רכב לימוד נהיגה. אילוסטרציה AIחשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
שאלת הכדאיות בין רכב עם הנעת פלאג אין הייבריד לבין רכב חשמלי עולה בהקשרים שונים ומגוונים.
הפעם מורה לנהיגה שמבקש להחליף את רכב לימוד הנהיגה שלו, ומתלבט בין שתי צורות ההנעה.
ספויילר - החשמל עדיף, ולבחור את הרכב עם הטווח המתאים והאחריות הארוכה ביותר הרלוונטית.
שוב טלפון מחבר, "אני מתלבט. רוצה להחליף את הרכב, מחכה למבצעי סוף השנה לקבל מחיר טוב, אבל מתלבט בין רכב בתצורת פלאג אין או חשמלי מלא".
הפעם החבר מורה לנהיגה והשיקולים שונים מאלו של לקוח פרטי, עם זאת, יש קווים מקבילים.
השאלה הראשונה היא האם יש לך אפשרות להתקין עמדת טעינה לטובת טעינה ביתית. התשובה חיובית, אין בעיה. בית פרטי, חניה פרטית.
השאלה השניה היא מה הנסועה היומית שלך עם הרכב, כלומר כמה ק"מ אתה נוסע עם תלמידים במהלך יום עבודה סטנדרטי. התשובה היא 250 ק"מ, במקרה האישי של אותו חבר.
אני אומר לחבר תן לי כמה שעות, אני אעלה נתונים לאקסל, ותקבל תשובה מדויקת. אותו חבר אגב יקבל לינק למאמר המצורף, ויקרא יחד אתכם.
הגודל המבוקש הוא קרוסאובר C-SUV הפופולרי כל-כך.
לשם ההשוואה ניקח את אחד מדגמי הפלאג אין החדשים המשווקים בארץ. זה יכול להיות ג'אקו 7 פלאג אין, יכול להיות טיגו 7 פלאג אין, אולי לינק & קו 01 שמחירו הוזל מאוד לאחרונה, או BYD Sealion 5 האמור להיות משווק בארץ בשבועות הקרובים. אפילו את הג'ילי STARRAY שתושק בקרוב הזכרנו בשיחה כרכב ששווה לחכות לו.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מול הפלאג אין ניקח אחת מהחשמליות המשווקות בארץ באותו סגמנט. זו יכולה להיות להיט המכירות ה BYD Atto3 או הג'ילי EX5, לינק & קו 02, קיה EV3, דיפאל S05 ואחרות.
לשם ההשוואה עשינו כמה הנחות יסוד בסיסיות, אתם כמובן יכולים לשחק עם המספרים, התשובה הסופית לא תשתנה מהותית.
עוד נקודת הנחה, עם 250 ק"מ ליום, ולקחנו בחשבון 200 ימי עבודה בשנה, אנחנו מדברים על רכב שיעשה בשנה כ 50,000 ק"מ. אחרי ארבע או חמש שנות לימוד נהיגה, ערך הגרט שלו אינו מהותי.
| פלאג אין הייבריד PHEV | חשמלי BEV | |
| גודל סוללה Kwh | 18 | 70 |
| צריכת דלק עם סוללה ריקה (ק"מ לליטר) | 18 | |
| צריכת חשמל Kw ל-100 ק"מ | 17 | 17 |
| טווח חשמלי | 80 | 400 |
| נסועה יומית (ק"מ) | 250 | 250 |
| עלות קוט"ש צריכה ביתית (ש"ח) | 0.64 | |
| עלות ליטר בנזין בשירות עצמי (ש"ח) | 7.07 | |
| עלות יומית - חשמל (ש"ח) | 8.7 | 27.2 |
| עלות יומית - בנזין (ש"ח) | 67.2 | - |
| סה"כ עלות הפעלה יומית (ש"ח) | 75.9 | |
| סה"כ עלות חודשית (לפי 20 ימי עבודה בחודש) (ש"ח) | 1518 | 544 |
נסביר את החישוב, פלאג אין תחילה.
נניח שרכב הפלאג אין עושה בממוצע כ 80 ק"ח רק על חשמל. בפועל התמונה מעט שונה כי רכבי הפלאג אין השונים המודרניים תמיד משאירים רזרבת חשמל בסוללה, ומפעילים את מנוע הבנזין יותר מוקדם, מה שיביא לצריכת בנזין אף גבוהה מהרשום. אנחנו נישאר עם ההערכה השמרנית.
