ליפמוטור C10, צילום יואב פולס
ליפמוטור C10, צילום יואב פולס

ליפמוטור C10 - רכב טוב, ממשק משתמש גרוע

לליפמוטור C10 יתרונות רבים, עם זאת מעליו רובצת עננת ממשק משתמש שחייב שיפור ועדכון. זה פספוס גדול כי מחלקת ההנדסה של ליפמוטור הוציאה מוצר טוב. יתרונות: מרווח פנימי, מחיר, איבזור; חסרונות: ממשק משתמש; ציון מסכם 3.9 בסולם פולס

יואב פולס | (4)

את הליפמוטור C10 פגשתי לראשונה בהשקה לתקשורת העולמית שערכה היצרנית לקראת סוף 2024. כבר בהשקה עלו מספר נקודות לשיפור בהיבט של ממשקי המשתמש. עם עדכוני OTA ויצרנית שמבטיחה להיות מאוד מהירה בעידכונים, ציפיתי כי כלי הרכב שיגיעו לישראל יהיו כבר מגרסאות ייצור מתקדמות יותר, ולא גרסאות Pre-Production אותן פגשנו בהשקה. עם איסוף הרכב מהאולם של ליפמוטור בת"א, דרך השלום והאלוף יצחק שדה, לכיוון סביון, הטיל עלי הליפ C10 את כל ארסנל ההתראות, הצפופים וההודעות שאפילו לא ידעתי שקיימים, ואני הייתי על סף של להסתובב חזרה, להחזיר את המכונית ולהיפרד לשלום. בדיעבד, כמה טוב שלא עשיתי את זה, כי לליפמוטור C10 יש המון יתרונות שנבלעים תחת רעש ההתראות והצפצופים השונים.

הליפמוטור הוא קרוסאובר חשמלי גדול בסגמנט D-SUV עם עיצוב גנרי משהו. חזית חלקה ואטומה, יחידות תאורה צרות, תפיחות משני צדדי מכסה האין מנוע, מבנה עגלגל משהו, עם צללית שמזכירה לי דווקא את הטוארג של פולקסווגן. חישוקי 20'' לרכב המבחן, חלונות אחוריים מושחרים, יחידות תאורה אחוריות צרות מורכבות מפסי לד. סה"כ הליפמוטור C10 נאה גם אם לא פורץ דרך.

פנים הרכב נקי מאוד, ללא מתגים. לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25'' וצד מולטימדיה בגודל 14.6''. הגה עם שני חישורים, מושב נהג חשמלי ברכב המבחן ומשטח טעינה אלחוטי בקונסולה בין הנהג לנוסע. כל השליטה על מערכות הרכב מתבצעת דרך המסך הראשי, לרבות המיזוג, מערכות הבטיחות, ניווט ועוד, קשה לומר שזה מוצלח. כרגע אין שיקוף לאנדרואיד אוטו או אפל קארפליי והחיבור מתבצע דרך מתאם. לליפמוטור אין מפתח אלא כרטיס NFC או חיבור באמצעות הסלולרי שמשמש גם כמפתח וגם כאפליקציה שימושית.

מאחור המרווח מעולה בזכות בסיס הגלגלים הגדול של 2.825 מטר, ובזכות רצפה שטוחה לחלוטין. דלת תא המטען החשמלית חושפת תא מטען גדול ושימושי בנפח 435 ליטר.


ליפמוטור C10 סביבת נהג. צילום יואב פולס 

לליפמוטור C10 מנוע חשמלי בהספק של 215 כ"ס ומומנט של 32.6 קג"מ. הסוללה בקיבולת 69.9Kwh והטווח הרשמי המוצהר עומד על 424 ק"מ. טעינה איטית AC בהספק של 6.6Kw וטעינה מהירה DC בהספק של 84Kw. הצמיגים במידה 235/55 וחישוק 18'' בדגם הסטייל או 245/45 וחישוק 20'' בדגם הדיזיין (רכב המבחן).

תחילת הנסיעה ברחובות תל אביב ורמת גן, והליפמוטור מעמיס עלי שלל התראות וצפצופים. כדי לשנות ולבטל חלק מההתראות הליפמוטור דורש עצירה מלאה, העברת הגיר למצב P ורק אז מוכן לאפשר שינויי הגדרות. כדי לבטל את כל ההגדרות נדרשות לחיצות רבות בהן הליפמוטור גם שואל אותך את אתה באמת רוצה לבטל, וצריך לאשר. כלומר כל ביטול מחייב לפחות שתי הקשות. מסובך ולא נוח. אני ממשיך בנסיעה והרכב ממשיך להתריע בהתרעות נוספות. הגדיל לעשות הרכב ועם תחילת הנסיעה בשבת בבוקר, אחרי שלושה ק"מ הרכב מתריע כי אני עייף ועלי לנוח. זה היה השלב בו חיישן ניתור הנהג כוסה במדבקה, ובא לציון גואל. הוא עוד התריע פעמיים שהמצלמה מנוטרלת, אבל השתתק לעד.

