נתוני השכר במשק: שני שליש מהשכירים מרוויחים מתחת לשכר הממוצע
האם הישראלי הממוצע מרוויח יותר? אם שואלים את הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, התשובה היא בהחלט כן. לפי נתונים שפרסמה הלשכה, בחודשים מאי-יולי 2019 עלה השכר הממוצע למשרת שכיר במחירים שוטפים ב-2.8% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 3.4% בחישוב שנתי בחודשים פברואר-אפריל 2019.
עם זאת, שני שליש מהעובדים (66.5%) מכלל העובדים מרוויחים פחות מהשכר הממוצע, כשרק 33.5% (1.278 מיליון) מכלל משרות השכיר במשק היו בענפים כלכליים שבהם השכר הממוצע למשרת שכיר גבוה מהשכר הממוצע של כלל המשק (11,004 שקל).
*באדיבות הלמ"ס
מספר משרות השכיר והשכר הממוצע למשרת שכיר בכל ענף סדר מושפע מסך כל ענפי הכלכלה הראשיים המרכיבים אותו. נתוני המגמה מצביעים על עלייה בשכר הממוצע למשרת שכיר הן במחירים שוטפים הן במחירים קבועים. בחודשים מאי-יולי 2019 עלה השכר הממוצע למשרת שכיר במחירים שוטפים ב-2.8% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 3.4% בחישוב שנתי בחודשים פברואר-אפריל 2019.
בחודשים מאי-יולי 2019 עלה השכר הממוצע למשרת שכיר במחירים קבועים ב-2.5% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 2.3% בחישוב שנתי בחודשים פברואר-אפריל 2019.
השירותים הפיננסיים מובילים; אירוח והסעדה בתחתית
מכלל משרות השכיר בענף שירותי אירוח ואוכל, משרות השכיר בענף שירותי אירוח, מהוות 16.3% בלבד והשכר הממוצע למשרת שכיר בענף זה (7,654 שקל) היה גבוה ב-48.6% מהשכר הממוצע של כלל ענף שירותי אירוח ואוכל (5,150 שקל).
- התמ"ג עלה ב-3.8% בחישוב שנתי; ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל
- התוצר לנפש ירד ב-0.4% ברבעון השני של השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכלל משרות השכיר בענף שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח, משרות השכיר בענף שירותים פיננסיים מהוות 46.3% והשכר הממוצע למשרת שכיר בענף זה (24,785 שקל) גבוה ב-23.0% מהשכר הממוצע של כלל הענף (20,153 שקלים).
לעומת זאת בענפים ביטוח וקרנות פנסיה ופעילויות עזר אחרות משרות השכיר מהוות 53.7% והשכר הממוצע למשרת שכיר בענף זה (16,155 שקלים) נמוך ב-19.8% מהשכר הממוצע של כלל הענף (20,153 שקלים).
בענף שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח עלה השכר הממוצע למשרת שכיר במחירים קבועים ב-8.1% בחישוב שנתי בחודשים מאי-יולי 2019, בהמשך לעלייה של 2.3% בחישוב שנתי בחודשים פברואר-אפריל 2019. בענף מנהל מקומי, ציבורי וביטחון וביטוח לאומי ירד השכר הממוצע למשרת שכיר במחירים קבועים ב-5.9% בחישוב שנתי בחודשים מאי-יולי 2019 , בהמשך לירידה של 4.2% בחישוב שנתי בחודשים פברואר-אפריל 2019.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
נתוני המגמה מצביעים עלייה במספר משרות השכיר. בחודשים מאי-יולי 2019 עלה מספר משרות השכיר ב-1.1% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 1.2% בחישוב שנתי בחודשים פברואר-אפריל 2019.
בענף מידע ותקשורת עלה מספר משרות השכיר ב-4.3% בחישוב שנתי בחודשים מאי-יולי 2019, בהמשך לעלייה של 3.8% בחישוב שנתי בחודשים פברואר-אפריל 2019. בענף אמנות, בידור ופנאי ירד מספר משרות השכיר ב-2.2% בחישוב שנתי בחודשים מאי-יולי 2019, בהמשך לירידה של 0.4% בחישוב שנתי בחודשים פברואר-אפריל 2019.
