קרוסאובר חשמלי ראשון למותג השוודי-סיני - יתרונות וחסרונות
מותג Lynk & C0 מותג הסמי-פרימיום של ענקית הרכב הסינית ג'ילי, השיק באירופה את ה Lynk&Co 02 – קרוסאובר חשמלי בסגמנט C-Suv.
כאן נכון לעשות 'סדר' קטן. ג'ילי הענקית מחזיקה בשלל מותגים ושיתופי פעולה עם חברות בכל העולם. סמארט לדוגמא היא שת"פ של ג'ילי עם מרצדס. וולוו השוודית היא בבעלות ג'ילי, וכך גם מותג הספורט פרימיום פולסטאר שהיה בבעלות וולוו. את ג'ילי אנחנו גם מכירים מהג'יאומטרי C המשווק בהצלחה גדולה בישראל, וגם את מותג זיקר המשווק כאן את ה 001 המרשימה ואת ה X הקרוסאוברית.
לינק & קו הוא מותג סמי פרימיום שמטה הפיתוח שלו יושב מרחק תחנת אוטובוס ממטה הפיתוח של וולוו בשוודיה, ושיתוף הפעולה בין שני המותגים הדוק ביותר. כך הלינק & קו 01 המשווקת בישראל מזה כמעט שנתיים, חולקת מכלולים רבים עם הוולוו XC40PHEV וניכך בה לא מעט מה DNA הוולוואי.
עכשיו חושפת לינק & קו את הרכב החשמלי הראשון מתוצרתה, המקבל את המיתוג המפתיע לינק & קו 02.
מימדים וביצועים
ה 02 הוא קרוסאובר חשמלי מתקדם, עם עיצוב מובחן וברור, בסגמנט הצפוף C-SUV. ללינק & קו 02 בסיס גלגלים נדיב למדי הנמתח על לא פחות מ 2.755 מטר, והוא מהגבוהים בקטגוריה (לשם ההשוואה, יונדאי טוסון עם בסיס גלגלים של 2.68 מטר). האורך הכולל של ה 02 עומד על 4.46 מטר, והרוחב 1.845 מטר. ל 02 מנוע חשמלי בהספק של 272 כ"ס ומומנט של 35 קג"מ, המניע את הגלגלים האחוריים, ומספק תאוצה מעמידה ל 100 קמ"ש בתוך 5.5 שניות.
ל 02 סוללה בקיבולת 66Kwh, עם אפשרות לטעינה מהירה DC בקצב של עד 150Kw ואילו בטעינה איטית AC הרכב נטען בקצב של 11Kw (ברמת גימור Core) או 22Kw (ברמת גימור More).
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
הטווח המוצהר עומד על 435 ק"מ או 445 ק"מ בתקן WLTP ל Core / More בהתאמה.
העיצוב של ה 02 ייחודי ומעניין מאוד, עם מבנה של קרוסאובר קופה. יחידות תאורה קדמיות משולבות פסי לד אנכיים, מבנה דלת אחורית המשתפל כלפי מעלה, וחתימת אור ייחודית מאחור עם פס אדום לרוחב כל הרכב, המחולק לארבעה מקטעים על ידי פס לד אנכי. עיצוב מעניין מאוד, ולטעמי גם יותר 'קל לעין' מחלק מהמתחרים.
השיווק בישראל צפוי להיות עוד השנה ב 2024, מחירים בישראל עדיין אין.
משפחה שכזו
הקוראים החדים מביניכם שמשהו מצלצל להם מוכר, לא טועים. חלק גדול מהצפיפות בסגמנט ה C-SUV החשמלי נוצר על ידי ג'ילי בעצמה, שכבר היום מיוצגת כאן עם שלושה דגמים, אחים תאומים אך לא זהים, הסמארט #1 מהשווקת על ידי כלמוביל, הוולוו EX30 המשווקת על ידי מאיר (שהיא גם יבואנית לינק & קו לישראל) והזיקר X המיובאת על ידי גיאו מוביליטי השייכת ליוניון מוטורס. לזכות ג'ילי ניתן בהחלט לומר כי כל אחד מהמותגים – וולוו, זיקר וסמארט הצליח לצקת ברכב 'שלו' התנהגות ותחושה שונים, וההבדלים ממש מורגשים, כך שיש לצפות כי הלינק 02 תרגיש שונה משלוש אחיותיה.
