העיתון (החדש) של המדינה - כמה נקודות למחשבה

סקר TGI העלה לסדר היום כמה סוגיות דרמטיות. הנה 5 נקודות ששוות מחשבה

1. ישראל היום. במקום הראשון, ובדרך להגדיל את הפער מהמקום השני, ידיעות אחרונות. לא, זו לא הייתה הפתעה. במעריב ידעו זה מכבר שהיומון המופץ חינם יהפוך לנקרא בארץ, אבל ברחוב מוזס נזכרו רק באיחור שהרכבת שלהם עדיין בתחנה. הקמפיין של ידיעות אחרונות בימים האחרונים, שכוון ישירות לישראל היום, הוא מעט מדי, מאוחר מדי ובעיקר פתטי מדי.

כצרכן תקשורת כפייתי אני קורא ישראל היום מדי יום. חלק החדשות שבו סביר, ולעיתים אפילו טוב. בכל הנוגע למגזינים, מהדורת סוף השבוע ושאר החלקים יש עוד הרבה מקום לשיפור. המון. לו אני אדלסון, הייתי מפנה כעת חלק נכבד מהכסף שיועד למסעות הפרסום הגדולים של השנה האחרונה, ומייעד אותו לכותבים איכותיים. הפער בין "שבעה ימים" לבין מהדורת סוף השבוע מספר את הסיפור כולו.

זו גם הסיבה שבענף הפרסום לא רושמים, עדיין, שינויים משמעותיים בהרגלי רכש המדיה. פרסומאים ששוחחתי איתם הבוקר אמרו כי כבר בשנה האחרונה החלו "לספור" את ישראל היום כחלק בלתי נפרד ממסעות פרסום ארציים, אולם ספינת הדגל של הפרסום בעיתונות הישראלית היא עדיין שבעה ימים.

מה יעשו בידיעות? יאמרו שישראל היום הוא עיתון ממומן שנועד לשרת אינטרסים פוליטיים (נכון בחלקו), יטענו שמה שמחולק ללא כסף לא שווה כסף (לא נכון), יטענו שהתוכן שלהם טוב יותר (נכון), ובעיקר יתקיפו את ישראל היום ואת פטרוניו הפוליטיים תחת כל עץ רענן.

אבל הנה מה שבידיעות צריכים לעשות, וקרוב לודאי שלא יעשו: להוזיל את מחיר העיתון לשקל אחד, לחלק אותו חינם בכמה שיותר מוקדים, להתחבר יותר לרחשי רוב העם מבחינה פוליטית, להפסיק להתנהג כ"עיתון של המדינה", ולהיכנס למוד תחרותי.

ישראל היום ניצח קודם כל ברמה השיווקית. בימים בהם כמעט כל תוכן אפשרי זמין באינטרנט חינם אין כל סיבה לשלם חמישה שקלים על עיתון.

2. מעריב ממשיך במגמת הירידה, למרות שזו נבלמה קצת. מניתוח הנתונים של TGI בשנתיים האחרונות, עולה כי מעריב נפגע מעלייתו של ישראל היום בצורה חזקה מזו של ידיעות. כעת מקווים ברחוב קרליבך שידיעות יעשה עבורם את העבודה, או את המלחמה. זה לא יקרה. מעריב של היום מדמם קצת פחות במישור הכלכלי, אבל במישור הרייטינג, הוא זקוק לטיפול שורש. הרכיב הכלכלי לא יספיק.

3. גלובס מאבד במחצית הראשונה של השנה קוראים. בתווך, גלובס עשה עבודה נהדרת בפייסבוק בחצי השנה האחרונה, ששאר אמצעי המדיה הישנה והחדשה יכולים רק להתקנא בה. אז גלובס הבין לאיפה נושבת הרוח, וכיוון את השבשבת בהתאם. אבל העיתונות הכתובה לא יכולה, עדיין, לעבור למרחב הווירטואלי של הפייסבוק, פשוט בגלל שמודל הרווח עדיין לא קיים שם. גלובס, כמו ידיעות אחרונות, מפסיד במלחמה בגלל כיסו של הקורא, לא בגלל עינו.

4. "כמה מאזינים לנו כעת", שאל רזי ברקאי את איתן כסיף, מנכ"ל טלסקר שביצעה את סקר ה-TGI, בתוכנית "מה בוער" הבוקר בגל"צ. כסיף, שלא לגמרי הבין את השאלה, זרק כי 75% מאזינים לרדיו. ברקאי עלץ. שנייה לאחר מכן, הבין כסיף את השאלה ברקאי, אמנם עיתונאי אבל עדיין צמא רייטינג ככל איש מדיה אלקטרונית אחר, התכוון לתוכניתו. כסיף תיקן את תשובתו, והסביר לברקאי שמדובר בכ-6% מכלל המדגם, כ-228 אלף איש.

הרדיו רושם ירידה לא חדה אך עקבית באחוזי ההאזנה. ההאזנה בשעות הפנאי בבית הולכת ודועכת. גם באוטו הולכת ויורדת ההאזנה עם חדירת הטכנולוגיה החדשה של נגני המדיה במכוניות. האם הרדיו איבד את מקומו על מפת המדיה? לא בטוח. כל עוד יש פקקים, תהיה דרישה לרדיו, תשאלו את גלגל"צ, התחנה המובילה בשיעור ההאזנה במדינה. אבל גם הרדיו יצטרך להמציא את עצמו מחדש: הסתמכות על עוגנים כגון חדשות ואקטואליה, לא תוכל לעצור את הסחף לאורך זמן, ואת הבידור, רוב המאזינים מקבלים במקומות אחרים.

5. מעל לכל אמצעי המדיה המסורתיים מרחף הצל המאיים של האינטרנט. מר ישראלי מקדיש לאינטרנט זמן שבועי כפול מזה שהוא מקדיש למדיה ה"ישנה". מה עושים? איך עושים? ושאלת השאלות: איך מרוויחים מזה כסף?

לא מעט גורואים של תקשורת ואינטרנט סבורים שהם יודעים את התשובה, אך בחיים האמיתיים, אף אחד עוד לא מצא את הנוסחה, גם לא אלה שמקבלים עמלות של 40 ו-50 אחוז על פרסום באינטרנט. התוכן הוא המלך והמלך הוא, נכון להיום, עירום מתשלום. החדשות, המוסיקה, הבידור, הקשרים החברתיים והרומנטיים חינם אין כסף, רק תקליקו. חברות ענק ששוות מיליארדים על הנייר בלי ערך ממשי בחיים האמיתיים. עולם ווירטואלי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.