף פסיכולוגי. אם מיקרון, שבעבר נתפסה כחברת זיכרונות מחזורית מאוד, מסוגלת להדריך לרווח רבעוני של כ-31 דולר למניה, צריכים לחשוב עליה במונחים אחרים לגמרי: קצב רווח שנתי של 120-130 דולר למניה. וברמות המחיר הנוכחיות, גם אחרי העליות החדות במניה, זה עדיין משאיר אותה במכפיל חד-ספרתי.
עוד 'פיק' או שינוי פרדיגמה?
התגובה החזקה במניה לא הגיעה רק בגלל שהמספרים היו מצויינים. היא הגיעה כי הדוח הזה חיזק את התזה, אולי מיקרון כבר לא מניה מחזורית קלאסית של ענף הזיכרונות. אולי הביקוש ל-HBM, ל-DRAM ול-NAND, שמגיע ממרכזי נתונים, שרתי AI, רכבים חכמים ובהמשך גם רובוטיקה, מייצר מחזורים ארוכים יותר ופחות דומים למה שהכרנו בעבר.
הנקודה החשובה ביותר בדוח בכלל לא הייתה הרווח למניה. בסוף, כולם כבר הבינו שמיקרון מרוויחה הרבה כסף. השאלה החשובה היא האם היא תוכל לשמור על רווחיות גבוהה גם כשהמחזור יתקרר. כאן נכנס הנתון שבאמת הפתיע את האנליסטים והשוק בכלל: החברה חשפה כי חתמה על 16 הסכמים אסטרטגיים ארוכי טווח עם לקוחות, רובם לתקופה של כחמש שנים, מ-2026 ועד סוף 2030. חלק גדול מההסכמים כולל התחייבויות רכישה מסוג Take-or-Pay, כלומר לקוחות שמתחייבים לרכוש נפח מסוים של מוצרים לאורך זמן.
זה פרט חשוב מאוד, כי מיקרון במשך שנים הייתה שבויה של מחירי הספוט ושל המחזוריות בענף הזיכרונות. כשהביקוש עלה, המחירים עלו והרווחיות זינקה. כשהחברות הוסיפו קיבולת וההיצע הדביק את הביקוש, המחירים ירדו במהירות והרווחיות נחתכה. עכשיו מיקרון מנסה להכניס לתוך הענף הזה מרכיב חדש: חוזים ארוכים, התחייבויות מינימום, ובחלק מהמקרים גם מחירי רצפה. זה לא מבטל את המחזוריות, אבל זה כן עשוי לשנות את התיקון ביום שבו המחזור יתהפך.
וזה בדיוק מה שהאנליסטים ניסו להבין אחרי הדוח. אנג'לו זינו, אנליסט מוערך שמסקר את מיקרון, התקשה להגדיר את התוצאות במילה אחרת מלבד "פנומנליות". הוא הדגיש כי החברה עקפה את התחזיות שלו לרבעון הנוכחי בכ-6 מיליארד דולר, בעוד שהתחזית לרבעון הבא הייתה גבוהה בכ-8 מיליארד דולר מהמודל שלו. לדבריו, מיקרון נהנית כרגע משילוב חריג של צמיחה חזקה בהכנסות, ביקוש שלא מקבל מענה מלא מההיצע ורווחיות גולמית גבוהה במיוחד, שצפויה להגיע לכ-86% ברבעון הבא. "כשאנחנו מדברים על מכפיל חד-ספרתי לחברה כזאת, המניה עוד יכולה לעלות". זינו לא עצר רק במספרים. לדבריו, מיקרון כבר בעצם 'מכורה' למעשה לכל 2026, והוא מעריך שגם רוב 2027 עשויה להיות מכוסה מבחינת ביקושים.
סנג'אי המנכ"ל מספר למשקיעים על ביקושים מטורפים לשבבים
אם הדוח עצמו הראה את המספרים, שיחת הוועידה סיפקה את הסיפור שמיקרון מנסה למכור לשוק. מנכ"ל החברה, סנג'אי מהרוטרה, לא דיבר רק על רבעון חזק או על עוד תחזית גבוהה. הוא ניסה להסביר למשקיעים למה הביקוש לזיכרונות כבר לא נשען רק על מחזור רגיל של מחשבים, סמארטפונים ושרתים, אלא על שינוי רחב יותר באופן שבו העולם צורך כוח מחשוב.
אחד המסרים המרכזיים שלו היה שהביקוש לזיכרון מתרחב כמעט לכל תחום שבו נכנסת יותר בינה מלאכותית. זה מתחיל כמובן בדאטה סנטרים ובשרתי AI, אבל לא נעצר שם. מהרוטרה דיבר גם על רכבים חכמים, רובוטיקה, תעשייה ומערכות מחשוב חדשות, כאשר בכל אחת מהן כמות הזיכרון הנדרשת עולה בצורה חדה. במילים אחרות, מבחינת מיקרון, הזיכרון כבר לא נמצא בשולי סיפור ה-AI. הוא אחד הרכיבים שמאפשרים לו לקרות.