גם מעבר למצב של נהיגה בדוושה אחת מחייב עצירה בצד, שילוב P, ורק אז ניתן להגדיר את המצב המבוקש. אני מתקשה להבין מה עבר בראש לאנשי ה UI של ליפמוטור, אבל ממשק המשתמש הוא בינוני גם במונחים סיניים.  כדי להסביר עד כמה ממשק המשתמש לא מוצלח, אני יכול לצטט חבר שבהמלצתי רכש את הרכב והוא הגדיר את המצב היטב "הרכב כל הזמן רב איתי ומתווכח איתי".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

רק לאחר מכן ניתן היה להתחיל ליהנות ממה שיש לרכב להציע, ויש לו. הוא נוח ומרווח. התאוצות בצד השפוי של הסקאלה, וניכר שאנשי ליפמוטור העדיפו טווח על פני ביצועים. המתלים עושים עבודה טובה, אולם שיבושים מרובים בכבישי כמו שניתן למצוא בכבישי השפלה באיזור בית גוברין, מוציאים את הרכב מאיזון.

האפליקציה שימושית אבל אליה וקוץ בה. וואחד קוץ. הרכב מחובר לסלולרי, וכל כמה דקות אתה מקבל התראה הרכב מחובר, הרכב מנותק, הרכב מחובר, הרכב מנותק. מציק ברמות קשות, כאשר הדרך היחידה להתמודד עם ההטרדה הזו היא להשתיק את הטלפון לחלוטין. לא צליל ולא רטט.


ליפמוטור C10. צילום יואב פולס

הטווח של הליפמוטור הוא גם מעניין. ירידה של 10% בקיבולת הסוללה התקבלה לאחר כ 32 ק"מ של נהיגה. כלומר, לכאורה טווח ריאלי של כ - 320 ק"מ. בהמשך היום התקבלו חיווים שונים לפיהם צריכת החשמל של הליפמוטור C10 עמדה על 22.5Kwh / 23Kwh / 24Kwh ל 100 ק"מ, כלומר טווח של 310 ק"מ / 304  ק"מ / 290 ק"מ. מהצד השני, חישוב אחר הראה כי צריכה של כ 200 ק"מ שאבה מהסוללה 67% כלומר טווח של 300 ק"מ. חמישה חישובים שונים מצביעים על טווח נמוך משמעותית מהמצופה, אולם כאן חשוב לומר כי הנהיגה היתה אגרסיבית מאוד, ולעיתים מהירה מאוד. מאוד. בדיוק אופי הנהיגה שמחסל את הטווח באופן קיצוני. אני משער שנהיגה יומיומית רגילה תביא את הטווח לאיזור ה - 350.0 – 380.0 ק"מ.

בתחום הבטיחות מצויידת ה C10 באביזרי בטיחות אקטיבית ומקבל ציון איבזור בטיחות 7, וחמישה כוכבי בטיחות מקסימליים במבחן הבטיחות הנחשב ביותר של ה EuroNcap.

הליפמוטור C10 משווק בשתי רמות גימור. דגם ה'סטייל' משווק במחיר של 170.0 אש"ח, ודגם הדיזיין במחיר של 187.0 אש"ח.

את התחרות לליפמוטור ניתן להגדיר או באמצעות המחיר, כלומר במחיר של 170.0 אש"ח איזה מתחרות חשמליות או לא חשמליות יש – החל מה BYD Atto3 שהיא קטנה מה C10 או חלופות בנזיניות דוגמת צ'רי טיגו 7, ג'אקו 7, יונדאי טוסון, קיה ספורטאז', ניסן קשקאי ואחרים. מול כולם יעמוד לזכות ה- C10 יתרון גודל משמעותי. אם משווים גודל, הרי של-C10 יתרון מחיר משמעותי.

הסיכום של הליפמוטור הוא מורכב. מצד אחד הרכב טוב, ראוי ומרווח. מצד שני ממשק המשתמש שלו הוא מהגרועים בהם נתקלתי ברכב חדש, וטוב יעשה היצרן אם יגייס מספר מומחים לתחום או אפילו ילמד מה עושים המתחרים. יש לקוחות עבורם הממשק הזה יהיה דילברייקר, וחבל, כי שוב, המכונית עצמה טובה.

