רכב לימוד נהיגה. אילוסטרציה AIרכב לימוד נהיגה. אילוסטרציה AI

חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה

שאלת הכדאיות בין רכב עם הנעת פלאג אין הייבריד לבין רכב חשמלי עולה בהקשרים שונים ומגוונים. 

הפעם מורה לנהיגה שמבקש להחליף את רכב לימוד הנהיגה שלו, ומתלבט בין שתי צורות ההנעה. 

ספויילר - החשמל עדיף, ולבחור את הרכב עם הטווח המתאים והאחריות הארוכה ביותר הרלוונטית.

יואב פולס |

שוב טלפון מחבר, "אני מתלבט. רוצה להחליף את הרכב, מחכה למבצעי סוף השנה לקבל מחיר טוב, אבל מתלבט בין רכב בתצורת פלאג אין או חשמלי מלא".

הפעם החבר מורה לנהיגה והשיקולים שונים מאלו של לקוח פרטי, עם זאת, יש קווים מקבילים.

השאלה הראשונה היא האם יש לך אפשרות להתקין עמדת טעינה לטובת טעינה ביתית. התשובה חיובית, אין בעיה. בית פרטי, חניה פרטית. 

השאלה השניה היא מה הנסועה היומית שלך עם הרכב, כלומר כמה ק"מ אתה נוסע עם תלמידים במהלך יום עבודה סטנדרטי. התשובה היא 250 ק"מ, במקרה האישי של אותו חבר.

אני אומר לחבר תן לי כמה שעות, אני אעלה נתונים לאקסל, ותקבל תשובה מדויקת. אותו חבר אגב יקבל לינק למאמר המצורף, ויקרא יחד אתכם.

הגודל המבוקש הוא קרוסאובר C-SUV הפופולרי כל-כך.

לשם ההשוואה ניקח את אחד מדגמי הפלאג אין החדשים המשווקים בארץ. זה יכול להיות ג'אקו 7 פלאג אין, יכול להיות טיגו 7 פלאג אין, אולי לינק & קו 01 שמחירו הוזל מאוד לאחרונה, או BYD Sealion 5 האמור להיות משווק בארץ בשבועות הקרובים. אפילו את הג'ילי STARRAY שתושק בקרוב הזכרנו בשיחה כרכב ששווה לחכות לו.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מול הפלאג אין ניקח אחת מהחשמליות המשווקות בארץ באותו סגמנט. זו יכולה להיות להיט המכירות ה BYD Atto3 או הג'ילי EX5, לינק & קו 02, קיה EV3, דיפאל S05 ואחרות.

לשם ההשוואה עשינו כמה הנחות יסוד בסיסיות,  אתם כמובן יכולים לשחק עם המספרים, התשובה הסופית לא תשתנה מהותית.

עוד נקודת הנחה, עם 250 ק"מ ליום, ולקחנו בחשבון 200 ימי עבודה בשנה, אנחנו מדברים על רכב שיעשה בשנה כ 50,000 ק"מ. אחרי ארבע או חמש שנות לימוד נהיגה, ערך הגרט שלו אינו מהותי.


פלאג אין הייבריד PHEVחשמלי BEV
גודל סוללה Kwh                                            1870
צריכת דלק עם סוללה ריקה (ק"מ לליטר)            18
צריכת חשמל Kw ל-100 ק"מ                    1717
טווח חשמלי                                            80400
נסועה יומית (ק"מ)                                            250250
עלות קוט"ש צריכה ביתית (ש"ח)                            0.64
עלות ליטר בנזין בשירות עצמי (ש"ח)                        7.07
עלות יומית - חשמל (ש"ח)                                8.727.2
עלות יומית - בנזין (ש"ח)                            67.2-
סה"כ עלות הפעלה יומית (ש"ח)                        75.9
סה"כ עלות חודשית (לפי 20 ימי עבודה בחודש) (ש"ח)                1518544



 נסביר את החישוב, פלאג אין תחילה.

נניח שרכב הפלאג אין עושה בממוצע כ 80 ק"ח רק על חשמל. בפועל התמונה מעט שונה כי רכבי הפלאג אין השונים המודרניים תמיד משאירים רזרבת חשמל בסוללה, ומפעילים את מנוע הבנזין יותר מוקדם, מה שיביא לצריכת בנזין אף גבוהה מהרשום. אנחנו נישאר עם ההערכה השמרנית.

אותם 80 ק"מ חשמליים, לפי 17Kw ל – 100 ק"מ, יצרכו 13.6Kw, שעלותם 8.7 ₪.

לאחר מכן רכב הפלאג אין הייבריד יהפוך להיברידי ויצרוך כ – 18 ק"מ לליטר למשך יתרת יום העבודה, שהם עוד 170 ק"מ. בהתאם, יצרוך הרכב עוד 9.5 ליטר בנזין ליום, שעלותם 67.2 ₪.

יחד עלות האנרגיה ליום עבור אותם 250 ק"מ מסתכמת ב 75.9 ₪ ( 67.2+8.7).

עלות האנרגיה החודשית לפי 20 ימי עבודה ביום מסתכמת ב 1518 ₪.

 

רכב חשמלי

כאן החישוב פשוט הרבה יותר, אותם 250 ק"מ יומיים צורכים 42.5Kw מדי יום. 

עלות החשמל היומית הנצרכת ברכב מסתכמת ב 27.2 ₪, ובהתאם ל 20 ימי עבודה בחודש העלות מסתכמת ב 544 ₪.