לנוחותכם ריכזתי כאן טבלה השוואתית קצרה בין הדגמים השונים, כי אירוע כזה עוד לא היה לנו כאן:
מותג | דגם | קיבולת סוללה | טווח | הספק | הנעה | בסיס גלגלים | אורך כולל | מחיר (אש"ח) | ||
לינק & קו | 02 | 66Kwh | 435-445 | 272 | אחורית | 2.755 | 4.46 | טרם פורסם | ||
וולוו | EX30 | 69Kwh | 337-476 | 272-428 | אחורית / כפולה | 2.65 | 4.233 | 180-234 | ||
זיקר | X | 66Kwh | 425-445 | 272-428 | אחורית / כפולה | 2.75 | 4.432 | 185-210 | ||
סמארט | #1 | 66Kwh | 400-440 | 272-428 | אחורית / כפולה | 2.75 | 4.27-4.30 | 195 - 250 | ||

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים
הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים
שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9.
מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים.
זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך.
בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה:
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- רכב 7 מקומות: אינסוף אפשרויות למשפחה, לחברים ולחיים הדינמיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)
בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.

ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
יצרנית הרכב האמריקנית הפתיעה את השוק לטובה כשהעלתה את תחזית הרווח התפעולי שלה לעד 13 מיליארד דולר והכנסות של 48.5 מיליארד דולר; התמיכה מממשל טראמפ משפרת את התחרותיות שלה
מניית ג'נרל מוטורס זינקה בכמעט 10% במסחר המוקדם אחרי שיצרנית הרכב הגדולה ביותר בארצות הברית פרסמה דוחות לרבעון השלישי שהפתיעו את השוק לטובה. החברה העלתה את התחזיות שלה לשנה הקרובה ומעדכנת כעת את תחזית הרווח התפעולי לטווח של בין 12 ל-13 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שהוערכה בין 10 ל-12.5 מיליארד דולר. גם תזרים המזומנים החופשי צפוי לעלות משמעותית לטווח של בין 10 ל-11 מיליארד דולר במקום בין 7.5 ל-10 מיליארד דולר שחזו קודם לכן. רווח המניה המתוקן צפוי להגיע לטווח של 9.75 עד 10.50 דולר למניה, לעומת 8.25 עד 10 דולר בתחזית המקורית. השיפור בתחזיות מגיע על רקע ביצועים חזקים ברבעון השלישי ויכולת מוכחת להתמודד עם עלויות המכסים טוב יותר מהצפוי.
General Motors -0.65% מעריכה כעת שהחשיפה שלה למכסים לשנה הפיסקאלית תעמוד על כבין 3.5 עד 4.5 מיליארד דולר, בהנחה שתעריפי המכסים הנוכחיים יישארו ללא שינוי וגם העלויות העקיפות מהספקים לא ישתנו. בשישי האחרון הנשיא טראמפ העניק ליצרניות הרכב האמריקאיות עוד הקלה במכסים שהטיל על חלקי רכב במרץ השנה, במהלך שנועד לקדם ייצור רכב בארצות הברית ולהקל על התעשייה אל מול המכסים שהוטלו על ייבוא לארה"ב שהשפיעו על חלקי רכב וחומרים המיובאים למדינה. מארי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, אמרה במכתב לבעלי המניות כי התוכנית לקיזוז מכסים תסייע להפוך רכבים המיוצרים בארצות הברית לתחרותיים יותר בחמש השנים הקרובות. החברה הכריזה קודם לכן על השקעות הון של 4 מיליארד דולר להעברת פסי הייצור למפעלים בטנסי, קנזס ובמישיגן במהלך השנתיים הקרובות, כאשר לאחר השלמת ההשקעות החברה מתכננת לייצר יותר משני מיליון רכבים בשנה בארצות הברית. בארה הצהירה כי ג'נרל מוטורס נמצאת במצב טוב במיוחד כשהיא משקיעה בהגדלת טביעת הרגל המשמעותית ממילא של הרכש והייצור המקומיים שלה. החברה מצפה שמאמצי ההקלה במכסים יקזזו כ־35% מהעלות הכוללת.