אותם 80 ק"מ חשמליים, לפי 17Kw ל – 100 ק"מ, יצרכו 13.6Kw, שעלותם 8.7 ₪.
לאחר מכן רכב הפלאג אין הייבריד יהפוך להיברידי ויצרוך כ – 18 ק"מ לליטר למשך יתרת יום העבודה, שהם עוד 170 ק"מ. בהתאם, יצרוך הרכב עוד 9.5 ליטר בנזין ליום, שעלותם 67.2 ₪.
יחד עלות האנרגיה ליום עבור אותם 250 ק"מ מסתכמת ב 75.9 ₪ ( 67.2+8.7).
עלות האנרגיה החודשית לפי 20 ימי עבודה ביום מסתכמת ב 1518 ₪.
רכב חשמלי
כאן החישוב פשוט הרבה יותר, אותם 250 ק"מ יומיים צורכים 42.5Kw מדי יום.
עלות החשמל היומית הנצרכת ברכב מסתכמת ב 27.2 ₪, ובהתאם ל 20 ימי עבודה בחודש העלות מסתכמת ב 544 ₪.
הפרשים
הפער החודשי מסתכם ב 974 ₪ בחודש, או 11,688 ₪ בשנה.
אם נוסיף לחישוב עלויות השימוש כי רכב פלאג אין עדיין יצרוך כשלושה טיפולים בשנה הכוללים פילטרים והחלפת שמנים במנוע הבנזין, ואילו הרכב החשמלי יכנס למוסך ככל הנראה פעם יחידה במהלך אותה השנה, כך שהפער יהיה גדול אף יותר.
חישוב עם 150 ק"מ יומי
חישוב דומה על בסיס נסועה יומית של 150 ק"מ מניב מסקנה זהה, עם פער חודשי של 400 ₪ לטובת הרכב החשמלי, שהם 4800 ₪ בחישוב שנתי.
'מס נסועה'
אם הצלחתם להתאפק עד עכשיו מהצעקה "מס נסועה", כל הכבוד. אז נוסיף לחישוב עכשיו מס נסועה בגובה 15 אג' לכל ק"מ, כלומר תוספת של 37.5 ₪ לעלות היומית, שתעמוד על 64.7 ₪ ליום. עדיין הרכב החשמלי יהיה זול יותר בכ- 11 ₪ ליום עבודה או 224 ₪ על פני 20 ימי עבודה בחודש, שהם מעל 2400 ₪ בשנה שנשארים בכיס.
עם זאת, יש לקחת בחשבון כי בחלק מהצעות החוק יש גם רצון להטיל מס נסועה על רכבי פלאג אין, עם זאת בגובה מופחת מזה שיוטל על כלי רכב חשמליים, מה ששוב יפתח פער לטובת השימוש ברכב החשמלי.
חשוב לציין כי למרות שהרצון להטיל מס נסועה עולה מדי פעם, כרגע הוא לא נראה שייושם מסיבות טכניות מאוד מורכבות.
מסקנה
המסקנה האישית שלי ברורה, אם הנסועה היומית שלכם היא 150 ק"מ או 250 ק"מ, ובוודאי אם יותר, קיימת עדיפות ברורה למעבר לשימוש ברכב חשמלי.
פחות רלוונטי לצורך הדיון הוא אם אתם בוחרים רכב חשמלי שהטווח של 450 ק"מ או 500 ק"מ. למעשה מה שאתם צריכים הוא שבתום יום עבודה עדיין ישארו לכם כ- 70 ק"מ ומעלה, כך שאם בסוף יום העבודה אתם צריכים לקפוץ להצגה בת"א או לקניות באאוטלט הקרוב, יש לכם מספיק חשמל בסוללה, על מנת להשלים את הנסיעה ללא חשש.
בחירה ברכב עם אחריות ארוכה
עוד דבר חשוב לצורך הדיון הוא לבחור רכב שיש לו אחריות ארוכה כמה שיותר, גם בזמן וגם בק"מ. רכב שנוסע בשלוש שנים 150,000 ק"מ ימצא עצמו ללא אחריות כאשר יש לו עוד זמן שימוש ארוך של שנה או שנתיים, ולכן הייתי מבקש רכב עם אחריות ארוכה יותר.
- 1.סתם אחד 04/11/2025 20:18הגב לתגובה זוועוד משהו מנוע זה רק חלק אחד באוטו...
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
