ליפמוטור T03
צילום: יואב פולס
מבחן דרכים

רכב חשמלי קטן הליפמוטור T03 - האם כדאי? יתרונות וחסרונות

יואב פולס | (5)
נושאים בכתבה ליפמוטור

הליפמוטור T03 הושקה בארץ בשלהי 2022, עם הבטחה גדולה לרכב חשמלי עירוני קטן וחמוד, עם מגבלה בדמות מחסור במערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות. שנה וחצי עברה, ואני מקבל את המפתחות לליפמוטור T03 למבחן ללמוד ממקור ראשון מה מקבלים ובאיזה מחיר.

אתחיל דווקא ממחיר הרכב. בהשקה בנובמבר 2022 מחיר הרכב היה 99,900 שקל. שני מהלכים של עליות מיסוי בתחילת 2023 ו-2024 יחד עם זחילת מחירים למעלה בכל השוק, והמחיר של הליפמוטור היום עומד על...99,900 שקל. אותו המחיר בדיוק. כאן אני רוצה להתעכב רגע. מחיר של רכב אף פעם לא עומד לכשעצמו. יש אלטרנטיבות. יש מתחרים. אם בעת ההשקה הליפמוטור עלתה כמו אחת המתחרות המיני החשמליות המעוצבות, היום אותה חשמלית עולה כבר 130 אלף שקל, כאשר מחיר הליפ נשאר ללא שינוי, ונוצר פער של 30 אלף שקל שאותו ניתן כבר להסביר בענייני עיצוב ובטיחות.

העיצוב של הליפמוטור T03 חמוד, ובעיקר פרקטי. יש מי שחזית הרכב הזכירה לו פיאט 500 ויש מי שטען שזו מונית לונדונית שעברה כיווץ בכביסה. חזית ה-T03 עם יחידות תאורה ראשיות רבועות משהו, חזית גדולה ואטומה עם פתח טעינה במרכז. לטעמי נכון היה לעצב חזית נעימה יותר, חייכנית יותר, אפילו עם תוכנת AI . מבט צידי מציג קו חלונות שעולה לכיוון החלק האחורי, וצמיגי 15'' הממוקמים ממש בקצוות הרכב, דבר המרמז על ניצול מיטבי של מרווח הפנים. מאחור יחידות תאורה קטנות משולבות לד, עם דלת אחורית שימושית הנפתחת כלפי מעלה עם החלון האחורי.

העיצוב הפנימי נאה ופונקציונלי. You Get What You Pay For. מול הנהג לוח מחוונים בגודל 8'' והגה מעט גדול לטעמי עם שליטה על השמע ועל בקרת השיוט. ההגה מתכוונן רק לגובה. דשבורד אופקי לחלוטין, ובקצה הפנימי שלו פתחי מיזוג יעילים. אגב מיזוג, ניתן להפעיל את המיזוג מרחוק כאשר הרכב נעול, ולהיכנס לרכב ממוזג ונעים. מתחת לפתחי המיזוג מולטימדיה בגודל 10.1'' עם קישוריות מקורית באמצעות כבל ואפליקציית QDLink ואם תבקשו יפה היבואן יתקין לכם על חשבונו אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחת למולטימדיה מדף קטן מלבני לסלולרי, ומתחתיו מחזיק כוס נשלף. שימושי, פרקטי, יעיל. מושב הנהג נוח, מעט צר, אבל בהחלט תואם את האווירה הכללית השימושית. בסיס הגלגלים של הליפמוטור T03 עומד על 2.4 מטר, זהה על המילימטר לזה של קיה פיקנטו. בהתאם, ההפתעה בשימושיות נמצאת מאחור, עם מרווח ברכיים וראש נדיבים יחסית למצופה. זה המקום לציין כי בליפמוטור T03 מותר להסיע נהג + שלושה נוסעים, כלומר מאחור הרכב מורשה לשני נוסעים בלבד בדומה לפיאט 500 חשמלית. נפח תא המטען של הדרדס החשמלי עומד על 210 ליטר צנועים משהו, אבל עם קיפול מאוד קל של משענת המושב האחורי מתקבל נפח הטענה של 508 ליטר מכובדים. עוד אביזר חביב שיש בליפמוטור T03 הוא גג פנורמי גדול עם וילון חשמלי. חביב למדי.