בחודש יולי 2019 השכר הממוצע למשרת שכיר של העובדים בתחום ההייטק היה 23,375 שקלים, עלייה של 4.0% לעומת יולי 2018 (22,467 שקלים). בחודש יולי 2019 היה מספר משרות השכיר בתחום ההייטק 329.5 אלף, עלייה של 4.5% לעומת יולי 2018 (315.3 אלף). משרות השכיר בתחום ההייטק הוו 8.6% מכלל משרות השכיר במשק.
עסוקים מדי כדי ליהנות מהצמיחה
נתוני השכר שפרסמה הלמ"ס, מאששים את מה שכולם כבר יודעים. שני שליש מהשכירים לא נהנים. לא נהנים מהצמיחה. לא נהנים מהעלייה בשכר. לא נהנים מהחיים. הם עסוקים. עסוקים בלגמור את החודש. עסוקים בלרוץ בין 2 ל-3 עבודות. עסוקים בהחזר חובות לבנקים. עסוקים בידיעה שאין להם לאן לצמוח ולא משנה כמה ינסו.
הם אולי חלק מהעם הנבחר, אבל לא באמת. הם לא הנבחרים, כי הם לא החלק הנבחר שעוסק בפיננסים או בהייטק. הם הלואו-טק. הם המשרתים. הם הסטטיסטיקה הבלתי נראית. האנשים שהמדינה לא חושבת שהסקטור שהם משתייכים אליו זקוק להגנות או תמריצים – וגם אם כן, לא בתחומי השכר והתנאים הסוציאליים חס וחלילה, אלא בהקלות לבעלי ההון.
אם לרגע נסתכל על תחומי האירוח וההסעדה, מהמרוויחים הנמוכים במשק, את מי נראה שם? נראה חרדים, נראה ערבים, נראה מבקשי מקלט ועולים מבוגרים. אוכלוסיות שקופות. אנשים שקופים, כפי שהגדירו זאת יפה בקמפיין הבחירות של ש"ס ב-2015.
אותן אוכלוסיות שמראש זקוקות למרב הסיוע, נזנחות מראש. לצערנו זה דרכו של העולם. מאז ומעולם. העשירים דואגים לעשירים וממשיכים להתעשר, והעניים, ובכן, הם נותרים עניים. כיום, בניגוד לעבר, אכן יש חוקים ויש (סוג) של מערכת שאמורה להגן על השכבות החלשות, אבל הפערים, אוי הפערים.
בפן החיובי, אפשר לומר שהרבה יותר נהנים מהעוגה. אמנם 11 אלף שקלים לא הופך אף אחד לעשיר, אבל יש יותר שמרוויחים יותר. ובכל זאת, עלינו לראות כיצד אנחנו משפרים את חייהם של כשני שליש מהתושבים בישראל, כי מצבים שכאלה לרוב מובילים למלחמת מעמדות – שאותה אנחנו מרגישים היטב – עד לפיצוץ.
איך לבדוק את תלוש השכר, האם המעסיק מפריש לכם כמו שצריך לפנסיה?
- 3.חזי 07/10/2019 03:00הגב לתגובה זוברור שזה אוטומטי אם אתה שייך לשרות ציבורי ויש ועד חזק שדואג להעלות לך את השכר כל הזמן בכלל בלי למדוד מה אתה עושה. וגם אתה מוגן מפני פיטורים. ויש גם תנאים סוציאלים וגם הולכים ב 14 הביתה. מה רע. בסוף יש גם פנסיה תקציבית. מי שישלם על זה הם העסקים הקטנים השקופים ועובדים המסכנים הנסחטים כל הזמן על ידי המערכת הציבורית שדואגת לעצמה בלבד. זה פשוט: יש מחוקקים שקובעים חוקים שעובדי ציבור ירוויחו יותר ויותר על חשבון כולם כשהם עצמם נמצאים שם ומרוויחים.
- 2.בראש מידע ותקשורת, ספרו את זה למפוטרי סלקום עם שכר מיני (ל"ת)כ 06/10/2019 16:23הגב לתגובה זו
- 1.שילכו לעזאזל כל השכירים. חושבים שכסף זה דבר אוטומטי (ל"ת)ממי 06/10/2019 14:59הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
