לינק אנד קו 02
צילום: יצרן

קרוסאובר חשמלי ראשון למותג השוודי-סיני - יתרונות וחסרונות

מותג הרכב הסיני-שוודי Link&Co השיק את דגם ה 02, קרוסאובר חשמלי, אח תאום אך לא זהה לעוד שלושה דגמים מבית ג'ילי הסינית. השיווק בישראל עוד השנה על ידי קבוצת 'מאיר' יבואנית וולוו והונדה לישראל. 
יואב פולס |
נושאים בכתבה C-SUV לינק & קו

מותג Lynk & C0 מותג הסמי-פרימיום של ענקית הרכב הסינית ג'ילי, השיק באירופה את ה Lynk&Co 02 – קרוסאובר חשמלי בסגמנט C-Suv.

כאן נכון לעשות 'סדר' קטן. ג'ילי הענקית מחזיקה בשלל מותגים ושיתופי פעולה עם חברות בכל העולם. סמארט לדוגמא היא שת"פ של ג'ילי עם מרצדס. וולוו השוודית היא בבעלות ג'ילי, וכך גם מותג הספורט פרימיום פולסטאר שהיה בבעלות וולוו. את ג'ילי אנחנו גם מכירים מהג'יאומטרי C המשווק בהצלחה גדולה בישראל, וגם את מותג זיקר המשווק כאן את ה 001 המרשימה ואת ה X הקרוסאוברית.

לינק & קו הוא מותג סמי פרימיום שמטה הפיתוח שלו יושב מרחק תחנת אוטובוס ממטה הפיתוח של וולוו בשוודיה, ושיתוף הפעולה בין שני המותגים הדוק ביותר. כך הלינק & קו 01 המשווקת בישראל מזה כמעט שנתיים, חולקת מכלולים רבים עם הוולוו XC40PHEV וניכך בה לא מעט מה DNA הוולוואי.

עכשיו חושפת לינק & קו את הרכב החשמלי הראשון מתוצרתה, המקבל את המיתוג המפתיע לינק & קו 02.

מימדים וביצועים

ה 02 הוא קרוסאובר חשמלי מתקדם, עם עיצוב מובחן וברור, בסגמנט הצפוף C-SUV. ללינק & קו 02 בסיס גלגלים נדיב למדי הנמתח על לא פחות מ 2.755 מטר, והוא מהגבוהים בקטגוריה (לשם ההשוואה, יונדאי טוסון עם בסיס גלגלים של 2.68 מטר). האורך הכולל של ה 02 עומד על 4.46 מטר, והרוחב 1.845 מטר. ל 02 מנוע חשמלי בהספק של 272 כ"ס ומומנט של 35 קג"מ, המניע את הגלגלים האחוריים, ומספק תאוצה מעמידה ל 100 קמ"ש בתוך 5.5 שניות.

ל 02 סוללה בקיבולת 66Kwh, עם אפשרות לטעינה מהירה DC בקצב של עד 150Kw ואילו בטעינה איטית AC הרכב נטען בקצב של 11Kw (ברמת גימור Core) או 22Kw (ברמת גימור More).

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הטווח המוצהר עומד על 435 ק"מ או 445 ק"מ בתקן WLTP ל Core / More בהתאמה.

העיצוב של ה 02 ייחודי ומעניין מאוד, עם מבנה של קרוסאובר קופה. יחידות תאורה קדמיות משולבות פסי לד אנכיים, מבנה דלת אחורית המשתפל כלפי מעלה, וחתימת אור ייחודית מאחור עם פס אדום לרוחב כל הרכב, המחולק לארבעה מקטעים על ידי פס לד אנכי. עיצוב מעניין מאוד, ולטעמי גם יותר 'קל לעין' מחלק מהמתחרים.

השיווק בישראל צפוי להיות עוד השנה ב 2024, מחירים בישראל עדיין אין.

משפחה שכזו

הקוראים החדים מביניכם שמשהו מצלצל להם מוכר, לא טועים. חלק גדול מהצפיפות בסגמנט ה C-SUV החשמלי נוצר על ידי ג'ילי בעצמה, שכבר היום מיוצגת כאן עם שלושה דגמים, אחים תאומים אך לא זהים, הסמארט #1 מהשווקת על ידי כלמוביל, הוולוו EX30 המשווקת על ידי מאיר (שהיא גם יבואנית לינק & קו לישראל) והזיקר X המיובאת על ידי גיאו מוביליטי השייכת ליוניון מוטורס. לזכות ג'ילי ניתן בהחלט לומר כי כל אחד מהמותגים – וולוו, זיקר וסמארט הצליח לצקת ברכב 'שלו' התנהגות ותחושה שונים, וההבדלים ממש מורגשים, כך שיש לצפות כי הלינק 02 תרגיש שונה משלוש אחיותיה.

לנוחותכם ריכזתי כאן טבלה השוואתית קצרה בין הדגמים השונים, כי אירוע כזה עוד לא היה לנו כאן:

 

מותג דגם קיבולת סוללה טווח הספק הנעה בסיס גלגלים אורך כולל מחיר (אש"ח)
לינק & קו 02  66Kwh 435-445 272 אחורית 2.755 4.46 טרם פורסם
וולוו EX30 69Kwh 337-476 272-428 אחורית / כפולה 2.65 4.233 180-234
זיקר X 66Kwh 425-445 272-428 אחורית / כפולה 2.75 4.432 185-210
סמארט #1 66Kwh 400-440 272-428 אחורית / כפולה 2.75 4.27-4.30 195 - 250

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.

מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.