צילום: יואב פולס.

לליפמוטור שלושה מצבי נהיגה – אקו, ספורט וסטנדרט, כאשר במצב אקו בו נהגתי במרבית הזמן מתקבלת בלימה רגנרטיבית חזקה שאמנם לא מאפשרת נהיגה באמצעות דוושה אחת, אבל קרוב מאוד לכך. במשך יומיים נעזרתי מעט מאוד במעצורים של הרכב, בעיקר בעמידה ברמזורים. בנוסף, לליפמוטור T03 שלושה מצבי היגוי, קומפורט, סטנדרט וספורט.

על ההנעה אחראי מנוע חשמלי בהספק של 108 כ"ס ומומנט של 16.1 קג"מ, המקבל את החשמל מסוללה בקיבולת של 41.3Kwh. לליפמוטור טעינת AC איטית בקצב של 7Kw או טעינת DC בקצב של 50Kw. זה המקום להזכיר כי במקרה הזה אמנם קצב הטעינה אינו מהמהירים, אבל בגלל שהסוללה עצמה אינה גדולה מדי, מתקבל זמן טעינה סביר לחלוטין לכל שימוש.

בנסיעה הליפמוטור T03 מתגלה כשותף נאמן ללחימת כביש אורבנית. הגודל (או הקוטן) מאפשר השתחלות וחניות במקומות שלא הייתי חולם עליהם עם הרכב הפרטי שלי. הנסיעה עצמה בסה"כ נוחה, הרכב לא מתרסק על מהמורות לא בתנועה עירונית ולא בתנועה בינעירונית. רשמית המהירות המירבית עומדת על 140 קמ"ש, אני יכול לדווח כי לפי מקורות זרים אכן הרכב מגיע למהירות זו, ויתרה מכך, גם משדר מספיק בטחון ויציבות המאפשרים נהיגה ארוכה במהירויות של מעל 120 קמ"ש. גם אחיזת הכביש והנוחות הבסיסית לא נפגמים במהירות גבוהה, כך שהליפמוטור T03 מפתיע שוב עם איכות נסיעה טובה, הרבה יותר ממה שציפיתי מרכב עירוני קטן.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

צריכת החשמל של הרכב מפתיעה לטובה. בד"כ אני מתקשה להשיג את הצריכה המוצהרת או את הטווח המוצהר. עם הליפמוטור התמונה היתה הפוכה. הטווח המוצהר של הליפמוטור T03 עומד על 280 ק"מ עם צריכת חשמל ממוצעת של 15.7 קוט"ש ל-100 ק"מ. בנהיגה רגילה לחלוטין עם הרכב צרכה הליפמוטור כ-14 קוט"ש ל-100 ק"מ ואילו בנהיגה 'חסכונית' כלומר נהיגה רגועה ומתונה, צריכת החשמל היתה 12.5 קוט"ש ל-100 ק"מ, מה שמביא את הטווח בפועל אל מעל ל-300 ק"מ. רק נהיגה אגרסיבית ובמהירויות גבוהות הצלחתי להתקרב ל-15.7 קוט"ש ל-100 ק"מ המוצהר.

צילום: יואב פולס.

המשמעות בפועל היא פשוט סעו רגיל, כמו בני אדם, בלי להאיץ עם 'רגל עד הפח' ואז לשבת על הברקסים, והליפמוטור שלכם תעבור בקלות את ה-250 ק"מ.

אם עד עכשיו התרשמתם שמדובר ברכב ראוי וטוב לשימושים עירוניים, אתם צודקים. החסרון הגדול של הרכב, שאלמלא אותו חסרון היו כאן אלפי ליפמוטורים הוא סעיף איבזור הבטיחות. לרכב שתי כריות אוויר ומערכת מובילאיי בלבד, ללא מערכות בטיחות אקטיביות. ב-2024 זה חסרון.

