אטיאס: "פישר יכול להעלות את הריבית באופן מלאכותי ע"י הקשחת המשכנתאות"
בעקבות דברי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ב
"פישר יכול להעלות את הריבית לא לכל המשק, אלא כמו שעשה חזקיהו, באופן מלאכותי על ידי הקשחת התנאים לקבלת משכנתא רק לרכישת דירות ורק לרכישה לצורך השקעה", אמר אטיאס. "במידה ויעשה זאת, ההיצע שאנו מגדילים ישפיע באופן ישיר על מחירי הדירות".
בשבוע שעבר, בנק ישראל עשה את מה שמרבית הכלכלנים ציפו שיעשה והעלה את הריבית בשיעור של 0.25% לרמה של 2%. מדובר בהעלאה רביעית של שיעור הריבית מתחילת השנה. מבין הסיבות להעלאת הריבית, ציין בנק ישראל את מחירי הדירות שממשיכים לעלות בשיעורים גבוהים תוך המשך מגמת ההתרחבות המהירה באשראי לדיור בהשפעת הריבית הנמוכה וההתאמה האיטית של היצע הדירות.
כאמור, סטנלי פישר, כינס היום מסיבת עיתונאים במסגרתה דן במצב הכלכלה במשק הישראלי ובעולם טרם פתיחת הכנס השנתי של קרן המטבע העולמית (IMF) בוושינגטון בסוף השבוע. במהלך הכינוס, דיבר פישר על המשך היחלשותו של הדולר והתייחס למצב הנדל"ן במשק הישראלי.
"מחירי הדירות עולים מהר מאוד ואנחנו כל הזמן בודקים את המצב. קיים פיגור בנתונים לגבי מחירי הדירות והוא לא קטן", אמר פישר. אני מניח שיש איזושהי האטה בקצב העלייה של מחירי הדירות. אם הגידול בהיצע לא ימשך ניאלץ לנקוט בצעדים נוספים".
בתגובה לדברי פישר, אמר אטיאס: "הוצאנו השנה 30 אלף יחידות, מעל ומעבר למה שחשבנו שאנחנו יכולים לעשות וכפול ממה שהיה לפני כן", אמר אטיאס והוסיף גם השנה הממשלה מתכוונת להוציא כמות דומה. "מחירי הדירות לא עלו בבת אחת, ולריבית הנמוכה יש משקל גבוה מאד בכך. מעולם בישראל לא היתה ריבית של 0.5%. ב-2009 30% מהעסקאות היו של משקיעים - ו-45% בתל אביב".
"אי אפשר לייצר יחידות דיור רק כי רוצים", סיכם אטיאס. "זוהי לא מאפיה שמחליטה לעשות כמות מסויימת של לחם במשמרת. צריך קרקע, הסכם עם רשות מקומית ומשרדי תשתיות, תחבורה ובריאות. עד שמוציאים מכרז ישנם תיאומים רבים".
שוק הנדל"ן איננו ספקולטיבי
עוד מבין המגיבים לכינוס בו נאם נגיד בנק ישראל. נשיא התאחדות הקבלנים , ניסים בובליל אמר כי מדברי הנגיד ניכר כי במדיניות העלאת הריבית הוא פוגע בצמיחת המשק כ"עונש" לממשלה שאינה פועלת מספיק להגדלת ההיצע של הדירות.
"המהלך של נגיד בנק ישראל להעלאת הריבית לא יביא לתוצאה המבוקשת של צינון שוק הנדל"ן ורק יגרום לפגיעה ביצואנים ובעסקים הקטנים והבינוניים במשק", אמר בובליל. "הבעיה בשוק הנדל"ן הינה בעיה של היצע ולא בעיה של ביקוש".
בהתייחס לנושא הדיור, אמר בובליל כי "על הממשלה לטפל בנושא ההיצע של הדירות ובהסרת חסמים בשוק הנדל"ן, על מנת ליצור מלאי של דירות שיענה על הביקושים הגבוהים ויצור יציבות במחירים, ולא להמתין לצעדים נוספים של העלאת ריבית שיפגעו בצמיחת המשק".
במהלך מסיבת העיתונאים היום, ציין נגיד בנק ישראל כי האינפלציה נמצאת במרכז היעד אך מחירי הדירות עולים מהר מאוד". אנחנו מאמינים בגירעון בשיעור 4%. קיים עודף בחשבון השוטף שצפוי לעמוד השנה על 6.8 מיליארד דולר. הנתונים חיוביים במיוחד בהשוואה למצב הכלכלה העולמית".

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"
משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים.
במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית.
בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות.
נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".