BYD אטו 3, חשמלית, קלה לתפעול, אחריות ארוכה. צילום יואב פולס


הפרשים

הפער החודשי מסתכם ב 974 ₪ בחודש, או 11,688 ₪ בשנה.

אם נוסיף לחישוב עלויות השימוש כי רכב פלאג אין עדיין יצרוך כשלושה טיפולים בשנה הכוללים פילטרים והחלפת שמנים במנוע הבנזין, ואילו הרכב החשמלי יכנס למוסך ככל הנראה פעם יחידה במהלך אותה השנה, כך שהפער יהיה גדול אף יותר.

חישוב עם 150 ק"מ יומי

חישוב דומה על בסיס נסועה יומית של 150 ק"מ מניב מסקנה זהה, עם פער חודשי של 400 ₪ לטובת הרכב החשמלי, שהם 4800 ₪ בחישוב שנתי.


'מס נסועה'

אם הצלחתם להתאפק עד עכשיו מהצעקה "מס נסועה", כל הכבוד. אז נוסיף לחישוב עכשיו מס נסועה בגובה 15 אג' לכל ק"מ, כלומר תוספת של 37.5 ₪ לעלות היומית, שתעמוד על 64.7 ₪ ליום. עדיין הרכב החשמלי יהיה זול יותר בכ- 11 ₪ ליום עבודה או 224 ₪ על פני 20 ימי עבודה בחודש, שהם מעל 2400 ₪ בשנה שנשארים בכיס.

עם זאת, יש לקחת בחשבון כי בחלק מהצעות החוק יש גם רצון להטיל מס נסועה על רכבי פלאג אין, עם זאת בגובה מופחת מזה שיוטל על כלי רכב חשמליים, מה ששוב יפתח פער לטובת השימוש ברכב החשמלי.

חשוב לציין כי למרות שהרצון להטיל מס נסועה עולה מדי פעם, כרגע הוא לא נראה שייושם מסיבות טכניות מאוד מורכבות.

מסקנה

המסקנה האישית שלי ברורה, אם הנסועה היומית שלכם היא 150 ק"מ או 250 ק"מ, ובוודאי אם יותר, קיימת עדיפות ברורה למעבר לשימוש ברכב חשמלי.

פחות רלוונטי לצורך הדיון הוא אם אתם בוחרים רכב חשמלי שהטווח של 450 ק"מ או 500 ק"מ. למעשה מה שאתם צריכים הוא שבתום יום עבודה עדיין ישארו לכם כ- 70 ק"מ ומעלה, כך שאם בסוף יום העבודה אתם צריכים לקפוץ להצגה בת"א או לקניות באאוטלט הקרוב, יש לכם מספיק חשמל בסוללה, על מנת להשלים את הנסיעה ללא חשש.

בחירה ברכב עם אחריות ארוכה

עוד דבר חשוב לצורך הדיון הוא לבחור רכב שיש לו אחריות ארוכה כמה שיותר, גם בזמן וגם בק"מ. רכב שנוסע בשלוש שנים 150,000 ק"מ ימצא עצמו ללא אחריות כאשר יש לו עוד זמן שימוש ארוך של שנה או שנתיים, ולכן הייתי מבקש רכב עם אחריות ארוכה יותר.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונובפרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונוב

שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל

סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל עדכנה כי יחידה אחת מדגם הדייטונה SP3 שמחירו בחו"ל קרוב ל 2.25 מיליון דולר ייובא לישראל עבור לקוח מקומי

יואב פולס |

סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל מכרה ללקוח ישראלי פרארי דייטונה במחיר של 18,000,000 שקל! מדובר על שיא במחיר לרכב בישראל. המחיר נובע מכך שהרכב נרשם בישראל עם כל המשתמע - מסים והוצאות מסביב. מחירו בחו"ל הוא כחצי מהמחיר בארץ. 

אחרי שברשתות החברתיות פורסמו תמונות של הפרארי דייטונה SP3 עידכנה יבואנית פרארי לישראל כי רכב כזה, אחד מ-599 יחידות שיוצרו, אכן הגיע לישראל ונמכר ללקוח.

בשונה מכלי רכב בייצור המוני, אותם היבואן מביא לארץ תוך שהוא רוכש מאות או אלפי יחידות שונות ואז משווק בישראל, כל דגמי פרארי הנמכרים בישראל מגיעים לארץ רק לאחר שהם הוזמנו ונמכרו מראש ללקוח. כלומר סמלת לא מייבאת מכוניות ואז מוכרת ללקוח, אלא קודם מוכרת ואז מייבאת.

נוסף על כך, קיימת רשימת המתנה ארוכה לדגמי פרארי, כך שלקוח יכול להזמין היום דגם כלשהו, ולקבל אותו רק לאחר מספר חודשים, ולעיתים למעלה מזה. כשמדובר במכוניות נדירות ויקרות במיוחד כמו הפרארי דיטונה SP3 היצרנית לא תמכור רכב לכל לקוח, גם אם יש לו את הכסף. לחברה חשוב כי הבעלים של רכב פרארי 'הוכיח' את הזכאות לרכוש את המכונית ולהחזיק אותה, וזאת באמצעות רכישה של דגמים 'פשוטים' יותר של היצרנית.כלומר, אפשר לעלות בהדרגה בדגמים, לא לקפוץ לטופ בבת אחת, אם כי, בסופו של יום - "הכסף מדבר". 

מכאן אנחנו מסיקים כי הלקוח המאושר שנפרד עכשיו מסכום גדול של מיליוני שקלים בחשבון הבנק, הוא כזה שכנראה כבר מחזיק רכב אחד או שניים של היצרנית.