המחיר כאמור הוא כפי שציינתי בפתיח 99,900 שקל, ואם תהיו קצת אקטיביים במו"מ טרם הרכישה, יש מצב שיבוא לקראתכם בעזרה במימון ללא ריבית או הנחה נאה, וכאן נכנס סעיף התמורה או ההתאמה של הרכב ללקוח.

אם אתם משפחה עם שלושה ילדים ורועה בלגי – הליפמוטור לא מתאים לכם כרכב עיקרי. הוא רכב מיני עירוני. אם אתם צריכים רכב שני בבית לנסיעות עירוניות קצרות, להקפצות חוגים / סופר / פילאטיס / קופ"ח הליפמוטור יכול להיות מענה פרקטי. אם אתם צעיר או צעירה שמחפשים רכב אורבני ללימודים או לעבודה, הליפמוטור יכול להיות מענה ראוי, ועם תכנון נכון של הנסיעה, גם תוכלו לרדת איתו לסופ"ש באילת, ולחזור. כן, אתם תעצרו להטעין בדרך, לא דרמה גדולה. גם עם הרכב החשמלי הפרטי שלי אני עוצר להטעין בדרך ומתכנן את הנסיעה.

השורה התחתונה היא שהליפמוטור T03 הוא חלופה חשמלית מעניינת למי שלא צריך רכב משפחתי גדול. כשהמחירים בשוק כולו טסו למעלה, במטרו מוטור היבואנית לא העלו את המחירים, ונפתח פער מחיר שיכול לחפות על חלק מהחסרונות.

יש בליפמוטור T03 משהו מאוד כן (מהמילה כנות). הוא לא מנסה להיות משהו שהוא לא. הוא תחבורה אורבנית יעילה זולה וחסכונית מאוד, גם אם לא מושלם בתחום מערכות בטיחות אקטיביות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קוקו 28/05/2024 14:45
    הגב לתגובה זו
    שמעו סיפור : לפני קצת יותר משנה השיקו את ה ORA . מחיר "השקה" של כמעט 160,000!!! . בודדים קנו את הרכב וכמעט כל הרכבים שהגיעו לארץ , עמדו בנמל אילת וצברו אבק . לפני כמה חודשים היה מבצע של "0 קלומטר" על הרכבים . הם נמכרו בסביבות 125,000 ואפשר היה להתמקח על המחיר . לא ייאמן כמה פרייארים יש במדינה הזאת!!!!
  • 3.
    ארנון 28/05/2024 11:22
    הגב לתגובה זו
    חשוב לבדוק טווח עם מזגן בקיץ ואת הטווח ביום קר. אצלי הוא יורד בכ 40%
  • 2.
    Dude 27/05/2024 16:48
    הגב לתגובה זו
    פחית המוות במחיר מופקע, חלום, חלום בלהות. אני כבר רץ לקחת מימון ולהשתעבד לשנים כדי לקבל את האסון הזה, השווה גג שלושים אלף.
  • 1.
    חן 27/05/2024 16:18
    הגב לתגובה זו
    לא כמו כל העיתונאים שכתבו שזה רכב גרוע ולא נוח בלי מערכות בטיחות והראו בסרטונים איך הוא מתפרק בנסיעה
  • פני הדור 27/05/2024 18:00
    הגב לתגובה זו
    יש כאן דור חדש של "עיתונאים" שחיים מהשקות בחוץ לארץ ומתנות מיבואני הרכב. נא לא להפריע להם להרוס אתר טוב
החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

צה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק.

במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

בימים אלה רשות המסים מזמנת את הנהגים שלא הפעילו מונים למשרדיה לצורך בירורים, ובהמשך עשויות להינקט סנקציות שונות כגון פסילת ספרים והוצאת שומות על פי מיטב שפיטה.