ציון מסכם:

ליפמוטור C10

נוחות

3

דינמיות / שטח

3.5

צריכת דלק / טווח חשמלי

3.5

איבזור

4.5

בטיחות

4.5

עיצוב

4

תמורה למחיר VFM

4.5

ממוצע

3.9

 


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בעל ליפמוטור 29/04/2025 20:59
    הגב לתגובה זו
    יש עוד כמה עדכונים בדרך וזהוהסינים חייבים קודם להוציא ואחר כך לעדכן מה לעשות.
  • 2.
    לידע כללי. ליפמוטור בבעלות סטלנטיס. אולי יכנסו ברצינות יתר לקרבי הליפמוטור. (ל"ת)
    אנונימי 15/02/2025 17:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 14/02/2025 09:34
    הגב לתגובה זו
    רכב שמכריח אותך להתעסק במסך ומסיח את דעתך מהנהיגה השם ישמור ויציל אפילו מזגן הבינו באירופה שאסור לשים במסך אלא חייבים כפתורים פיזיים אז ברור שכל ההתראות המיותרות והמסכים זה ללכת אחורה חזק מבחינת בטיחות
  • השטות התחילה טסלה עם צג בודד. (ל"ת)
    אנונימי 15/02/2025 17:34
    הגב לתגובה זו
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

שביל אופניים (משרד התחבורה)שביל אופניים (משרד התחבורה)

30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן

במסגרת הפרויקט נסללת רשת שבילי האופניים במטרופולין חיפה כאשר התוספת מיועדת לסלול שבילים חדשים בעיר, יחד עם קריית מוצקין וקריית ביאליק


הדס ברטל |

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מקדמים את הרחבת פרויקט המטרופן כאשר לצורך השלמת שלבי הפרויקט, הוקצה תקציב נוסף בסך 30 מיליון שקלים, שיאפשר סלילת שבילי אופניים נוספים ברחבי מטרופולין חיפה.

העבודה על הפרויקט החלה עוד באוגוסט 2024 וכעת עם תוספת התקציב לפרויקט יסללו שבילי אופניים חדשים בערים קריית מוצקין, קריית ביאליק וחיפה, באורך כולל של 4 ק"מ. לפי הודעת משרד התחבורה,  יבוצעו עבודות נרחבות לשיקום המרחב הציבורי לאורך השבילים החדשים,, שיכללו את חידוש ושדרוג תשתיות המים, הביוב והחשמל, שיקום המדרכות תוך מתן דגש על נגישות ועבודות תאורה, גינון וריצוף. כמו כן, יוקמו מתקני דרך, אזורי מנוחה מוצלים ונקודות שתייה וריענון מונגשות, תוך העתקת ושתילת עצים חדשים לאורך שבילי האופניים החדשים. מקטעים מהפרויקט שכבר קיימים נמצאים בקריית ים ובקריית חיים שבחיפה.

פרויקט המטרופן שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל, שהיא זרוע ביצועית של משרד התחבורה, כולל הקמת רשת שבילי אופניים המחברת את כלל מטרופולין חיפה, באורך של כ-25 ק"מ. המטרופן יעבור בתחומן של חמש רשויות: חיפה, קריית אתא, קריית חיים, קריית מוצקין וקריית ביאליק. המטרופן יספק גישה מהירה, נוחה ויעילה למרכזי המסחר והתעסוקה, קישוריות לרשת התחבורה הציבורית, מוסדות הלימוד ומרכזי פנאי ובילוי באזור, ויצור תשתית זמינה, רציפה ובטוחה לרוכבי האופניים והולכי הרגל.

שאיפת הפרויקט היא לתרום למעבר נוח בצמתים, לצד קישוריות טובה ומהירה באמצעי התחבורה השונים המטרופולין: רכבת ישראל המטרוניות, האוטובוסים, הרכבלית, ובעתיד גם הרכבת הקלה "נופית".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל'), מירי רגב: "המטרופן הוא חלק מהחזון שלנו לתחבורה מתקדמת, מקושרת ונגישה לכלל האזרחים. תוספת התקציב שאישרנו מבטאת מחויבות ברורה לפיתוח פתרונות תחבורה משלימים, שמפחיתים עומסים, משפרים את איכות החיים ומחזקים את המטרופולין החיפאי. שבילי האופניים שאנו מקדמים יוצרים חיבור ישיר בין מגורים, תעסוקה, לימודים ופנאי ומשלבים את הרכיבה כחלק אינטגרלי ממערכת התחבורה הציבורית בישראל.״