האמריקאים המשיכו לקנות טנדרים
התוצאות לרבעון השלישי היו מעורבות. החברה דיווחה על הכנסות נטו של 44.26 מיליארד דולר לעומת הערכה של 45.18 מיליארד דולר לפי הקונצנזוס, אבל רווח המניה המתואם הפתיע לטובה והגיע ל-2.80 דולר לעומת הציפייה בשוק ל-2.27 דולר בלבד. הרווח התפעולי המתוקן עמד על 3.376 מיליארד דולר לעומת הערכה של 2.72 מיליארד דולר. היכולת של החברה לייצר רווחיות גבוהה יותר למרות הכנסות מעט נמוכות מהצפוי מעידה על ניהול עלויות יעיל ותמהיל מכירות נכון. מוקדם יותר באוקטובר דיווחה החברה על מכירות של 710,347 יחידות ברבעון השלישי, זינוק של 8 אחוז לעומת שנה קודמת, והשיגה את נתח השוק הטוב ביותר שלה מאז 2017. רכבים מונעי בנזין הובילו את הצמיחה, במיוחד משאיות טנדר כמו שברולט סילברדו ורכבי שטח מלאים כמו ג'יאמסי יוקון. מכירות הרכבים החשמליים זינקו להיקף שיא של 66,501 יחידות ברבעון לקראת תום תוקף הזיכוי הפדרלי של 7,500 דולר שהסתיים בחודש שעבר.
האנליסטים משפרים ציפיות
תחזיות האנליסטים לרבעון הנוכחי צופות כי ג'נרל מוטורס תדווח על רווח למניה של כ־2.31 דולר, אך החברה הפתיעה לטובה והביאה תוצאה של 2.80 דולר למניה. גם בהכנסות החברה עלתה על הציפיות באופן משמעותי, כאשר האנליסטים צפו הכנסות של כ־45.27 מיליארד דולר אך התוצאה בפועל הגיעה ל־48.59 מיליארד דולר. הפער הגדול בין התחזיות לתוצאות המדווחות מעיד על כך שהאנליסטים היו זהירים מדי בהערכותיהם, וייתכן שלא העריכו במלואם את יכולת החברה להתמודד עם סביבת המכסים. התחזית לשנה הקרובה מראה אופטימיות רבה יותר, כאשר האנליסטים מעדכנים כעת את ציפיותיהם כלפי מעלה בעקבות הביצועים המרשימים של החברה והעלאת התחזיות מטעמה.
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- הצעד שסלל את דרכה של ארה"ב לחלל ומה קרה היום לפני 103 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה, המתחרה העיקרית של ג'נרל מוטורס, צפויה לפרסם דוחות מחר על רקע דיווחים באביב השנה כי היא חווה ירידה במסירות באיחוד האירופי וככל הנראה גם בארצות הברית. מארי בארה אמרה שעם מסגרת הרגולציה המתפתחת וסיום התמריצים הפדרליים לצרכנים, ברור שאימוץ הרכבים החשמליים בטווח הקרוב יהיה נמוך מהמתוכנן. פול ג'ייקובסון, המנהל הפיננסי של החברה, אמר שרק כ־40% מהרכבים החשמליים של החברה רווחיים כעת, וכי החברה צופה שהרווחיות מהקטגוריה הזו תיקח זמן רב יותר מהצפוי. החברה הצהירה כי היא ממשיכה להאמין בעתיד חזק לרכבים חשמליים וכי יש לה תיק מוצרים מעולה כדי להיות תחרותית, אך היא צריכה לבצע שינויים מבניים כדי להוריד את עלות הייצור של רכבים אלה.