דעה: הגיע הזמן לדרג גם את משרדי יחסי הציבור
הענף שאנחנו עוסקים בו הינו אחד המשפיעים במשק הישראלי. אנחנו קובעים את הכותרות לא פחות מהעיתונאים, אנחנו משפיעים על תהליכים לא פחות ממקבלי ההחלטות, ואנחנו יודעים לקדם חברות עסקיות לא פחות מהמנכ"לים וסמנכ"לי השיווק. מבלי להיכנס לפרשת מסמך גלנט שבה עשו שימו נלוז בשמו של אחד מבכירי הענף, אין ספק שפרשה זו שמה את הענף שלנו , פעם נוספת, באור הזרקורים.
ועם כל ההשפעה הזו, התדמית של הענף הינה נמוכה. ישנם עיתונאים, אשר בעוד כמה ימים ישלחו לנו קורות חיים, מזלזלים בנו, וגם חלק מהמנכ"לים אשר כל חלומם הוא להופיע בטלוויזיה, מתייחסים אלינו כאל היועצים החשובים פחות- לעומת עורך דין, יועץ מס או פרסומאי. אני חושב שהענף שלנו צריך ליזום כמה תהליכים אשר ייצרו ענף מקצועי יותר, תחרותי יותר וממותג יותר.
הנקודה הראשונה היא ליצור דירוג משרדי יחסי ציבור. הדירוג יעשה לענף שלנו מה שהוא עשה לענף עורכי הדין, רואי החשבון והפרסום. הוא יגרום לכך שיהיה מה לעסוק בו. משרדים ישקיעו בעובדים איכותיים ויווצרו מיזוגים אשר יביאו לפירמות אמיתיות כפי שהדבר קיים בענפים אחרים של נותני שירותים.
הטבע התחרותי של העוסקים בענף, יגרום לכך שהדירוג יהפוך למטרה חשובה ויניע תהליכים חשובים. הדירוג יחשוף מספר משרדים אשר נחשבים גדולים וחשובים, והם למעשה משרדונים של 5-6 אנשים. הדירוג יביא לשקיפות, למרדף אחרי טאלנטים ולפרמטר נוסף בבחירת משרד לעבוד איתו או לעבוד בו. אין סיבה שזה יעבוד בפירמות עורכי דין ורואי חשבון- על פי מספר בעלי מקצוע במשרד או במשרדי הפרסום על פי מחזור פרסום, וזה לא יעבוד אצלנו. ניתן לעשות זאת באחת משתי דרכים- או על פי כמות עובדים אשר מקבלים משכורת מלאה במשרד חתום ע"י רו"ח החברה, או בדרך של מחזור כספי חתום ע"י רו"ח החברה.
נכון שיתכנו מספר עיוותים בשיטה זו, אך כך הדבר גם בענפים המשיקים. אף אחד לא חושב שמשרד הפרסום העשירי הוא בהכרח פחות טוב או מקצועי מזה המדורג שמיני. אף אחד לא חושב שעו"ד בפירמות הגדולות ביותר מרוויח יותר מעו"ד ממותג כמו ציון אמיר. אך בסופו של דבר הדירוג כן משקף את עוצמת המשרד, ומייצר סטנדרטיזציה שכ"כ חסרה אצלנו.
ולמה אני כ"כ בעד דירוג זה? בעיקר מכיוון שכאשר מתמודדים למכרז או הליך תיחור כזה או אחר, הלקוח הפוטנציאלי מקבל הצעות מחיר עם הבדלים של 100 או אפילו 200% - לפעמים דווקא המשרדים "בעלי השם" נותנים את המחירים הזולים יותר..העיקר לקבל את הלקוח. כאשר הדירוג יתבסס, מן הסתם לקוחות יבינו שלמשרדים גדולים צריך לשלם יותר, והדבר יסייע לשינוי במיצוב הענף.
עד היום פניתי לאיגוד יחסי הציבור ולקבוצת יפעת בבקשה להרים את הכפפה, אני מקווה שמאמר זה יסייע אף הוא במאמץ לייסד דירוג רשמי ומקובל על הענף.