- מיקרון עקפה את הצפיות ומעלה תחזית: המניה מזנקת
- החברה שהרווח שלה זינק בכמעט 1,000% על רקע הביקוש לשבבי AI
בתחום הרכב, מהרוטרה הצביע על שינוי בהרכב השוק. לדבריו, "התמהיל של רכבי L2+ ומעלה יותר ממכפיל את עצמו השנה ליותר מ-20%, וצפוי לעבור את 40% עד 2030". המשמעות מבחינת מיקרון היא פשוטה: ככל שהרכב הופך לחכם ואוטונומי יותר, הוא צריך הרבה יותר זיכרון ואחסון. רכב כזה הוא כבר לא רק כלי תחבורה, אלא מערכת מחשוב ניידת עם חיישנים, מצלמות, תוכנה, עיבוד נתונים וקישוריות. כל שכבה כזאת מוסיפה ביקוש לזיכרון.
הדוגמה הבולטת יותר הגיעה מהרובוטיקה. מהרוטרה אמר כי "רובוטים הומנואידיים נושאים פי 10 יותר זיכרון מרכב L2+ ממוצע". זה משפט שמסביר למה מיקרון מנסה לחבר את עצמה לא רק לגל הנוכחי של שרתי AI, אלא גם לגלים הבאים של מחשוב פיזי, רובוטים ומערכות אוטונומיות. לדבריו, החברה מצפה ש"מחזור ביקוש משמעותי ורב-עשורי לזיכרון יתחיל בחלק השני של העשור". זה עדיין תחום מוקדם יחסית, אבל מבחינת מיקרון הוא מסמן עוד שכבת ביקוש שיכולה להגיע מעל הביקוש שכבר קיים היום מהדאטה סנטרים.
מהרוטרה גם ניסה להסביר למה ההיצע לא יכול להדביק את הביקוש במהירות. לדבריו, "טכנולוגיית תהליך בזיכרון נעשית מורכבת יותר עם כל דור חדש", והמעברים הטכנולוגיים עצמם גורמים לכך שקצב הגידול בהיצע נעשה איטי יותר. זו נקודה חשובה, כי בעבר השוק התרגל לחשוב על ענף הזיכרונות בצורה מחזורית ופשוטה יחסית: המחירים עולים, החברות מוסיפות קיבולת, ואז המחירים יורדים. מיקרון טוענת שהפעם קשה יותר להוסיף היצע במהירות, גם בגלל המורכבות הטכנולוגית וגם בגלל העלייה החדה בביקוש ל-HBM.
בהקשר הזה, מהרוטרה ציין כי "הצמיחה ב-HBM והעלייה ביחס ההמרה בכל דור חדש מפעילות לחץ נוסף על ההיצע של מוצרים שאינם HBM". כלומר, ככל שמיקרון ויתר היצרניות מפנות יותר משאבי ייצור לזיכרונות מתקדמים עבור AI, זה לא רק עונה על ביקוש חדש, אלא גם מצמצם את היכולת לספק מוצרים אחרים. כך נוצר לחץ רחב יותר על שוק הזיכרונות כולו, ולא רק על מוצר אחד.
המסר הזה התחבר גם להסכמים האסטרטגיים שהחברה חשפה. מהרוטרה אמר כי ההסכמים האלה כוללים "ארבעה לקוחות גדולים מאוד ושלושה לקוחות בינוניים", כאשר יתר ההסכמים קשורים בעיקר ללקוחות קטנים יותר מתעשיית הרכב. לדבריו, ההסכמים נחתמים בדרך כלל לחמש שנים, מ-2026 ועד סוף 2030, והם כבר מייצגים כ-20% מנפח ה-DRAM וכשליש מנפח ה-NAND של החברה. כאשר כל ההסכמים המתוכננים יושלמו, מיקרון מצפה שיותר ממחצית מהכנסותיה יהיו תחת הסכמים כאלה.
- מניית בלום אנרג'י זינקה 1,300% בשנה, והמנכ"ל הפך למיליארדר
- עליבאבא בשפל של 16 חודשים אחרי האשמות של אנתרופיק
זה חלק משמעותי בסיפור, כי הוא מראה שהלקוחות לא רק אומרים שהם צריכים זיכרון, אלא גם מוכנים להתחייב מראש כדי להבטיח אספקה. עבור חברה כמו מיקרון, שפעלה במשך שנים בשוק שנשלט על ידי מחירי ספוט ותנודות חדות, זו נקודה שיכולה לשנות את האופן שבו המשקיעים מסתכלים על איכות ההכנסות והרווחיות שלה.
גם בצד הייצור בארה"ב, מהרוטרה נתן למשקיעים נקודות ציון ברורות. הוא אמר כי ID1, המפעל של החברה באיידהו, נמצא במסלול לתפוקת wafer ראשונה באמצע 2027, ו-ID2 צפוי להגיע לשלב הזה בסוף 2028. הוא הוסיף כי אשכול המפעלים של החברה בניו יורק "החל להיבנות בינואר השנה", וכי מיקרון "השיקה לאחרונה תחילת ייצור ראשונה של טכנולוגיית 1-alpha DDR4 במפעל שלה במאנאסס, וירג'יניה".